Kertokaa halpoja kasvisruokia, mitä aiotte tänään syödä?
Tilillä ei paljon rahaa ja palkkapäivää odotellessa.
Kommentit (32)
Voikukkia takapihalta, ei maksa mitään.
Jännä sana tuo palastella. Täällä tullut eka kertaa vastaan. Mulle tutut on pilkkoa ja paloitella. Onko joltain tietyltä murrealueelta, vai olenko jotenkin ajastani jäljessä, uusiosanoja kun tulee koko ajan?
Ja ihan pelkästään hyvällä kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Jännä sana tuo palastella. Täällä tullut eka kertaa vastaan. Mulle tutut on pilkkoa ja paloitella. Onko joltain tietyltä murrealueelta, vai olenko jotenkin ajastani jäljessä, uusiosanoja kun tulee koko ajan?
Ja ihan pelkästään hyvällä kysyn.
En kyllä itse yhtään tiedä :D ehkä mulla tuli joku ajatuskatkos? En yhtään tiedä, mitä yleensä käytän. Pilkkominen ja paloittelu on kyllä molemmat käytössä. Olen paljasjalkainen tamperelainen, mutta en itse koe, että mitenkään vahvaa Tampereen murretta käytä, jotain satunnaisia sanoja (esim rotvalli) lukuunottamatta.
Taitaa viimeistään huomenna olla tilipäivä monella. Meillä on tänään eilistä peruna-porkkana-curryä riisin kera. Koska perunat on itsekasvatettuja ja porkkanat ostin Cittarin alesta, niin eihän tuolle tullut hintaa kuin ehkä euron koko satsille! Plus riisille hintaa 30 snt. Eli alle 1,5 eurolla viidelle hengelle lämmin ruoka kahdeksi päiväksi. Yritin kysellä teinipojilta, haluavatko possunpihvejä seuraksi (olisi ollut mahdollista) niin ei kelvannut!
Lämmin linssisalaatti:
Purkki vihreitä linssejä
1 valkosipulin kynsi
kourallinen kirsikkatomaatteja
1 munakoiso
Saalatinlehtiä oman maun mukaan
Hieman kuivahtanutta vaalea leipää
Lämmitä uuni 200c
Laita tomaatit folion sisään ja ripottele päälle hieman suolaa ja pippuria) sulje foliopaketti
Pilko munakoiso, levitä tasaisesti uunipellille, ripottele päälle suolaa ja pippuria
Kypsennä noin 20minuuttia, käännä puolivälissä
Sillä välin, revi leipä suupaloiksi, kieritä oljyssä, voit lisätä sekaan vaikka sitruunaa ja/tai valkosipulia. Paista uunissa noin 5 minuuttia.
Kuumenna oljyä pannulla, purista sekaan valkosipulinkynsi ja kaada perään huuhdellut linssit joista ylimääräinen vesi on valutettu pois. Anna olla pannulla kunnes lämpimiä.
Sekoita salaatikastike ainekset ison kulhon pohjalla (itse pidän vinaigretestä) kaada sekaan kaikki yllämainitut ja sekoita kunnolla, anna seistä hetken aikaa. Lopuksi sekoita joukkoon salattinlehtiä.
Päälle voi vielä ripotella fetaa ja paahdettuja mantelilastuja.
Linssiriisi. Keität vihreitä linssejä ja irtonaista riisiä. Joko molempia keität erikseen tai yhdessä kattilassa. Vähän suolaa. Tosi hyvää.
Tätä vaikka uuniperunoiden kanssa:
https://kokitjapotit.fi/tonnikalatahna/