Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Aikuinen mies osti asunnon. Kun ensimmäisen vastikkeen maksun aika koitti, hän ihmetteli ääneen, miksi tällaisia vastikkeita pitää maksaa, ...

Kommentit (438)

Vierailija
261/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono taloustietämys johtuu osittain jo vuosikymmeniä jatkuneesta asuntohömpötyksestä, jossa ainoastaan asunnon ulkonäöllä ja osoitteella on väliä. Kiinteistövälittäjät ovat tätä aina harrastaneet. Taloyhtiöt ovat olleet kitsaita suunnittelemaan remontteja ennen kuin on pakko. Isännöitsijäntodistukset ovat siksi olleet epämääräisiä. Kukaan ei edes välttämättä ole oikeasti tunteneet kyseistä rakennusta. Taloyhtiöiden hallituksissa ovat istuneet eläkeläiset ovat käytännössä valvoneet asioita. Isännöinti, huolto ja siivous on hoidettu minimikuluilla. Eli on oltu maksavinaan ja joku on ollut tekevinään. Nyt kun monet taloyhtiöt ovat tehneet isoja remontteja, on vasta herätty huomaamaan, että kyseessä on oikeasti rakennus, joka elinkaarensa mukaan korjataan uusiksi. Eikä raha ole ilmaista eikä asunto-osakkeiden hinnat aina nouse. Itse muutin pois tuuliajolla olevasta systeemistä jo kauan sitten.

Vierailija
262/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on suora sähkölämmitys, silloin lämmitys maksetaan itse sähkölaskussa. Muissa lämmitysmuodoissa se yleensä kuuluu vastikkeeseen. Jotain harvinaisia poikkeuksia näistä on, mutta yleensä näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono taloustietämys johtuu osittain jo vuosikymmeniä jatkuneesta asuntohömpötyksestä, jossa ainoastaan asunnon ulkonäöllä ja osoitteella on väliä. Kiinteistövälittäjät ovat tätä aina harrastaneet. Taloyhtiöt ovat olleet kitsaita suunnittelemaan remontteja ennen kuin on pakko. Isännöitsijäntodistukset ovat siksi olleet epämääräisiä. Kukaan ei edes välttämättä ole oikeasti tunteneet kyseistä rakennusta. Taloyhtiöiden hallituksissa ovat istuneet eläkeläiset ovat käytännössä valvoneet asioita. Isännöinti, huolto ja siivous on hoidettu minimikuluilla. Eli on oltu maksavinaan ja joku on ollut tekevinään. Nyt kun monet taloyhtiöt ovat tehneet isoja remontteja, on vasta herätty huomaamaan, että kyseessä on oikeasti rakennus, joka elinkaarensa mukaan korjataan uusiksi. Eikä raha ole ilmaista eikä asunto-osakkeiden hinnat aina nouse. Itse muutin pois tuuliajolla olevasta systeemistä jo kauan sitten.

Eihän huono taloustietämys johdu kuin siitä ettei ihmisille anneta tietoa asumisesta.

Peruskoulussa kyllä opetetaan lautasmallit ja opetetaan syömään terveellisesti.

Entä opetetaanko peruskoulussa asumisesta mitään? Miten käytän rahani järkevästi ja asun taloudellisesti ja ekologisesti.

Ei tietenkään koska se on kapitalistista markkinataloutta. Peruskoulu kasvattaa sosialistisen maan kansalaisia jotka elävät sosiaalisilla tuilla valtion vuokra-asunnoissa ja käyttävät sosiaalisia palveluita.

Vierailija
264/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi nyt vasta tajuaa, että vain omakotitalon voi aidosti omistaa :D

Mikään ei estä omistamasta koko kerrostaloa mutta sen hinta on sitten hieman korkeampi.

Vierailija
265/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuvana hihittelen kun monen vastike lähes yhtä suuri kuin vuokrani :)

Eläkkeellä olevana hihittelen, kun se vastike velattomasta asunnostani on alle 300 euroa kuukaudessa. Vuokra samanlaisesta asunnossa samassa taloyhtiössä noin 900 euroa.

Kun olisit aikoinaan elänyt nuokin asuntoosi sijoittamasi rahat, maksaisit asuntotuen jålkeen tuon saman.

Olen eri henkilö mutta vastaan tähän trollaukseen huomauttamalla että taloudellisia päätöksiä, joilla on pitkäaikaisia vaikutuksia ei kannata tehdä luottaen siihen että poliitiikat vaikkapa tukien suhteen eivät muutu niin että vaikkapa asumisen laatu pysyy hyvänä.

En toisaalta edes usko että kukaan tarkoituksella ajautuu elämään vanhuuttaan tukien varassa. Eikä niitä tukia esim. makseta kuin Suomessa. Omavaraisuus tuo vapautta.

No kyllä niitä vastaavia tukia nyt maksetaan kaikissa länsimaissa. Olen asunut monessa ja ollut sosiaalialalla töissä. Taas tätä hyvinvointivaltiotuubaa tietämättömille.

Ei makseta. Enkä usko että olet ollut "monessa" maassa jossain sen valtion hommissa sosiaalialalla. Nimeä valtiot ole hyvä.

Miksi en olisi sosiaalialalla ulkomaisella tutkinnolla? Sitä tässä ajat varmaan takaa. Eri lainsäädäntö joka maassa jne. Mutta meistäkin on sen verran pulaa, että sopivaa työtä järjestyy ja lisäpykälää opetellaan siinä sivussa. Mekanismit aika samanlaisia, myös asiakaslähtöisyys. Pohjoismaat ja Benelux. Arvaahan sen nyt. Kieliä olen aina opetellut, en vain maannut sohvalla. Tarkemmin en vastaa (vassumaisiin) ristikuulusteluihin. Vai oliko tämä smalltalkia tyypilliseltä ihmistenkaihtajalta?

Vihamielinen viestisi on silkkaa alemmuudentuntoista projisointia ja pahimman lajin *hyökkäys on paras puolustus* suomijunttiutta. Benelux, indeed.

Sovitaan vaikka niin. Ihan mitä vaan. Niin metsä vastaa kuin...

Vierailija
266/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin vain sitä että jos on vaikka kerrostalo asunto jossa on 50 huonetta, he maksavat vastiketta 200e per asunto kuukaudessa niin se on 10 000e/kk, minne tuo kaikki raha menee? Lämmityskuluihin,kiinteistöhuoltofirmalle,jätemaksut ja kiinteistövero? Sehän on ihan älyttömän paljon. 

Yleensä yhtiökokouksen edellä jaetaan kopiot taseesta ja tuloslaskelmasta kaikille.

Lisäksi vielä voi tulla vielä eritellympää tietoa.

Näin itnroverttina en ole osallistunut kertaakaan yhtiökokouksiin ja ne laput mitkä jaetaan kotiin olen heittänyt roskiin koska evvk.

Sinähän fiksu olet.... NOT. Itsekin olen introvertti, mutta kyllä asioista pitää perillä olla!

Niin, jos tulee joku vastikkeen nousu tms., niin se kyllä koskee niin morttia kuin verttiäkin, introa tai ekstroa, joten parempi olla perillä asioista.

Vierailija
267/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuvana hihittelen kun monen vastike lähes yhtä suuri kuin vuokrani :)

Asuntoni yhtiövastike on 194 e, 70 neliöinen velaton kolmio. Vastaava kämppä vuokrattiin samasta taloyhtiöstä, vuokra 880 e kk, josta me veronmaksajat maksamme osan.

Vierailija
268/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin poikamies kertoi kevättalvella, ettei ole maksanut vuokraa 15 vuoteen, vaikka on asunut 4 eri asunnossa. Hän valitsee vuokranantajaksi n 45-55v naisen, joka elää puutteessa tai kaipaa pientä seikkailua. On 4-6 panoa kuukaudessa vuokraemännälle jolla 300-500 euron vuokra on kuitattu. Molemmat ovat tyytyväisiä. Eli tapahtuu sitä näinkin päin. Hän kertoi että ei osta omaa asuntoa ennen kuin kyvyt heikkenevät niin ettei vuokranantaja ole tyytyväinen. Joo, olen hänen nykyinen vuokranantaja....

Vierailija
269/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta monilla tuo vastike saattaa olla erittäin korkea esimerkiksi pk-seudulla. Joskus saattaa olla aika lähellä toisiaan nuo hinnat. Kaverini asui Espoossa ja maksoi noin 650€/kk vuokraa noin 50 neliöisestä asunnosta. Viereisessä kerrostalossa ihmiset maksoivat vastiketta noin 450-500€/kk. Samanlaisia asuntoja samalla pihalla. Samana vuonna rakennettuja.

Onhan tuo joskus aika järjetöntä. Toisaalta jos taloyhtiössä on asiat hoidettu kunnolla niin vastikkeen pitäisi olla aika matala. Tarpeeksi, että kattaa kulut ja kerryttää rahaa säästöön remontteja varten. Muutamia taloyhtiöitä tullut vastaan, joissa on otettu isoakin vastiketta ja rahaa on voinut olla säästössä erittäin suuriakin summia. Suunnitelmia remonteista tai muista ei ole kuitenkaan tehty.

Ennen kerrostaloasunnon tai miksei vaikka rivarinkin ostamista kannattaa perehtyä hieman taloyhtiön toimintaan. Myös taloyhtiön varallisuutta voi kysellä. Kertoo aika paljon miten asiat hoidetaan.

Vierailija
270/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin poikamies kertoi kevättalvella, ettei ole maksanut vuokraa 15 vuoteen, vaikka on asunut 4 eri asunnossa. Hän valitsee vuokranantajaksi n 45-55v naisen, joka elää puutteessa tai kaipaa pientä seikkailua. On 4-6 panoa kuukaudessa vuokraemännälle jolla 300-500 euron vuokra on kuitattu. Molemmat ovat tyytyväisiä. Eli tapahtuu sitä näinkin päin. Hän kertoi että ei osta omaa asuntoa ennen kuin kyvyt heikkenevät niin ettei vuokranantaja ole tyytyväinen. Joo, olen hänen nykyinen vuokranantaja....

Ihan kiva höpsö tarina.

Vierailija
271/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla oikeus nähdä osakeyhtiön (josta omistan asunnon) tilitiedot mihin rahaa on käytetty?

Vierailija
272/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKT rules -vain silloin olet omistaja.

As oy on yksi helvetin keksintö.

Koska as oy:ssä asiat päättää 

-vuosikokous

-hallitus

-isännöitsijä

Yksittäisellä osakkaalla on valtaa mikroskooppisesti.

Vierailija
273/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva höpsö tarina.

Vaikea uskoa että keski-ikäinen nainen käyttäisi 300-500 euroa kuussa seksiin.

Vierailija
274/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kyllä ymmärrä että miksi asuntoyhtiön osakkeista maksetaan satojatuhansia euroja ja saa samalla tavalla vain hallintaoikeuden kuin asuisi vuokralla. Suuri kusetus kyseessä?

Tässä piilee viisauden siemen. Suomalaiset yliarvostavat omistusasumista, mutteivät ymmärrä, että asunto-osakeyhtiössäkään he eivät omista varsinaisesti asuntoaan. He omistavat vain osakkeita, jotka oikeuttavat asunnon hallintaan. Eri hallintamuodoilla ei ole niin paljon eroa kuin kuvitellaan, ellei todella omista koko kiinteistöään itse. Vain silloin on todella oma tupa ja oma lupa.

Kyllä omistusasuntoa voi remontoida yleensä laajemmin kuin vuokra-asuntoa, tosin remonteista pitää usein ilmoittaa taloyhtiölle. Vuokra-asuntoa ei voi lähtökohtaisesti remontoida, jos vuokranantaja ei anna lupaa. Lisäksi omistussuhde tarkoittaa sitä, että ihmisellä on omaisuutta. Jos ihminen ei ymmärrä, mikä on vuokran maksun ja osakkeiden ostamisen ero, ei kannata asuntokaupoille lähteä. Asunto-osakkeet ovat samanlaista irtainta omaisuutta kuin muidenkin yhtiöiden osakkeet, niitä voi ostaa ja myydä. Remontoimalla voit nostaa asunto-osakkeiden arvoa, mutta jos et omista osakkeita et siitä pahemmin hyödy,

Vierailija
275/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kyllä ymmärrä että miksi asuntoyhtiön osakkeista maksetaan satojatuhansia euroja ja saa samalla tavalla vain hallintaoikeuden kuin asuisi vuokralla. Suuri kusetus kyseessä?

Tässä piilee viisauden siemen. Suomalaiset yliarvostavat omistusasumista, mutteivät ymmärrä, että asunto-osakeyhtiössäkään he eivät omista varsinaisesti asuntoaan. He omistavat vain osakkeita, jotka oikeuttavat asunnon hallintaan. Eri hallintamuodoilla ei ole niin paljon eroa kuin kuvitellaan, ellei todella omista koko kiinteistöään itse. Vain silloin on todella oma tupa ja oma lupa.

Ton takia rakennettiin omakotitalo. 100% ikioma, ei ole riitoja remonteista, kukaan ei voi häätää talosta pois jne jne. Asunto-osakeyhtiössä ei ole takuita siitä ettei asujaa sais häädettyä pois. Tiedän yhen tyypin keneltä otettii sen asunto haltuun. Tosin se mokaili sen edestä, että niin kävi. Okt-talossa ei ole edes tota ongelmaa.

Vierailija
276/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joskus vuosi-pari sitten piiitkä pitkä keskustelu noista vastikkeista, juuri erityisesti nuo uudiskohteiden vastikeasiat tuntuivat olevan monelle ihan utopiaa. Moni oli ostanut uudiskohteen ymmärtämättä yhtään että se rahoitusvastike nousee ekojen lyhennysvapaiden vuosien jälkeen. Silloin tuli kyllä mietittyä että ei jessus millä mallilla asiat ovat. 

En toisaalta ihmettele tätä ihan loppuviimein, koska itse olin aiemmin ostamassa asuntoa, ja harkitsin kahta uudiskohdeasuntoa ja yritin tiedustella yhtiölainaan liittyviä asioita, maksuaikataulua, korkoja jne, jotta osaisin tehdä päätöksen, mutta kyllä oli vaikea saada irti nöitä tietoja. En tiedä olisiko osasyy, että olin nuorehko vaalea nainen, toivon ettei tällä ollut osuutta, mutta asenteista, molempien, tuntui hieman ehkä paistavan, että kun minulle saa myytyä hienon ja kivan mielikuvan, niin siinä se, ei minun tarvitse siitä sen enempää tietääkään, ja he saavat asunnon myytyä.

Vierailija
277/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko minulla oikeus nähdä osakeyhtiön (josta omistan asunnon) tilitiedot mihin rahaa on käytetty?

Joka vuosi, ennen yhtiökokousta, saat tiedot yhtiön taloudellisesta tilanteesta. Niihin kannattaa tutustua.

Vierailija
278/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusisuomipistefi? Mikä valepersumediasivusto tuo on? En edes meinaa aukaista nollalinkkejä nollauutisiin.

Vierailija
279/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tilinpäätös oikein pitää lähettää postissa sinulle ilman eri käskyä. Joka vuosi

Vierailija
280/438 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkkaria? Tietysti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi