Hemmetin työkkäri
Olen osa-aikatyössä joten riittää että säännöllisin väliajoin ilmoitan työkkäriin hakeneeni yhtä työpaikkaa. Jo pelkästään tuo tuntuu tyhmältä pakolta, koska minullahan ON jo työpaikka. Aina välillä joku soittaa minulle sieltä ja kyselee kuulumisia.
Nyt ovat saaneet päähänsä että minun on pakko käydä jossain turhaakin turhemman kuuloisessa tapaamisessa. Minulle ei edes selvinnyt, että miksi ja miten tuo sitten eroaa näistä "puhelintapaamisista". Jos en vaikkapa sairastumisen vuoksi pääse paikalle, tarvitsee LÄÄKÄRINTODISTUKSEN. Aivan kuin terveydenhuolto ei olisi riittävän kuormittunut ilmankin tällaista pelleilyä. Ja jos en muuten vain mene, lähtee minulta työkkärin tuet. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ei kyllä sitten yhtään nappaisi raahautua keskustaan höpöttämään jonkun työkkärin tyypin kanssa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pitkään mene, sinne vaan. Helpolla saat tuet.
Oletko hakenut kokoaikaista työtä?
( olen itsekkin työtön)En ole koska en halua luopua rakastamastani työstä ja se muutenkin sopii täydellisesti tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Ap
No kellepä ei sopisi tehdä näennäisesti vähän töitä ja elää verorahoilla eli tuilla :)
Mutta näin vaan ei ole. Tuet eivät ole verorahoja.
Mitä? Nehän nimenomaan ovat verorahoja. Vai meinaatko että valtiolla on joku 50 miljardin euron osakesalkku, ja tuet maksetaan sen osinkotuotoista? Ilman verorahoja jokainen pummi tässä maassa kokisi yllättävän tulojensa romahduksen.
Hahahaha! Mikä pelle olet! "Valtio" vaan painaa tietokoneen nappia, ja puf, rahaa syntyy ilmasta. Veroilla ei rahoiteta mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko joku oikeistopelle älyvapaudessan suunnitellut tuollaisen?
Kyllä, SDP:N Sanna Marin ja hänen hallituksensa.
Älä valehtele!
https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/TYP_palvelumu…
Nykyinen TYP-toiminta pohjautuu 1.1.2015 voimaan tulleeseen lakiin, jossa palvelun järjestäminen on osoitettu kuntien, TE-toimiston ja Kelan yhteistoimintamalliksi.
Kataisen hallitus (2011–2014)
Stubbin hallitus (2014–2015)
Sipilän hallitus (2015–2019)
Miksi sotket keskenään TYP-lain ja lain julkisista työvoima- ja yrityspalveluista? Kaksi täysin eri asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
( olen itsekkin työtön)En ole koska en halua luopua rakastamastani työstä ja se muutenkin sopii täydellisesti tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Ap
Sitten kerrot sielä tapaamisessa tuon asian. Pyydä työnantajaltasi lisätyötä. Se täyttää työnhakusi.
Kerrottu on moneen kertaan. Ja lisätyötä kysellytkin olen, sillä mielelläni tekisin enemmän tunteja. Valitettavasti työnantajalla ei ole antaa. Työskentelen siis avustajana enkä ole hänen ainoa avustajansa. Ap
Eli sinulla ei ole mahdollisuutta saada kokopäivätyötä tuolta työnantajalta. Et kuitenkaan halua työtä muualta, kun olet unelmatyössäsi. Sinulla on vähän työtunteja ja lopun palkkasi maksaa yhteiskunta tukina. Sinun kannaltasi hyvä diili, jota haluat jatkaa hamaan tulevaisuuteen ilman häiriöitä. Yhteiskunnan kannalta huono diili.
Yhteiskunnan kannalta tosi hyvä diili, koska yhteiskunnan päätavoite on mahdollistaa ihmisten hyvä elämä. Jos ap viihtyy työssä, niin tosi hyvä!
Mitä paskaa tämä on :DD Hei, minun hyvän elämän mahdollistaisi sellainen että joka kuukausi tulisi rahaa tilille vastikkeetta 5000 euroa ja lisäksi minulla olisi kultainen lentolippu jolla saan matkustella ilmaiseksi rajattomasti. Yhteiskunta, rupeeppa järjestämään nämä mulle.
Kyllä me ollaan menossa siihen suuntaa, koska jo vähän aikaa yhteiskunnan pyörittämiseen tarvittava määrä populaa on ollut hyvin pieni.
Tämä on joo totta ja toisaalta voidaan tehdä yhä monimutkaisempaa ja yhä vaativampaa työsuoritteita osin tietotekniikan avustamana mutta pahempi juttu on että meillä on tällä hetkellä samassa suhteessa eläkeläisiä että kokoaikaansiotyössä olevia. Joka kolmas yli 16-vuotias on eläkkeellä ja sama määrä kunnollisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoo, että on sairastellut pitkään ja iloinen kun löysi osa-aikatyön. Ihmettelen tätä pakkomiellettä orjuuttaa kaikki töihin haluavat kokopäivätöihin kun kortistossa on edelleen satoja tuhansia ihmisiä ilman töitä ja toinen mokoma ilmaistyöntekijöitä harjoittelemassa.
Eikä siitä ole edes kauaa kun osa-aikatöitä sai halutessaan tehdä ilman toimistojen kyykytystäkin. Juuri osa-aikatyö kun mahdollistaa työnteon omien kykyjen mukaan. Kroonisesti sairaana voin kertoa ettei ole todellakaan reilua, että meitä verrataan terveisiin ja odotetaan terveiden panosta! Kateelliset voivat vaikka hypätä jostain räystäältä jalkansa hajalle jos noin katkeroittaa.
Jos ap ei ole toimittanut lääkärintodistusta tilanteestaan, hän ei ole osatyökykyinen, ainoastaan osa-aikatöissä. Ihan ap:n oma päätös toimia noin. Ja vielä kehtaa valittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kerrot sielä tapaamisessa tuon asian. Pyydä työnantajaltasi lisätyötä. Se täyttää työnhakusi.
Kerrottu on moneen kertaan. Ja lisätyötä kysellytkin olen, sillä mielelläni tekisin enemmän tunteja. Valitettavasti työnantajalla ei ole antaa. Työskentelen siis avustajana enkä ole hänen ainoa avustajansa. Ap
Eli sinulla ei ole mahdollisuutta saada kokopäivätyötä tuolta työnantajalta. Et kuitenkaan halua työtä muualta, kun olet unelmatyössäsi. Sinulla on vähän työtunteja ja lopun palkkasi maksaa yhteiskunta tukina. Sinun kannaltasi hyvä diili, jota haluat jatkaa hamaan tulevaisuuteen ilman häiriöitä. Yhteiskunnan kannalta huono diili.
Yhteiskunnan kannalta tosi hyvä diili, koska yhteiskunnan päätavoite on mahdollistaa ihmisten hyvä elämä. Jos ap viihtyy työssä, niin tosi hyvä!
Mitä paskaa tämä on :DD Hei, minun hyvän elämän mahdollistaisi sellainen että joka kuukausi tulisi rahaa tilille vastikkeetta 5000 euroa ja lisäksi minulla olisi kultainen lentolippu jolla saan matkustella ilmaiseksi rajattomasti. Yhteiskunta, rupeeppa järjestämään nämä mulle.
Kyllä me ollaan menossa siihen suuntaa, koska jo vähän aikaa yhteiskunnan pyörittämiseen tarvittava määrä populaa on ollut hyvin pieni.
Tämä on joo totta ja toisaalta voidaan tehdä yhä monimutkaisempaa ja yhä vaativampaa työsuoritteita osin tietotekniikan avustamana mutta pahempi juttu on että meillä on tällä hetkellä samassa suhteessa eläkeläisiä että kokoaikaansiotyössä olevia. Joka kolmas yli 16-vuotias on eläkkeellä ja sama määrä kunnollisessa työssä.
Meillä on enemmän alle 28v eläkeläisiä kuin yli 88 v eläkeläisiä eli joku tässä ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten lakkaat roikkumasta veronmaksajien tissillä. Aivan käsittämätön todellisuudesta vieraantunut aloitus.
Niiden etuuksien eteen on tehtävä jotain. Työttömyysturvalaista löytyy paljon kaikkea mielenkiintoista ja Suomen lakia noudatetaan ja sillä selvä. Työttömyysetuutta ei ole pakko hakea, se on hyvä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoo, että on sairastellut pitkään ja iloinen kun löysi osa-aikatyön. Ihmettelen tätä pakkomiellettä orjuuttaa kaikki töihin haluavat kokopäivätöihin kun kortistossa on edelleen satoja tuhansia ihmisiä ilman töitä ja toinen mokoma ilmaistyöntekijöitä harjoittelemassa.
Eikä siitä ole edes kauaa kun osa-aikatöitä sai halutessaan tehdä ilman toimistojen kyykytystäkin. Juuri osa-aikatyö kun mahdollistaa työnteon omien kykyjen mukaan. Kroonisesti sairaana voin kertoa ettei ole todellakaan reilua, että meitä verrataan terveisiin ja odotetaan terveiden panosta! Kateelliset voivat vaikka hypätä jostain räystäältä jalkansa hajalle jos noin katkeroittaa.
Olet ymmärtänyt pointin väärin. Ei kyse ole siitä, että ap:n tulisi tehdä kokoaikatyötä. Kyse on siitä, nostaako hän tukia osa-aikatyönsä lisäksi. Jos ei nosta, tehköön niin paljon tai vähän työtä kuin haluaa. Jos nostaa, tulee hänen pyrkiä saavuttamaan tilanne, jossa ei ole enää tuista riippuvainen. Nyt ap luulee olevansa oikeutettu tilaan, jossa täydet rahat tulevat ilmaiseksi vaikkei tekisi viikossa kuin vaikka vain tunnin työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitat ettet ole enää työnhakija etkä nosta etuuksia, niin saat olla täysin rauhassa vaikka loppuikäsi. Ei tämä monimutkaista ole. Ei tämä ole enää oleskeluyhteiskunta jossa raha tulee seinästä panematta rikkaa ristiin tai yrittämättä auttaa itseään.
Tässä tapauksessa henkilö ei ole tekemättä mitään. Vielä täysin huvikseen kotona lojuvien patistamisen ymmärtää, mutta ei sellaisten kiusaamista jotka todella tekevät.
Kuvittelet että muille ei kelpaisi puolikas työaika täysiaikaisen palkalla? Puhdasta tukijärjestelmän hyväksikäyttöä, ne jotka eivät töitä saa ovat sentään oikeasti tuen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt pointin väärin. Ei kyse ole siitä, että ap:n tulisi tehdä kokoaikatyötä. Kyse on siitä, nostaako hän tukia osa-aikatyönsä lisäksi. Jos ei nosta, tehköön niin paljon tai vähän työtä kuin haluaa. Jos nostaa, tulee hänen pyrkiä saavuttamaan tilanne, jossa ei ole enää tuista riippuvainen. Nyt ap luulee olevansa oikeutettu tilaan, jossa täydet rahat tulevat ilmaiseksi vaikkei tekisi viikossa kuin vaikka vain tunnin työtä.
Kyllä on oikeutettu. Ja hyvä niin! WIN-WIN
Vierailija kirjoitti:
onko joku oikeistopelle älyvapaudessan suunnitellut tuollaisen?
Marinin hallituksen luomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten lakkaat roikkumasta veronmaksajien tissillä. Aivan käsittämätön todellisuudesta vieraantunut aloitus.
Mitä ihmettä höpiset? Lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitat ettet ole enää työnhakija etkä nosta etuuksia, niin saat olla täysin rauhassa vaikka loppuikäsi. Ei tämä monimutkaista ole. Ei tämä ole enää oleskeluyhteiskunta jossa raha tulee seinästä panematta rikkaa ristiin tai yrittämättä auttaa itseään.
On edelleen se tuttu ja turvattu oleskeluyhteiskunta, kunhan olet rainereiden kulttuuria tai muualta saapunut tummempi naamaltasi. Tuet oikein varmistetaan kelassa että on kaikki lailliset oikein ja tulkit auttaa nostamaan kaikki oikein.
Kotimaisen työttömän on mentävä peppu edelle Kelaan hakemusta selvittämään että saisi nipin napin työmarkkinatuen jonka eteen on h*uoratava työnantajilta lisää työtä parin kolikon palkalla muutamista työtunneista. Ei ihme että moni alkaa vaan esittää ääliötä työnhaussa ja antaa työvoimapulan jyllätä.
Hankit kokoaikatyön ja lopetat verorahojen kuppaamisen tukien nimellä. Lopetat myös asiakkuutesi te palveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Hankit kokoaikatyön ja lopetat verorahojen kuppaamisen tukien nimellä. Lopetat myös asiakkuutesi te palveluissa.
Mitä oikein höpiset? Verorahat? Lääkkeet!
Jos ihminen on osa-aikatyössä, hän maksaa veroja palkastaan ja näin osallistuu sovitellun päivärahan kustannuksiin. Mielestäni ihan ok tällöin myös hakea soviteltua.
On älytöntä kiusata jo työssä oleva työnhakijaa näillä aktiivipelleilyillä. Ja ihan kuin kaikille sitä kokoaikaista työtä muka olisi tarjolla. Osa joutuu aina osa-aikaista tekemään, vaikka ei haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei. Älä nyt ap missään tapauksessa mene sanomaan te-virkailijalle, ettet hae kokoaikatyötä. Voithan sanoa että pidät nykyisestä työstä ja etsit muutakin siihen rinnalle tms.
Hölmöähän tuo on, mutta kannattaa toimia pilkulleen kuten te-tsto vaatii. Työllistäähän tuo paperien pyörittely ja muu touhuaminen ainakin niitä te-virkailijoita kokopäiväisesti. Ja vieläpä monia.Olen sanonut noille virkailijoille että tämä ei ole se mitä aion lopun elämääni tehdä, ja että minulla on haaveita myös ihan toisenlaisiin töihin sitten joskus tulevaisuudessa kunhan elämäntilanne on sille otollisempi. Tavoitteena on siis joskus vielä työskennellä kokoaikaisesti, mutta tällä hetkellä se ei onnistu. Olen sairastellut pitkään ja olen ylpeä siitä, että löysin edes jotain työtä johon pystyn, jossa olen hyvä ja kaiken lisäksi se on mieleistä. Jostain pitää aloittaa ja on ikävää että siitäkin, että yrittää, naljaillaan. Ap
Jos olet valmis hakeutumaan kokoaikatöihin sitten joskus tulevaisuudessa, voithan nyt katkaista työnhakusi ja käynnistää sen uudelleen sitten joskus tulevaisuudessa.
Kyllä minä kestän ja mieluummin käyn sitten noissa tapaamisissa vaikka se turhalta tuntuukin, kuin että katkaisisin kokonaan työnhaun ja menettäisin tuet. Tiedostan varsin hyvin että ilman niitä rahat ei millään tässä nykyisessä tilanteessa riittäisi. Tuntuu vain niin hölmöltä käydä kertomassa samat asiat siellä jotka olen jo lukuisat kerrat kertonut puhelimessa ja lomakkeilla. Tiedän kyllä että niin se vain menee ja näillä mennään, kunhan vaan valitin turhautuneisuuttani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa henkilö ei ole tekemättä mitään. Vielä täysin huvikseen kotona lojuvien patistamisen ymmärtää, mutta ei sellaisten kiusaamista jotka todella tekevät.
Tämä sama kyykyttäminen koskee myös osatyökykyisiä, jotka eivät pysty tekemään kokopäivätyötä. Heitä ovat mm. osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevat osa-aikatyötä tekevät.
Virkamiehet ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että näiden ihmisten elannosta tulee osa työttömyystukena. Kokopäivätyötä he eivät voi eivätkä saa tehdä. Mutta koska tuloista osa tulee soviteltuna päivärahana, on heidän osallistuttava työttömien velvotteisiin.
Tasan 3 kk välein tulee puhelu, jossa kysellään onko työtilanne pysynyt samana ja määrätään uudet temput, jotka täytyy tehdä. On pitänyt kysellä lisää työtunteja (en voi ottaa yhtään tuntia enempää, mutta silti piti kysyä), on pitänyt hakea opiskelupaikkaa, on pitänyt käydä lääkärintarkastuksissa, on pitänyt lukea ties mitä työttömille tehtyjä ohjeita jne jne.. Ketä tämmöinen pelleily muka hyödyttää.
Ei tuommoisen tarkoitus voi olla mikään muu kuin sairaan ihmisen kiusaaminen.
Suomalainen kulttuuri ja mentaliteetti on kiusaamisen läpitunkemaa. Saatat saada apua, mutta et ilman piinaa ja nöyryytystä.
Suomessa vielä 1950-1960-luvuilla toteutettiin lasten sosiaaliavustus siten, että toimitettiin lapsen vaateapulaatikko koululle, jossa lapsen oli luokkansa edessä avattava laatikko ja sieltä puettava päälleen pipo, hanskat, kengät, takki jne. Eli lapsi leimattiin ja häväistiin luokkansa edessä!
Tuota laatikkoa ei tietenkään voitu toimittaa lapsen kotiin, josta lapsi olisi voinut pukea uudet vaatteet niin ettei koulussa kukaan olisi tiennyt mistä vaatekerta on 'ostettu'. Tai jos olisi pelätty, että kotiin toimitetut vaatteet päätyvät esim. vanhempien kaljarahoiksi, olisi voitu toimittaa laatikko koululle vaikka opettajanhuoneeseen ja sieltä lapselle.
Ei vaan häväistys ja nöyryytys on suomalaiselle tärkeä elementti, jos siihen vain tarjoutuu tilaisuus.
Häpäiseminen, nöyryyttäminen, alistaminen ja maassa makaavan päällä hyppiminen. Toisen kärsimyksestä ilakoiminen ja alaspäin lyöminen. Ne on suomalaisille olleet aina rakkaita harrastuksia.
En tiedä mistä sellainen juontaa juurensa, mutta jos joku väittää, ettei nuo ole suomalaisten lempipuuhaa, niin puhuu kyllä paksua paksua pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet että muille ei kelpaisi puolikas työaika täysiaikaisen palkalla? Puhdasta tukijärjestelmän hyväksikäyttöä, ne jotka eivät töitä saa ovat sentään oikeasti tuen tarpeessa.
En minä mitään täysiaikaisen palkkaa osa-aikaisena saa. Joudun laskemaan tarkkaan tunnit jotka otan vastaan. Jos otan liikaa tunteja, on se pois tuista eli teen ns. ilmaista työtä silloin. Ja miten niin osa-aikaisesti vain välillä työtä tekevä ei voisi olla tukien tarpeessa? T. Saan osa-aikaisena palkkaa sen n. 200-300€ kuussa silloin kun töitä on, eli ei sillä makseta edes vuokraa.