Kun jotkut kehuu sillä, miten muutamalla satasella saa ehostettua ja sisustettua kodin kuntoon, niin miten?
Meillä on kuluneet tapetit, kuluneet matot, seinällä ei yhtään oikeaa taulua, sohvan kangas kulunut paikoin puhki. Mistä ihmiset tekee niitä löytöjään? Olen selvittänyt tapetin hintaa. Meidän olohuone on jo 24 neliötä. Kun etsin jämätaoetteja 5-8 euroa/rulla, mitään ei ole saatavissa näin isoon asuntoon. Jos ne laski oikein, meidän olohuone/ruokailutilaan pitää varata yli 10 rullaa tapettia. Ei todella kykene nyt ostamaan jotain ihanaa tapettia tyyliin 39,90/rulla. Mistä niitä halpoja tapetteja saa (ei jämärullia muutama kpl vaan kunnon erä)?
Sitten sohva. Päällystäminen maksaa maltaita. En osaa ommella. Ostin ruotsalaiselta huonekalujätiltä irtopäällisen, joka lörpöttää, siis ihan kauhean näköinen. Miten se sohva korjataan halvalla? Tai tuunataan tai mitä vaan.
Entä matot? Kun jotkut kehuskelee halvoilla matoilla, niin mistä niitä saa. Huutonetistä huusin yhden hyväkuntoisen. Oli niin hyväkuntoinen, että nukka alkoi irrota pelkästään sen päällä kävelystä. Kirppikseltä ostettiin pojan huoneeseen matto, jonka pohja mureni. Mitään mummolan homeisia räsymattoja en voi ottaa, kun olen homeelle työpaikalla altistunut ja saan helposti oireita hometekstiileistä.
Ja taulut maksaa hirveitä summia. Meillä on kehystetty juliste ja äidin kutoma ryijy seinällä, koska ikinä ei ole rahaa ostaa kunnon taulua. Mistä löytää edullisesti kunnon tauluja? Ja pitää olla kehykset myös.
Kommentit (74)
Ei siinä kyllä pari satasta riitä ellei ole pieni asunto. Eli siis jos joku sisustaa yksiön satasella, pitää laskea ns. neliöhinta josta voisi ehkä saada osviittaa isompaan kämppään...
Itse tekemällä pääsee pitkälle, koska työ maksaa ja ihan syystä. Eihän kukaan ala verhoilemaan sohvaa ilmaiseksi ellei ole opiskelija joka vasta opettelee... Eikä taidetta, siis oikeaa taidettakaan ilmaiseksi saa. Materiaalit maksaa ja meneehän sillä taiteilijalla aikaakin taulun maalaamiseen.
Miten karsin itse kuluja: etukäteen miettii miten sisustaa, mitä värejä haluaa, millaisia huonekaluja... Teen itse kaiken mahdollisen, jos en osaa jo opettelen. Eihän se aina ammattilaisen tekemältä näytä kun en ole ammattilainen. Kirpparien yms. koluamista. Kun malttaa odottaa, eteen tulee löytöjä, kun joku haluaa vain romuistaan eroon eikä välitä vaikkei saa tavarasta oikeasti hintaa. En osta mattoa vain, jotta olisi matto. Odotan, että löytyy sopiva matto. Olen ottanut vastaan perintönä ja lahjoina vaikka mitä huonekaluja, tekstiilejä ja mattoja. Pyykin kautta käyttöön.
Tällä tyylillä ei helpolla saa sellaista sisustuslehti sisustusta. Mutta saa helposti persoonallisen ja itselleen mieluisan.
Vierailija kirjoitti:
Sohvaa tai muuta pehmustettua älkää ainakaan hankkiko jostain Huuto- tai Tori.fi:stä.
Joka ikisen sohvani olen hankkinut noista käytettynä. Ei mitään ongelmaa.
Matto.fi pitäisi saada kohtuuhintaista mattoa.
Ikeassa myös osa matoista on varsin huokeita, mutta ei ehkä ne kedon kauneimmat kukkaset:D
Villamattoja saa joskus ihan älyttömän (!!) edullisesti hobby hallista, samoin elloksella on joskus todellisia alelöytömattoja. Muutenhan sitten jonkun kumipohjaisen polypropeenibukleeläpyskän saa keskilattiakokoisenakin halvalla, mutten tiedä kuinka ylevää tunnelmaa sellainen luo. Meillä on keittiössä iso matto.fi: stä, pitkä jostain halpahallista koska keittiö - KHH - eteinen on missä talouden koirulit viettävät eniten aikaa niin ei viitsi villamattoja laitella sinne.
Tapettien kanssa voisi tosiaan kokeilla yhden seinän tapetointia sillä unelmain tapetilla ja muut maalata siihen täydellisesti sointuvalla värillä.
Sohvan kohdalla tuo muidenkin mainitsema, että uusi voi hyvinkin tulla jostain tarjouksesta halvemmaksi kuin vanhan ammattimainen verhoilu kestävällä laatukankaalla..
Kannattaa tosiaan suunnitella ja tehdä löytöjä pikkuhiljaa ja raivata turhat romut ja pölynkerääjähilpetöörit pois näkyviltä.
Käytettynä voi myös tehdä upeita löytöjä edullisesti -mutta isoja tekstiilejä/verhoiltuja kalusteita en itse uskaltaisi ehkä nykyään käytettynä ostaa etenkään pk-seudulla, ettei tule uutta elämää taloon kaupan päälle 😬
Vierailija kirjoitti:
Jossain oppilaitoksessa, joka kouluttaa verhoilijoita, voi päällystyttää sen sohvan edullisesti, tai en tiedä, ainakin edullisemmin kuin muualla.
Edullisemmin kyllä, mutta hinta on silti useita satoja euroja.
Just tuommoista pientä pintaviilausta sillä voi saada. Ei tosiaankaan mitään parketin hiontaa tai näin. Toki sillä uudella hienolla matolla voi peittää kulahtaneen parketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä löytöjä tehdään ajan kanssa niin, että sitten kun eteen tulee sopiva, otetaan se. Eli ei osteta ekaa halpaa mattoa vaan otetaan se käsinsolmittu villamatto jonka joku tollo viskaa roskalavalle tai myy mummun jäämistöstä kahdella kympillä.
Sama tapettien kanssa, olen ostanut K-raudan poistotapetteja 3e/ rulla. Laadukkaita ja hyviä vaikka ei koko huoneeseen riitä. Loppuseinätp voi maalata, puoliksi käytettyjä maalipurkkeja annetaan tai myydään esim torissa.
Mulla oli just myynnissä päättämiseen wc paperipidike ja pyyhekoukut kun en ottanut taloyhtiön rempassa vaan halusinkin omat. Myin kympillä sataset uudet pidikkeet.
Vanhoista langoista voi virkata/ neuloa peittoja/ tyynynpäälisiä sohvan päälle.
Tauluja, kehyksiä yms on pilvin pimein netti täynnä. Puoli-ilmaisia kun ei ihmiset halua kirjoja tai taulujaVirkkaatko, jos lähetän lankaa? Ja sohvan mitat. Ei peittoja kun ne ei pysy istuessa. Kyllä meillä vilttejä on, ei toimi. En osaa ommella ja neulominenkin on vähän surkeaa, korkeintaan kaulaliina onnistuu. Mieheni ei myöskään osaa neuloa, ommella tai virkata ja poikaa ei kiinnosta. Ja kun puhutaan sohvasta, joka on arkikäytössä, virkattu saattaa olla aika epämiellyttävä materiaali.
Pitää etsiä vielä tauluja. Torista olen vain katsellut. Kaikki mistä olen tykännyt, on 170-250 euroa. Ehkä hiukan kallis maku minulla. Saahan sieltä vaikka mitä rupuharrastajan maalausta muutamalla kympillä. Joku revontuli tai tähtitaivas ja kuutamo olisi kivat, tai auringonnousu ja aamukasteinen niitty. Onko jokin taulupaikka, mitä voi suositella?
-ap
Kysyit, miten pienellä rahalla saa nättiä, persoonallista ja kivaa.
Vastasin kysymykseen. Kai jo oma järkesikin sanoo, että ilman omaa työtä, aikaa, vaivaa ja eräänlaista harrastuneisuutta haluamasi yhtälö on mahdoton.
Kallista ei saa yleensä halvalla jos ei ole valmis "likaamaan käsiä" eli ottamaan neulaa, naulaa tai lankaa käteensä. Joskus pelkkä pesu riittää.
Ja jos ei osaa visioida, että siitä rumasta, mutta halvasta taulusta voi ottaa kehykset ja laittaa niiden sisälle kuvan perheen koirasta, marsusta tai vaikka siitä rumasta sohvasta jonka päällä koko perhe istuu kukkaseppeleet tai vaikka kruunut päässä. Voittaa se tylsän auringonlaskun tai mitäänsanomattoman maiseman. Jos ei muuta, niin kehykset on komeat.
Ja sohvaakin voi (opetella) parsimaan, tuunaamaan tai liimaamaan vaikka paikkoja, jos viltit ja tyynyt tympäisee tai virkattu ahdistaa peffan alla.
Itse ostaisin uuden jos noin kovasti kirvelee. Vepsäläiseltä saa nousukausirahoituksella näppärästi nätin sohvan.
Ilmaisen vinkin annan: romua, tekokuitua ja lastulevyä saa ilmaiseksi. Maailma hukkuu siihen. Eri asia, oletko etsimässä sitä. Minä etsin puuta, villaa ja kestäviä asioita.
Itse olen löytänyt roskalavoilta kaksi artekin tuolia, torista annettuna artekin sohvapöydän (yritin maksaa siitä, ei huolinut). Ja paljon muuta.
Kiertonetistä huutomylly tms voi myös tehdä tuurilla parilla eurolla löytöjä jos katsot vaikka desingn toimistokalusteiden kohdasta.
Jos joku on suunnitellut tuolin 50-l luvulla, joka näyttää yhä hyvältä, sen parissa kannattaa viettää muutama tuunaustunti. Voit saada jotain autkertaista ja uniikkia kotiisi. Joka kestää vielä seuraavat 70v.
FB roskalava ryhmistä löytyy kaikkea mitä tarvii. Jotkut sisustavat koko asunnon. Laita lista sinne ja nosta sitä ylöspäin, ja tarkkaile sivua ahkerasti. Kuun vaihteessa löytyy parhaiten kun ihmiset muuttaa.. Nytkin oli monta siistiä sohvaa, muut voit maalata sen väriseksi kun haluat. Tapettien päällekin voi maalata kunhan antaa kuivua kunnolla välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä löytöjä tehdään ajan kanssa niin, että sitten kun eteen tulee sopiva, otetaan se. Eli ei osteta ekaa halpaa mattoa vaan otetaan se käsinsolmittu villamatto jonka joku tollo viskaa roskalavalle tai myy mummun jäämistöstä kahdella kympillä.
Sama tapettien kanssa, olen ostanut K-raudan poistotapetteja 3e/ rulla. Laadukkaita ja hyviä vaikka ei koko huoneeseen riitä. Loppuseinät voi maalata, puoliksi käytettyjä maalipurkkeja annetaan tai myydään esim torissa.
Mulla oli just myynnissä päättämiseen wc paperipidike ja pyyhekoukut kun en ottanut taloyhtiön rempassa vaan halusinkin omat. Myin kympillä sataset uudet pidikkeet.
Vanhoista langoista voi virkata/ neuloa peittoja/ tyynynpäälisiä sohvan päälle.
Tauluja, kehyksiä yms on pilvin pimein netti täynnä. Puoli-ilmaisia kun ei ihmiset halua kirjoja tai taulujaJos joku huolii niitä kamalan hajuisia villamattoja niin antaa palaa sitten. Teoriassa kuulostaa villamatto hienolta mutta todellisuudessa villamatot haisevat. Ja ne haisevat vaikka väitetään toisin.
Jaa, ei meidän kyllä haise, on se tuolla lattialla ollut jo monta vuotta. Johtuuko sitten siitä, että on ns. aito matto, en tosiaan tiedä onko jotkut Askon tm. modernit matot erilaisia siinä suhteessa. Hmm, ei makkarin villaiset pikkumatotkaan kyllä haise, en ainakaan ole huomannut.
Ainahan villa haisee. Kummallisia keskusteluja täällä. Jotkut tykkää lampaan tuoksusta, se on sellainen jalat maassa-tuoksu. Jotkut ei voi sietää. Villamatto hylkii luonnostaan jonkin verran likaa. Jos tarttuu pölyä, sen voi ihan reilusti tuulettaa. Kosteus on sille pahasta, alkaa ehkä haista märältä lampaalta, minkä takia ei sovi eteiseen. Märkänä villamatto painaa. Se imee runsaasti vettä, minkä takia sitä ei saisi pestä kuin tasopesuna eikä missään nimessä saa jättää kuivumaan telineelle, kuidut katkeilee painon johdosta märkänä ja matosta tulee pörröinen (jalkapohjaa vasten pistelee). Siis jos on kokovillainen matto. Nykyisin villamatoksi saatetaan kutsua myös mattoja, joissa on villan lisäksi tekokuitua. Kun olin huonekaluliikkeessä töissä, opin melko paljon matoista.
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitus. Sillä voi säästää rahaakin. Sinulla taitaa olla valmiiksi liian ahdas käsitys, millainen lopputuloksesta pitäisi tulla. Tärkeintähän ei ole päämäärä, vaan myös matka eli kirppareiden koluaminen, pähkäily, suunnittelu ja löytöjen tekeminen. Ja pakko ei ole sisustaa, jos ei huvita. Itseä varten se koti laitetaan ja juuri niin paljon tai vähän kuin haluaa.
Myönnän että ei ole minulle suotu mielikuvitusta. Olen tavis. Jos olisin luova ja kekseliäs sisustaja, en täällä kyselisi vinkkejä. Ihailen kun jossain lehdissä aina esitellään että täydellinen kodin muutos 500 eurolla. Sellaisen tekisin, jos saa maton, olohuoneen ja ruokailutilan seinät tapetoitua, uuden (käytetyn) maton tai jopa pari mattoa, vähän tauluja. Huom. Ei valokuvia vaan maalauksia. Valokuvat on ok hillitysti mutta en ole ihminen, joka haluaa katsoa itseään edestä ja takaa kotinsa seiniltä joka päivä. Ja kukkataulut on pois suljettu vaihtoehto myös. Ja tuo juliste joka on roikkunut seinällä Ikean halvoissa kehyksissä liian monta vuotta, se saa lähteä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin tapetit pois ja maalaisin ne seinät. Tauluja meillä on tehty ihan omista valokuvista ja yksi taulu on itse maalattu jonkun vanhan kuvan päälle. Ostin kirjakaupasta siihen tarvittavat välineet, pohjustusaineet, maalit ja pensselit. Mattoja saa usein hyvin edullisesti. Meillä on 59 euron Ikean olkkarin matto pysynyt hyvänä vuosikausia vaikka on koiratalous. Jos johonkin pitää enemmän satsata rahaa, niin se olisi sitten se uusi sohva. Ei tätä kaikkea 200 eurolla kyllä saa, mutta ei myöskään mene tonnitolkulla rahaa, tai riippuu tietty sohvasta. Meillä taitaa olla 300 euron sohva ja kun on pestävät päälliset niin sekin on hyvin siisti.
Seinän maalaaminen vanhan tapetin jälkeen on taitolaji, etenkin jos seinillä on useampi kerros tapettia. Se kuivunut liisteri tahtoo jäädä möykkyiseksi. Meillä oli ammattimies maalaamassa ja kirosi monta kertaa, ettei lyö urakka leiville. Ihme tuhraamista sen vanhan liisterin tasoittaminen.
Ap, eivät ne sisustuslehtien jutut "täydellinen kodin muutos 500 eurolla" oikeasti toteudu kuin sille, joka sattuu löytämään ne mainitut Artekin kalusteet annetaan-ryhmästä tai kolmen euron tapettirullat sopivasti alennuksesta. Käytännössä parhaiten toteutuu, kun teet aiempien neuvojen mukaan ja seuraat ajan kanssa sopivia tilaisuuksia.
Annan kuitenkin vinkin minäkin sen sohvan suhteen. Olen ompelija ja itsekin harkitsin aikoinaan sohvani uudelleen verhoilua. Ei todellakaan kannata rahallisesti, ei edes itse tehtynä, jos budjetti on tuon muutaman satasen. Iso vaiva, vie aikaa ja kangas maksaa paljon. Mutta jos on kulahtanut sohva, se varmaankaan ei ole enää parhaassa ryhdissään ja hyvässä kunnossa, että kannattaisi verhoilla senkään vuoksi. Sijoita alkuun kauniiseen vilttiin tai huopaan, jolla peität ne kulahtaneet kohdat. Siihen voi myös kääriytyä mukavasti syksyn tullen.
Samaan aikaan seuraa aktiivisesti sohvia myyvien liikkeiden mainontaa - olin tosiaan samassa tilanteessa sohvan suhteen. Tein joitakin vuosia takaperin loistavan löydön ja ostin upouuden esittelykappaleena olleen sohvan, joka tosin ei ollut verhoiltu millään unelmieni kankaalla, mutta ihan ok se oli kuitenkin. Pohjana oli laadukas sohvamalli, jonka normihinnassa olisi ollut perässä nolla lisää, eikä todellakaan olisi sopinut omaan budjettiini. Olen ollut todella tyytyväinen sohvaan ja se on pysynyt ryhdikkäänä ja hyvänä jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sohvaa tai muuta pehmustettua älkää ainakaan hankkiko jostain Huuto- tai Tori.fi:stä.
Minä kysyinkin neuvoja, miten sohva
tuunataan tai korjataan halvalla. En ole hankkimassa käytettyä sohvaa vaan korjaamassa entistä, jonka kangas on kulunut. Ei ole varaa uuteen kunnolliseen.-ap
Ei siis ole varaa minkäänlaiseen uuteen sohvaan? Huonekaluliikeillä on aina tarjouksia sohvista ja myyvät jopa osamaksulla. Mitä sinulle tarkoittaa kunnollinen?
Mieti, mikä yksi asia parantaisi asunnon ilmettä eniten - vaikka se uusi sohva tai tapetti - ja sijoita koko käytettävissä oleva raha siihen. Ota rumat taulut, matot ja muut koristeet kokonaan pois ja hanki sitä mukaa parempia, kun on varaa. Hyvin voi elää ainakin jonkin aikaa ilman tauluja ja mattoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitus. Sillä voi säästää rahaakin. Sinulla taitaa olla valmiiksi liian ahdas käsitys, millainen lopputuloksesta pitäisi tulla. Tärkeintähän ei ole päämäärä, vaan myös matka eli kirppareiden koluaminen, pähkäily, suunnittelu ja löytöjen tekeminen. Ja pakko ei ole sisustaa, jos ei huvita. Itseä varten se koti laitetaan ja juuri niin paljon tai vähän kuin haluaa.
Myönnän että ei ole minulle suotu mielikuvitusta. Olen tavis. Jos olisin luova ja kekseliäs sisustaja, en täällä kyselisi vinkkejä. Ihailen kun jossain lehdissä aina esitellään että täydellinen kodin muutos 500 eurolla. Sellaisen tekisin, jos saa maton, olohuoneen ja ruokailutilan seinät tapetoitua, uuden (käytetyn) maton tai jopa pari mattoa, vähän tauluja. Huom. Ei valokuvia vaan maalauksia. Valokuvat on ok hillitysti mutta en ole ihminen, joka haluaa katsoa itseään edestä ja takaa kotinsa seiniltä joka päivä. Ja kukkataulut on pois suljettu vaihtoehto myös. Ja tuo juliste joka on roikkunut seinällä Ikean halvoissa kehyksissä liian monta vuotta, se saa lähteä.
-ap
Valokuvista voi teettää canvastauluja eikä kuvan ole pakko esittää omaa itseä. Voi olla joku kuva miellyttävältä matkalta tai luontokuva, joka itselle tärkeä. En itsekään panisi seinälle kuvia itsestäni edestä ja takaa. On meillä muutamia perhekuvia esillä ryhmänä tietyssä paikassa, ei seinällä.
Olen tilannut julisteita kehyksineen desenio.fi nettikaupasta. Löytyy vaikka mitä ja kehykset ovat hyvälaatuisia.
Tapetit pois ja tilalle maalia (maalarinvalkoista). Kulunut sohva heitetään pois, kun on varaa uuteen. Käytettyä sohvaa ei kannata hankkia, sillä sen mukana voi tulla luteita tmv.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, mikä yksi asia parantaisi asunnon ilmettä eniten - vaikka se uusi sohva tai tapetti - ja sijoita koko käytettävissä oleva raha siihen. Ota rumat taulut, matot ja muut koristeet kokonaan pois ja hanki sitä mukaa parempia, kun on varaa. Hyvin voi elää ainakin jonkin aikaa ilman tauluja ja mattoja.
Jonkin aikaa elää ilman tauluja ja mattoja? Mitäs sä neuvot tällaiselle, jolla ei ole 15 vuoteen ollut varaa ostaa mitään uutta kotiin? Häh? Viisikymppinen sinkku ja elämisen lisäksi ei jää pienestä palkasta rahaa käteen mihinkään. Joskus mä jätän lääkkeet tauolle apteekista, kun ei rahaa ole. Leipäjonosta hain täydennystä kun olin pidempään sairaslomalla.
Tuluja on kirppareillakin. Suurin osa aivan hirveitä töherryksiä, mutta joskus näkee helmiäkin. Ja ne ovat kehyksissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut julisteita kehyksineen desenio.fi nettikaupasta. Löytyy vaikka mitä ja kehykset ovat hyvälaatuisia.
Julisteita. Ihan krääsää