Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoko mieheni liikaa?

Mervi?
02.06.2023 |

Mieheni rentoutuu työpäivän jälkeen tai etätöissä myös sen aikana oluella tai lonkerolla. Tämä on kuulemma yleistä mutta mielestäni minun mieheni juoma määrä on liian iso. Eli päivässä menee noin 6-8 kpl 0.5 vahvaa olutta tai lonkeroa. Joskus aamullakin ottaa yhden. Ja joka päivä. Lapsiperhe vielä. Hänellä on hyvä työ jossa pärjää ja tekee joitain kotitöitä ja on ihmisenä rauhallinen ja miellyttävä. Vähän masentava välillä kun on niin väsynyt ja tekee hirveästi töitä. Elättää kyllä perheen mutta suurinosa rahasta menee kaljaan ja tupakkaan. Tili menee miinukselle usein. Itse on lapsen kanssa vielä kotona. Asia mietityttää minua. Itse en juuri juo lainkaan.

Mikä määrä on ns. hyväksyttävä?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä myös se, minkä vaimo näkee, on murto-osa siitä, mitä oikeasti menee

Tajusin tämän, kun oli ostettu pullo, jossa oli tunnistettava koriste ympärillä, ja aamulla löysin sen sohvan alta siivotessa.

Mies oli siis minun nukkumaan mentyä juonut koko pullon, ja hävittänyt todisteet ennen kuin heräsin. Hänestä ei huomannut mitään aamulla. Ilman tuota en olisi edes tiennyt, että hän tekee tuollaista nukkuessani salaa, ja myös ettei koko pullo yöllä yksin näy hänestä aamulla millään lailla.

Kaverini löysi eron jälkeen kellarista satoja pulloja. Mies oli viettänyt siellä aikaa muka harrastaen ja telkkaria katsellen.

Vierailija
62/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on jo alkoholisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Lisäksi alkoholi tappaa Suomessa noin kuusi ihmistä päivässä.

Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön johdosta Suomessa syntyy vuosittain yli 600 FAS-lasta, joista monet ovat vakavasti kehitysvammaisia ja vaativat loppuelämän mittaista laitoshoitoa.

Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa, ja alkoholin arvioidaan olevan osallisena noin kymmenessä prosentissa maamme syöpätapauksia. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Tuhoaa myös eniten aivoja koska on voimakas solumyrkky.

Kallista lystiä veronmaksajille.

Vierailija
64/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy usein esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta.

Alkoholi estää uusien neuroneiden ja niiden välisten yhteyksien syntymisen, mikä johtaa alkuvaiheessa muisti- ja oppimisongelmiin ja myöhemmin jopa aivojen surkastumiseen. Aivojen kudoskato on alkoholisteilla jopa maksakirroosia yleisempi sairaus ja suurkuluttajilla todetaan usein muistin ja päättelykyvyn heikentymistä, aloitteellisuuden vähenemistä ja motorisia ongelmia. Juomisen lopettaminen parantaa suorituskykyä, mutta jos muutokset ovat suuria, täydellistä palautumista entiselle tasolle ei välttämättä enää tapahdu.

.

Runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvä hermoston vahingoittuminen on mittava terveysongelma ja esimerkiksi valkean aivoaineen kato on alkoholisteilla maksakirroosiakin yleisempää. Valkean aivoaineen kadon oireena on dementiaa, joka voidaan todeta neuropsykologisin testein keskimäärin joka toisella alkoholin suurkuluttajalla. Lievän dementian on toisinaan havaittu korjaantuvan pitkän raittiin kauden aikana. Sen sijaan pikkuaivojen etuosa näyttää tuhoutuvan usein pysyvästi, ja tyypillinen oire alkoholin aiheuttamassa pikkuaivoatrofiassa on kävelyn epävarmuus. Vakavimpia aivovaurioita ovat kuitenkin tapaturmien kautta syntyneet aivovammat, joista yli puolet on saatu juovuksissa. Tapaturmien aiheuttamat aivovammat ovat alkoholisteilla kolme kertaa yleisempiä kuin väestössä keskimäärin. Alkoholi lisää myös aivovaltimotukoksen ja lukinkalvon alaisen vuodon riskiä. Alkoholin pitkäaikaiskäyttö voi aiheuttaa lähes minkä tahansa neurologisen oireen tai löydöksen.

Vierailija
65/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatöörilla ihan ok määrä, mutta paljon parannettaa tosi peleihin.

Eihän toi ole kuin joku 500€/kk.179

Vierailija
66/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit pistää juopotteleen,ja ferritiini. Ei oo oma vika.

Vierailija
67/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin että kaikki alkoholistit on ihan kauheita perseäijiä jotka pitää heti jättää ja toivottaa helvettiin?

Eikö se olekkin sairaus jolle ei voi mitään? Miten jotkut sitten raitistuvat?

Tiedän mieheni haluavan jäädä alkoholin normaalikäyttäjäksi mutta itse tiedän kyllä ettei se onnistu häneltä. Olen myös tämän hänelle kertonut ja lupautunut olla ilman myös jotta olisin tukena.

Ja miten olen voinut katsoa tätä näin pitkään? En osaa sanoa muutakun että hänessä on niin paljon hyviä puolia ja tämä on melkein ainut huono puoli. En varmasti osaa katsoa ulkopuolisena asiaa. Läheiset ihmettelevät miten onkin niin ihana mies yms. Eikä hän siis ole kotona yhtään erilainen kun julkisesti. Mitä nyt aina tölkki kädessä. Tuntuu vieraalta uhata erolla. Onko se ainut vaihtoehto?

-AP

Vierailija
68/101 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juo liikaa ja jos ei pysty olemaan päivää juomatta niin on myös huolestuttavasti merkki alkoholismista. Tai ainakin tapariippuvuudesta. Kohtuullisen käytön raja menee miehillä siinä 14 annosta viikossa ja 1 annos on siis 0.33 l keskiolutta. Jos sun miehellä menee 6-8 x0,5l päivässä niin tuo rajahan ylittyy jo kahdessa päivässä. 

Vierailija
69/101 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä juoppoja maa täynnä...

Vierailija
70/101 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti. Itse en katselisi hetkeäkään tuollaista

Vierailija
71/101 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se ukkos katkolle jonnekkin laitokseen?

Vierailija
72/101 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi juo aivan liikaa, ap. Jos ei pysty olemaan ilman, on alkoholisti. Teidän täytyy ottaa asia puheeksi pikaisesti.

Vierailija
73/101 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoiva deeku, yök.

Vierailija
74/101 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoiva deeku, yök.

Hän ei itseasiassa tupakoi mutta käyttää nikotiinivalmisteita ja niitäkin aivan liikaa. Esim nikotiinisuihke kestää 1-1.5 päivää ja maksaa sen reilu 25e

-Ap

Vierailija
75/101 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi juo aivan liikaa, ap. Jos ei pysty olemaan ilman, on alkoholisti. Teidän täytyy ottaa asia puheeksi pikaisesti.

Kyllä olemme puhuneet siitä monta vuotta jo joka viikko ainakin. Ja on luvannut hakeutua hoitoon. Itse en vain enää usko että mitään tapahtuu. Annan vielä tämän mahdollisuuden.

-Ap

Vierailija
76/101 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kahdeksan vuotta juonut joka päivä. On alkoholisti. Alkoholistin tärkein määre on juomisen säännöllisyys.

Tärkeämpi kysymys kuitenkin on se, että miksi olet tehnyt lapsen alkoholistiperheeseen?

Joku vikahan sinussakin on, jos olet katsellut tuota kahdeksan vuotta.

Mikä se vika on? Miksi ylipäätään monella alkoholistilla on puoliso? Miten näin pääsee käymään?

Vierailija
77/101 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mervi2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kahdeksan vuotta juonut joka päivä. On alkoholisti. Alkoholistin tärkein määre on juomisen säännöllisyys.

Tärkeämpi kysymys kuitenkin on se, että miksi olet tehnyt lapsen alkoholistiperheeseen?

Joku vikahan sinussakin on, jos olet katsellut tuota kahdeksan vuotta.

Mikä se vika on? Miksi ylipäätään monella alkoholistilla on puoliso? Miten näin pääsee käymään?

Pelätään olla yksin, vaikka niin olisi kaikin puolin parempi.

Vierailija
78/101 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että ehdottomasti ongelma.

itsellä oli muutama vuosi sitten suhde miehen kanssa, joka joi joka päivä 2-3 olutta. 

Jo alussa mietin, että onkohan normaalia, mutta sitten tajusin, että ei ole, kun hän ei voinut olla ILMAN sitä 2-3 olutta. Hänelle siis olutta piti saada joka päivä, vähintään tuo määrä. 

Pistin miehen pihalle kun hän sitten alkoi juoda enemmän ja muuttui oikein riitaa haastavaksi ilkimykseksi. En kattele sellaista hetkeäkään. 

Hän jatkoi sitten eron jälkeen juomista ja rähinöintiä niin, että joutui putkaan sekä katkolle.

tuo 6-8 olutta kertoo selkeästi, että on ongelma. 

Haluaako siihen muutosta onkin asia erikseen. Ja sinun pitää päättää millaista käytöstä katselet ja hyväksyt. 

Vierailija
79/101 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin itse tätä samaa asiaa pari kuukautta sitten sillä erolla, että ei ole lapsia eikä asuttu yhdessä.

Kerron sinulle mikä on normaalia. Normaalia on se, että alkoholia otetaan silloin tällöin eikä siitä koidu riippuvuutta. Tuo määrä mitä mies juo on liikaa.

Olen itse elänyt perheessä jossa isä oli alkoholisti. Siksi kuvittelin tuon olevan normaalia miesystäväni osalta.

Mutta ei se ole.

Ihminenhän voi olla mukava ja kiltti jne mutta jos hän saa sinun olon tuntemaan kurjaksi niin ei ole oikea sinulle.

Minä jätin tuon miesystäväni. En voi eikä tarvitse häntä pelastaa, mutta itseni pelastin.

Elämäni paras päätös <3

Olen nyt 49v ja ensimmäistä kertaa elämässäni onnellinen. Minulla on täysi-ikäiset lapset, mukava työpaikka ja miuten arki on tasaista. Vaikka yksin elänkin.

Vierailija
80/101 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi, kolme litraa mietoja alkoholijuomia joka päivä on paljon.  Mikä sitten on liikaa, on eri kysymys - mitä se "liikaa" pitää sisällään.  Koska tässä ei alkoholinkäytön haitoiksia mainittuja välittömiä haittoja esiinny, siinä mielessä ei ole liikaa. Käytöstä ei tällä hetkellä aiheudu haittaa muille, mutta ainahan voi sanoa että rahat voisi käyttäää johonkin hyödyllisempään. Tuolla käyttömäärällä ajan mittaan on mahdollisia terveysvaikutuksia, esim. tyypillisesti maksavaurion todennäköisyys lisääntyy huomattavasti.  En ole lääkäri, mutta suosittelisin pitämääm 3-4 viikon absoluuttikauden kolmisen kertaa vuodessa, niin maksa saa tilaisuuden levätä/korjaantua. Jokainen ottaa omat terveysriskinsä, alkoholin käyttö on vain yksi sellainen. Sopii miettiä miten suhtautua puolison epäterveellisiin tapoihin, ei hänen itsemääräämisoikeuttaankaan voi rikkoa, on kysymys sitten vaikkapa ylensyömisestä, lihomisesta tai liikunnan vähyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä