Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Aikuinen mies osti asunnon. Kun ensimmäisen vastikkeen maksun aika koitti, hän ihmetteli ääneen, miksi tällaisia vastikkeita pitää maksaa, ...

Kommentit (438)

Vierailija
281/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kyllä ymmärrä että miksi asuntoyhtiön osakkeista maksetaan satojatuhansia euroja ja saa samalla tavalla vain hallintaoikeuden kuin asuisi vuokralla. Suuri kusetus kyseessä?

Tässä piilee viisauden siemen. Suomalaiset yliarvostavat omistusasumista, mutteivät ymmärrä, että asunto-osakeyhtiössäkään he eivät omista varsinaisesti asuntoaan. He omistavat vain osakkeita, jotka oikeuttavat asunnon hallintaan. Eri hallintamuodoilla ei ole niin paljon eroa kuin kuvitellaan, ellei todella omista koko kiinteistöään itse. Vain silloin on todella oma tupa ja oma lupa.

Ton takia rakennettiin omakotitalo. 100% ikioma, ei ole riitoja remonteista, kukaan ei voi häätää talosta pois jne jne. Asunto-osakeyhtiössä ei ole takuita siitä ettei asujaa sais häädettyä pois. Tiedän yhen tyypin keneltä otettii sen asunto haltuun. Tosin se mokaili sen edestä, että niin kävi. Okt-talossa ei ole edes tota ongelmaa.

No enpä kyllä sanoisi että asunnon haltuunottamisen riski on olemassa normaalilla ihmisellä. Tuo on jo sen verran kaukaa haettu syy olla ostamatta asuntoa, että ihmetyttää kyllä jos muuten haluaisi omistusasunnon, mutta ei voi koska pelkää että se otettaisiin haltuun. Vähän sama kuin että jatkuvasti ajelisi kännissä, ja lopulta menettäisi sen vuoksi autonsa valtiolle. Ihan itse aiheutettua, eikä ole millään mittapuulla normaalia että tuollaista tapahtuu.

Vierailija
282/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä mitä se marginaali tarkoittaa, koska ei ole tarvinnut koskaan tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi edelleen luulee että omistusasuminen on kulutonta

Vierailija
284/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kauhean huonona pidä asumista kerrostalo-osakkeessa. Taloon on tehty kaikki isoimmat rempat: perinteinen linjasaneeraus, katto- ja julkisivu ja pienempiä: ovi- ja ikkuna jne . Tontti on oma ja pihassa on aika paljon autopaikkoja sekä myös autotallipaikkoja joita taloyhtiö vuokraa.

Oma piha olisi kiva mutta onneksi on pieni kesämökki 20 km päässä kotoa, eihän sitä pihaa oikeastaan tarvitse muuta kuin keväällä-kesällä-alkusyksystä.

Vierailija
285/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä tarkoitus pilkata  asunnon omistajia. Kai nyt jokainen  täysilläkäyvä aikuinen ymmärtää   muutenkin että   vedestä .  lämmityksestä , siivouksesta ja  lumitöistä pitää maksaa vaikka asuisi  omistusosakkeessa.    Kun meillä oli 4 perheen isossa rivitalossa jokaisella   oma        sähkölämmitys,   sitä  pientä          vastiketta  maksettiin vain   tammikuusta kesäkuuhun. Siis 4 kuukauden aikana. Monessa pienessä  rivitaloyhtiössä  on joulukuu  ilman vastiketta, kun ei ole rappusiivousta, eikä hissiä  eikä yhtiöllä sähkölaskuja,  ei myöskään  huoltoyhtiötä. Joku naapuri pitää  vara-avaimia hallussaan. Meillä on nyt  145 neliötä, 5h ja  keittiö,   sauna  , piha  , autotalli.  vastike  350 e / kk.  Kaukolämpö.  Espoossa metron lähellä. Asuntolainaa ei ole ollut pitkään aikaan.

Vierailija
286/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kyllä ymmärrä että miksi asuntoyhtiön osakkeista maksetaan satojatuhansia euroja ja saa samalla tavalla vain hallintaoikeuden kuin asuisi vuokralla. Suuri kusetus kyseessä?

Tässä piilee viisauden siemen. Suomalaiset yliarvostavat omistusasumista, mutteivät ymmärrä, että asunto-osakeyhtiössäkään he eivät omista varsinaisesti asuntoaan. He omistavat vain osakkeita, jotka oikeuttavat asunnon hallintaan. Eri hallintamuodoilla ei ole niin paljon eroa kuin kuvitellaan, ellei todella omista koko kiinteistöään itse. Vain silloin on todella oma tupa ja oma lupa.

Asunto-osakeyhtiö eli taloyhtiö onkin oikeastaan eräänlainen kommuuni, jossa omistetaan yhtiö porukalla ja saadaan taloyhtiön johonkin osaan hallintaoikeus, mutta yhtiö ja kommuuni se on, jota porukalla omistetaan ja asutaan.

Todella itsenäinen ja vapaa suomalainen mies haluaa omistaa asuinrakennuksensa itse ja yksin tai puolisonsa kanssa yhdessä, eli omistaa itse oman talonsa ja tietysti pyrkii siihen, että talo on velaton ja omalla tontilla eli on maanomistaja, omistaa osan tästä rakkaasta isänmaastamme ja maa, jolla oma talo on on siis omaa eikä vuokrattua maata.

Vierailija
287/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnossa on se hyvä puoli että sen voi saada myytyä ja sitä kautta saada takaisin niitä rahoja mitä siitä on maksanut. Vuokralla maksat toiselle. Omistusasunnon voi myös laittaa vuokralle.

Vierailija
288/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi nyt vasta tajuaa, että vain omakotitalon voi aidosti omistaa :D

Kunnes tulee joku tie/ratahanke ja omaisuutesi pakkolunastetaan hintaan jolla et saa puoltakaan entisenlaisesta.

Vierailija
289/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää talousopetusta kouluihin.

Vierailija
290/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuvana hihittelen kun monen vastike lähes yhtä suuri kuin vuokrani :)

Asuntoni yhtiövastike on 194 e, 70 neliöinen velaton kolmio. Vastaava kämppä vuokrattiin samasta taloyhtiöstä, vuokra 880 e kk, josta me veronmaksajat maksamme osan.

Ei kuulosta kovin hyvin hoidetulta yhtiöltä. Jos on siis velaton ja tuollaisella vastikkeella noinkin iso asunto, niin se tarkoittaa väistämättä useita isoja remontteja lähitulevaiuudessa.

Vierailija
291/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa asunnossa kerrytät omaa varallisuutta, vuokralla vuokraisännän varallisuutta. Lisää pitäisi saada talousopetusta kouluihin sen verran typerää kommentointia on täälläkin.

Vierailija
292/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketkä ihmetteli ja missä? En ymmärrä tätä journalismia mikä ei perustu mihinkään.

Sen ainakin tiedän että yksikään noista boomereista ei omistaisi asuntoa tässä taloustilanteessa.

Vierailija
293/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto-osakkeiden omistaminen toimii samalla tavalla kuin muidenkin osakkeiden. Tosin niistä ei makseta osinkoa (joskus maksetaan, kun osakeyhtiö omistaa liiketiloja, joissa on vuokralla yritys), mutta ne voi myydä voitolla ja niitä voi käyttää lainan vakuutena.

Tässä osakesijoituksessa sinä sijoitat omaanj asumismukavuuteesi. Harva osakesijoitus on yhtä riskitön. Omakotitalossa vastaat itse siitä, ettei omaisuutesi arvo laske ja se laskee silti. Osakeyhtiöasumisessa hallitus vastaa arvon säilyttämisestä ja siihen sen velvoittaa laki.

Voi se arvo hävitä vähå vähältä kun kerran vuodessa yhtiökokouksessa myönnetään hallitukselle vastuuvapaus edellisen vuoden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä Eli korkeintaan vuoden jaksosta hallitusta voidaan syyllistää yhtiön huonoon kuntoon menemisestä.

Vierailija
294/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnossa on se hyvä puoli että sen voi saada myytyä ja sitä kautta saada takaisin niitä rahoja mitä siitä on maksanut. Vuokralla maksat toiselle. Omistusasunnon voi myös laittaa vuokralle.

Just sain 5/5 vuokrasunnon. Lopetan lumon juutalaisille ylisuuren vuokran maksun. Melkein puolet pienempi vuokra ja vuokraisäntä saa sillä rahalla ruokaa lapsilleen. Vielä on hyviäkin ihmisiä olemassa, mutta harvassa ne on.

Vierailija
295/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon omistaja, maanomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto-osakeyhtiö eli taloyhtiö onkin oikeastaan eräänlainen kommuuni, jossa omistetaan yhtiö porukalla ja saadaan taloyhtiön johonkin osaan hallintaoikeus, mutta yhtiö ja kommuuni se on, jota porukalla omistetaan ja asutaan.

Todella itsenäinen ja vapaa suomalainen mies haluaa omistaa asuinrakennuksensa itse ja yksin tai puolisonsa kanssa yhdessä, eli omistaa itse oman talonsa ja tietysti pyrkii siihen, että talo on velaton ja omalla tontilla eli on maanomistaja, omistaa osan tästä rakkaasta isänmaastamme ja maa, jolla oma talo on on siis omaa eikä vuokrattua maata.

Et voi Suomessa omistaa edes maata. Ainoastaan käyttöoikeuden sen pintakerrokseen. Suurin piirtein niin, että voit viljellä sitä tilkkua. Auta armias jos siellä on vaikka malmiesiintymä. Se on soromnoo!

Vierailija
296/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon omistaja, maanomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi Suomessa omistaa edes maata. Ainoastaan käyttöoikeuden sen pintakerrokseen. Suurin piirtein niin, että voit viljellä sitä tilkkua. Auta armias jos siellä on vaikka malmiesiintymä. Se on soromnoo!

Soromnoo, jos juku tulee hakemaan mun malmeja, ammun tykillä naamaan :D

Vierailija
297/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaava tilanne: eräs maa- han-muut- taja oli raivoissaan teleoperaattorille, kun puhelinliittymän hankittuaan hän sai kuukauden kuluttua laskun. Miksi minulle tuli taas lasku, vaikka olen jo kerran maksanut tästä liittymästä? Olipa siinä selittelemistä, että liittymän käytöstä tulee jatkossakin lasku ihan joka kuukausi.

Vierailija
298/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se hallintaoikeus paljon vahvempi, kukaan ei häädä sinua normaalitilanteessa sieltä pois, ellet tee jotain älytöntä, jolloin taloyhtiöllä on oikeus ottaa asunto haltuun tai jos asuntoyhtiö menee konkurssiin. Muuten saat asua siellä niin kauan kuin haluat.

No saat asua niin kauan kuin haluat , myös vuokra asunnossa jos sen omistaa kunta etkö sikaile. Esim tva ja vts eli Tampereen vuokra talo säätiö, naapurit on asunut 10-20 vuotta ja minä 3 vuotta nyt ja ei tarvitse koskaan muuttaa pois . Tietävät että olen maalannut seinät luvatta mutta ei tullut häätöä vaan nuhtelu että ei niin saisi tehdä ja pitää maalata valkoiseksi kun muutan jos olen muuttamassa .

Vierailija
299/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko keskustelu on yksi iso MOT alkuperäiseen juttuun 😑.

Vierailija
300/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuvana hihittelen kun monen vastike lähes yhtä suuri kuin vuokrani :)

Ja asunnon vuokralle antanut hihittelee, kun maksat hänen seiniään.

unohat että monet vuokra-asunnot on tyhjillään puolet vuodesta. Vuokrakiskurit ei löydä vuokralaista helpolla, ja päätyyväät menettämään kiskontavoittonsa maksamalla itse  yhtiövastikkeensa ja velkansa päälle.

Ei se sasuntosijoittaminen ole mikään kultakaivos. Tullut sivusta seurattua niin paljon sitä touhua. Jatkusvasti on ongelmia joka ikisen kanssa millon mistäkin.

Täälläpäin on myös näitä sijoittajia jotka ovat etenkin noiden kuin sieniä sateella nousseiden uudiskohdeyksiöidensä kanssa ihan lirissä kun hyviä vuokralaisia ei vaan löydy. Asuntoja on paljon tyhjillään pitkään, ja monessa kohteessa on "ensimmäinen kuukausi ilmaiseksi" ym. joilla yritetään houkutella.

Ei se sijoitusasunnon omistaminenkaan tosiaan ole ihan niin simppeli juttu kuin monesti annetaan ymmärtää. 

Missäs on Jethro? Hänellähän kuulemma on/oli yli 100 sijoitusasuntoa vähän aika sitten. Kaikki luultavasti vivutettu toistensa kanssa tappiin asti ja nyt tulikin sitten takkiin ja pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan