Miksi työttömiä ei kannusteta siihen että voisi aloittaa esim yritystoimintaa pienin askelin?
Suomessa on vähänkuin KAIKKI TAI EI MITÄÄN -asenne. Eli joko olet työtön tai sitten alat heti suoraan yrittäjäksi. Mutta ei kaikki työttömät ole heti valmiita yrittäjiksi. Miksei voisi esim aloittaa pienestä, myydä vaikka tauluja ja koruja jonkin aikaa ja katsoa mitä tapahtuu? Lopulta jos sitten hommat alkaisi sujua, voisi alkaa ihan yrittäjäksi.
Kommentit (74)
4kk saa yrittää ilman että työttömyysetuus katkeaa, ja sen jälkeen jos jaksaa paperisotaa niin voi saada tukea
Millä rahalla sitä yritetään sitten kun on pa?
Mistä ne taulut ja korut tulee, joita myisi?
Ei kaikilla ole kädentaitoja eikä luovuutta.
Ja kyllä ne taulujen maalamisetkin maksaa, pohjat, teline ja erityisesti värit ja pensselit ovat kalliita.
Ja kuka tavallinen työtön, edes pystyis tuosta noin vaan, aloittamaan jonkun öljyväritaulun ?
Kuka niitä ostaisi, kun ei edes harratelijoiden näyttelyistä tauluja ei mene kaupaksi.
Ja muotoilualan käyneet osaavat nuoret, tekevät jo koruja myyntiin. Ja taidokkaita ja upeita.
Mutta menekki on nihkeää.
Koska 'työttömyystuella ei ole tarkoitus rahoittaa kannattamatonta yritystoimintaa' ja te-toimiston kannattamaton ei tarkoita tappiollista, vaan sellaista, ettei tulosta tule 'tarpeeksi'.
Ihmiset ei halua maksaa käsityöstä eli korujen teko ja myyminen tai taulujen maalaaminen olisi pääasiassa nippelikauppaa ja harrastelua. Työkkäri saattaa myös laittaa kapuloita rattaisiin jos saavat tietää ja vaikuttaa tukiin jos saat esim. toimeentulotukea. Eihän työtön saa edes tehdä vapaaehtoistyötä ilman palkkaa.
Koska täällä ei ole ensimmäistäkään järkevää työllisyystoimea käytössä
Ap on vihervassari joka ei ymmärrä mitään yrittäjyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Koska 'työttömyystuella ei ole tarkoitus rahoittaa kannattamatonta yritystoimintaa' ja te-toimiston kannattamaton ei tarkoita tappiollista, vaan sellaista, ettei tulosta tule 'tarpeeksi'.
Työttömyystuella rahoitetaan k ja s ryhmien työntekijöiden elämää ja samalla noita ketjuja, että olisi hyvä jos tuettaisiin myös kaijan kioskia
Vierailija kirjoitti:
Ap on vihervassari joka ei ymmärrä mitään yrittäjyydestä.
Eikä työnteosta.
Minä kannustan sinua, hieno idea! Aloita ihmeessä!
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin epäilen ettei ap aloita kannustuksesta huolimatta, on vain ilmaisen rahan perässä.
Vierailija kirjoitti:
miten voi aloittaa kun työkkärin mielestäsi olisin heti joku yrittäjä?
Olisiko ehk ninkin, että kotoa käsitöiden näpertelyharrastus yritystoimintana ei kannata. Toisaalta myös työtönkin saattaa mieluummin pyrkiä työskentelemään yhteisöön, kuin yksinään. Työllä on muutakin merkitystä, kuin palkka.
Olen ollut pitkään työtön.
Mulla ois kädentaitoja, osaan työstää puuta, remontoida, ommella ja myyntiin teenkin milloin mitäkin.
Olis ihana tehdä sitä kaikkea virallisesti ja kaikkien lakien ja säädösten mukaan, mutta en tajua mitään esim veroista ja kirjanpidosta ja työkkärin päätökset on mielivaltaisia ja ymmärtäminen vaikeaa.
Jos käytän silloin tällöin pari tuntia korujen tekoon ja yhtenä päivänä kuukaudessa myyn niitä netissä, niin mikä siitä lasketaan esim työajaksi? Entä jos teen sitä vain "työnhaku tuntien" ulkopuolella vaikka klo 22-24, niin lasketaanko se?
Itse ideointiin vie aikaa, myynti-ilmoituksen laatiminen vie aikaa, ostajille vastaamisrumba vie aikaa.
Ja Suomen Posti 🤦 Jos olisikin ostajia useammalle vaikka 5 euron korulle, niin postikulut nostaa hintaa liiaksi.
Noita koruja sai myydä aika paljon ilman , että täytyy perustaa yritystä. Olisiko jopa 800 eurolla kuukaudessa.
Kyllähän siihen kannustetaan! Siis rankaisemalla kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Neljä kuukautta saa kokeilla työttömyysetuuttaan menettämättä ennen kuin yritystoiminnan pää- / sivutoimisuutta arvioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään työtön.
Mulla ois kädentaitoja, osaan työstää puuta, remontoida, ommella ja myyntiin teenkin milloin mitäkin.
Olis ihana tehdä sitä kaikkea virallisesti ja kaikkien lakien ja säädösten mukaan, mutta en tajua mitään esim veroista ja kirjanpidosta ja työkkärin päätökset on mielivaltaisia ja ymmärtäminen vaikeaa.
Jos käytän silloin tällöin pari tuntia korujen tekoon ja yhtenä päivänä kuukaudessa myyn niitä netissä, niin mikä siitä lasketaan esim työajaksi? Entä jos teen sitä vain "työnhaku tuntien" ulkopuolella vaikka klo 22-24, niin lasketaanko se?
Itse ideointiin vie aikaa, myynti-ilmoituksen laatiminen vie aikaa, ostajille vastaamisrumba vie aikaa.
Ja Suomen Posti 🤦 Jos olisikin ostajia useammalle vaikka 5 euron korulle, niin postikulut nostaa hintaa liiaksi.
Itsellä sama että olisi taiteellisia lahjoja esim tauluihn ja piirtämiseen. Voisin pirtää esim muotokuvia. Mutta en ymmärrä, pitääkö sitten alkaa selvittää jotain verojuttuja?
Vastaus: lakia säätäviltä puuttuu kokemus työttömyydestä. Heidän näkökulmastaan työtön on epäonnistunut kyvytön reppana tai laiska pummi. Sen takia Suomen työttömiä kohdellaan ja kontrolloidaan kuin karjaa.