Ulkomailla työskenteltyäni jaksaa yllättää kuinka vähän Euroopassakin tiedetään Suomesta
Olen saksalaisessa firmassa töissä mutta meillä työskentelee ihmisiä joka Euroopan kolkasta.
Siis luulisi että tietyt asiat kuuluisivat yleissivistykseen: on esim. luultu että Suomi on ollut Venäjän vallan alla keskiajoilta asti ja kysytään puhunko minä sujuvasti venäjää (sekä ns. länsi- että itäblokin maista, esim. romanialaiset ja ukrainalaiset kysyneet). Toinen mitä luullaan on että Suomessa olisi joku jatkuva terminen talvi ja Helsingissä pakkasta ympäri vuoden.
Mihin myytteihin olette itse törmänneet Suomesta ja suomalaisuudesta?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jommassakummassa iltapäivälehdessä tekivät Brasiliassa äsken katugallupia Suomesta. Juu, eivät tienneet meistä de facto mitään. Kukaan ei osannut sijoittaa meitä oikein kartalle jne.
Italialaiset riemuitsivat kun suomalaiset tiesivät ja moni on syönytkin pizzaa.
Epäkohteliaat suomalaiset ei ymmärrä milloin joku on kohtelias.
Suomalaiset eivät tosiaan ymmärrä, että me olemme todella pieni maa. Vähän kansalaisia jne.
53: Korkea verotus, kylmyys, pienemmät palkat, junttikulttuuri... Siinä muutama syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tiedät muista itäblokin maista kuten unkarista tai latviasta? Tai edes virosta muuta kuin että siellä oli halpaa kaljaa. Niinpä.
Suomi ei ole mikään itäblokin maa.
Inget annat EU-land ligger lika mycket österut som Finland. Kolla jordgloben och faktum. Rumänien och Bulgarien är bägge väster om Finland. Samma gäller Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Grekland och t.o.m. Moldavien, som inte är ett EU-land.
Mentalt är Finland den sista Sovjetiska delstaten på jorden. Kanske det äntligen börjar släppa i och med NATO medlemskapet?
61: Minun makuuni suomalainen pizza on parempaa kuin italialainen.
Suomesta kukaan ei tiedä maailmalla mitään mutta silti me pyrimme pelastamaan maailman asettamalla maailman kunniahimoisimman vihreäsiirtymän ja me lappaamme rahaa jatkuvasti ulkomaille.
"Mentalt är Finland den sista Sovjetiska delstaten på jorden."
Pravdaa pakiset!
Tosin Nato-jäsenyytemme ei enää siihen neukkutarinaan kuulu.
Yhdellä kansainvälisellä harrastuspalstalla joku jenkki oli sitä mieltä, että suomalaiset tuomarit suosivat arvostelulajeissa venäläisiä, koska Finland = Russia. Voinette arvata mitä suomalaiset ja myös meidän Pohjoisten naapureiden foorumin jäsenet kommentoivat tuosta.
Ja jotkut vielä uneksivat jostain Euroopan liittovaltiosta 😂
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät tosiaan ymmärrä, että me olemme todella pieni maa. Vähän kansalaisia jne.
Kohta vasta pieni kansa onkin kun naisia ei parisuhde kiinnostele ja kansa korvautuu 50 000 saapujan vuosivauhtia toisilla kansoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tiedät muista itäblokin maista kuten unkarista tai latviasta? Tai edes virosta muuta kuin että siellä oli halpaa kaljaa. Niinpä.
Inget annat EU-land ligger lika mycket österut som Finland. Kolla jordgloben och faktum. Rumänien och Bulgarien är bägge väster om Finland. Samma gäller Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Grekland och t.o.m. Moldavien, som inte är ett EU-land.
Mentalt är Finland den sista Sovjetiska delstaten på jorden. Kanske det äntligen börjar släppa i och med NATO medlemskapet?
Mihin perustat tuon väitteesi että Suomi olisi henkisesti viimeisiä neukkulan osavaltioita?
Trollaat varmaan (olen itse suomenruotsalainen enkä koe mitään häpeää suomalaisuudestani, päin vastoin en ole kieli ruskeana koko ajan Ruotsiin päin niinkuin Ankdammenissa on tapana)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jommassakummassa iltapäivälehdessä tekivät Brasiliassa äsken katugallupia Suomesta. Juu, eivät tienneet meistä de facto mitään. Kukaan ei osannut sijoittaa meitä oikein kartalle jne.
Jos Suomessa pyydettäisiin laittamaan Peru, Bolivia, Uruguay ym. valtiot kartalle, kuinka hyvin tavallisilta kadunkulkijoilta onnistuisi?
Inget problem. Har du luckor i allmänbildningen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onneksi entisen itäblokin maatkin ovat entistä vähemmän ko. kategoriaan kuuluvia.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo se koulu- ja yleissivistyksestä jotakin. Ainakin itse olettaisin, että useimmat suomalaiset osaisivat sijoittaa vaikkapa Slovakian ja Slovenian suunnilleen oikeaan paikkaan Euroopassa, ja ehkä jonkun Andorrankin.
Saksassa asuva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo se koulu- ja yleissivistyksestä jotakin. Ainakin itse olettaisin, että useimmat suomalaiset osaisivat sijoittaa vaikkapa Slovakian ja Slovenian suunnilleen oikeaan paikkaan Euroopassa, ja ehkä jonkun Andorrankin.
Tai sitten on oppinut joskus mutta ei vaan muista. En minäkään muista tarkalleen kaikkien LatAm-maiden järjestystä kartalla, saati Kaukoidän maita. Maailmassa on 195 maata, aikamoinen fakiiri saa olla että muistaa jokaisen tarkan sijainnin.
Osaan suomalaisena sijoittaa Brasilian kyllä kartalle. Tämän verran eroa yleissivistyksessä Suomen ja Brasilian koululaitoksissa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin sitä, jos Suomesta tiedettäisiin paljon. Kuinka paljon ap tietää Romanian, Bulgarian, Slovakian tai edes Latvian historiasta ennen 1800-lukua?
Pointti onkin siinä, että Suomi rinnastetaan usein johonkin spurguun Neuvostomaahan, vaikka kyseessä on länsimainen Pohjoismaa. En minä noita Bulgarioita ja Romanioita rinnasta vauraisiin länsimaihin ja lienen siinä kohtaa suht oikeassa, vaikka itse sanonkin.
76:
Andorra, hmmh. Espanjan pohjoisrajalla se sijaitsee, jos ja kun muistan oikein... Muuta en siitä sitten tiedäkään.
"...vaikka kyseessä on länsimainen Pohjoismaa."
Vaurausmittareilla (esim. Tilastokeskuksen ostovoimakorjattu bkt/asukas) mitattuna emme kuulu kyllä tuohon kastiin.
Voi kun tietäisivät että se suomalaisten Pizza Berlusconi voitti italialaiset maailman parhaassa pizzakisassa :D