Kertokaa halpoja kasvisruokia, mitä aiotte tänään syödä?
Tilillä ei paljon rahaa ja palkkapäivää odotellessa.
Kommentit (32)
Tänään haetaan ruoka lähinepalilaisesta, mutta halpaa saa kotimaisesta härkäpavusta. Täältä löytyy paljon reseptejä:
https://anna.fi/ruoka/ruokajutut/harkapapu-tuo-ruokaan-makua-ja-hyvan-p…
Linssikeittoa ono meillä tänään. Perunaa, porkkanaa, spilia, tomaattia, linssiä. Mausteita.
Mäkin söin linssikeittoa just äsken. Punaisia linssejä, 3 porkkanaa, chiliä, kaurakermaa.
Täälläkin oli tänään linssikeittoa!
Tai siis linssi-tomaatti-kikherne-peruna-keittojuures-porkkana-parsakaali-kukkakaa-chili-kermakeittoa.
Pastaa ja soijarouhe-tomaattikastiketta
Linssikeittoa
Linssipihvit & perunamuussia
Yhden kattilan pastaa pavuilla/kikherneillä
Ylipäätään linssit & pavut & herneet & kikherneet etenkin kuivatuista itse liottamalla ja keittämällä. Soijarouhe, pasta, peruna, miksei riisikin.
Aamupalaksi söin pakastimesta löytämääni dahlia spegetin kera, annoshinta alle 50 snt, kasvikset itsekasvatettuja, linssit halvimpia Prisman punaisia linssejä. Hintaan sisältyy myös mausteet ja ruokaöljy. Tää sattui olemaan täysin vegaani annos.
Päivälliseksi lupasin tehdä mac'n cheeseä, sehän ei ole vegaaninen, mutta lakto-ovo-ruokavalioon sopii kyllä. Ei sillekään kauheasti hintaa tule, kun on kaupan halvimmat sarvimakaronit ja juustonjämät jääkaapista. En taida jaksaa tehdä valkokastikkeella, vaan laitan vaan kermaa, niin siitä tulee euron verran lisähintaa. Lapset syö kanannuggetteja kesäloman alkamisen kunniaksi, mä varmaan otan tonkin kanssa tätä dahlia, sitä jäi vielä., tosi pakastimessa näytti olevan vielä nyssäkällinen falafelejäkin.
Tässä saunanlämmityksen lomassa käyt keräämässä kasvimaalta villiyrttejä, teen pestoa leivänpäällisiksi ensi viikkoa varten, voisin sitä syödä iltapalalla leivän kanssa tänäänkin, jos on illalla nälkä. Ainakin valkosipulin lehtiä, suolaheinää, vuohenputken lehtiä ja vähän salaattiakin, kun tuolla jääkaapissa oli vähän nahistunut salaatti. Tyhjennän sekaan etikka/öljysäilykkeitä, mitä jääkaapista löytyy, pari oliivia, chiliä, krassin siemeniä ja retiisinpalkoja.
Vähän olen kahden vaiheilla laitanko papuja itämään, mulla on sen verran kaikenlaista jääkaapissa, että ehkä ihan turha lisä ne idut ensi viikoksi.
Ensi viikolla teen myös chili sin carnea herniksestä, sen kyllä voi tehdä ihan ilman mitään tuollaisia lisiäkin, pelkistä pavuista ja muista kasviksista, mutta pidän (+lapset tykkää) tuosta herniksestä. Mulla on keitettyjä valkoisia papuja pakastimessa, samoin vihreitä papuja, pavuilla oli taas hyvä vuosi kasvimaalla viime kesänä.
Olen tyhjentämässä pakastimia kesää varten, niin ruuat on vähän tuollaisia keräilyeriä. Eipähän tartte käydä kaupassa.
Noiden lisäksi jääkaapissa on purkillinen raparperisalsaa: raparperiä, tomaattia, valkosipulin lehtiä, pippuria, suolaa, hunajaa, chiliä ja vähän oliiviöljyä. On hyvää, viime kesänä nappasin jostain idean, että raparperiä voi laittaa salsaan! Aikaisemmin olen tehnyt mm. kiivisalsaa, salsaan voi näköjään laittaa sekaan monenlaisia kasviksia, ja aina yhtä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin söin linssikeittoa just äsken. Punaisia linssejä, 3 porkkanaa, chiliä, kaurakermaa.
Minkälainen ihminen alapeukuttaa näitä? Sua vituttaa että joku ventovieras ihminen syö kasvisruokaa?
Kaurapuuroo johon on vielä pakastemustikoita, hernekeittoo. Ihan sekasyöjiä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen alapeukuttaa näitä? Sua vituttaa että joku ventovieras ihminen syö kasvisruokaa?
No tällä palstalla on pesiytyneenä sitä pottuläskisoosi- tai ketouskovaisporukkaa, jotka alapeukuttavat kaikkea omasta ruokavaliostaan poikkeavaa. Erityisesti näitä antikasvis-tyyppejä löytyvän joka ikiseen keskusteluun :)
Tässä vain jotain netistä siepattua, noissahan on monta annosta eli ei tartte joka päivä kokata :
https://kotiliesi.fi/ruoka/kasvispihvit-maistuvat-perheelle-tassa-6-her…
https://wwfnuoret.fi/2017/11/18/opiskelijan-kasvistortilla/
https://wwfnuoret.fi/2020/10/29/lihaton-lokakuu-ja-pihistelijan-soijaro…
https://www.sydanmerkki.fi/resepti/pehmea-kasvissosekeitto?gclid=Cj0KCQ…
Teen ananasriisiä purkkiananaksesta.
Teen tänään uunikasviksia. Miesväelle makkaraa, mulle ja tyttärelle falafeliä. Tsatsikia kastikkeeksi.
Eilen söin kasvishampurilaista; ruispuikulaa, härkäpapu-juurespihvi, kurkkusalaatti, tsatsiki.
Chili sin carne porisee crockpotissa. Riisiä lisukkeeksi.
Minä söin eilen harissalinssipataa basmatiriisin kanssa. Linssi on kyllä hyvää, eikä jää raskas olo ruoasta. Toinen mausteinen lemppari on etiopialainen linssipata.
Periaatteessa kikhernettä voi käyttää samoin pataan, porkkana, peruna, tomaattimurska ja mausteita. Mutta kuivat pitää laittaa likoamaan jo edellisenä iltana tai ostaa tölkissä.
Huomiseksi laitan kidneypavut likoamaan, keitän ne, osan laitan pakastimeen ja osasta teen
https://lettupannu.vuodatus.net/lue/2011/01/papupata-cashewpahkinoilla-…
Jos oikein halpailla pitää, niin itetehty hernari tai kaurapuuro.
Nokkoslettuja teen jos jaksan käydä keräämässä.
Itse tein (sose)parsakeittoa. Lidlistä se vihreä parsaköntti tarjouksesta 1,10 euroa. Loraus kermaa ja luomukanaliemikuutio.
Illalla vokkaan kasvistenjämät ja syödään loput tekemistäni pinaattiletuista, puolukkaa survottuna ohessa myös.
Eilen syötiin paistettua lohta ja uusia perunoita (muutama), melkein 7 euroa kg!!!!!, joten tänään edullisempaa.
Mulla on annoksia linssi-tomaatti-vuohenjuustokeittoa, savuporo-mustajuurikeittoa ja porkkana-pähkinäkeittoa.
Lämmitän kohta yhden porkkanapähkinäkeiton.
Näin tein sen:
500 g porkkanoita
pari isoa perunaa
--> palastellaan ja keitetään. Keitinveteen ruokalusikallinen garam masalaa. Vähän suolaa tai kasvisfondia. En muista mitä tein tän keiton kanssa.
Kun kasvikset on kypsiä niin kaadoin suurimman osan keitinvedestä pois, kaadoin sekaan purkin kermaa (itse laitoin kaurakermaa, kun sitä sattui olemaan) ja ISON ruokalusikallisen maapähkinävoita. Sitten surruttelin tasaiseksi sauvasekoittimella ja syön raejuuston kanssa.
Linssidahl?
Kuinka halpaa pitää olla ja onko rajoituksia muuten raaka-aineiden suhteen?