Ulkomailla työskenteltyäni jaksaa yllättää kuinka vähän Euroopassakin tiedetään Suomesta
Olen saksalaisessa firmassa töissä mutta meillä työskentelee ihmisiä joka Euroopan kolkasta.
Siis luulisi että tietyt asiat kuuluisivat yleissivistykseen: on esim. luultu että Suomi on ollut Venäjän vallan alla keskiajoilta asti ja kysytään puhunko minä sujuvasti venäjää (sekä ns. länsi- että itäblokin maista, esim. romanialaiset ja ukrainalaiset kysyneet). Toinen mitä luullaan on että Suomessa olisi joku jatkuva terminen talvi ja Helsingissä pakkasta ympäri vuoden.
Mihin myytteihin olette itse törmänneet Suomesta ja suomalaisuudesta?
Kommentit (174)
Tuohon venäjän kieli -ilmiöön olen minäkin törmännyt! Olen sitten joutunut kärsivällisesti selittämään että Suomi ei ollut neukkulan satelliittivaltio eikä meillä ole läheskään niin suuria määriä venäläisiä asukkaita kuin vaikka Virossa.
Varmaan aika tavallinen mutta että poroja tulee vastaan joka puolella Suomea ja suurin piirtein löntystävät alituiseen taajamissa.
Ihmettelisin sitä, jos Suomesta tiedettäisiin paljon. Kuinka paljon ap tietää Romanian, Bulgarian, Slovakian tai edes Latvian historiasta ennen 1800-lukua?
Ei nyt myytti mutta pari ruokalajia ovat aiheuttaneet kauhistusta: munavoi ja voileipäkakut.
Saksalaiset ja ranskalaiset ovat olleet silmät ammollaan näistä, eivätkä mitenkään positiivisesti :D
Mitä tiedät muista itäblokin maista kuten unkarista tai latviasta? Tai edes virosta muuta kuin että siellä oli halpaa kaljaa. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tiedät muista itäblokin maista kuten unkarista tai latviasta? Tai edes virosta muuta kuin että siellä oli halpaa kaljaa. Niinpä.
Suomi ei ole mikään itäblokin maa.
Toisaalta aivan varmasti suomalaisetkaan eivät kovin kummoisesti tiedä Euroopan syrjävaltioiden asioista. Niistä jotka eivät turismin tai muulla tavoin merkityksellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aivan varmasti suomalaisetkaan eivät kovin kummoisesti tiedä Euroopan syrjävaltioiden asioista. Niistä jotka eivät turismin tai muulla tavoin merkityksellisiä.
En usko että esim. keskisen Saksan historiakaan (Reichit ja keisarit) ovat mitenkään täällä sen paremmin tiedossa, aina siteerataan jotain Hi tler-juttuja. En sitten tiedä onko tuo parempaa muistelointia.
Jommassakummassa iltapäivälehdessä tekivät Brasiliassa äsken katugallupia Suomesta. Juu, eivät tienneet meistä de facto mitään. Kukaan ei osannut sijoittaa meitä oikein kartalle jne.
Täällä UK:ssa on yllättävän monella hakusessa että missä Suomi on maantieteellisesti.
Tosin, eipä heitä se voisi vähempää kiinnostaakaan.
Suomalaistenkin kannattaisi enemmän hoitaa omia asioitaan. Vähemmän kiusata toisiaan siitä miten voi h y y sätä pummeja jotka läpsyttelee suomeen.
9: Moniko tietää enää Preussistakaan mitään? Merkittävä esikuva oli aikoinaan itsenäiselle Suomellekin.
11: Minut joku pubikaljoittelija luokitteli Lontoossa suomalaisena "itäeurooppalaiseksi"... Samanlaiseksi kuin puolalaiset.
Ja loppujen lopuksi: oliko edes kovin väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt myytti mutta pari ruokalajia ovat aiheuttaneet kauhistusta: munavoi ja voileipäkakut.
Saksalaiset ja ranskalaiset ovat olleet silmät ammollaan näistä, eivätkä mitenkään positiivisesti :D
Ei paljoa kiinnostele mitä jotkut saksalaiset tai ranskalaiset ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
9: Moniko tietää enää Preussistakaan mitään? Merkittävä esikuva oli aikoinaan itsenäiselle Suomellekin.
Juuri näin. Eli summa summarum: ihmisillä on tyypillisesti päät perseessä eikä kiinnosta muut kuin kotimaan ja max. välittömien naapurimaiden asiat.
Romania= sen nykyiseltä alueelta lähtöisin Dracula ja eräs ryhmä jotka Suomessakin nyt vaikuttaa. Siinäpä kaikki mitä maasta tiedän. Albaniasta sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Romania= sen nykyiseltä alueelta lähtöisin Dracula ja eräs ryhmä jotka Suomessakin nyt vaikuttaa. Siinäpä kaikki mitä maasta tiedän. Albaniasta sitäkään.
Ja sinullakin puolet pielessä: romanit ovat alunperin intialaisia, ei niillä ole oikeastaan mitään yhteyttä Romaniaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika tavallinen mutta että poroja tulee vastaan joka puolella Suomea ja suurin piirtein löntystävät alituiseen taajamissa.
Minulle kerto eräs unkarilainen tyttö joka oli tulossa käymään Hesaan että haluaa nähdä niitä poroja.
No, mitä me suomalaiset tiedämme jostain Moldovasta?
Ihmiset on idio otteja.