Mitä sellaista entisaikana sai tehdä/tehtiin, mikä nykypäivänä ei tulis kuuloonkaan?
Mun tuttu kertoi, että hän oli muuttanut kotoa pois jo 15-vuotiaana ja löytänyt töitä esim lapsenlikkana. Sillä sitten elättänyt itsensä.
Eihän tuollainen tulisi kuuloonkaan enää nykyään. 15 vuotias on vielä kotona ja peruskoulu vielä kesken. Eihän tuon ikäinen saisi nykyään enää työpaikkaakaan mistään.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Varoiteltiin että vauvalle ei saa olla liian hellä että ei tottuisi siihen.
Kamalaa.
Ei saa pitää liikaa sylissä, kun sitten vauva vaatii koko ajan päästä syliin.
Vierailija kirjoitti:
tännään ostetaan ... kirjoitti:
Lakuja ja salmiakkia mainostettiin tummaihoisten esiintyjien avulla. Nykyään ei suvaita rasismia.
Mikä tässä on tarkalleen ottaen räsismiä??
Kysytkö tosissasi?
Sai kertoa seksistisiä vitsejä ja taputella naisia takapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen orvot lapset jätettiin kunnan huutolaisiksi ja annettiin eniten tarjoavalle talolliselle, jolla oli mahdollisuus elättää ja kasvattaa ipanat kunnon kansalaisiksi. Siis, lapsipoloiset annettiin ilmaiseksi lapsityövoimaksi.
Ai kamala, lapsiparat. 😢
Tämä on minustakin todella järkyttävää, eikä tuosta ole edes kovin pitkää aikaa.
Ei olekaan. Olen 35-vuotias ja minun mummoni oli tuollainen huutolaislapsi, syntynyt -20-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Sai kertoa seksistisiä vitsejä ja taputella naisia takapuolelle.
Ja tämä piti ottaa huumorilla, leikkiähän se vaan oli! Ei pidä olla niin vakava, hei.
Mitää lapsettomuushoitoja ei ollut virallisesti. Jos ei muuten tullut raskaaksi saattoi miehen veli tai hyvä naapuri auttaa sänkyhommissa. Tai jos siskolla oli vaikka neljä lasta, hän antoi pienimmään siskolleen, joka ei saanut yhtää lasta Näitä oli vielä 60-luvulla ja meiilä kahdella tuttavalla oli siskon lapsi sitten omana lapsena. Lapsi ei itse tiennyt asiasta .Useimmat koulua kyvät pojat olivat jo työssä 14 vuotiaina. Helsingissä kaupungille pääsi ajamaan nurmikoita jos oli jonkun virkamiehen lapsi. Paljon oli myös nuoria juoksupoikina eli tsuppareina. Saattoi olla hyvinkin vastuullinen työ. Itse olin 100 lapsen kartanossa ohjaajana kesäleirillä alaikäisenä. Sain samojen ihmisten ansiosta vielä jatkossa kivoja töitä. Talvella oltiin puoluetoimistossa apulaisina ym. Poikaystävä oli mainostoimistossa taittajana. Vaihtoikoulunsa iltalukioon. Kaikki oltiin virkamiesperheestä ja käytiin lukio ym.
Lasten fyysinen kuritus oli yleistä vielä muutama vuosikymmen sitten. Kodeissa säilytettiin risua jossain oven karmin päällä muistuttamassa, että piiskaa tulee, jos on tuhma. Tukistettiin, annettiin luunappeja.
Vierailija kirjoitti:
Autossa ei pidetty turvavöitä, niitä ei edes ollut. Lapsilla ei ollut turvaistuimia tai kaukaloita. Kauhea edes ajatella niitä (lapsi)kuolleisuuden lukuja..
Autoja oli valtavasti vähemmän ennen. Ei duunareilla ainakaan ollut varaa ostaa omaa autoa jos säästi vaikka omaa asumusta varten. Polkupyörällä ja mopolla töihin mentiin eikä valitettu jatkuvasti.
Parivuotiaat sisarukset jätettiin yleisesti vaikka yksin kotiin 7-vuotiaiden vahdittavaksi. Myös 7-vuotias saattoi käydä vaikka yksin töissä metsässä. Piiska oli myös yleinen kurinpitotapa. Nykyäänhän ei saa edes 10-vuotias olla yksin kotona, tai muuten tulee lastensuojeluilmoitus. Tietenkin yllämaininneet jutut on hyvä kun ovat jo liian radikaaleja, mutta kyllä minusta on naurettavaa miten nykyään ajatellaan vaikka että 10-vuotias tai vanhempi olisi jossain taaperon tasolla, eikä pärjäisi pari tuntia yksin.
Eka- ja tokaluokkalaiset saivat ajaa pyörällä kouluun. Nykyään kuulemma kiellettyä monessa paikassa. Ylipäätään alakouluikäiset osasivat lähteä itsenäisesti kouluun ja saivat olla yksin kotona koulun jälkeen muutaman tunnin. Nykyään pitää olla joku kerho, jonne mennä, tai muu seuralainen, muuten vissiin tulee traumoja tai tekevät jotain niin hölmöä, että vaarantavat itsensä ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Eka- ja tokaluokkalaiset saivat ajaa pyörällä kouluun. Nykyään kuulemma kiellettyä monessa paikassa. Ylipäätään alakouluikäiset osasivat lähteä itsenäisesti kouluun ja saivat olla yksin kotona koulun jälkeen muutaman tunnin. Nykyään pitää olla joku kerho, jonne mennä, tai muu seuralainen, muuten vissiin tulee traumoja tai tekevät jotain niin hölmöä, että vaarantavat itsensä ja muut.
Tämä oli normaalia vielä 2000-luvun alkuvuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen orvot lapset jätettiin kunnan huutolaisiksi ja annettiin eniten tarjoavalle talolliselle, jolla oli mahdollisuus elättää ja kasvattaa ipanat kunnon kansalaisiksi. Siis, lapsipoloiset annettiin ilmaiseksi lapsityövoimaksi.
Niin, käytännössä orjiksi. Myös orjuus oli aikoinaan sallittua. Myös eri kahvilat, ravintolat yms. mustille ja valkoisille.
Niin, Amerikassa oli eri kahvilat ym.paikat valkoisille ja mustille, EI Suomessa.
Ei-toivotut tai sairaat vauvat vietiin metsään tai upotettiin suohon, sitten syytettiin susia lasten nappaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakuja ja salmiakkia mainostettiin tummaihoisten esiintyjien avulla. Nykyään ei suvaita rasismia.
Kysytkö tosissasi?
Kerro ihmeessä kun tiedät, mikä mustassa lakuhahmossa on rasismia? Minusta on luonnollista että musta piirroshahmo edustaa lakritsia paremmin kuin vaikka vihreä hahmo.
Valkoinen hahmo voisi mainostaa vaniljajätskiä tai vaahtokarkkeja yms.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kuritus.
Joo se oli risua, remmiä ja tukkapöllyä niin kauan kun sen antajalla ei ollut pelkoa saada takaisin. Sitten kun aloin lyömään takaisin niin se loppui kun alkoi se lyöjä olemaan vaarassa. Oli ne lyöjät helvetin heikkoja ihmisiä. Vaan lasta saattoivat lyödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on syntymäpäivä toukokuun puolenvälin aikoihin. 70-luvun lopulla, toukokuun alussa, marssin 14 vuotiaana HOK:n pääkonttoriin (Helsinki) työhönottoon ja halusin kesätöihin. Minulle ilmoitettiin, että olin liian nuori. Onneksi ehdin täyttää 15v. ennen kesäkuuta ja minut palkattiin myymäläapulaiseksi sivuliikkeeseen. Kuulemma minun omatoimisuuteni oli kaikkein paras vakuutus, että tulen pärjäämään siellä. Siitä lähtien olin opiskeluaikoina joka kesä HOK:lla kesätoissä.
Noin ei enää saisi toimia.
Kyllä 15-vuotias voi tänäkin päivänä päästä kesätyöhön esimerkiksi Prismaan. S-ryhmällä on tätä varten jopa oma "Tutustu työelämään ja tienaa"-kampanja.
Onhan tuo ihan eri asia mistä puhutaan. Kyse oli itsensä elättämisestä työllä!
Kyllä meillekin teollisuudessa otetaan tienaatonnilaisia. 2 viikkoa kestää jakso, 15 v pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä 15-vuotiaan naisen pitää olla jo hoitamassa vähintään paria omaa lasta, tekemässä kotitöitä, laittamassa miehelleen ruokaa ja tärkeimpänä kaikesta palvelemassa miestään eli herraansa jonka nyrkkeilysäkki ja seksilelu hän on.
Terveisin Ahmed Arabiasta.
Ennenvanhaan sai huoletta hyppiä heinikoissa paljain jaloin, mutta nykyjään estetään ja sanotaan että kumpparit jalkaan kun voi olla punkkeja. Yhtäkkiä punkeista tuli niin kumman vaarallisia.
Ei sillä mitään tekemistä minkään rasismin kanssa ollut silloin.