Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheinen joutunut sairaalaan, heikko kunto. Miten hoituu esim. pankkiasiat?

Vierailija
04.06.2023 |

Tilanne on vakava ja hengenvaarallinen. Hän, ikäihminen, on ollut aivan toimintakykyinen tähän saakka ja hoitanut kaiken itse. Mites nyt, kun makaa sairaalassa, miten käy vaikkapa erääntyville laskuille yms? En ole koskaan ollut tällaisessa tilanteessa ja tarvitsen jotain konkreettisia neuvoja. Kaiken kukkuraksi hän asuu eri kaupungissa. Mitä kaikkea tässä pitäisi ottaa nyt huomioon? Pelottaa ihan tarpeeksi, että se on menoa nyt mutta vielä lisäksi että ei mene mikään ulosottoon tms. asia jää huolehtimatta, jos hän tuosta tokenee.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua on kyllä saatavissa, lääkäristä voisit aloittaa ja kysellä muutenkin eri tahoilta. Asiat kyllä hoituvat. Mutta ole nopea, heti vaan toimeen.

Itse tein edunvalvontavaltuutuksen isäni asioissa pankin kautta. Nämä vaan pitää yrittää muistaa tehdä ajoissa.

Tsemppiä sinulle asioiden hoitoon!

Vierailija
22/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on sama pankki Nordea  kuin äidillä, joten pankin ohjeistuksen mukaisesti yksi meistä lapsista sai äidin valtuuttamana oikeuden hänen  pankkitileilleen. Homma hoitui puhelimella edellyttäen, että niin äidillä  kuin sisarukseltani edellytetttiin pankkitunnuksia vahvistamaan henkilöllisyys sekä äiti hyväksymään Nordean palvelupuhelimeen vielä ääneen valtuutus. 

Lisäksi valtakirjat sähkölaitokselle, vakuutukseen jne. Äiti myös aikanaan sopi edunvalvojan ja allekirjoitti hyväksyntänsä siihen, joten pian on sen aika myös virallistaa. Tosin edunvalvonnan päätöksessä kestää ikuisuus, joten valtakirjat vauhdittavat asioiden hoitamista nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen itse mitään valtakirjoja ala kirjoittaa. Kuten jo neuvottu ,niin lääkärin ja lakifirman kautta asiat varmasti hoituu. 

Vierailija
24/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas puolet neuvoista on silkkaa soopaa.

Vierailija
25/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys sairaalan sosiaalityöntekijään. Eikö siellä ole sellainen tällaisia tapauksia varten? Varsinkin jos et kuulu perikuntaan, et voi tehdä oikein mitään muuta. 

Vierailija
26/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas puolet neuvoista on silkkaa soopaa.

Voisitko tarkentaa asiaa?

Vierailija
27/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, en tiennytkään tuollaisesta potilasasiamiehestä. Pääsen toki hänen asunnolleen mutta mitä se auttaa, kun moni lasku on e-laskuna enkä pääse hänen verkkopankkiinsa. Eikä varmaan kaikki ole. En tiedä mitä kaikkia maksuja hänellä on, lehtitilaukset yms. iso vastike, laina jne.

Oikea henkilö sairaalassa on sosiaalityöntekijä. Potilasasiamies on sitä varten, jos asiakas haluaa valittaa saamastaan hoidosta.

Jos omaisesi on pysyvästi siinä tilassa, että hän ei pysty hoitamaan raha-asioita, niin edunvalvojan hakeminen (myös lähiomainen voi toimia edunvalvojana) on ratkaisu tähän, mutta prosessissa menee kuukausia, joten tämä ei auta heti. Nopea ratkaisu tähän hätään on se, että vanhus antaa sinulle tilinkäyttöoikeuden tililleen ja oikeuden käyttää tiliään myös verkkopankkitunnuksillasi, jos vanhus on siinä kunnossa, että hän pystyy hoitamaan näiden oikeuksien antamisen.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa ottaa yhteyttä kaikkiin tiedossa oleviin laskuttajiin, selittää tilanne ja pyytää lisäaikaa laskun maksamiseen.

Vierailija
28/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harmi, jos hänellä ei ole mitään suoraveloitusta laskuihin. Tämä on hyvä muistutus, että kannattaisi tehdä edunvalvontasopimus ajoissa. 

Kuka tätäkin alapeukuttaa?? Ette ilmeisesti edes tiedä mikä on edunvalvontasopimus. Se kannattaisi kaikkien aviopuolisoidenkin tehdä keskenään.

Se ei ole edunvalvontasopimus vaan edunvalvontavaltuutus.

Vierailija
29/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsetkö käymään hänen asunnollaan? Ihan ensimmäiseksi kannattaa pyytää maksuajan pidennystä laskuille. Pyydä alkuun vaikka 2-3 kuukautta, jotta ehdit järjestellä asioita. Laskuttajat ymmärtävät kyllä.

Ei toisen asioita voi noin vain alkaa järjestelemään.

Asiat menee hyvin hankaliksi, jos ihminen ei ole ajoissa tehnyt edunvalvontavaltuutusta sairastumisen tai vammautumisen varalle.

Esim ap pitää nyt saada lausunto lääkäriltä, ettei henkilö kykene hoitamaan asioitaan ja sen jälkeen laittaa maistraatin hakemus, että hänet määrätään edunvalvojaksi.

Mikä muuten on ap suhteesi tähän henkilöön? Ja kenen nimi on sairaalan papereissa lähiomaisen kohdalla? Kuten yllä on sanottu, kuka tahansa ei voi nyt alkaa asiassa säätämään.

Edunvalvojan määrääminen dtv:ssä jonne hakemus tehdään, kestää väh. 4 kuukautta. Se on käsittelyaika tällä hetkellä.

Vierailija
30/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään, miten nopeasti voi tilanne muuttua ikäihmisten kohdalla. Jopa nuorempien ja ongelmia tulee kun on yksinasuja.

Siksi edunvalvontavaltuutus on hyvä tehdä kaikkien kun jää eläkkeelle.

Vierailija
31/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hänen lapsensa ja olen myös hänen yhteyshenkilöksi merkitty sairaustapauksissa.

Ihan hirveän monimutkaista tämäkin, ihan tarpeeksi kurja fiilis muutenkin ja järkyttävä huoli tokeneeko lainkaan vai ei. Jos tokenee, niin tämä asian laitetaan kyllä kuntoon heti kun mahdollista ettei enää käy näin. Jos ei tokene, niin sitten on taas ihan hirveä taakka tehtävänä. Miten ihmiset selviää tällaisista tilanteista, kun on oma pikkulapsiarki ja työ pyöritettävänä samalla? Ja vielä toisella paikkakunnalla eikä ole edes ajokorttia.

Mutta kiitos neuvoista, yritän päästä lääkärin juttusille heti tänään.

Vierailija
32/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, en tiennytkään tuollaisesta potilasasiamiehestä. Pääsen toki hänen asunnolleen mutta mitä se auttaa, kun moni lasku on e-laskuna enkä pääse hänen verkkopankkiinsa. Eikä varmaan kaikki ole. En tiedä mitä kaikkia maksuja hänellä on, lehtitilaukset yms. iso vastike, laina jne.

Oikea henkilö sairaalassa on sosiaalityöntekijä. Potilasasiamies on sitä varten, jos asiakas haluaa valittaa saamastaan hoidosta.

Jos omaisesi on pysyvästi siinä tilassa, että hän ei pysty hoitamaan raha-asioita, niin edunvalvojan hakeminen (myös lähiomainen voi toimia edunvalvojana) on ratkaisu tähän, mutta prosessissa menee kuukausia, joten tämä ei auta heti. Nopea ratkaisu tähän hätään on se, että vanhus antaa sinulle tilinkäyttöoikeuden tililleen ja oikeuden käyttää tiliään myös verkkopankkitunnuksillasi, jos vanhus on siinä kunnossa, että hän pystyy hoitamaan näiden oikeuksien antamisen.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa ottaa yhteyttä kaikkiin tiedossa oleviin laskuttajiin, selittää tilanne ja pyytää lisäaikaa laskun maksamiseen.

Kiitos, miten tuo tilinkäyttöoikeuden antaminen tapahtuu? En tiedä onko siinä kunnossa, että voi sen tehdä. Sen näen pian. Mä en tiedä mitä nuo laskuttavat tahot voivat olla. Pankkilaina on ainakin, sähkö, muusta en tiedä yhtään.

Vierailija
33/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin äsken 2 kk osastolla. Sairaalassa on sosialityöntekijä joka auttaa. Esim. laskuille järjestetään heti maksuaikaa , jos tämä ei ole mahdollista soitetaan jokaiselle joka on maksuja saamassa ja selitetään tilanne. Minulla tuli tukala tilanne kun en ollut pannut sähkölaskua e-laskuksi enkä päässyt paperilaskua hakemaan. Sos. hoitaja soitti sähkölaitokselle ja selitti tilanteen.

Vierailija
34/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuon edunvalvontavaltuutuksen tehtyä sitten kuinka helposti?

Vierailija
35/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakoiminen olisi hyvä ikäihmisen kohdalla. Anoppini syövän edetessä teimme valtakirjan, joka oikeutti minut hoitamaan asioitaan, myös kuolemansa jälkeen. Valtakirja voi olla ihan käsin kirjoitettu A-4 esim.

Tilanteeseenne tästä ei juuri nyt ole varmaankaan hyötyä, joku viisaampi osannee antaa parempia neuvoja juuri tähän hetkeen.

Tsemppiä 😊

Pankki ei hyväksy kuolinpesälle valtakirjaa, jonka vainaja on aikanaan tehnyt.

Olet oikeassa. Lisäksi ainakaan OP ei hyväksy mitä tahansa käsin tehtyä valtakirjaa, vaan valtakirja täytyisi tehdä netissä vahvalla tunnistautumisella tai käymällä henkilökohtaisesti pankkikonttorissa, jossa valtakirjan tekijän henkilöllisyystodistus pystytään tarkastamaan.

Vierailija
36/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harmi, jos hänellä ei ole mitään suoraveloitusta laskuihin. Tämä on hyvä muistutus, että kannattaisi tehdä edunvalvontasopimus ajoissa. 

Minun sukulainen on vielä hyvässä kunnossa ja järjissään, mutta hän on jo tehnyt tämän edunvaltontavaltuutuksen pojalleen. Sukulainen hoitaa vielä itse omat asiansa, mutta jos jossain vaiheessa joutuukin sairaalakuntoon, niin poika alkaa hoitaa asioita hänen puolestaan. Poika ei siis ole edunvalvoja, mutta hänellä on valtuus hoitaa näitä käytännön asioita toisen puolesta tarvittaessa. 

Edunvalvontavaltuutus on hyvä tehdä, harmillista on se, että dvv:llä sen vahvistus voi kestää kuukausia. Mä odotin kolme ja puoli kuukautta, että pääsin hoitamaan äitini asioita...

Tästä viisastuneena tehtiin isäni kanssa edunvalvontavaltuutuksen lisäksi myös käyttövaltuudet pankkiin "varmuuden vuoksi" eli ei tarvitse pankkiasioissa sitten odottaa montaa kuukautta jos tarvetta ilmenee

Vierailija
37/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 jatkaa. Minulla ei ole ketään jonka voisin määrätä edunvalvojaksi ja olisin halunnut itseni "holhoukseen". Lääkäri sanoi että olen niin hyväkuntoinen ettei kirjoita lausuntoa koska tulen häntä vielä siitä kiittämään. Olen jo ikä-ihminen , mutta tuntuisi todella oudolta nyt olla edunvalvonnassa. Toisaalta en halua olla taakka kenellekään. Nämä on hankalia asioita. Minun kohdalla järkevin ratkaisu on suoraveloitus kaikkiin laskuihin netissä.

Vierailija
38/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänny vaan sen sairaalan sosiaalityöntekijän ja lääkärin puoleen. Valtakirjassa pitäisi olla tarkkaan eritelty mihin se valtuuttaa, joku valtuutan xx hoitamaan asioitani ei oikein riitä.

Jos tilanne on tosiaan sellainen että läheisesi menehtyy, tilit suljetaan joka tapauksessa välittömästi kuoleman jälkeen kunnes perukirjoitus on tehty. Tililtä maksetaan kyllä vainajan ennen kuolemaa muodostuneet laskut. Tieto kuolemasta menee myös sähkö-, puhelin- vakuutus yms yhtiöihin ja he yleensä stoppaa perinnän. Jos jotain menee ulosottoon niin ne peritään sitten kuolinpesästä.

Vaikka löytäisitkin pankkitunnukset niin niitä et saa mennä käyttämään

Vierailija
39/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, miten tuo tilinkäyttöoikeuden antaminen tapahtuu? En tiedä onko siinä kunnossa, että voi sen tehdä. Sen näen pian. Mä en tiedä mitä nuo laskuttavat tahot voivat olla. Pankkilaina on ainakin, sähkö, muusta en tiedä yhtään.

Tilinkäyttöoikeuden antamisen osalta kannattaa kysyä ohjeet pankista. Eri pankeilla voi olla erilaisia käytäntöjä, mutta sairaalan sosiaalityöntekijä saattaa osata suoraan auttaa näissä. Laskuttajista yksi on ainakin taloyhtiö, jos vanhus asuu omistusasunnossa. Osoitteen perusteella on helppo selvittää, mikä on taloyhtiön nimi ja kuka on sen isännöitsijä.

Jos pääset käymään vanhuksen asunnossa, voit ehkä löytää sieltä laskuja, tiliotteita tai muita papereita, joiden perusteella voi löytää lisää laskuttajia. Näet myös, mitä lehtiä vanhukselle on tullut.

Vierailija
40/72 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hänen lapsensa ja olen myös hänen yhteyshenkilöksi merkitty sairaustapauksissa.

Ihan hirveän monimutkaista tämäkin, ihan tarpeeksi kurja fiilis muutenkin ja järkyttävä huoli tokeneeko lainkaan vai ei. Jos tokenee, niin tämä asian laitetaan kyllä kuntoon heti kun mahdollista ettei enää käy näin. Jos ei tokene, niin sitten on taas ihan hirveä taakka tehtävänä. Miten ihmiset selviää tällaisista tilanteista, kun on oma pikkulapsiarki ja työ pyöritettävänä samalla? Ja vielä toisella paikkakunnalla eikä ole edes ajokorttia.

Mutta kiitos neuvoista, yritän päästä lääkärin juttusille heti tänään.

Et varmaan sitä tarkoittanutkaan, mutta täsmennän vielä ettei lääkäri voi auttaa sinua yhtikäs mitenkään pankkiasioissa tai muissakaan, kun ei sitä edunvalvontavaltuutusta ole tehtynä.