Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten syntymäpäivät ovat nykyään todella uuvuttavia. Vaaditaan sirkushuveja ja kakkupuffet

Vierailija
04.06.2023 |

Hirveä nurina että on tylsää jos aikuinen ei ole keksimässä jotain viihdykettä.
Tavallinen kermakakku ja paketillinen keksejä saavat nyrpistelemään nenää .
Ja sitten kysellään vielä ettå missäs lahjapussit,me saadaan aina sellaiset.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että ennen juhlien järjestäminen lapselle oli  yksinkertaisempaa. Karnevaalikeksejä,vanijajäätelöä ja kermavaahdolla kuorrutettu kakku joka sisällä oli yleensä hilloa. Sekä limsaa joista tehtiin sekoituksia.

Kakun syönnin lomassa leikittiin hippaa,piilosta tai värejä. 

Lahjaksi kelpasivat kiiltokuvat tai värikynät.

Tänä päivänä vanhempi ei kasvojen menetyksen pelossa uskalla ostaa edes sille lapsen tarhakaverille halpaa lahjaa.  Ja juhlat pidetään tietenkin sisäleikkipuistossa jossa tarjolla on yksisarviskakku ja sushia.

Vierailija
22/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi sydämmellä ap ja muutkin: oliko teistä oikeasti hyvää se kitkerällä hillolla ja banaanisiivuilla täytetty vetinen täytekakku? Rakastan ja  arvostan äitiäni ja arvostan muidenkin äitejä  mutta oli se karmeaa. Ja aina samat Marianne-keksit ja keltaista jaffaa. Minusta ei ole mitään vikaa siinä ettei uusi sukupolvi tyydy tuohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsen synttäreillä huomasin, että juhlavieraat märisevät tarjottavista ääneen. Kakku on yäk, piparit hyi. Sohvaan hautautuivat puhelimineen. Ikää sakilla oli noin 10. Miten ei 4-5 tuon ikäistä keksi mitään puuhaa muuta kuin luurin hipelöinti. Kyllä on surkeaa. Ulosmenokin oli mahdollista kuitenkin.

24/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan kaverit on tulleet herkkupöytään ja leikkineet sen jälkeen keskenään. Lähtiäisiksi kaikille karkkia mukaan.

Ei ole tarvinnut hoplopeista tms maksaa

Vierailija
25/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämmellä ap ja muutkin: oliko teistä oikeasti hyvää se kitkerällä hillolla ja banaanisiivuilla täytetty vetinen täytekakku? Rakastan ja  arvostan äitiäni ja arvostan muidenkin äitejä  mutta oli se karmeaa. Ja aina samat Marianne-keksit ja keltaista jaffaa. Minusta ei ole mitään vikaa siinä ettei uusi sukupolvi tyydy tuohon.

Mitä ees on Marianne-keksit.

Mä en tiedä, miks joillain kakut on olleet vetisiä, tai miksi ne on olleet aina banaanitäytteisiä, ja minkälaista se kitkerä hillo oli. Minusta perinteiset täytekakut ovat parhaat. Kai niistä nykykakuista yhtälailla saa pahoja, yleensä ovatkin.

Miks otatte noin hirveät paineet synttäreistä. Ei meillä ainakaan ole ollut moista nirpistelyä. On laitettu tarjolle kaikkea kivaa ja lapset ovatsyöneet ja juoneet ja sen jälkeen leikkineet pihalla,

Vierailija
26/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin lapsen synttäreillä huomasin, että juhlavieraat märisevät tarjottavista ääneen. Kakku on yäk, piparit hyi. Sohvaan hautautuivat puhelimineen. Ikää sakilla oli noin 10. Miten ei 4-5 tuon ikäistä keksi mitään puuhaa muuta kuin luurin hipelöinti. Kyllä on surkeaa. Ulosmenokin oli mahdollista kuitenkin.

Tämä kaikki sitten ei ole juhlien järjestäjän vika.

Vierailija
27/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kaveri nyrpisteli nenää kun sai meidän pojalta vain 15 euron lahjan. Monet toivat 50 € lahjoja

Vierailija
28/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sirkka-Liisa. Tunge ne Cheesecake factoryn kakun elävät kopiot jonnekin minne aurinko ei paista.

Vierailija
29/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset kasvaneet naama kiinni älylaitteessa joten mielikuvitus ei ole päässyt ollenkaan kehittymään. Auikuisten pitäisi koko ajan tarjota ohjelmaa ja showta.

Ettekö vieläkään herää siihen miten vakava ongelma ruudut ja älylaitteet on? Itse toivoisin kansalaisaloitetta missä peruskoulu tehtäisiin 100% paperilla ja kirjoilla sekä älylaitteet olisi kiellettyjä koko koulupäivän ajan. Ainoastaan digitaitojen kurssilla saisi käyttää, mutta se olisi vain pieni osa kokonaisopetuksesta.

Miten ihmeessä älylaitteen katselu vöhentöisi mielikuvitusta? Enemmän siitä sitä kehittyy kuin vaikka 70 luvun lapsuudesta kun pyörittiin samassa kerrostalopihassa ja parin kilometrin säteellä kesät talvet. Sama piha, samat tavarat, samat pari paitaa ja kahdet housut, samaa shampoota kylppärissä aina, kaikki samaa. Mielikuvitus kehittyy siitä, että nökemyksiä ravistellaan, siitä että palikat päässä pitää uudelleenjärjestää aika ajoin uuden infon kera. Mutta tiedän. Olen psykologi. Ja meidän psykologienkin keskuudessa, kuten kasvatusalan väen, hoetaan näitä paljon, että lapsen mielikuvitus pääsisi kehttymään kun saa itse keksiä. Ihan oikeasti. Mielikuvitusta pääsee käyttämään silloin, juu. Mutta kehitys, niin että mielikuvitus kasvaa? No se kehittyy, kun on noita muita mainittuja.

Vierailija
30/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tuttua tuo että kehdataan kovaan ääneen huutaa kuinka pskaa,karmeaa kaikki on, itse heittäisin tuollaiset huutelijat ja nyrpistelijät niskaperseotteella pihalle ja sanoisin perään jos ei kelpaa niin painuu hlvettiin minun tarjottavia ei tarvitse haukkua kovaan ääneen.

Nykykakaroille kelpaa vaan satojen eurojen arvoiset lahjat eikä mikään tarjottava ole hyvä,surkeinta on että ennen vanhaan yritettiin edes peitellä jos ei kakusta tms tykännyt nyt tuntuu olevan suotavaa loukata juhlien järjestäjää ja itse päivänsankaria.

Vierailija
31/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä vaatii? Ihan tavallisia synttäreitä ainakin omilla ja lasten kavereilla ollut.

Vierailija
32/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kaveri nyrpisteli nenää kun sai meidän pojalta vain 15 euron lahjan. Monet toivat 50 € lahjoja

Tätä se on kun välinpitämättömät ja piittamattomat vanhemmat kasvattaneet prinsosessoja ja prinsessejä joita ei koske säännöt eikä lait ja joille ei kelpaa yhtään mikään muu kuin se kaikista uusin ja hienoin uutuus.

Vierailija
33/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö alkoi itkeä kun kaverit supisi päät yhdessä miten tylsää ja pa""kaa kaikki on,sanoin kovaan ääneen, tuossa on pleikka ja ulkona tramppa. Prinsessat vaan nyrpisteli. Tyttö itki kun vieraat lähti, sanoi, "äiti mä en enää pidä synttäreitä".9-vuotta täytti silloin.Eikä muuten enää pidetty meillä juhlia! 

Vierailija
34/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset kasvaneet naama kiinni älylaitteessa joten mielikuvitus ei ole päässyt ollenkaan kehittymään. Auikuisten pitäisi koko ajan tarjota ohjelmaa ja showta.

Ettekö vieläkään herää siihen miten vakava ongelma ruudut ja älylaitteet on? Itse toivoisin kansalaisaloitetta missä peruskoulu tehtäisiin 100% paperilla ja kirjoilla sekä älylaitteet olisi kiellettyjä koko koulupäivän ajan. Ainoastaan digitaitojen kurssilla saisi käyttää, mutta se olisi vain pieni osa kokonaisopetuksesta.

Miten ihmeessä älylaitteen katselu vöhentöisi mielikuvitusta? Enemmän siitä sitä kehittyy kuin vaikka 70 luvun lapsuudesta kun pyörittiin samassa kerrostalopihassa ja parin kilometrin säteellä kesät talvet. Sama piha, samat tavarat, samat pari paitaa ja kahdet housut, samaa shampoota kylppärissä aina, kaikki samaa. Mielikuvitus kehittyy siitä, että nökemyksiä ravistellaan, siitä että palikat päässä pitää uudelleenjärjestää aika ajoin uuden infon kera. Mutta tiedän. Olen psykologi. Ja meidän psykologienkin keskuudessa, kuten kasvatusalan väen, hoetaan näitä paljon, että lapsen mielikuvitus pääsisi kehttymään kun saa itse keksiä. Ihan oikeasti. Mielikuvitusta pääsee käyttämään silloin, juu. Mutta kehitys, niin että mielikuvitus kasvaa? No se kehittyy, kun on noita muita mainittuja.

Jännä, kun muut psykologit on ihan eri mieltä. Puhumattakaan psykiatreista ja neurologeista.

Vierailija
35/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö alkoi itkeä kun kaverit supisi päät yhdessä miten tylsää ja pa""kaa kaikki on,sanoin kovaan ääneen, tuossa on pleikka ja ulkona tramppa. Prinsessat vaan nyrpisteli. Tyttö itki kun vieraat lähti, sanoi, "äiti mä en enää pidä synttäreitä".9-vuotta täytti silloin.Eikä muuten enää pidetty meillä juhlia! 

Siis etkö ollut järjestänyt lapsille mitään ohjelmaa? Kai niillä nyt oli tylsää, jos oli vaan syötävää (kai sentään oli syötävää?) ja mahdollisuus omatoimisesti alkaa pelata pleikkaria?

Kyllä minun lapsuudessani 90-luvulla synttäreille järjestettiin yleensä jotakin ohjelmaa, kuten esimerkiksi tuota ongintaa, aarrejahtia, musiikkia ja tanssia, jotain ilmapalloleikkejä jne.

Vierailija
36/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tuttua tuo että kehdataan kovaan ääneen huutaa kuinka pskaa,karmeaa kaikki on, itse heittäisin tuollaiset huutelijat ja nyrpistelijät niskaperseotteella pihalle ja sanoisin perään jos ei kelpaa niin painuu hlvettiin minun tarjottavia ei tarvitse haukkua kovaan ääneen.

Nykykakaroille kelpaa vaan satojen eurojen arvoiset lahjat eikä mikään tarjottava ole hyvä,surkeinta on että ennen vanhaan yritettiin edes peitellä jos ei kakusta tms tykännyt nyt tuntuu olevan suotavaa loukata juhlien järjestäjää ja itse päivänsankaria.

Tuttua mistä? Et ole kuitenkaan ilmeisesti ikinä järjestänyt lasten synttäreitä?

Vierailija
37/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lahjapussi?

Aikuinen menee suihkuverhon taakse ja lapset jää toiselle puolen onkimaan lahjoja. Oli jo ysärillä.

Tällainen käytäntö meillä oli kyllä koulussa pikkujoululahjojen kanssa, mutta en koskaan ole kuullut että noin olisi tehty kenenkään synttäreillä.

Kyllä onginta oli ainakin mun lapsuudessa (syntynyt -94) ihan yleinen ohjelma synttäreillä. Ei siellä mitään hirveän ihmeellisiä lahjoja ollut, mutta joku yksittäinen pikkujuttu, tarroja, pinnejä tms.

Vierailija
38/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille vanhemmat ikinä ohjelmaa järjestäneet ja kivaa oli silti. Syötiin ja sitten pihalle leikkimään, jos satoi vettä tai oli kova pakkanen, leikittiin sisällä ja itse keksittiin mitä leikitään. Mutta ei nykyään leikit kelpaa lapsille eikä vanhemmille.  Mutta ei silloin kutsuttukaan koko luokkia, vaan parhaat kaverit ja naapureista ne joiden kanssa leikittiin muutenkin. Eikä koulua sotkettu kutsumiseen muutenkaan. Kun täytettiin 12, lopetettiin kaverisynttärit. 

Vierailija
39/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä vaatii? Ihan tavallisia synttäreitä ainakin omilla ja lasten kavereilla ollut.

Minäkään en ole huomannut mitään narinaa. Ihan tavissynttärit (kakku, karkkeja, aasinhännänkiinnitys, onginta) menevät siinä missä muutkin!

Vierailija
40/69 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh. Olen ollut äiti kymmenen vuotta ja järkännyt paritkymmenet lastenkutsut viime vuosina. Ihan itse leivottua kakkua niissä tarjotaan, sipsiä, karkkia, kasvistikkuja ja Carneval-keksejä. Saavat joskus onkia ja sieltä ehkä tulee se yllätyspussi mutta ei se pakollinen ole. Tiedätkö ap, ei ole pakko tehdä kuten kaikki muut. Sen kun teet miten tahdot. Siitäpä ne muutkin sitten saavat mallia erilaisista tavoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän