Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi v että vtuttaa kun mies ei osallistu juhlien järjestämiseen mitenkään

Vierailija
01.06.2023 |

Meillä on vkonloppuna mukulan juhlat.

Minä olen siivonnut taloa (pessyt ikkunoita, ovia, järjestellyt), huoltanut pihaa (nurmikon leikkuuta, kesäkukkasia, hioin ja öljysin terassikalusteet), tilasin kakut ja tarjottavat, ja vielä olisi jäljellä siivousta, imuroinnit, lattianpesut, pölyt, pöytäliinojen silitykset, jne mitä nyt juhliin tarvitsee, kyllä te tiedätte.

Miehellä alkoi kesäloma yli viikko sitten, että ehtisi kyllä tekemään osan, mutta arvatkaapa mitä oli tänään saanut listasta tehtyä, kun tulin töistä... pessyt yhden koneellisen pyykkiä (omat työvaatteet) jotka nekin olivat vielä koneessa (kone ollut valmis jo tunteja) kun tulin.

Oli kuulemma ollut niiiiiin väsynyt, ottanut päikkärit ja sitten katsellut jotain sarjaa Netflixistä.

Voi helvtin kuustoista!!!

Ja KYLLÄ mies teki alkuaikoina kotitöitä, jostain syystä on nykyään vaan lusmunnut koko ajan enemmän kotitöistä, ei vaan kiinnosta ja siivous on "turhaa".

Kun selvin sanoin kerron (eilen viimeksi), että tarvitsen oikeasti apua, en ehdi enkä jaksa tehdä kaikkea yksin, mies vaan istuu hiljaa sohvalla, ei sano mitään. Kun kysyn, kuuliko hän mitään puheestani, tiuskaisee että "ei täällä tarvi mitään siivota". Kuulemma ei tartte järjestää mitään, kahvit pahvimukeista ilman tarjottavia piisaa ja roskat ja pölyt "ei haittaa ketään".

Itselleen hankki uuden puvun juhliin, mitään muuta ei ole tehnyt.

Kun nää juhlat on ohi ja muksu muuttaa omilleen, lähden minäkin. Lojukoon sika pskassaan ihan keskenään, vttu!

Kommentit (228)

Vierailija
141/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naiset käy nykyään töissä ja tuo rahaa taloon niin kuin miehetkin. Renkiaat vaihtuu rengasliikeessä, nurmikon leikkaa robottileikkuri ja talonkin huolto hoituu naiselta. Monet miehet sen sijaan ei kykene kuin kännykkää ja netflixiä tuijottamaan ja sohvalla makaamaan.

Vierailija
142/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

karmea kohtalo sun miehellä. loma alkoi ja hänen pitäisi siivota kotona jotain sinun juhlia varten. toivottavasti miehesi löytää paremman naisen, joka pitää häntä hyvänä koko loman ajan.

Miehen varmaan kannattaisi muuttaa takaisin äidin luo asumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että olet energiasyöppö. Kaltaistesi naisten seurassa mies ei vain jaksa. Teet hänelle palveluksen lähtemällä.

Vierailija
144/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli opettaja, joten ihan itse leivoin ja siivosin ja pesin ikkunat omiin lakkiaisiini kun äiti ei todellakaan voinut ottaa lomaa edellistä viikkoa. Lukiolaisena hoidin samat hommat isoveljen lakkiaisiin, koska hän kävi oli silloin jo kesätöissä.

Kerrostalossa asuttiin, joten pihahommia isälle ei ollut. En muista, mitä hän teki, paitsi oli töissä tietenkin. (Meillä isä teki ja tekee edelleen ihan kaiken mökillä, ja imuroi äidin käskystä kotona, joten ilmeisesti työnjako heille ihan ok).

Vierailija
145/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous on akkojen homma. Miehillä on omat työt ja jutut.

Vierailija
146/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap listaa ison määrän juhlien kannalta täysin turhaa hössötystä, ja ihmettelee kun miestä ei kiinnosta...

Vierailija
147/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä nuo kaikki pitää tehdä nyt? Joku pihakalusteiden huolto esimerkiksi. Eikö sen voisi tehdä vaikka heinäkuussa? yksikään vieras ei kiinnitä niihin mitään huomiota, varsinkin kun nyt tulee olemaan ihan älyttömän kylmä. Olen menossa itsekin yksiin valmistujaisiin viikonloppuna ja siellä toinen vanhemmista on tehnyt ihan älyttömiä asioita juhlien takia. Tutkinko minä heidän ovia, vessan mattoa, peilejä yms?? 

Vierailija
148/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kauheasti ihmettele, ettei mies sitten suinpäin rynnännyt imuroimaan, jos muijakaan ei ole kuukauteen imuroinut. Ja sappesi taitaa kiehua melkoisesti, kun lukee näitä viestejäsi. Yritä nyt ihminen vähän rauhoittua. Luulen, ettei lapsesi paljon nauti juhlista, kun meno on tuollaista.

Ja yksi kysymys: Miksi järjestät juhlat, jos kerta näännyt niiden järjestelyiden alle?

Vierailija
149/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että sua vituttaa, mutta miehesi todennäköisesti ajattelee, että vähemmälläkin touhuamisella - varsinkin huushollin puunaamisella - saa ihan kivat juhlat. Koko Suomeen on viikonlopuksi luvassa aika kylmää säätä, joten ehkä kutsuvieraat eivät sittenkään vietä niin paljoa aikaa ulkona terassilla, että ehtisivät kiinnittää terassikalusteiden kuntoon kovin suurta huomiota. 

Ihan samat asiat nousivat omaan mieleeni.

Olen tehnyt havaintoja ihan omasta ukosta, että ei sillä ole silmää sille kuinka paljon on pieniä asioita, jotka pitää huomioida just ennen juhlia. Ja niistä monesta pienestä tulee iso kerä. Ei ihme että vituttaa, kun toisella on pitkät kaapelit käsittää.

Vierailija
150/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivous on akkojen homma. Miehillä on omat työt ja jutut.

No se mies voi sitten muuttaa vaikka telttaan, jos ei yhteisessä kodissa kiinnosta siivota.

Vierailija
151/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä nuo kaikki pitää tehdä nyt? Joku pihakalusteiden huolto esimerkiksi. Eikö sen voisi tehdä vaikka heinäkuussa? yksikään vieras ei kiinnitä niihin mitään huomiota, varsinkin kun nyt tulee olemaan ihan älyttömän kylmä. Olen menossa itsekin yksiin valmistujaisiin viikonloppuna ja siellä toinen vanhemmista on tehnyt ihan älyttömiä asioita juhlien takia. Tutkinko minä heidän ovia, vessan mattoa, peilejä yms?? 

Aurinkoisen päivän sattuessa sisällä tulee kyllä kuuma, ja sitten halutaan mennä pihalle jäähdyttelemään / tupakalle tms. Ei ole kiva jos juhlavaatteet on sitten männyn siitepölystä keltaisena. Häpeäisin silmät päästäni jos meillä kävisi niin. 

Vierailija
152/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkoisen päivän sattuessa sisällä tulee kyllä kuuma, ja sitten halutaan mennä pihalle jäähdyttelemään / tupakalle tms. Ei ole kiva jos juhlavaatteet on sitten männyn siitepölystä keltaisena. Häpeäisin silmät päästäni jos meillä kävisi niin. 

Eli ne on pitänyt nyt hioa ja öljytä. Meillä riitti vain pesu sen pölyn poistamiseen.

Vierailija
153/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänkin kerran on tullut nähtyä kuinka Justiina päättää kaikkien haluavan isot juhlat, joita kukaan muu ei oikeasti halua pienen tilaisuuden sijaan. Ja uhriutuu sitten, kun muut ovat haluttomia auttamaan järjestelyissä.

Vierailija
154/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko vuoden rästihommien hoito miehen ensimmäisenä lomapäivänä. voi luoja. toivottavasti miehesi löytää paremman.

Vierailija
155/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä järjestetään silloin tällöin juhlia mutta ei me niiden takia aina mitään suursiivousta tehdä. Kerran vuodessa yhdessä tehdään suursiivous (saattaa olla ennen juhlia tai sitten ei) jolloin todellakin siivotaan kunnolla kaikki paikat, nekin joita ei koskaan kukaan nää. Jos jotain pölyä tms. on jossain, niin itseäni ei haittaa, pölyä kertyy kissataloudessa joka päivä ja vaikka kuinka puunaisit, niin aina on karvoja tms. heti puunauksen jälkeen.

Yleissiisteys, imurointi, keittiö ja veski puhtaaksi, nurmikko yleissiistinä jne - ne tehdään yhdessä samoin kodin järjestely. Eikö juhlien tarkoitus ole kutsua ihmisiä kylään ja panostaa tarjottaviin ja mukavaan yhdessäoloon - jos jotakuta häiritsee pölyt, hämähäkinseitit jossain kaukaisessa nurkassa, joku läikkä ikkunassa tms. niin olkoon tulematta. Meillä kuitenkin siivotaan viikottain joten mitään ihan katastrofia ei ole. Jonkun himosiivoojan meilestä ehkä kotimme on siivoton, koska sitä pölyä löytyy varmasti vaikka kirjahyllyjen päältä 3 metrin korkeudelta, mutta olkoon sitten niin.

Äitini oli himosiivooja (vasta aikuisena olen ymmärtänyt miksi) ja vaikka meillä oli supersiistiä, aina ennen juhlia alkoi mieletön rumba. Ja voi sitä määräilyjen ja vahtimisen määrrä - pyyhithän myös oven karmien päälliset jne. - silloin jo ajattelin, että tätä en itselle halua. Jos joku sieltä oven päältä kokeilee ja siellä on pölyä, niin omapahan on vikansa. Kukaan muu ei tule kiinnittämään asiaan huomiota vaan se on aivan toissijainen asia.

Ymmärrän kyllä aloittajan tuskan, jos mies ei todellakaan tee mitään ja toivotan jaksamista. Meillä onneksi juhlat ovat molempien juttu ja ne järjestetään yhdessä ja mieheni ymmärtää tarjoilujen ja kattausten perään sekä sen, että yhdessä pitää nähdä vaivaa. Tuskin juhlia järjestettäisiin, jos joutuisin yksin noita juttuja hoitamaan vaikka suhteellisen rennolla meiningillä mennäänkin.

Vierailija
156/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pitkä kokemus siitä että mies jättää kaiken mun vastuulle vaikka olisi itse kutsunut sukulaisiaan kylään. Siispä yo juhliin vuokrattiin juhlapaikka ja ruuat cateringistä.

Muuten osallistuu kyllä yhteisiin siivouspäiviin (joskus riitoja), jotenkin hänkin ajattelee että juhlia varten ei tartte sen kummempaa.

Vierailija
157/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista antaa pilua. Kyl se siit

Vierailija
158/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lista on niin pitkä ?

Puutarhakalusteet laitetaan kuntoon syksyllä. Ja sitten, kun otetaan ulos, katsotaan mitä pitää tehdä.

Perussiivous tehdään joka viikko, isompi, joka kohdistuu yhteen, joka kk, jotain.

Tarjottavat voi ulkoistaa ja lusikkaleivöt voi tehdä 2 kk ennen ja pakastaa

Vierailija
159/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teiän tapauksessa juhlat olisi kannattanut järjestää muualla. Järjestin vuosia juhlia koton kunnes elämä muuttui kuormittavammaksi ja piti päästä helpommalla. Sen jälkeen olen järjestänyt vain lasten synttäreitä kotona järjestänyt ja muut juhlat muulla vuokratussa tilassa. Eipä ole tarvinnut kuin pitopalvelu kutsua paikalle ja käyttää talon tai pitopalvelun valmiiksi silitettyjä liinoja ja hankkia vaikka koristelut/kukat pöydälle ja jos haluaa, niin kauniit servetit.

Selvästi olisi ollut teidänkin vaihtoehto, jos toinen ei halua juhlia järjestää. Miehesi kaipaisi selviä ohjeita, mitä tehdä. Esim. lähetät hankkimaan x hengen täytekakun (yleensä kakut pitäisi varata etukäteen)

En ymmärrä, miksi harkitset edes eroa juhlien järjestämisen vuoksi?!? Rauhoitu.

Rauhoitupa sinä sen tosiasian ääreen, että kaikilla ei ole mahdollisuutta ratkaista ongelmia rahalla.

Millä rahalla? Seurakunnilta yms voi saada kauniita tiloja varattua (eikä tarkoita kirkon tiloja). Pitopalvelun voi saada myös edullisesti vs itse tehtynä poislukien kakku, mikä kannattaa itse leipoa jos rahasta on tiukkaa. Ap:lla ei oltu itse kakkua leipomassa vaan tilaamassa/hankkimassa, joten silloin ei varmaankaan ole liian tiukkaa rahasta.

Vierailija
160/228 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sympatia ap:n puolella. Tsemppiä, kivat juhlat niistä tulee!