Ulkomailla työskenteltyäni jaksaa yllättää kuinka vähän Euroopassakin tiedetään Suomesta
Olen saksalaisessa firmassa töissä mutta meillä työskentelee ihmisiä joka Euroopan kolkasta.
Siis luulisi että tietyt asiat kuuluisivat yleissivistykseen: on esim. luultu että Suomi on ollut Venäjän vallan alla keskiajoilta asti ja kysytään puhunko minä sujuvasti venäjää (sekä ns. länsi- että itäblokin maista, esim. romanialaiset ja ukrainalaiset kysyneet). Toinen mitä luullaan on että Suomessa olisi joku jatkuva terminen talvi ja Helsingissä pakkasta ympäri vuoden.
Mihin myytteihin olette itse törmänneet Suomesta ja suomalaisuudesta?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin sitä, jos Suomesta tiedettäisiin paljon. Kuinka paljon ap tietää Romanian, Bulgarian, Slovakian tai edes Latvian historiasta ennen 1800-lukua?
Pointti onkin siinä, että Suomi rinnastetaan usein johonkin spurguun Neuvostomaahan, vaikka kyseessä on länsimainen Pohjoismaa. En minä noita Bulgarioita ja Romanioita rinnasta vauraisiin länsimaihin ja lienen siinä kohtaa suht oikeassa, vaikka itse sanonkin.
Suomalaisten käytös on kaukana länsimaalaisesta. Lähempänä romanian maaseutua. Agraarikulttuuri on suomessa vahva, eikä moni näe mitään ongelmaa että maaseutuyrittäjiä sponsoroidaan joka vuosi 7 miljardilla.
Vierailija kirjoitti:
"...vaikka kyseessä on länsimainen Pohjoismaa."
Vaurausmittareilla (esim. Tilastokeskuksen ostovoimakorjattu bkt/asukas) mitattuna emme kuulu kyllä tuohon kastiin.
No ollaan kuitenkin lähempänä sitä, kuin joku Bulgaria, jossa on vanhat luteen kusemat talot ja 70-luvun kaasuliedet.
Vierailija kirjoitti:
Osaan suomalaisena sijoittaa Brasilian kyllä kartalle. Tämän verran eroa yleissivistyksessä Suomen ja Brasilian koululaitoksissa?
Brasilian osaa sijoittaa jokainen jos vain löytää oikean maanosan. Suomen vertailukohteeksi kannattaisi mielummin etsiä joku mitätön pienempi valtio. Sama kuin vertaisi vaikka Saksaa ja Moldovaa keskenään Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa asuva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jommassakummassa iltapäivälehdessä tekivät Brasiliassa äsken katugallupia Suomesta. Juu, eivät tienneet meistä de facto mitään. Kukaan ei osannut sijoittaa meitä oikein kartalle jne.
Kertoo se koulu- ja yleissivistyksestä jotakin. Ainakin itse olettaisin, että useimmat suomalaiset osaisivat sijoittaa vaikkapa Slovakian ja Slovenian suunnilleen oikeaan paikkaan Euroopassa, ja ehkä jonkun Andorrankin.
Tai sitten on oppinut joskus mutta ei vaan muista. En minäkään muista tarkalleen kaikkien LatAm-maiden järjestystä kartalla, saati Kaukoidän maita. Maailmassa on 195 maata, aikamoinen fakiiri saa olla että muistaa jokaisen tarkan sijainnin.
Väitän osaavani me kaikki saarivaltioita lukuun ottamatta - Vanuatu ja Nauru eivät menisi oikein kuin tuurilla.
Huvittavaa monestakin syystä, että Suomi tunnutaan liitettävän usein johonkin Itä-Eurooppaan tai Baltianmaihin. Ensinnäkin meillä on yhteiskunnassa korkeampi elintaso kaikkinensa ja toisekseen, emme piirteiden puolesta edes näytä miltään slaavilaisilta, vaan paljon enemmän muilta pohjoismaalaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun heti rinnastetaan Suomi johonkin Romaniaan tai Albaniaan, ei vaikka Tshekkiin, Irlantiin tai Portugaliin.
Jaa. Itse olen täällä törmännyt mm. saksalaisen ja USA:sta muuttaneen - samoin Britanniassa tapaamani henkilön - kommentoineen lähtömaatani tyyliin, että teillä on maailman kärkeä oleva koulusysteemi (Suomihan oli PISA-tuloksissa maailman kärkeä 20 v sitten, ja tämä lienee jäänyt monella mieleen, vaikka Suomi ei enää aivan kärkisijoilla olekaan). Suhtautuminen Suomeen tuntuu pitkän kokemukseni perusteella olevan erittäin positiivista. Myös majoituksia Airbnb-majoituksia varatessa olen törmännyt tähän, hostien kommentteja on ollut tyyliin, että "suomalaiset ovat rauhallisia" tai - ekassa Airbnb-varauksessa, kun minulla ei vielä ollut kuvaa eikä suosituksia sivullani, olin "tuntematon mies" - naispuolinen host kertoi jotenkin, että hän luotti (minuun, että uskaltaa majoittaa), kun tulen ko. ilmansuunnasta (pohjoisesta). Itse olen ylpeä suomalaisuudestani, vaikkei kotimaamme täydellinen ole, kuten ei mikään muukaan maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ja minun kavereita luullaan aina venäläisiksi jos ollaa ulkomailla. Amerikassa ihmiset kysyi ihan suoraan olemmeko venäläisiä, sitten kun heille kertoi että olemme suomalaisia niin heistä ei juuri kukaan tiennyt missä suomi on. Euroopassa suomi on paljon paremmin ihmisten tiedossa mutta amerikassa ja kanadassa suomesta kukaan ei tiedä mitään ja suomalaisia luullaan venäläisiksi usein.
M30
Näin on minulle tuli aukomaan päätä saksalainen sikäläisessä räkälässä että ruski ruski.
No saksalaisilla on synkkä historia venäjän/neuvostoliiton kanssa toisessa maailmansodassa. Neuvostoliitto pelasti euroopan n*tsi saksalaisilta joten olisikohan se syynä miksi se aukoi päätä?
Suomi oli saksan liittolainen toisessa maailmansodassa ja kuuluimme häviäjiin saksan,italian ja japanin ohella.
Suomi oli Saksan liittolainen kunnes ei enää ollut ja vaihtoi takaisin Neukkulan puolelle. Suomi oli enemmänkin neutraali 2. maailmansodan aikaan, aina sen puolella joka palveli parhaiten Suomen etua.
Väärin. Suomi oli saksan liittolainen ja suomi kuului häviäjiin toisessa maailmansodassa, mehän maksoimme sotakorvauksia voittajille ja britit julisti suomelle sodan.
Mutta miehet taisteli urheasti ja kuolleisuus olikin todella suurta muihin maihin verrattuna. Samaa ei voi nykysuomalaisista sanoa antaa kenen vaan tulla suomeen kuin hollitupaan ja tehdä mitä mieleen juolahtaa.
86: Kyllä meissä slaavilaisia piirteitä löytyy. Mielestäni muut pohjoismaiden germaanikansat ovat merkittävästikin erinäköisiä kuin me. Toki suomenruotsalaiset edustavat kohtalaisen hyvin germaanipiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa monestakin syystä, että Suomi tunnutaan liitettävän usein johonkin Itä-Eurooppaan tai Baltianmaihin. Ensinnäkin meillä on yhteiskunnassa korkeampi elintaso kaikkinensa ja toisekseen, emme piirteiden puolesta edes näytä miltään slaavilaisilta, vaan paljon enemmän muilta pohjoismaalaisilta.
Osa tuosta on varmasti geopoliittinen sijainti Venäjän tiukassa kainalossa, mutta kyllä Ruotsista levitettiin 1800-1900-luvun alkupuolella aikamoista ra_sistista settiä suomalaisista mm. silloiselle Saksalle. Oltiin kuulemma mongoleja ja muita (ei siinä että siinäkään olisi vikaa, mutta viesti oli ettemme ole eurooppalaisia).
No tämä johti siihen ettei Saksassa koskaan rinnastettu suomalaisia muihin pohjoismaihin, esim. kun SS-sotilaita rekrytoitiin suomalaisistakin, aluksi kelpuutettiin vain suomenruotsalaisia koska olivat "puhdasverisempiä".
Että sellaista veljeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vinoine silmineen eivät näytä lälänsieurooppalaisilta.
Suomalaisilla ei keskimäärin ole "aasialaismaiset silmät", vaikkeivät ne tietysti sen huonommat ole kuin "länsieurooppalaiset silmätkään".
Vierailija kirjoitti:
Elintaso ainakin katukuvaa ja ostovoimaa tarkastellen on suomi entisten itäblokin maiden tasolla. Paitsi että niillä ei ole rautapiikkine rouhimat tiet ja autokanta on paljon uudempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vinoine silmineen eivät näytä lälänsieurooppalaisilta.
Suomalaisilla ei keskimäärin ole "aasialaismaiset silmät", vaikkeivät ne tietysti sen huonommat ole kuin "länsieurooppalaiset silmätkään".
Tuollaisia silmiä tulee vastaan lähinnä saamelaisista polveutuvilla. Muuten suomalaisten geneettinen pooli muodostuu monesta lähteestä, iso osa on ruotsalaisia ja saksalaisia emigrantteja lännessä ja toisaalta itäisemmässä Suomessa on enemmän vaikkapa karjalaisia.
Entisissä itäblokin maissa ajetaan nykyään uudemmilla autoilla kuin täällä. Suomen autokanta on Euroopan vanhinta.
94: Pätee Venäjäänkin tuo, ainakin Pietariin ja Moskovaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tuosta on varmasti geopoliittinen sijainti Venäjän tiukassa kainalossa, mutta kyllä Ruotsista levitettiin 1800-1900-luvun alkupuolella aikamoista ra_sistista settiä suomalaisista mm. silloiselle Saksalle. Oltiin kuulemma mongoleja ja muita (ei siinä että siinäkään olisi vikaa, mutta viesti oli ettemme ole eurooppalaisia).
No tämä johti siihen ettei Saksassa koskaan rinnastettu suomalaisia muihin pohjoismaihin, esim. kun SS-sotilaita rekrytoitiin suomalaisistakin, aluksi kelpuutettiin vain suomenruotsalaisia koska olivat "puhdasverisempiä".
Että sellaista veljeyttä.
Saksalaiset tosiaan luokitteli suomalaiset ei arjalaisiksi ja passitti keskitysleirille sinne saksalaisten sotilaiden perässä menneet naiset. Kirjassa onerva laine nainen leirissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tiedät muista itäblokin maista kuten unkarista tai latviasta? Tai edes virosta muuta kuin että siellä oli halpaa kaljaa. Niinpä.
Suomi ei ole mikään itäblokin maa.
Inget annat EU-land ligger lika mycket österut som Finland. Kolla jordgloben och faktum. Rumänien och Bulgarien är bägge väster om Finland. Samma gäller Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Grekland och t.o.m. Moldavien, som inte är ett EU-land.
Mentalt är Finland den sista Sovjetiska delstaten på jorden. Kanske det äntligen börjar släppa i och med NATO medlemskapet?
Hieman yleissivistystä peliin nyt. Itäblokki on poliittinen käsite, ei maantieteellinen. Ja länsimaita löytyy idästä ja lännestä ympäri maapalloa, mm. Suomi, USA ja Australia ovat länsimaita.
Kekkosen valtakaudella Suomi liitettiin ilman muuta itäblokkiin. Suomettuminen oli käsite, joka tiedettiin ympäri maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa asuva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jommassakummassa iltapäivälehdessä tekivät Brasiliassa äsken katugallupia Suomesta. Juu, eivät tienneet meistä de facto mitään. Kukaan ei osannut sijoittaa meitä oikein kartalle jne.
Kertoo se koulu- ja yleissivistyksestä jotakin. Ainakin itse olettaisin, että useimmat suomalaiset osaisivat sijoittaa vaikkapa Slovakian ja Slovenian suunnilleen oikeaan paikkaan Euroopassa, ja ehkä jonkun Andorrankin.
Tai sitten on oppinut joskus mutta ei vaan muista. En minäkään muista tarkalleen kaikkien LatAm-maiden järjestystä kartalla, saati Kaukoidän maita. Maailmassa on 195 maata, aikamoinen fakiiri saa olla että muistaa jokaisen tarkan sijainnin.
Väitän osaavani me kaikki saarivaltioita lukuun ottamatta - Vanuatu ja Nauru eivät menisi oikein kuin tuurilla.
Hyvä hyvä. Kuitenkaan et tekisi kyseisillä tiedoilla mitään, jos asuisit jossain favelassa. Lähinnä kaikki sinut tuntevat vain pyörittelisivät silmiään, kun brassailisit taas kerra Andorran sijaintitiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät tosiaan ymmärrä, että me olemme todella pieni maa. Vähän kansalaisia jne.
On suomi kuitenkin kaikessa junttiudessaan modernimpi kuin ne maat joista suomeen läpsytellään helpon elämän ja helppojen naisten perässä. Joita suomalaiset sitten ihailee hassusti.
Joo, samoin osaan minäkin, mutta pointti on että on hiusten halkomista vertailla miltei 200 miljoonan maata piskuiseen 5 miljoonan Euroopan koillisen kolkan maahan, josta harva on kuullut. En siltä pohjalta lähtisi vetämään johtopäätöksiä ihmisten yleissivistyksestä.