Onko niin että lapsen älykkyys periytyy äidiltä ja luonne enemmän isältä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://ruuhkavuodet.fi/2021/03/29/tutkimus-lapsen-alykkyys-on-aidilta-…
https://www.forbes.com/sites/emilywillingham/2016/09/16/no-research-has…
Luin ja jutun, eikä se nyt täysin kumonnut kyllä tätä väittämää.
Meillä kaikki lapset olivat luonteeltaan enemmän samanlaisia kuin isäni, eli hiljaisia ja suht rauhallisia. Omat lapseni taas muistuttavat enemmän miestäni, joka ulospäinsuuntautunut, puhelias, näyttää tunteensa jne.
Entä jos äidin ja tyttären älykkyys on ihan eri osa-alueilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktatietoa toivoisin, en mitään mutua tai miten jossain tietyssä perheessä on.
Et toivo faktatietoa. Et kysyisi täältä, vaan googlaisit peukalo punaisena, jos oikeasti haluaisit tietää.
Jos haluaa jonkun muun tekevän sen puolestaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole millään muotoa totta
Mun äiti on tyhmä kun saapas. Isä on älykäs. Kuten minäkin.
Sinä olet av-palstalla. Mietipä sitä hetken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on tyhmä kun saapas. Isä on älykäs. Kuten minäkin.Sinä olet av-palstalla. Mietipä sitä hetken aikaa.
Hmm. So?
Ai, ettäkö se akka ois muka sitä miestä älykkäämpi? Haista huilu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on tyhmä kun saapas. Isä on älykäs. Kuten minäkin.Sinä olet av-palstalla. Mietipä sitä hetken aikaa.
Täällähän vasta älykkäitä tyyppejä pyöriikin!
Eiköhän kyseessä ole paljon monimutkaisempi geenilotto. Ainakaan omassa lähipiirissäni nuo eivät päde.
Olin koulussa tosi hyvä kielissä ja reaaliaineissa, mutta huono matikassa. Näin oli myös vanhemmillani. Lapseni ovat insinöörejä.
Vierailija kirjoitti:
Äly tai luonne eivät periydy, vain ruumiin ainesosat (osittain) periytyvät lapsen vanhemmilta. Jos kohdalle osuu fiksu lapsi, vanhempi tietysti mieluusti ottaisi kunnian itselleen, toisin kuin vähemmän fiksun lapsen tapauksessa ja niin, miksi samoilla vanhemmilla sitten voisi olla luonteeltaan ja älyltään täysin toisistaan poikkeavia lapsia.
Ja tottakai sutkimpi heti väittää ilman varsinaista tietoa että äly tulee itseltään.
Olen antanut itseni ymmärtää, että ei ole asiallista puhua älykkyyden periytymisestä. Se johtaa loogisesti perheen lisäksi suvun, heimon, etnisen ryhmän ja kansan älykkyyden arviointiin. Ja tätähän ei nykyisen vallitsevan tasa-arvoajattelutavan mukaan saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut itseni ymmärtää, että ei ole asiallista puhua älykkyyden periytymisestä. Se johtaa loogisesti perheen lisäksi suvun, heimon, etnisen ryhmän ja kansan älykkyyden arviointiin. Ja tätähän ei nykyisen vallitsevan tasa-arvoajattelutavan mukaan saa tehdä.
Haha. Itse puhun kyllä huonoista ja hyvistä geeneistä, joka toki on hieman kyseenalaista jos alkaa miettiä eri kansallisuuksia ja rotuja...
Isäni erittäin älykäs ja lahjakas esim. musiikillisesti. Äitini periaatteessa tavis ja esim. surkea lauluääni. Sain isän älykkyyden ja esim. kohtuullisen lauluäänen mutta en ole kovin lahjakas missään. Luonteeltani olen aina ollut pahasti jakautunut äitini hyvyyden ja isäni impulsiivisuuden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Itse puhun kyllä huonoista ja hyvistä geeneistä, joka toki on hieman kyseenalaista jos alkaa miettiä eri kansallisuuksia ja rotuja...
Tämä asia onkin sellainen,jota ei tunnesyistä saa tieteellisesti tutkia. Voisi loukata joitain tai joitain kansanryhmiä. Tässä tietämättömyys on valttia.
Meillä ainakin pätee. Äiti on onneksi lääkäri eli hyvät älynlahjat. Kaikille lapsille matematiikat ja fysiikat olleet koulussa helppoja.
Ai tiedät paremmin kuin minä?