Ruotsin malli Suomeen: yksi virallinen kieli, usea vähemmistökieli
Suomenruotsalaiset käyttävät edelleenkin yksikielityhjämieli -argumenttia suomenkielisten kielivapautta kannattavia vastaan. He väittävät muka näin, että ruotsista vapautta vaativat suomalaiset olisivat jotenkin tyhmiä.
Ruotsissa on yksi virallinen kieli ja useampi vähemmistökieli.
Samaa, mitä fennomaanit eli suomalaisten kielivapautta vaativat ihmiset ovat kysyneet jo pitkään.
Ovatko Ruotsin ruotsalaiset siis yksikielityhjämieliä? Yksikielityhjämieli -slogan siis viittaa suomenruotsalaisten emämaahan Ruotsiin. Mielenkiintoista.
Pakkoruotsittajat ovat siis jälleen kerran argumentoineet itsensä pussiin.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Ryssyköiden iltavuoro aloitti työt.
Noniin, Anna-Maija, rauhoitu.
Mikä se virallinen kieli olisi? Arabia vai sanskriitti?
Jos opetat tai kannatat pakkoruotsia, opettele parempi ääntäminen, muuten se kuulostaa juntilta. Ruotsinopettajat eivät puhuneet kuin ruotsalaiset, vaan tökerösti. Vaikka olisi eri variaatioita, silti!
Kiitos taas upituksista trollihuutelija
Vierailija kirjoitti:
Suomi Suomessa tietenkin
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsilla ei kukaan tee mitään, se vain loukkaa meitä turhaan ja iskee kiilaa enemmistön, ruotsin vähemmistön ja muiden vähemmistöjen väliin.
Minua kiinnostavat yhteispohjoismaiset työmarkkinat. Silloin kun ei ole ollut töitä Suomenssa, olen tehnyt töitä Ruotsissa tai Norjassa. Kiitos siuomalainen koulutusjärjestelmä, että mahdollistat tämän ja elannon köyhän kodin lapselle.
Ja ei, minulle ei työttömänä kärvistely Suomessa ole vaihtoehto jos saan naapurimaista töitä. Hyödyn siitä silloinkin kun olen eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi Suomessa tietenkin
Tässä pitää ottaa huomioon tulevaisuus ja suomi geenit ovat syntymättömyyden myötä katoavaa kansanperinnettä. Säilyvät korkeintaan sekoittuneena muihin. Joten pitää miettiä mikä on valtakieli tulevaisuudessa. Tasapuolisinta kaikkia kohtaan voisi olla vetää joku summittainen kieli hatusta, joka on outo kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsilla ei kukaan tee mitään, se vain loukkaa meitä turhaan ja iskee kiilaa enemmistön, ruotsin vähemmistön ja muiden vähemmistöjen väliin.
Minua kiinnostavat yhteispohjoismaiset työmarkkinat. Silloin kun ei ole ollut töitä Suomenssa, olen tehnyt töitä Ruotsissa tai Norjassa. Kiitos siuomalainen koulutusjärjestelmä, että mahdollistat tämän ja elannon köyhän kodin lapselle.
Ja ei, minulle ei työttömänä kärvistely Suomessa ole vaihtoehto jos saan naapurimaista töitä. Hyödyn siitä silloinkin kun olen eläkkeellä.
Työmarkkinoita on myös muualla Euroopassa
Paskaryssät on ajettava Ukrainasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahnvenanmaa pitää avata työperäiselle maahanmuutolle.
Ahvenanmaan eläminen suomalaisten veronmaksajien piikkiin on loputtava. Tai vähintäänkin olisi oltava samat lait mantereella ja saarelaisilla. Tasaveroisen kohtelun voisi aloittaa vaikka armeijasta. Ahvenanmaalle on perustettava pysyvä tukikohta ja pakollinen asepalvelus.
Rannikon ruotsinkielisistä ja ahvenanmaalaisista varmasti saisi muodostettua yhden varuskunnan.
Poloinen ei tajua, että ahvenanmaalaiset joutuvat ajamaan huoltoliikennettä sotaoloissa. Turha verrata inttiä merenkulkuopintoihin. Merikapteeniksi opiskeluun menee kahdeksan vuotta pakollisine seilauksineen.
Paikalliset pursiseuran tarjoavat jo pikkulapsille purjehdusopetusta sillä, että vanhemmat siivoavat vierasvenesataman ympäristön ja tilat. Jokainen ahvenanmaalainen osaa siis purjehtia vähintään auttavasti ja moottoriveneen käyttö ei ole heille myöskään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä että Venäjä pois Ukrainasta. Slava Ukraini, alas kaikki kolonialistit, niin Venäjä kuin Ruotsi ja sen perintö Suomessa. T:ap
Olen mielenvikainen jos rinnastat suomenruotsalaiset putinisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaikkien opiskella italiaa kun joku meni Italiaan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinoita on myös muualla Euroopassa
Minun koulutuksellani töitä löytyy kätevästi läheltä. Voin lomailla muualla Euroopassa.
”Rauhallisen luonnon ympäröimässä kylässä oli touhukasta elämää. Repaleisissa vaatteissa, puvut viikkojen liassa, silmissä nälän aiheuttama kiilto, laihtuneina ja väsyneinä, käsivarressa joskus maailmassa valkoiselta näyttänyt nauha, josta nyt vaivoin erotti A. V. A. kirjaimet, siellä liikuskeli miehiä karjalaisten lempijuomaa, tsajua keittäen, nauraen, turisten ja kovalla äänellä huutaen. Sotilaallista esiintymistä ei nimeksikään havainnut, eivätkä sinne tänne talojen seinustoille asetetut kiväärit suinkaan todistaneet oltavan etulinjassa, alituisessa kosketuksessa vihollisten kanssa.” Näin kirjoittaa Eero Paavilainen Hakkapeliitta lehdessä vuonna 1930.
Mikäs sinua noin suututtaa?