Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin että lapsen älykkyys periytyy äidiltä ja luonne enemmän isältä?

Vierailija
01.06.2023 |

Näin tosi yksinkertaistettuna?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://ruuhkavuodet.fi/2021/03/29/tutkimus-lapsen-alykkyys-on-aidilta-…

Ett drygt dussin gummor och 0 män skriver att 40 -60 % av barnets intelligens kommer från modern. Som vi vet är matematik och slutledningsförmåga inte alltid kvinnornas starkaste sida. Hur många procent av barnets intelligens kommer från fadern enligt gummornas påstående, om 40 - 60 % kommer från modern?

En tuff nöt att knäcka, men försök.

Vierailija
22/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset olettamat ovat täysin puutaheinää.

Eihän ne ole mitään olettamia, vaan asioita joita on tutkittu paljon ja niistä tiedetäänkin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole niin että lapsen äo on korkeintaan +/- 20 äidin äo:sta?

Jostain olen lukenut saman. Muistin kyllä että oli peräti 10 pistettä. En tosin nyt löytänyt juttua kun yritin googlailla.

Vierailija
24/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tutkittu, että älykkyys tulee äidiltä, mutta jälkimmäisestä ei ole tutkimuksia.

Mitäs jos äiti ei olekaan älykäs?

Vierailija
25/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aihe! Itse esim olen aina ollut hyvä matematiikassa, mieheni taas umpisurkea. Lapset ovat onneksi perineet ainakin matikkapään minulta.

Vierailija
26/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne ole mitään olettamia, vaan asioita joita on tutkittu paljon ja niistä tiedetäänkin paljon.

Aivan sama, miten paljon tutkittu, puutaheinää silti.

Vierailija
27/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tutkittu, että älykkyys tulee äidiltä, mutta jälkimmäisestä ei ole tutkimuksia.

Sitten lapsikaan ei ole? Toki voihan äidin ei-älykkyydelle olla monia syitä, jotka ei suoranaisesti liity geeneihin.

Vierailija
28/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omilla pojilla. Minulta tulee kielellinen ja matemaattinen lahjakkuus, isältä rauhallisuus.

Vierailija
29/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten lapsikaan ei ole? Toki voihan äidin ei-älykkyydelle olla monia syitä, jotka ei suoranaisesti liity geeneihin.

Esim lapsuusajan ravinnon tiedetään vaikuttavan paljonkin älykkyyteen, sääli nykylasten osalta. Toki sitten myös raskausaika, varhaislapsuuden virikkeet ym.

Vierailija
30/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe tekee tuossa näköjään sitten poikkeuksen. Äiti ei meinannut päästä edes peruskoulun matikkaa läpi. Isän suku on tosi älykästä ja isäkin on matemaattisesti lahjakas. Mun sisarus on suorastaan nero matematiikassa ja muutenkin. On opiskellut siihen liittyvän tutkinnon yliopistossa. Itse luulin olevani aika tavis, pitkä matikka meni keskiverrosti.  Mensan virallisen testin mukaan minunkin äo ois kuitenkin korkeampi kuin 97%:lla. 

Vierailija
31/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan suurimman osan vuorokaudesta naisvaltaisilla foorumeilla viettävät naiset ovat perineet "älykkyytensä" äideiltään.

Vierailija
33/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänä olen Mensan jäsen ja samoin molemmat tyttärenikin.

Äitinsä on umpipöljä. Kaunis kyllä ja isot tissit, mutta...

Vierailija
34/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin veikata että sinä et ole niitä tutkmuksia lukenut vaan jonkun nokkelan uutisen tai blogipostin aiheesta millä ei ole lopulta paljonkaan niiden tutkimusten sisällön kanssa tekemistä.

Vierailija
35/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin veikata että sinä et ole niitä tutkmuksia lukenut vaan jonkun nokkelan uutisen tai blogipostin aiheesta millä ei ole lopulta paljonkaan niiden tutkimusten sisällön kanssa tekemistä.

Tuosta Forbesin jutusta käy ilmi että uskottavin lähde tuolle viraaliksi levinneelle "uudelle tutkimukelle on" .... Cosmopolitan.

Vierailija
36/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli perinyt äitinsä matemaattisen lahjakkuuden mitä taas äidin puolelta niin sitten periytynyt.

Vierailija
37/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olen perinyt isäni älyn. Äidinkin kanssa jotain yhteistä meillä on, mutta en koe olevani luonteeltani samanlainen. Ehkä se että kumpikaan ei ole kovin äkkipikainen, ei kyllä isäkään.

Lapseni tuntuu perineen lähes kaiken isältään, luonteen, kiinnostuksen kohteet ja älykkyyden, ja on myös älyltään valitettavasti minua heikompi. Empaattinen hän on ja se on meissä kahdessa samaa, ulkonäöltä hän muistuttaa minua hieman, mutta enemmän siinäkin taitaa tulla isäänsä.

Vierailija
38/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly tai luonne eivät periydy, vain ruumiin ainesosat (osittain) periytyvät lapsen vanhemmilta. Jos kohdalle osuu fiksu lapsi, vanhempi tietysti mieluusti ottaisi kunnian itselleen, toisin kuin vähemmän fiksun lapsen tapauksessa ja niin, miksi samoilla vanhemmilla sitten voisi olla luonteeltaan ja älyltään täysin toisistaan poikkeavia lapsia.

Koska lapset perii kahdelta eri ihmiseltä niitä piirteitä. Yksi saattaa periä isältä jonkun piirteen ja toinen taas ei sitä peri.

Niinhän me haluamme kuvitella.

Isä: minä olen älykäs ja järkevä, lapseni on ehdottomasti perinyt nämä ominaisuutensa minulta, mutta nuo huonommat ominaisuutensa hän on perinyt joltain kaukaisemmalta sukulaiselta.

Vierailija
39/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikissa ihmisissä on yhtäläisyyksiä, mitä tulee älyyn ja etenkin luonteeseen. On hieman huvittavaa sanoa, että olen perinyt kiivauteni äidiltäni, kun ihmiskunnasta kuitenkin huomattava osa on keskivertoa kiivasluontoisempia. Jos sanon että olen perinyt älyn isältäni, voi se kyllä pitää osittain paikkansa siinä mielessä, että olen perinyt osittain vanhempieni ansiosta tietynlaisen hermorakenteen ja tilavat fyysiset aivot. He ovat myös mahdollistaneet minulle rauhallisen kasvuympäristön sekä hyvän kotikasvatuksen, joista on saattanut olla hyötyä älyni ilmenemisen kannalta. Varsinainen äly (se joka ilmenee aivojen kautta) ei kuitenkaan ole vanhemmiltani perittyä.

Tiede voi juuri nyt sanoa tästä aiheesta yhtä jos toista, mutta niin kuin tiedämme, tieteen nykykanta harvoin on asioiden lopullinen totuus. Usein tutkimustulokset ovat olettamuksia ja päätelmiä, jotka on tehty parhaalla mahdollisella, mutta siltikin hyvin rajallisella tietomäärällä puutteellisiin/rajallisiin havaintoihin perustuen.

Vierailija
40/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin se periytyy kuitenkin. Muutenhan wakanda olisi oikeasti olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän