Ulkomailla työskenteltyäni jaksaa yllättää kuinka vähän Euroopassakin tiedetään Suomesta
Olen saksalaisessa firmassa töissä mutta meillä työskentelee ihmisiä joka Euroopan kolkasta.
Siis luulisi että tietyt asiat kuuluisivat yleissivistykseen: on esim. luultu että Suomi on ollut Venäjän vallan alla keskiajoilta asti ja kysytään puhunko minä sujuvasti venäjää (sekä ns. länsi- että itäblokin maista, esim. romanialaiset ja ukrainalaiset kysyneet). Toinen mitä luullaan on että Suomessa olisi joku jatkuva terminen talvi ja Helsingissä pakkasta ympäri vuoden.
Mihin myytteihin olette itse törmänneet Suomesta ja suomalaisuudesta?
Kommentit (174)
Eräs ruotsalainen luuli, että Suomi-Venäjä rajan voi ylittää samallalailla luin Suomi-Ruotsi rajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ja minun kavereita luullaan aina venäläisiksi jos ollaa ulkomailla. Amerikassa ihmiset kysyi ihan suoraan olemmeko venäläisiä, sitten kun heille kertoi että olemme suomalaisia niin heistä ei juuri kukaan tiennyt missä suomi on. Euroopassa suomi on paljon paremmin ihmisten tiedossa mutta amerikassa ja kanadassa suomesta kukaan ei tiedä mitään ja suomalaisia luullaan venäläisiksi usein.
M30
Näin on minulle tuli aukomaan päätä saksalainen sikäläisessä räkälässä että ruski ruski.
No saksalaisilla on synkkä historia venäjän/neuvostoliiton kanssa toisessa maailmansodassa. Neuvostoliitto pelasti euroopan n*tsi saksalaisilta joten olisikohan se syynä miksi se aukoi päätä?
Suomi oli saksan liittolainen toisessa maailmansodassa ja kuuluimme häviäjiin saksan,italian ja japanin ohella.
Suomi oli Saksan liittolainen kunnes ei enää ollut ja vaihtoi takaisin Neukkulan puolelle. Suomi oli enemmänkin neutraali 2. maailmansodan aikaan, aina sen puolella joka palveli parhaiten Suomen etua.
Varsin luovaa sinun käsityksesi. Suomi oli Saksan liittolainen. Kun Neuvostoliiton kanssa solmittiin rauha jatkosodan päättyessä, rauhansopimuksen ehtona oli saksalaisten karkottaminen Suomesta. Liiittoutuneisiin eli ympärysvaltoihin Suomi ei koskaan kuulunut.
Miksi pitäisi jotain tietää? vähän realismia, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun heti rinnastetaan Suomi johonkin Romaniaan tai Albaniaan, ei vaikka Tshekkiin, Irlantiin tai Portugaliin.
Ap mainitsi esimerkiksi Romanian ja siksi hyvä valinta mitä itse tiedämme maasta. Olen itse käynyt turistina Portugalissa useita kertoja ja myös Tshekkissä mutta en silti maista mitenkään paljon tiedä. Lissabon samoin Sintra esimerkiksi tuttuja kohteita ja historiaa ja kulttuuria nähnyt mutta en minä maata tunne vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
28: Irlanti on noussut Euroopan 4. rikkaimmaksi maaksi. Edellä ovat enää vain Norja, Luxemburg ja Sveitsi.
Irlanti on keventänyt verotusta, kun samaan aikaa Suomi on yksi maailman kireimmistä verottajista jne. Sitä nyt ei voi mitenkään Suomeen siis enää verrata. Ei myöskään maantieteellisesti...
Tunnettuudesta oli kysymys.
Miksi suomalaiset välittää mitä muualla meistä ajatellaan tai tiedetäänkö meistä kun syntyvyys on nolla ja poliitikot imuroi maailman enemmistökansat suomeen. Parin kymmenen vuoden päästä on suomalaiset vähemmistö suomessa ja toisen 20v ja ei ole enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ja minun kavereita luullaan aina venäläisiksi jos ollaa ulkomailla. Amerikassa ihmiset kysyi ihan suoraan olemmeko venäläisiä, sitten kun heille kertoi että olemme suomalaisia niin heistä ei juuri kukaan tiennyt missä suomi on. Euroopassa suomi on paljon paremmin ihmisten tiedossa mutta amerikassa ja kanadassa suomesta kukaan ei tiedä mitään ja suomalaisia luullaan venäläisiksi usein.
M30
Näin on minulle tuli aukomaan päätä saksalainen sikäläisessä räkälässä että ruski ruski.
Eivät yleensä tule aukomaan vieraille mitään. parinkymmenen vuoden kokemuksella sanon. mitä teit ensin? kaljat rinnuksille vahingossa? Ei heitä kiinnosta.
En juo alkoholia ollenkaan että suhteellisen sivistyneesti olin. Saksalaiset on sellaisia päänaukojia.
46: No, Irlanti on kyllä huomattavasti tunnetumpikin maailmalla kuin Suomi. Pelkästään Englannissa asuu tällä hetkellä n. 14 miljoonaa sellaista ihmistä, joiden juuret ovat Irlannissa.
Suomalaiset vinoine silmineen eivät näytä lälänsieurooppalaisilta.
Jenkeissä kuulemma tiedetään suomesta että sovinistinen maa jossa kaikesta naisten alistamisesta huolimatta taisteli nainen pääministeriksi. Sovinisti kansa joka ei hyväksy edes pääministerin iloluonteisuutta ja feminismin tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M30
Eivät yleensä tule aukomaan vieraille mitään. parinkymmenen vuoden kokemuksella sanon. mitä teit ensin? kaljat rinnuksille vahingossa? Ei heitä kiinnosta.
En juo alkoholia ollenkaan että suhteellisen sivistyneesti olin. Saksalaiset on sellaisia päänaukojia.
Joopa joo. Saksalaiset ovat lähes yhtä ujoja ja tuppisuisia kuin suomalaisetkin. Olen monesti kovaäänisin koko porukasta jos mennään saksalaisittain jonnekin.
- eri, asunut Saksassa lähemmäs 10 vuotta
Miksi muualta euroopasta ihmiset eivät tule suomeen asumaan vaikka suomi on maailman onnellisin kansa?
Ei edes kaikki suomalaiset tiedä tämän maan historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vinoine silmineen eivät näytä lälänsieurooppalaisilta.
Suomessa on itseasiassa suuri kirjo eri geenejä löytyy kaiken näköisiä. Minua ei haittaa vinot silmät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muualta euroopasta ihmiset eivät tule suomeen asumaan vaikka suomi on maailman onnellisin kansa?
Koska ne tietää millaisia valehtelijoita suomalaiset on.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon venäjän kieli -ilmiöön olen minäkin törmännyt! Olen sitten joutunut kärsivällisesti selittämään että Suomi ei ollut neukkulan satelliittivaltio eikä meillä ole läheskään niin suuria määriä venäläisiä asukkaita kuin vaikka Virossa.
Minua yritti joku minua 30 vuotta vanhempi yhdysvaltalainen saada postimyyntivaimoksi kun ajatteli, että minulla ovat kurjat oltavat Suomessa eikä kaalimaatakaan jokaisella ole välttämättä olemassa. Tein selväksi, että kyllä täällä on myös naisilla mahdollisuus itsensä kunniallisesti itsensä elättää ryhtymättä kenenkään s-orjaksi Yhdysvaltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M30
Joopa joo. Saksalaiset ovat lähes yhtä ujoja ja tuppisuisia kuin suomalaisetkin. Olen monesti kovaäänisin koko porukasta jos mennään saksalaisittain jonnekin.
- eri, asunut Saksassa lähemmäs 10 vuotta
Asuit varmaan jossain itäsaksassa tai maaseudulla. Ne on nimen omaan kovia hölöttämään niin hyvässä kuin pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Jommassakummassa iltapäivälehdessä tekivät Brasiliassa äsken katugallupia Suomesta. Juu, eivät tienneet meistä de facto mitään. Kukaan ei osannut sijoittaa meitä oikein kartalle jne.
Italialaiset riemuitsivat kun suomalaiset tiesivät ja moni on syönytkin pizzaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon venäjän kieli -ilmiöön olen minäkin törmännyt! Olen sitten joutunut kärsivällisesti selittämään että Suomi ei ollut neukkulan satelliittivaltio eikä meillä ole läheskään niin suuria määriä venäläisiä asukkaita kuin vaikka Virossa.
Minua yritti joku minua 30 vuotta vanhempi yhdysvaltalainen saada postimyyntivaimoksi kun ajatteli, että minulla ovat kurjat oltavat Suomessa eikä kaalimaatakaan jokaisella ole välttämättä olemassa. Tein selväksi, että kyllä täällä on myös naisilla mahdollisuus itsensä kunniallisesti itsensä elättää ryhtymättä kenenkään s-orjaksi Yhdysvaltoihin.
Todistin surullista näkyä kun brittituristi päiväsaikaan koitti houkutella hesan kesustassa naisia panolle hotelliin. Juoksenteli epäuskoisena naisten perässä kadulla hämmentyneenä kun kukaan ei lähtenyt panolle. Että ei nyt ihan niin helpolla. Olisi käyttänyt taikasanaa rassisti.