Lasten syntymäpäivät ovat nykyään todella uuvuttavia. Vaaditaan sirkushuveja ja kakkupuffet
Hirveä nurina että on tylsää jos aikuinen ei ole keksimässä jotain viihdykettä.
Tavallinen kermakakku ja paketillinen keksejä saavat nyrpistelemään nenää .
Ja sitten kysellään vielä ettå missäs lahjapussit,me saadaan aina sellaiset.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuhenkinen vanhempi järjestää tyypillisesti "hienompaa kuin muilla". Diskot ja paljon aktiviteetteja, hienot sapuskat lapsille jne. On tarve "näyttää."
Mun isosisko on just tollanen hienosteleva snobi. Mä kyllä meen tätinä aina synttäreille, mutta kyllä ihmettelen sitä sen pelleilyä. Itse järkkään ihan tavalliset synttärit ilman mitään erikoista. Kakku pöytään jne.
Meidän veli ei astu jalallakaan hänen juhliin ja on sanonu sen ihan suoraan ettei kiinnosta pätkääkään kakaroiden vinkuminen ja feikkijuhlat, missä pitää esittää parempaa mitä edes on ja sen kakarat on täysiä uuvatteja , ketkä ei osaa laittaa edes lasia astianpesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset kasvaneet naama kiinni älylaitteessa joten mielikuvitus ei ole päässyt ollenkaan kehittymään. Auikuisten pitäisi koko ajan tarjota ohjelmaa ja showta.
Ettekö vieläkään herää siihen miten vakava ongelma ruudut ja älylaitteet on? Itse toivoisin kansalaisaloitetta missä peruskoulu tehtäisiin 100% paperilla ja kirjoilla sekä älylaitteet olisi kiellettyjä koko koulupäivän ajan. Ainoastaan digitaitojen kurssilla saisi käyttää, mutta se olisi vain pieni osa kokonaisopetuksesta.
Miten ihmeessä älylaitteen katselu vöhentöisi mielikuvitusta? Enemmän siitä sitä kehittyy kuin vaikka 70 luvun lapsuudesta kun pyörittiin samassa kerrostalopihassa ja parin kilometrin säteellä kesät talvet. Sama piha, samat tavarat, samat pari paitaa ja kahdet housut, samaa shampoota kylppärissä aina, kaikki samaa. Mielikuvitus kehittyy siitä, että nökemyksiä ravistellaan, siitä että palikat päässä pitää uudelleenjärjestää aika ajoin uuden infon kera. Mutta tiedän. Olen psykologi. Ja meidän psykologienkin keskuudessa, kuten kasvatusalan väen, hoetaan näitä paljon, että lapsen mielikuvitus pääsisi kehttymään kun saa itse keksiä. Ihan oikeasti. Mielikuvitusta pääsee käyttämään silloin, juu. Mutta kehitys, niin että mielikuvitus kasvaa? No se kehittyy, kun on noita muita mainittuja.
Mielikuvitus kehittyy tylsyydestä, siitä että joutuu käyttämään sitä. Älyteknologia ja netti taas tarjoavat valmiita elämyksiä, joiden äärellä usein toimitaan hyvin passiivisella tavalla. Toki siihen voi liittyä myös luovuutta, mutta se on kuitenkin aina ohjelmien kehittäjien raameissa tapahtuvaa. Oleellista somealustoilla on toisten sisältöön reagoiminen, ei se, että lapsi kehittää taitojaan ja käyttää mielikuvitustaan. Miten sinusta mielikuvitusta tarkalleen käytetään somessa? Varmasti osa käyttää vaikkapa tiktokia mielikuvituksen jatkeena ja tekee sinne sisältöä, mutta iso osa käyttäjistä kuitenkin lähinnä seuraa ja reagoi toisten sisältöön. Se ei kehitä mielikuvitusta tai mitään muitakaan taitoja.
Omasta lapsuudesta muistan, että vaikka internetin rooli oli paljon pienempi kuin nykyään, niin mielikuvitus oli todella tärkeä osa elämää ja leikkiä. En tarvinnut mitään erityisiä kotipihan ulkopuolisia uusia elämyksiä" kun loimme niitä joka päivä siskoni ja kaverien kanssa leikkiessä. Luin myös paljon kirjoja ja piirsin ja kirjoitin itse tarinoita. Älyteknologia on loppujen lopuksi todella uusi asia ja minusta on ihan perusteltua kyseenalaistaa sen vaikutuksia erityisesti lapsiin ja nuoriin.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin tällaisia synttäreitä vietetään. Minulle ainakin kuulostaa oudolta.
Ainakin pk-seudulla jo 40 vuoden ajan. Ei mitään uutta. Onkiminen ja lahjapussi ihan normisettiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö alkoi itkeä kun kaverit supisi päät yhdessä miten tylsää ja pa""kaa kaikki on,sanoin kovaan ääneen, tuossa on pleikka ja ulkona tramppa. Prinsessat vaan nyrpisteli. Tyttö itki kun vieraat lähti, sanoi, "äiti mä en enää pidä synttäreitä".9-vuotta täytti silloin.Eikä muuten enää pidetty meillä juhlia!
Se on todennäköisesti niin, että nuo nyrpistelijät ei ole muutenkaan kivammasta päästä kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lahjapussi?
Aikuinen menee suihkuverhon taakse ja lapset jää toiselle puolen onkimaan lahjoja. Oli jo ysärillä.
Meillä oli jo 70-luvulla. Pussissa oli ehkä yksi karkki ja kiiltokuva tmv.
Kyllä on ajat muuttuneet sitten 90 luvun,mekin köyhän perheen tytöt järjestimme synttäreitä johon kuului tavallinen kermakakku säilykehedelmien ja hillon kera,sitten oli keksejä,karkkeja ja sipsejä,juomaksi mehukattia ja limpsaa, hyvin kelpasi silloin 90 luvulla,leikittiin pihaleikkejä,pelattiin pallopelejä yms. Lahjoina oli monesti värityskynät,penaali,karkkia yms pientä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lahjapussi?
Arvelisin että vieraille annetaan juhlien päättyessä pienet lahjapussit joissa karkkia tms pientä kotiinvietävää. Taitaa olla taas Amerikkalainen käytäntö.
Ei mun ole koskaan tarvinnut keksiä lasten synttäreille mitään ohjelmaa vaan ihan ovat keksineet itse eivätkä ole marisseet tylsyyttä. Kakut ei lapsille yleensä edes maistu vaan pöydässä ollut karkkia, sipsejä, pieniä pizzapaloja, mehua, keksejä. Hyvin on maistuneet ja yli jääneet tikkarit ja lakut ovat saaneet mukaansa. Lahjat olleet max. 10e ja se on ihan riittävä lahja kaverille.
Mihinkään kilpailuun ei tarvitse lähteä. Jos joku nyt järjestää hulppeat kaverisynttärit niin se on ihan ok mutta ei se mikään standardi kyllä ole.
Mun synttäreillä oli vaan se kakku, joka syötiin mukisematta. Ei ollut edes ihmeellistä ohjelmaa. Ohjelmaa järjestettiin itse! Ennen vanhaa oltiin kohteliaita eikä nuristu turhista.
Jaa. Meillä on tuolla Pirkan lihapasteijoita, muumikeksejä, popcornia ja ja kunnon kasaritäytekakku mansikkahilloineen. Pihalla on trampoliini ja tyttären huoneessa petsejä.
Jos tämä nyt ei jostain syystä kelpaisi vieraille joita kohta tulee niin voi voi.
Meillä oli just 8v synttärit. Tarjoiluna mehua, karkkia, sipsiä, vesimelonia ja jätskiä. Ohjelmana lahjojen aukaisu, herkut, musiikkia, pinjata (jonka sisältä tuli karkkia ja tarroja, ja nämä sai pakata siihen "lahjapussiin" mukaan, ja sitten pihalle leikkimään. Helppoa, stressitöntä, suurin huolenaihe oli vahtia etteivät hypi toistensa päälle trampalla tai heitä frisbeetä naapuriin. Yhteensä 8 lasta ja kaikki oli iloisia, 2 tuntia meni hujauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lahjapussi?
Arvelisin että vieraille annetaan juhlien päättyessä pienet lahjapussit joissa karkkia tms pientä kotiinvietävää. Taitaa olla taas Amerikkalainen käytäntö.
Voi olla amerikkalainen käytäntö, mutta ei mikään uusi keksintö, ollut ihan tapana jo ysäriltä asti. Ainakin mun lapsuudessa oli, maalaiskylässä itäsuomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö alkoi itkeä kun kaverit supisi päät yhdessä miten tylsää ja pa""kaa kaikki on,sanoin kovaan ääneen, tuossa on pleikka ja ulkona tramppa. Prinsessat vaan nyrpisteli. Tyttö itki kun vieraat lähti, sanoi, "äiti mä en enää pidä synttäreitä".9-vuotta täytti silloin.Eikä muuten enää pidetty meillä juhlia!
Se on todennäköisesti niin, että nuo nyrpistelijät ei ole muutenkaan kivammasta päästä kavereita.
Meille tuli pojan synttäreille myös yksi valittaja. Koko ajan se oli naama väärällään ja kyseli että mitä sitten tapahtuu, mitä sitten on vuorossa? No ei mitään! Pari nopeata ohjelmaa oli, herkkuja pöytä täynnä jne. Teki mieli heittää se pihalle, mutta olivat vielä sen verran nuoria että eivät itsenäisesti kulkeneet kotiin.
Kyllä meillä oli ysärillä synttäreillä jotain ohjelmaa (aasinhäntä, aarrejahti, onginta jne) ja yleensä joku lahjapussikin. Toki myös sitä pihaleikkimistä. Samalla kaavalla on jatkettu omien lasten kanssa, herkut pöytään, joku pieni ohjelmanumero josta saa palkinnoksi sen lahjapussin (sisältö tyyliin tarroja ja karkkia) ja sit vapaata leikkiä. Hyvin on lapset viihtyneet. Vaikka ymmärrän kyllä hyvin että jotkut haluaa mieluummin järjestää ne hoplop-synttärit, jos ei ole tilavaa kotia ja pihaa jossa viihtyä. Tai jos juhlat on talvella. Helppohan se on pitää kotona, kun on synttärit toukokuussa ja oma piha jossa on viihdykettä lapsille.
Onpa negatiivisia kommentteja. Minä olen järjestänyt lapsille aina isot synttärit missä on paljon kaikenlaista aktiviteettiä ja panostan niihin paljon. Ei siinä ole kyse mistään "kilpavarustelusta" tai "näyttämisestä". Tsiisus miten pöljä ajatuskin!!
Meillä ei matkustella, ei käydä huvipuistoissa eikä oikeen muutenkaan tehdä mitään tällaisia ihmeellisyyksiä. Meillä ne lasten synttärit on se vuoden kohokohta johon ladataan kaikki paukut ja hankitaan ponit ja pellet ja taikurit ja pomppulinnat ja mitä vielä, ja halutaan nimenomaan jakaa se kaikki lasten kavereiden kanssa.
Eivätkä kyllä todellakaan nyrpistele nenäänsä muidenkaan synttäreillä, niillä on aina ollut ihan super hauskaa siitä riippumatta, minkälaiset juhlat on ollut. Se kermakakku ja keksipakettikin on suurta herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun ole koskaan tarvinnut keksiä lasten synttäreille mitään ohjelmaa vaan ihan ovat keksineet itse eivätkä ole marisseet tylsyyttä. Kakut ei lapsille yleensä edes maistu vaan pöydässä ollut karkkia, sipsejä, pieniä pizzapaloja, mehua, keksejä. Hyvin on maistuneet ja yli jääneet tikkarit ja lakut ovat saaneet mukaansa. Lahjat olleet max. 10e ja se on ihan riittävä lahja kaverille.
Mihinkään kilpailuun ei tarvitse lähteä. Jos joku nyt järjestää hulppeat kaverisynttärit niin se on ihan ok mutta ei se mikään standardi kyllä ole.
Minä olen keksinyt sitä ohjelmaa ihan sitä varten, että on saanut ne itse keksityt jutut ovat välillä menneet vähän turhan rajuiksi, saa rauhoitettua sitä menoa, kun ilmoittaa että nyt vuorossa on sitä ja tätä. Yksillä synttäreillä kaksi nassikkaa meinasi ruveta tappelemaan keskenään, kun olivat eri mieltä, mitä siinä itse keksityssä jutussa pitäisi tehdä.
Meillä on menty aika perinteisellä eli disko (äiti tehnyt soittolistan ikätasoille sopivasti ja sanoitukset huomioiden), twister, onginta, karkkeja, sipsejä, keksejä, jäätelöä ja suklaakakku. Pihalla katuliidut, saippuakuplat, keinut, trampat yms.
Synttäreiden kesto on 2h eli päättymisaika on ilmoitettu myös. Osa on jäänyt pidempään, jopa iltaan asti ja pari pisimpään ollutta valittanut lopussa että on tylsää ja siihen olen vastannut, että "joskus on tylsää" ja muksut lähteneet siitä heti itse keksimään tekemistä.
Esikoisen ensimmäisille kaverisynttäreille tein lahjapussit muka huolella. Myöhemmin totesin, että sinne riittää muumitikkari, pikkuinen karkkirasia ja pieni pätkis ja ehkä joku ikäisille sopiva tarra (esim pokemon). Lähtiessään saa käydä täydentämässä pussiin juhlapöydästä mieluisia herkkuja mukaan. Hyvin on toiminut. Rahaa on mennyt kyllä tähänkin, mutta nyt on menty näillä.
Meillä pojalla oli "riehumissynttärit"! Saivat juosta, kiljua ja mekastaa niin paljon kuin halusivat, hyvä kuin mehua jossain välissä ehtivät juomaan. Päiväkodissa/esikoulussa hoitajatkimän kertoivat, että lapset ovat innoissaan puhuneet poikani synttäreistä, kun on ollut niin hauskaa!
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojalla oli "riehumissynttärit"! Saivat juosta, kiljua ja mekastaa niin paljon kuin halusivat, hyvä kuin mehua jossain välissä ehtivät juomaan. Päiväkodissa/esikoulussa hoitajatkimän kertoivat, että lapset ovat innoissaan puhuneet poikani synttäreistä, kun on ollut niin hauskaa!
Naapureilla varmaan ei ollut ihan yhtä hauskaa.
Miksi lapsia pitäisi leikittää? Eivätkö itse osaa aloittaa barbieleikkiä, piirtämistä tms .