Ulkomailla työskenteltyäni jaksaa yllättää kuinka vähän Euroopassakin tiedetään Suomesta
Olen saksalaisessa firmassa töissä mutta meillä työskentelee ihmisiä joka Euroopan kolkasta.
Siis luulisi että tietyt asiat kuuluisivat yleissivistykseen: on esim. luultu että Suomi on ollut Venäjän vallan alla keskiajoilta asti ja kysytään puhunko minä sujuvasti venäjää (sekä ns. länsi- että itäblokin maista, esim. romanialaiset ja ukrainalaiset kysyneet). Toinen mitä luullaan on että Suomessa olisi joku jatkuva terminen talvi ja Helsingissä pakkasta ympäri vuoden.
Mihin myytteihin olette itse törmänneet Suomesta ja suomalaisuudesta?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin sitä, jos Suomesta tiedettäisiin paljon. Kuinka paljon ap tietää Romanian, Bulgarian, Slovakian tai edes Latvian historiasta ennen 1800-lukua?
Pointti onkin siinä, että Suomi rinnastetaan usein johonkin spurguun Neuvostomaahan, vaikka kyseessä on länsimainen Pohjoismaa. En minä noita Bulgarioita ja Romanioita rinnasta vauraisiin länsimaihin ja lienen siinä kohtaa suht oikeassa, vaikka itse sanonkin.
Nu är ni alla tre EU länder och nyligen kom Finland även med i NATO. Finns det någon speciell orsak till att se ner på ens kumpaner, speciellt då man är sista ombord?
Kyllä on ihmisillä omituisia käsityksiä.
Mitä ihmettä höpötetään Moldovasta? Se on täysin Neukkulan luomus. Oli Romanian "maakunta", kuten vaikka Satakunta. Sitten Neukku otti, ja liitti myös etelän Bessarabian itseensä (Ukrainaan). Ihan oikeasti ne haluavat liittyä Romaniaan.
Sitten se, että on niiiiiiiiiin vaikea tietää Etelä-Amerikan valtioita. Niitä on vähän ja ne ovat isoja. Miten vaikeaa niiden tietäminen on? Tietenkin ne on täysin keinotekoisia, kuten melkein kaikki kolonialismin jälkeen.
Niin se kuuluisa "mainehaitta", mihin politikot ja lehdet välillä sortuu kun joku ehdottaa että ei lähetetä meidän rahoja ulkomaille. Esim kehi tysapu.
Pitäisi ajatella omaakin kansaa, eikä lappaa kaikkia (no liikaa nyt kuitenkin) verorahoja ulkomaille.
Eihän me nyt omia rahoja voida käyttää, kun siitä aiheutuu mainehaittaa, jos me ei lähetetä niitä ulkomaille!
Siis mainehaittaa, siihenhän pari päivää sitten Anna-maja vetosi kun persut halusi vähentää kehitys maihin lähetettävää rahan määrää.
Tosiasia on kuitenkin se että ulkomailla ei suomesta tiedetä käytännössä yhtään mitään. Miten ihmeessä voi aiheutua mainehaittaa, kun eihän ne muutenkaan tiedä suomesta käytännössä yhtään mitään!!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomi edelleenkin luetaan monessa paikassa Venäjäksi vaikkei tietystikään sitä ole. Ihmisiä nyt vain ei satu kiinnostamaan tällainen Venäjän suistomaa jossain ihan hemmetin kaukana kaikesta. Ja miksi kiinnostaisikaan. Turistipaikoissa Suomi tiedetään vain kippis-tyyliin ja muita ei kiinnosta. Suomalaisista poliitikoista tunnetaan vain Marin, urheilijoista ei enää ketään. Jonkin verran paljon olen maailmaa kiertänyt joten tiedän mistä kirjoitan.
Enpä ole ikinä törmännyt henkilöön, joka luulisi Suomen kuuluvan Venäjään, vaikka olen pitkään ulkomailla (USA ja Keski-Eurooppa) asunut. Joltakin amerikkalaiselta suomalaistaustaisessa yhteisössä olen toki kuullut Soviet Finland-vitsin, tämän muistan liittyneen siihen SF-tarraan autoissa, mutta vakavasti puhuen ei tuollaista käsitystä ole tullut henk.koht. vastaan. Ja jos joku olisi noin pihalla, niin sehän olisi hänen häpeänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin sitä, jos Suomesta tiedettäisiin paljon. Kuinka paljon ap tietää Romanian, Bulgarian, Slovakian tai edes Latvian historiasta ennen 1800-lukua?
Pointti onkin siinä, että Suomi rinnastetaan usein johonkin spurguun Neuvostomaahan, vaikka kyseessä on länsimainen Pohjoismaa. En minä noita Bulgarioita ja Romanioita rinnasta vauraisiin länsimaihin ja lienen siinä kohtaa suht oikeassa, vaikka itse sanonkin.
Nu är ni alla tre EU länder och nyligen kom Finland även med i NATO. Finns det någon speciell orsak till att se ner på ens kumpaner, speciellt då man är sista ombord?
Natoon kuuluu muitakin kuin länsimaita, ja vastaavasti kaikki länsimaat eivät kuulu siihen.
Kuinka paljon ite tiedät vaikka Sloveniasta? Suomi on pieni periferia Euroopassa ja täysin mitätön globaalisti.
Mä oon huomannut sellaisen, että Suomi mielletään tosi vahvasti entiseksi itäblokin maaksi. Sitten ihmetellään suuresti, kun täällä on infrastruktuuri yms. vähän eri tasolla kuin niissä entisissä itäblokin maissa (esim. Virossa). Ei siis mitään näiltä entisiltä mailta pois, varmasti kova työ ollut rakentaa maata NL:n luhistumisen jälkeen, mutta kyllähän sen tasoeron huomaa (jos siis käytte esim. Virossa muuallakin kuin Tallinnassa ja ei, en tarkoita että Suomi olisi joku kehityksen mallimaa). Suomi mielletään tosi vahvasti Venäjään ja sitten hämmästytään, kun tää onkin länsimainen maa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ja minun kavereita luullaan aina venäläisiksi jos ollaa ulkomailla. Amerikassa ihmiset kysyi ihan suoraan olemmeko venäläisiä, sitten kun heille kertoi että olemme suomalaisia niin heistä ei juuri kukaan tiennyt missä suomi on. Euroopassa suomi on paljon paremmin ihmisten tiedossa mutta amerikassa ja kanadassa suomesta kukaan ei tiedä mitään ja suomalaisia luullaan venäläisiksi usein.
M30
Nokian kyllä amerikkalaiset tiesivät ja kun eivät tienneet mikä maa on Suomi niin heille oli helppo vastata, kuten kaverini Nokia land.
Vierailija kirjoitti:
Kekkosen valtakaudella Suomi liitettiin ilman muuta itäblokkiin. Suomettuminen oli käsite, joka tiedettiin ympäri maapalloa.
Jälkikäteen paljon parjatun Kekkosen aikana Suomi pääsi kehittymään sodan jälkeisestä köyhästä agraarivaltiosta pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi, yhdeksi maailman kärkimaista, ja nimenomaan ei joutunut osaksi itäblokkia, kun hommat hoidettiin taitavasti. Itäblokissa meno ja kehitys oli hyvin erilaista. Suomettumista voi tietysti arvostella, mutta hyvinhän Suomi hoiti asiansa NL:n pienenä naapurina kylmän sodan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten käytös on kaukana länsimaalaisesta. Lähempänä romanian maaseutua. Agraarikulttuuri on suomessa vahva, eikä moni näe mitään ongelmaa että maaseutuyrittäjiä sponsoroidaan joka vuosi 7 miljardilla.
Toi suomalaisten käytös niin kotomaassa kuin ulkomaillakin on kyllä ollut vähän noloa! Mielestäni se on ollut ns arkuutta esim tervehtiä ja jutella. Öööötotanoh....Monta kertaa menneinä vuosina hävetti mutta eipä oikeastaan enää.
Etenkin naispuoliset, sekä nuoret uskaltavat ottaa tilanteen haltuunsa ja puhuvat arkailematta ja ihan ystävällisesti.
Ja kyllä, olen asunut ja matkustellut paljon ulkomailla.
Moniko suomalainen tietää onko Kolumbian rannikko tyynenmeren vai atlantin puolella?
Det är ett citat från The Economist.