Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun jotkut kehuu sillä, miten muutamalla satasella saa ehostettua ja sisustettua kodin kuntoon, niin miten?

Vierailija
02.06.2023 |

Meillä on kuluneet tapetit, kuluneet matot, seinällä ei yhtään oikeaa taulua, sohvan kangas kulunut paikoin puhki. Mistä ihmiset tekee niitä löytöjään? Olen selvittänyt tapetin hintaa. Meidän olohuone on jo 24 neliötä. Kun etsin jämätaoetteja 5-8 euroa/rulla, mitään ei ole saatavissa näin isoon asuntoon. Jos ne laski oikein, meidän olohuone/ruokailutilaan pitää varata yli 10 rullaa tapettia. Ei todella kykene nyt ostamaan jotain ihanaa tapettia tyyliin 39,90/rulla. Mistä niitä halpoja tapetteja saa (ei jämärullia muutama kpl vaan kunnon erä)?
Sitten sohva. Päällystäminen maksaa maltaita. En osaa ommella. Ostin ruotsalaiselta huonekalujätiltä irtopäällisen, joka lörpöttää, siis ihan kauhean näköinen. Miten se sohva korjataan halvalla? Tai tuunataan tai mitä vaan.

Entä matot? Kun jotkut kehuskelee halvoilla matoilla, niin mistä niitä saa. Huutonetistä huusin yhden hyväkuntoisen. Oli niin hyväkuntoinen, että nukka alkoi irrota pelkästään sen päällä kävelystä. Kirppikseltä ostettiin pojan huoneeseen matto, jonka pohja mureni. Mitään mummolan homeisia räsymattoja en voi ottaa, kun olen homeelle työpaikalla altistunut ja saan helposti oireita hometekstiileistä.

Ja taulut maksaa hirveitä summia. Meillä on kehystetty juliste ja äidin kutoma ryijy seinällä, koska ikinä ei ole rahaa ostaa kunnon taulua. Mistä löytää edullisesti kunnon tauluja? Ja pitää olla kehykset myös.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten sohvan voi tuunata. Totta se on, että kun kangas kuluu rikki, järkyttävän näköinen. Minulla on iso mekanismituoli, jossa käsinojat kuluneet puhki. Äitini kävi vahtimassa lapsia yhden viikonlopun, kun olin miehen kanssa matkoilla. Kun tultiin kotiin, nojatuolissa oli kiinnitettynä pienet, pyöreät pöytäliinat käsinojien päällä. Sanotaanko näin, että mummola tuli mieleen. Otin ne välittömästi pois. Äitini katsoo tuunausvideoita ja ottaa niistä vinkkejä, jotka yleensä pahentaa tilannetta. Yleensä englantilaisia videoita. Sitten hän haukkuu ihmisiä, jotka ostavat muovikrääsää ja polyesteriä kotiinsa, koska se on olevinaan äitini mielestä liian kitschiä.

Vierailija
62/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain oppilaitoksessa, joka kouluttaa verhoilijoita, voi päällystyttää sen sohvan edullisesti, tai en tiedä, ainakin edullisemmin kuin muualla.

Mutta ota huomioon, että ne tekee siellä koulussa melkein pari vuotta sitä yhtä sohvaa. Ja kuljetukset on hoidettava ja kunnon palkkio tekijälle paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ihan muutamalla satasella saakaan ellei ole ihan mieletön tuuri tai sitten ei ole mitään aikataulua koko hommalla. Mutta jos järkevässä ajassa haluaa saada siedettävän näköisen, joutuu siitä vähän enemmän maksamaan. Just ehostetaan kulahtanutta mökkiä jossa maalataan lattia/katto ja uusitaan huonekaluja, jo sohva yksinään maksoi käytettynä 300€. Oli sellainen mikä sattui mittoihin ja väreihin eikä,ole mikään vanha paska. Varmaan parisen tonnia menee maalit + huonekalut vaikka suurin osa tullaan hankkimaan käytettynä.

Vierailija
64/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ap tosissasi usko, että KAIKKI materiaalit saadaan pikkuhiluilla? Jos haluaa kunnollista, niin kyllä se maksaa, ja joskus voi löytyä jotain halvalla, ja niitähän ihmiset sitten somessa mainostaa. Tuntuu, että mitä kalliimmalla remontti tehty, sitä enemmän korostetaan sitä yhtä halpaa kirppislöytöä. Ei se tarkoita, että kaikki on kympillä ostettu. 

Tapeteista, onko pakko tapetoida kaikki seinät? Tee yksi tehosteseinä ja tasoita ja maalaa loput. No mutku sekin maksaa...Elämä on.

Vierailija
65/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos ei teillä ketään edes käy. Kun itselle kelpaa on se ok. Siisteyttä ja puhtautta voi pitää yllä köyhässäkin kodissa.

Vierailija
66/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan tapetin poisto 0e, 1 seinälle tehostetapetti, 30m2 huoneen 3 seinän maalaus tapetista otetulla sävyllä. 1 tela, 1 pensseli. Yhteensä max 150e

Keskiverto 12m2 makuuhuoneeseen sama n 100e

Ikeasta tai jyskistä torkkupeitto 15e, roskalavaryhmästä joku väreihin sopiva maljakko/tyynynpäällinen/taulu/peili

Vierailija
67/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osta kirpparilta oikeastaan mitään kankaista. En sen jälkeen, kun ostin villavaatteen, ja monta vuotta piti taistella niitä vaatekoita pois asunnosta. Ne menevät joka paikkaan, eivät vain villan päälle. Hirveää. Eli en voi suositella kirpparilta enkä mistään mahdollisesti hämärästä paikasta mattoja tms. Jos onnistaa, kirpparilta voi löytää kivan taulun tai vaikka seinälautasia. Tai kaupasta juliste ja siihen valmiit kehykset edullisesti.

Vierailija
68/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poistin vanhat, repaleiset tapetit, hioin ja tasoitin (ja taas hioin, siihen meni aikaaaaaa..) seinät ja lopulta maalasin ne. Huonekaluja hankin fb roskalavalta ja kirppiksiltä. Maalasin ja tuunasin, aikaa kului kaikenkaikkiaan useita viikkoja, mutta kun oli tyttären rippijuhlat, kaikki oli valmista. Sain paljon kehuja kauniista kodista, johon itsekin olen hyvin tyytyväinen.

Vierailija
69/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos ei teillä ketään edes käy. Kun itselle kelpaa on se ok. Siisteyttä ja puhtautta voi pitää yllä köyhässäkin kodissa.

Kuka laittaa muka kotiaan sen takia, että siellä käy vieraita? Ei kukaan. Itselleen jokainen siitä kodista kauniin haluaa. Miksei köyhä saisi haluta kaunista kotia? Että köyhälle riittää kun on puhdasta. Päin vastoin jos joku on oikein köyhä, hän siellä kotonaan eniten aikaa viettää, kun ei ole varaa kalliisiin harrastuksiin, matkoihin tai kesämökkiin. Jotkut on työttömiä tai eläkkeellä ja siksi paljon kotona. Kotona saa olla kaunista ja viihtyisää.

Vierailija
70/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse poistin vanhat, repaleiset tapetit, hioin ja tasoitin (ja taas hioin, siihen meni aikaaaaaa..) seinät ja lopulta maalasin ne. Huonekaluja hankin fb roskalavalta ja kirppiksiltä. Maalasin ja tuunasin, aikaa kului kaikenkaikkiaan useita viikkoja, mutta kun oli tyttären rippijuhlat, kaikki oli valmista. Sain paljon kehuja kauniista kodista, johon itsekin olen hyvin tyytyväinen.

Miten sait sen vanhan liisterin pois? En kysy ilkeilläkseni vaan siksi kun haluaisin tapetit entisestä lastenhuoneesta pois ja maalaisin seinät siniseksi. Tämä on sellainen ikuinen haave, koska minulla oli lapsena rintamamiestalon yläkerrassa huone, jossa oli siniset, maalatut seinät ja valkoiset pitsiverhot, pyöreä valkoinen pöytä ja valkoiset, koristeelliset tuolit sen ympärillä. Järjestin nukeille teekutsuja sen pöydän ääreen. Siellä oli niin hyvä olla, että haluan samantyyppisen huoneen kotiin nyt kun lapset muuttaneet pois kotoa. Tiedän täsmälleen, mitä maalisävyä haluan seiniin, mutta mies vaan nauraa, ettet sinä niitä liistereitä pois saa, ei tule hyvä, jos tapettiseinät muuttaa maalipinnaksi.

Vierailija
71/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en osta kirpparilta oikeastaan mitään kankaista. En sen jälkeen, kun ostin villavaatteen, ja monta vuotta piti taistella niitä vaatekoita pois asunnosta. Ne menevät joka paikkaan, eivät vain villan päälle. Hirveää. Eli en voi suositella kirpparilta enkä mistään mahdollisesti hämärästä paikasta mattoja tms. Jos onnistaa, kirpparilta voi löytää kivan taulun tai vaikka seinälautasia. Tai kaupasta juliste ja siihen valmiit kehykset edullisesti.

Eikös ap just halua julistetauluista eroon?

Tuosta olen samaa mieltä, että kirppikseltä voi saada mitä tahansa ei-toivottavaa mukaansa. Luteita, vaatetöitä, koisa-perhosen toukkia. Puuvillaa uskaltaa ostaa, kun sen voi pestä korkeassa lämpötilassa.

Vierailija
72/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tilannut julisteita kehyksineen desenio.fi nettikaupasta. Löytyy vaikka mitä ja kehykset ovat hyvälaatuisia.

Julisteita. Ihan krääsää

Sieltä saa ne kuvat myös kankaalla, niin on taulumaisempi.

Ymmärsin että ap ei halua maksaa galleriahintoja 🤔

Vierailija
73/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Helsingin taidelainaamosta öljyvärimaalaus, johon tykästyin. Maksan 40 euroa kuussa ja vuokra-aika 25 kk. En siis asu tällä hetkellä Helsingissä, vaan kävin netistä valitsemassa, varasin ja noudin autolla. Hinnat on laidasta laitaan, halvimmat oli muutama kuukausi sitten 20€ ja kalleimpien kuukausivuokra yli satasen. Vuokra-aika myös vaihtelee, kun voi olla 10 kk, 25 kk tai sitäkin pidempi. Vinkki: katso tarkasti sen taulun koko. Mä vahingossa olin lähellä varata 35*40 cm taulun. Sitten aloin mitata seinää, että eihän se nyt miltään näytä, jos on isolla seinällä niin pieni taulu. En mä vielä tiedä, pidänkö tämän, kun vasta muutaman kuukauden sitä katsellut.

Vierailija
74/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait sen vanhan liisterin pois? En kysy ilkeilläkseni vaan siksi kun haluaisin tapetit entisestä lastenhuoneesta pois ja maalaisin seinät siniseksi. Tämä on sellainen ikuinen haave, koska minulla oli lapsena rintamamiestalon yläkerrassa huone, jossa oli siniset, maalatut seinät ja valkoiset pitsiverhot, pyöreä valkoinen pöytä ja valkoiset, koristeelliset tuolit sen ympärillä. Järjestin nukeille teekutsuja sen pöydän ääreen. Siellä oli niin hyvä olla, että haluan samantyyppisen huoneen kotiin nyt kun lapset muuttaneet pois kotoa. Tiedän täsmälleen, mitä maalisävyä haluan seiniin, mutta mies vaan nauraa, ettet sinä niitä liistereitä pois saa, ei tule hyvä, jos tapettiseinät muuttaa maalipinnaksi.

Kastelin seinät ja tapetit lähtivät helposti. Sitten hioin seinät, laitoin tasoitetta, annoin kuivua ja hioin taas. Kävin kaikki seinät läpi käsin kokeillen ja laitoin joihinkin kohtiin lisää tasoitetta ja hioin taas.. Aika urakka siis, mutta kannatti!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan