Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun jotkut kehuu sillä, miten muutamalla satasella saa ehostettua ja sisustettua kodin kuntoon, niin miten?

Vierailija
02.06.2023 |

Meillä on kuluneet tapetit, kuluneet matot, seinällä ei yhtään oikeaa taulua, sohvan kangas kulunut paikoin puhki. Mistä ihmiset tekee niitä löytöjään? Olen selvittänyt tapetin hintaa. Meidän olohuone on jo 24 neliötä. Kun etsin jämätaoetteja 5-8 euroa/rulla, mitään ei ole saatavissa näin isoon asuntoon. Jos ne laski oikein, meidän olohuone/ruokailutilaan pitää varata yli 10 rullaa tapettia. Ei todella kykene nyt ostamaan jotain ihanaa tapettia tyyliin 39,90/rulla. Mistä niitä halpoja tapetteja saa (ei jämärullia muutama kpl vaan kunnon erä)?
Sitten sohva. Päällystäminen maksaa maltaita. En osaa ommella. Ostin ruotsalaiselta huonekalujätiltä irtopäällisen, joka lörpöttää, siis ihan kauhean näköinen. Miten se sohva korjataan halvalla? Tai tuunataan tai mitä vaan.

Entä matot? Kun jotkut kehuskelee halvoilla matoilla, niin mistä niitä saa. Huutonetistä huusin yhden hyväkuntoisen. Oli niin hyväkuntoinen, että nukka alkoi irrota pelkästään sen päällä kävelystä. Kirppikseltä ostettiin pojan huoneeseen matto, jonka pohja mureni. Mitään mummolan homeisia räsymattoja en voi ottaa, kun olen homeelle työpaikalla altistunut ja saan helposti oireita hometekstiileistä.

Ja taulut maksaa hirveitä summia. Meillä on kehystetty juliste ja äidin kutoma ryijy seinällä, koska ikinä ei ole rahaa ostaa kunnon taulua. Mistä löytää edullisesti kunnon tauluja? Ja pitää olla kehykset myös.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuluja on kirppareillakin. Suurin osa aivan hirveitä töherryksiä, mutta joskus näkee helmiäkin. Ja ne ovat kehyksissäkin.

Siis TAULUJA

Vierailija
42/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitus. Sillä voi säästää rahaakin. Sinulla taitaa olla valmiiksi liian ahdas käsitys, millainen lopputuloksesta pitäisi tulla. Tärkeintähän ei ole päämäärä, vaan myös matka eli kirppareiden koluaminen, pähkäily, suunnittelu ja löytöjen tekeminen. Ja pakko ei ole sisustaa, jos ei huvita. Itseä varten se koti laitetaan ja juuri niin paljon tai vähän kuin haluaa.

Myönnän että ei ole minulle suotu mielikuvitusta. Olen tavis. Jos olisin luova ja kekseliäs sisustaja, en täällä kyselisi vinkkejä. Ihailen kun jossain lehdissä aina esitellään että täydellinen kodin muutos 500 eurolla. Sellaisen tekisin, jos saa maton, olohuoneen ja ruokailutilan seinät tapetoitua, uuden (käytetyn) maton tai jopa pari mattoa, vähän tauluja. Huom. Ei valokuvia vaan maalauksia. Valokuvat on ok hillitysti mutta en ole ihminen, joka haluaa katsoa itseään edestä ja takaa kotinsa seiniltä joka päivä. Ja kukkataulut on pois suljettu vaihtoehto myös. Ja tuo juliste joka on roikkunut seinällä Ikean halvoissa kehyksissä liian monta vuotta, se saa lähteä.

-ap

Valokuvista voi teettää canvastauluja eikä kuvan ole pakko esittää omaa itseä. Voi olla joku kuva miellyttävältä matkalta tai luontokuva, joka itselle tärkeä. En itsekään panisi seinälle kuvia itsestäni edestä ja takaa. On meillä muutamia perhekuvia esillä ryhmänä tietyssä paikassa, ei seinällä.

Oikeastiko joku ottaa seinälleen jotain valokuvista teetettyjä canvas-tauluja, hirvityksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitus. Sillä voi säästää rahaakin. Sinulla taitaa olla valmiiksi liian ahdas käsitys, millainen lopputuloksesta pitäisi tulla. Tärkeintähän ei ole päämäärä, vaan myös matka eli kirppareiden koluaminen, pähkäily, suunnittelu ja löytöjen tekeminen. Ja pakko ei ole sisustaa, jos ei huvita. Itseä varten se koti laitetaan ja juuri niin paljon tai vähän kuin haluaa.

Myönnän että ei ole minulle suotu mielikuvitusta. Olen tavis. Jos olisin luova ja kekseliäs sisustaja, en täällä kyselisi vinkkejä. Ihailen kun jossain lehdissä aina esitellään että täydellinen kodin muutos 500 eurolla. Sellaisen tekisin, jos saa maton, olohuoneen ja ruokailutilan seinät tapetoitua, uuden (käytetyn) maton tai jopa pari mattoa, vähän tauluja. Huom. Ei valokuvia vaan maalauksia. Valokuvat on ok hillitysti mutta en ole ihminen, joka haluaa katsoa itseään edestä ja takaa kotinsa seiniltä joka päivä. Ja kukkataulut on pois suljettu vaihtoehto myös. Ja tuo juliste joka on roikkunut seinällä Ikean halvoissa kehyksissä liian monta vuotta, se saa lähteä.

-ap

Valokuvista voi teettää canvastauluja eikä kuvan ole pakko esittää omaa itseä. Voi olla joku kuva miellyttävältä matkalta tai luontokuva, joka itselle tärkeä. En itsekään panisi seinälle kuvia itsestäni edestä ja takaa. On meillä muutamia perhekuvia esillä ryhmänä tietyssä paikassa, ei seinällä.

Oikeastiko joku ottaa seinälleen jotain valokuvista teetettyjä canvas-tauluja, hirvityksiä?

Jos sinusta jokin vaikka matkalla otettu maisemavalokuvasta tehty canvastaulu on hirvitys, niin ok. Niitähän saa myös kehystettynä. Kiva kotona vilkaista kuvaa ja päästä vaikka sekunneiksi taulun maisemaan missä on joskus itse ollut. Jos varaa on niin voihan seinälleen ostaa vaikka miljoonia maksaneen taulun. Ei mikään estä. Aloittaja halusi edullisia sisustusvinkkejä.

Vierailija
44/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupoista saa leikattua mallipaloja esittelytapeteista. Niistä saa hienoja tauluja. Lisäksi myynnissä on toinen toistaan kauniimpia tai värikkäämpiä pyöreitä pöytätabletteja. Kolme niitä lähekkäin seinälle eri korkeuksiin on halvalla sisustajan keino koristella seiniä. Itse olen myös tapetoinut kahdella eri ale-tapetilla saman huoneen seiniä, isoimpaan huoneeseen olen suunnitellut kolmea erilaista. Uudet uusiin tauluihin sävyttyvät verhot vielä, niin avot! Verhot voi myös tehdä näistä samoista pöytätableteista ripustamalla ne ketjuun päällekkäin.

Vierailija
45/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautakaupoista saa leikattua mallipaloja esittelytapeteista. Niistä saa hienoja tauluja. Lisäksi myynnissä on toinen toistaan kauniimpia tai värikkäämpiä pyöreitä pöytätabletteja. Kolme niitä lähekkäin seinälle eri korkeuksiin on halvalla sisustajan keino koristella seiniä. Itse olen myös tapetoinut kahdella eri ale-tapetilla saman huoneen seiniä, isoimpaan huoneeseen olen suunnitellut kolmea erilaista. Uudet uusiin tauluihin sävyttyvät verhot vielä, niin avot! Verhot voi myös tehdä näistä samoista pöytätableteista ripustamalla ne ketjuun päällekkäin.

Verhot ja matot ovat hyvin tärkeässä osassa sisustusta, ellei jopa tärkeimmässä, ja muutkin kodin tekstiilit. Ne tuovat kotoisuutta ja pehmeyttä sisustukseen.

Vierailija
46/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Pinterest- sovellusta sisustusvinkkien etsintään. Siellä on monenlaisia diy- vinkkejä. Sohvan tuunaamiseenkin löytää. Omaani olen suunnitellut uudistavani isoilla tuolinpäällisillä tai ryhdikkäällä peitolla, kun on pinta vähän nyppyyntynyt. Mikseivät myös räsymatot kävisi, jos muuten ei ole ympärillä levotonta. Tai lampaan taljat, etenkin talvella ja tietenkin alesta ostettuina!

Vierailija
47/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pienen rahan unelmarempat on niitä, joissa joku sukulainen on rakennusalan ammattilainen ja ilmaseksi saatu materiaalia ja työtä. Muistan kun ystäväni kehui ostaneensa kivitakan 200 eurolla. Kävi ilmi, että enonsa oli hoitanut jonkin messuesittelytakan sinne ja ilmaiseksi teki kaikki työt. En edes tiedä, vaatiiko se muuraustöitä, luultavasti. Ihan eri hinta meille muille.

Vierailija
48/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin niin halpista tuo kaikki. Ei millään pahalla, mutta onhan tuo.

Vierailija
49/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut laittaa laminaattia lattiaan ja muovikalvoa ikkunaan ja keittiön pintoihin. Se näyttää typerältä. Mieluummin vähän mutta kunnollista.

Vierailija
50/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sohvaa tai muuta pehmustettua älkää ainakaan hankkiko jostain Huuto- tai Tori.fi:stä.

Minä kysyinkin neuvoja, miten sohva

tuunataan tai korjataan halvalla. En ole hankkimassa käytettyä sohvaa vaan korjaamassa entistä, jonka kangas on kulunut. Ei ole varaa uuteen kunnolliseen.

-ap

Me sisustimme kotimme näin:

Torista iso sohva 50 EUR, kuin uusi.

Valaisimet ja verhot Ikeasta. noin 400 EUR. Matto Sotkasta 80 eur olohuoneeseen, 50 EUR eteiseen, muualla ei mattoja.

Askon alennusmyynnistä sängyt yht 600 EUR.

Käytetty sohvapöytä 30 EUR, tori.

Hyllynkö olohuoneeseen 128 EUR, Ikea. Ruokapöytä 30 EUR, tuolit ilmaisia, tori.

En laskenut paljonko yhteensä.

Vierailija
51/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut laittaa laminaattia lattiaan ja muovikalvoa ikkunaan ja keittiön pintoihin. Se näyttää typerältä. Mieluummin vähän mutta kunnollista.

Niin, jotkut laittaa, ja jotkut laittaa kallista luksusta. Kukin varojensa ja mielikuvituksensa mukaan. Itse teetin makuuhuoneen verhot, maksoivat 700 €.

Vierailija
52/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelevat tai asuvat leikkimökissä

Vierailija
53/74 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torista ja FB roskalavoilta

Vierailija
54/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jos sinusta jokin vaikka matkalla otettu maisemavalokuvasta tehty canvastaulu on hirvitys, niin ok. Niitähän saa myös kehystettynä. Kiva kotona vilkaista kuvaa ja päästä vaikka sekunneiksi taulun maisemaan missä on joskus itse ollut. Jos varaa on niin voihan seinälleen ostaa vaikka miljoonia maksaneen taulun. Ei mikään estä. Aloittaja halusi edullisia sisustusvinkkejä.

Tilasin julisteena Dublinin kartan ja kuvan skotlantilaisesta karvaisesta lehmästä. Irlanti ja Skotlanti on maita jossa olen käynyt useita kertoja. Aina kun katson Dublinin karttaa, muistelen missä kaduilla olen liikkunut ja elävästi tulee mieleen paahdetut pähkinät, irlantilainen musiikki ja pubit. Olen kiertänyt myös Skotlannin maaseutuja ja karvainen lehmä muistuttaa siitä sateen hajusta, kuinka kengät olivat aina märät, kuinka iltaisin mentiin paikalliseen pubiin syömään, lämmittelemään ja seurustelemaan paikallisten kanssa. 

Olkoonkin kuinka mauton toisten mielestä, eihän ne muut minun makuuhuoneessani asu.

Vierailija
55/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että tuollaiseen löydöillä ja huikeilla alennuksilla sisustamiseen voi mennä vuosia, että saa huoneet mieleisekseen. Harvalla on niin hyvä tuuri, että sattuu samassa kuussa löytämään kirppikseltä halvan antiikkilipaston, Torista käsinkudotun maton, roskalavalta design-tuolit, mummolan vintiltä kattovalaisimen ja Rustasta alennustapettia. Jos mietitään jotain sisustuslehtien "Marjukka päivitti eteisensä uuteen uskoon huokealla hinnalla", se Marjukka todennäköisesti käyttää todella paljon vapaa-aikaansa sisustukseen ja sen suunnitteluun ja eteiseen on etsitty sopivia tavaroita vähintäänkin useita kuukausia. Ja se, mikä jätetään jutuista ja kokonaisbudjetista pois, on summa, mikä meni hutiostoksiin, jotka hommattiin ennen niitä täydellisiä löytöjä.

Vierailija
56/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ankeuttaja täällä taas liikkeellä Mahtaa olla ankea elämä, kun pitää itsetuntoa yrittää kohottaa muita tölvimällä.

Itseä varten sitä kotia laitetaan, sellaiseksi missä itse viihtyy, ajatelkoot muut mitä haluavat.

Vierailija
57/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sohva on "halpa" alunperinkin eli vaahtomuovipläjäys sen verhoilu on hukkaan heitettyä rahaa. Verhoilla kannattaa jousitettuja ja laadukkaita huonekaluja. Verhoiluhan on usein kalliimpaa kuin uuden ostaminen, kankaat ja työ on kallista. Kansalaisopiston verhoilukurssilla tehtynäkin kunnollisen kankaan hinta voi ylittää huonekalun arvon. Jos on olemassa uusi irtopäällinen joka liian iso, mene ompelukurssille ja pienennä se sopivaksi.

Tauluja voi löytää kirpputoreilta, Spr, Fida ym. Tutustu netissä taidelainaamoihin, niitä on ainakin suurimmissa kaupungeissa. Olen itse ostanut kaksi taulua ja maksoin niistä 25e/kk kunnes koko hinta oli maksettu ja nyt ne ovat omiani. Jos huomaat ettei taulu olekaan sinulle oikea sen voi palauttaa ja menetät vain ne rahat jotka olet jo maksanut. Tarjolla on ihan edullisista pienistä töistä useiden tuhansien isoihin maalauksiin. Suosittelen!

Vierailija
58/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä löytöjä tehdään ajan kanssa niin, että sitten kun eteen tulee sopiva, otetaan se. Eli ei osteta ekaa halpaa mattoa vaan otetaan se käsinsolmittu villamatto jonka joku tollo viskaa roskalavalle tai myy mummun jäämistöstä kahdella kympillä.

Sama tapettien kanssa, olen ostanut K-raudan poistotapetteja 3e/ rulla. Laadukkaita ja hyviä vaikka ei koko huoneeseen riitä. Loppuseinät voi maalata, puoliksi käytettyjä maalipurkkeja annetaan tai myydään esim torissa.

Mulla oli just myynnissä päättämiseen wc paperipidike ja pyyhekoukut kun en ottanut taloyhtiön rempassa vaan halusinkin omat. Myin kympillä sataset uudet pidikkeet.

Vanhoista langoista voi virkata/ neuloa peittoja/ tyynynpäälisiä sohvan päälle.

Tauluja, kehyksiä yms on pilvin pimein netti täynnä. Puoli-ilmaisia kun ei ihmiset halua kirjoja tai tauluja

Jos joku huolii niitä kamalan hajuisia villamattoja niin antaa palaa sitten. Teoriassa kuulostaa villamatto hienolta mutta todellisuudessa villamatot haisevat. Ja ne haisevat vaikka väitetään toisin.

Jaa, ei meidän kyllä haise, on se tuolla lattialla ollut jo monta vuotta. Johtuuko sitten siitä, että on ns. aito matto, en tosiaan tiedä onko jotkut Askon tm. modernit matot erilaisia siinä suhteessa. Hmm, ei makkarin villaiset pikkumatotkaan kyllä haise, en ainakaan ole huomannut.

Ainahan villa haisee. Kummallisia keskusteluja täällä. Jotkut tykkää lampaan tuoksusta, se on sellainen jalat maassa-tuoksu. Jotkut ei voi sietää. Villamatto hylkii luonnostaan jonkin verran likaa. Jos tarttuu pölyä, sen voi ihan reilusti tuulettaa. Kosteus on sille pahasta, alkaa ehkä haista märältä lampaalta, minkä takia ei sovi eteiseen. Märkänä villamatto painaa. Se imee runsaasti vettä, minkä takia sitä ei saisi pestä kuin tasopesuna eikä missään nimessä saa jättää kuivumaan telineelle, kuidut katkeilee painon johdosta märkänä ja matosta tulee pörröinen (jalkapohjaa vasten pistelee). Siis jos on kokovillainen matto. Nykyisin villamatoksi saatetaan kutsua myös mattoja, joissa on villan lisäksi tekokuitua. Kun olin huonekaluliikkeessä töissä, opin melko paljon matoista.

Enpä ole eläissäni käynyt kylässä kodissa, jossa villamatot lemuaisi, mitä sä niille oikein teet? Kävin oikein haistamassa omaa mattoamme, ei haise! Eri asia varmaan on jossain liikeessä, jossa niitä on kasapäin. Ihan hulluja puhut!

Vierailija
59/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sohva on "halpa" alunperinkin eli vaahtomuovipläjäys sen verhoilu on hukkaan heitettyä rahaa. Verhoilla kannattaa jousitettuja ja laadukkaita huonekaluja. Verhoiluhan on usein kalliimpaa kuin uuden ostaminen, kankaat ja työ on kallista. Kansalaisopiston verhoilukurssilla tehtynäkin kunnollisen kankaan hinta voi ylittää huonekalun arvon. Jos on olemassa uusi irtopäällinen joka liian iso, mene ompelukurssille ja pienennä se sopivaksi.

Tauluja voi löytää kirpputoreilta, Spr, Fida ym. Tutustu netissä taidelainaamoihin, niitä on ainakin suurimmissa kaupungeissa. Olen itse ostanut kaksi taulua ja maksoin niistä 25e/kk kunnes koko hinta oli maksettu ja nyt ne ovat omiani. Jos huomaat ettei taulu olekaan sinulle oikea sen voi palauttaa ja menetät vain ne rahat jotka olet jo maksanut. Tarjolla on ihan edullisista pienistä töistä useiden tuhansien isoihin maalauksiin. Suosittelen!

Kiitos, tuo taidelainaamovinkki kuulostaa minun rahatilanteeseeni sopivalta. Pitääkin tutustua, mitä sieltä voisi lainata. En pidä kalliina, jos maksaa 25 euroa kuussa ja on oikeus palauttaa taulu, jos se onkin hutiostos. Kukaan ei ole koskaan kertonut hintoja, niin jotenkin oli mielikuva itselläni, että satasen kuussa tai sitä luokkaa Olen käynyt kirppiksillä kiertelemässä. Paljon on pahvitauluja, joita en halua, ja sitten harrastelijatöitä, jotka näyttääkin ihan Kerttu-tädin opistolla maalaamilta.

-ap

Vierailija
60/74 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee verhot pöytätabletteja ketjuun ripustamalla? Kirppikseltä saa ihan oikeita verhoja kympillä, jos ei ole tarkkaa värisävystä. Minä teen verhoja kankaista. Tilaan netistä kangaskauppojen jämäpaloja halvalla ja ommella surautan. Muutama viikko sitten tein ohuesta valkoisesta puuvillakankaasta kesäverhot olohuoneeseen. Ripustin ja totesin, että aika yksinkertaiset. Kiinnitin 4 virkattua perhosta hakaneulalla ja ilme on ihan erilainen. Jos ei osaa ommella koneella, ohuet verhot pystyy harsimaan käsin ja kyllä ne ikkunassa käytön kestää. Anoppi ei ompele vaan ostaa semmoista liimanauhaa, joka silitetään verhon käänteeseen. En tosin tiedä, onko se halpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan