Juoko mieheni liikaa?
Mieheni rentoutuu työpäivän jälkeen tai etätöissä myös sen aikana oluella tai lonkerolla. Tämä on kuulemma yleistä mutta mielestäni minun mieheni juoma määrä on liian iso. Eli päivässä menee noin 6-8 kpl 0.5 vahvaa olutta tai lonkeroa. Joskus aamullakin ottaa yhden. Ja joka päivä. Lapsiperhe vielä. Hänellä on hyvä työ jossa pärjää ja tekee joitain kotitöitä ja on ihmisenä rauhallinen ja miellyttävä. Vähän masentava välillä kun on niin väsynyt ja tekee hirveästi töitä. Elättää kyllä perheen mutta suurinosa rahasta menee kaljaan ja tupakkaan. Tili menee miinukselle usein. Itse on lapsen kanssa vielä kotona. Asia mietityttää minua. Itse en juuri juo lainkaan.
Mikä määrä on ns. hyväksyttävä?
Kommentit (101)
Mies on kahdeksan vuotta juonut joka päivä. On alkoholisti. Alkoholistin tärkein määre on juomisen säännöllisyys.
Tärkeämpi kysymys kuitenkin on se, että miksi olet tehnyt lapsen alkoholistiperheeseen?
Onhan tuo iso määrä, ja viimeistään hälytyskellojen pitäisi miehellä itselläänkin soida kun juo työpäivän aikana ja aamuisinkin.
Taitaa olla alkoholisti. Itse en katselis päivääkään tuollaista miestä.
Vierailija kirjoitti:
Mies on kahdeksan vuotta juonut joka päivä. On alkoholisti. Alkoholistin tärkein määre on juomisen säännöllisyys.
Tärkeämpi kysymys kuitenkin on se, että miksi olet tehnyt lapsen alkoholistiperheeseen?
Joku vikahan sinussakin on, jos olet katsellut tuota kahdeksan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tehnyt tuohon kuvioon lapsen. Vasta nyt toki asia alkaa häiritä, kun kakka on jo housuisssa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
6 kaljaa tai lonkeroa päivässä niin se on yli 30 viikossa. Aivan liikaa. Jos teillä lapsi niin ei ole hyväksi että lapsi asuu samassa asunnossa kun juoppo miehesi. Minun äiti joi kun olin lapsena niin sillä ja sen miehellä meni 3-4 kossu pulloa viikossa ja kymmeniä kaljoja Jouduin sitten lastenkotiin sen takia. Mietis nyt vähän kannattaako olla sellaisen juoppo miehen kanssa.
Okei kiitos vastauksesta. Ja olen pahoillani puolestasi.
Tässä painaa vaakakupissa se että mies ei käyttäydy erilailla kun juo tai on juomatta. Ainut joka harmittaa on hänen terveys ja rahanmeno joka on pois meidän taloudesta. Harmittaa kyllä lapsen puolesta kun isillä on aina kaljatölkki kädessä. Jotenkin surullista. Hän on vielä taapero mutta silti ymmärtää että tölkki on isille tärkeä. Mies on luonteeltaan lämmin ja kiltti ja tekisi mitävain (paitsi lopettaa juomisen) perheensä eteen. Tuntuu vaikealta erota. Tunteet itsellä vähentyneet häntä kohtaa kun itselllä erilaiset arvot tämän suhteen.
Jos hän juo joka päivä kuusi olutta, että näe häntä koskaan normaalina. Tai siis jatkuva alkoholin vaikutus on nykyisin se hänen normaali.
Ei tuo palkka hirveän iso ole jos pystyy olutta juomalla ja tupakkaa polttamalla käyttämään suurimman osan rahoista niihin. Jos juo 8 tölkkiä päivässä á4 eur, niin 320€ menee juomiin/kk ja jos tupakkaa menee 1.5 askia päivässä(mikä on paljon), niin se on 400 eur/ kk eli nettotulot olisi oltava alle 1500 eur/kk ja brutto jotain 2400 eur.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo palkka hirveän iso ole jos pystyy olutta juomalla ja tupakkaa polttamalla käyttämään suurimman osan rahoista niihin. Jos juo 8 tölkkiä päivässä á4 eur, niin 320€ menee juomiin/kk ja jos tupakkaa menee 1.5 askia päivässä(mikä on paljon), niin se on 400 eur/ kk eli nettotulot olisi oltava alle 1500 eur/kk ja brutto jotain 2400 eur.
Laskeppa uudelleen: 4e x 8 kpl x 30 päivää = 960e ja tupakka on tässä tapauksessa nikotiinisuihke jota menee viikossa 5 pakettia joka maksaa 25e kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikeaa myöntää, että se "nuoruuden juhlinta" ei sitten sillä omalla miehellä koskaan lopukaan, eikä hänestä tule vakaata perheenisää, niin kuin muista ikätovereista. Ja ulkoa ihmiset eivät näe, että hän on alkoholisti, kun"hän on ihan mukava kaveri" "eihän hän hakkaa vaimoa" "hänellähän on työ".
Mutta jos ihminen ei voi olla käyttämättä alkoholia jatkuvasti, hän on siitä riippuvainen ja siis alkoholisti. Hän priorisoi elämässään sen, että alkoholia on voitava käyttää.
Ei voi jäädä perjantaina kaksin pienen lapsen kanssa, ei ainakaan niin että pitää olla ajokunnossa.
Mökille pitää jäädä yöksi, koska yöllä ei voi olla ajokunnossa. Aamulla lähdetään töihin autolla pienellä riskillä, tai isommallakin.
Häneen ei voi luottaa, jos on sovittu että jostain lähdetään ajoissa pois, ja hän ajaa, mutta sitten hän alkaakin ottaa.
Väkivaltaa on myös henkistä ja taloudellista lajia. Jos yksi aikuinen käyttää suuren osan koko perheen rahoista itseensä omalla päätöksellä, se on taloudellista väkivaltaa. Toiselle ei jää muuta mahdollisuutta kuin selvitä itse ja lapsen kanssa jäljelle jäävillä varoilla, usein hänelle ja lapsille jää vain välttämätön.
Alkoholisti on itsekäs, koska hänelle ykkönen ei ole puoliso ja lapset vaan perhe, vaan ykkönen on aina alkoholi.
Kunnioitus ja luottamus siinä menee, ja perheelle ja parisuhteelle ei ole enää perustaa ja tulee ero.
Ihmisestä jota rakastaa voi silti erota, kun yhdessä elämästä tulee mahdotonta ja taakka.
Jos ihminen jota rakastaa, ei ole hyväksi lapselle, hänestä on luovuttava, vaikka kuinka kiipeää tekisi. Vaikka olisi lapsen oma isä.
Tämä on ok jos haluaa elää alkoholistin kanssa. Ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mites on maksa-arvot?
Nyt niin aataminaikaista. Useammin suomalaisen ALAT on koholla ja se johtuu rasvamaksasta, ei viinasta. Tiedän monen ei-suurkuluttajan vaan ihka aidon alkoholistin, jonka arvot ovat loppuun saakka olleet täysin normaaleja. Kun itse kiskoin saman verran kuin ap:n ukko, olivat omani myös viiterajoissa. Mutta avot, kun läskistyin 14kg niin nousi sekin. Ettei viinasta kyllä, jollei maksa ole jo piipussa, niitä kohoamaan saa. Se EI OLE VALIIDI MITTARI. Vastauksena kysymykseen, en tiedä onko provo vai totta mutta jos aamun alkaa bissellä niin onhan siiä ongelmanpoikasta.
3-4x yli suurkulutuksen rajan, päättele siitä..
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Alkoholisti on alkoholisti vaikka joisi kerran 2 kuussa. Kuten minä. Mietin juomista ellei päivittäin, viikoittain. HALUAN juoda, nollata. Estää aika, raha, velvollisuudet, järki. Ja kun juon, teen sen humalahakuisesti. Vaikken juo viikkoihin, olen silti alkoholisti. Vaikka lopettaisin kokonaan, olen alkoholisti.
Hyi helkkari... Tili menee miinuksille usein, kun iskä ryyppää ja polttaa röökiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Alkoholisti on alkoholisti vaikka joisi kerran 2 kuussa. Kuten minä. Mietin juomista ellei päivittäin, viikoittain. HALUAN juoda, nollata. Estää aika, raha, velvollisuudet, järki. Ja kun juon, teen sen humalahakuisesti. Vaikken juo viikkoihin, olen silti alkoholisti. Vaikka lopettaisin kokonaan, olen alkoholisti.
Outoa. Itse en koe olevani alkoholisti, vaikka haluan "nollata" pari kertaa vuodessa eli juoda humalahakuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites on maksa-arvot?
No oletettavasti huonot, joskus kävi mittaamassa ja oli raittiina kuukauden ja valehteli työpaikkalääkärille ettei enää juo. On siis juonut jo ainakin 8v näin.
Ihana mies, valehtelee lääkärillekin. Ei olisi minun mies ja en olisi edes ajatellut tekeväni hänen kanssaan lasta. Mutta sinäpä teit ja nyt lapsesi isä on valehteleva juoppo. Mikäköhän lapsesta tulee? Äiti on kurja mamma, joka nöyristelee juopon edessä ja hyväksyy hymyillen valehtelut sun muut ongelmat, isä juoppo. Wau.
Sanon vain että asiat eivät ole näin yksiselitteisiä.
Haluan sanoa sen mieheni ja itseni puolustukseksi miksi en heti päätä eroa ja sano sille kaikkea törkyä päin naamaa. Että hän on todella hyvässä ja vaativassa työssä ja on viisas, korkeasti koulutettu ja sivistynyt mies. Ei rettelöi eikä urpoile muutenkaan. SIKSI tämä on vaikeaa. Haluaisin yhdessä ratkaista ongelmat. Emme ole mitään ö-luokkaa kuitenkaan.
Hyvässä ja vaativassa työssä ja juo kaikki rahansa. Joku ei nyt täsmää kun ensin väität että kaikki rahat menee ja kuitenkin olet rahan takia yhdessä. Sääli lapsiparkaa todellakin. On vakka kantensa valinnut juoppo mies ja rahanahne akka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Itse en koe olevani alkoholisti, vaikka haluan "nollata" pari kertaa vuodessa eli juoda humalahakuisesti.
Alkoholisti on sekin, joka vaikka AA-kerhossa 10 vuotta. Kerran alkoholisti, aina alkoholisti.
Onko ns. hyväksyttävä sama kuin arkikielen hyväksyttävä?
"Voiko VitaePro nostaa maksa-arvoja? VitaePro sisältää luontaistuotteita, joiden kaikkia vaikutuksia ei välttämättä tunneta. Siksi on mahdollista, että tuote nostaa maksa-arvoja, vaikka sellaista harvemmin raportoidaankin".