Hemmetin työkkäri
Olen osa-aikatyössä joten riittää että säännöllisin väliajoin ilmoitan työkkäriin hakeneeni yhtä työpaikkaa. Jo pelkästään tuo tuntuu tyhmältä pakolta, koska minullahan ON jo työpaikka. Aina välillä joku soittaa minulle sieltä ja kyselee kuulumisia.
Nyt ovat saaneet päähänsä että minun on pakko käydä jossain turhaakin turhemman kuuloisessa tapaamisessa. Minulle ei edes selvinnyt, että miksi ja miten tuo sitten eroaa näistä "puhelintapaamisista". Jos en vaikkapa sairastumisen vuoksi pääse paikalle, tarvitsee LÄÄKÄRINTODISTUKSEN. Aivan kuin terveydenhuolto ei olisi riittävän kuormittunut ilmankin tällaista pelleilyä. Ja jos en muuten vain mene, lähtee minulta työkkärin tuet. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ei kyllä sitten yhtään nappaisi raahautua keskustaan höpöttämään jonkun työkkärin tyypin kanssa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ne on saaneet tuollaisen määräyksen. On kuulemma eri asia tavata ihminen kasvokkain.
Ihan älytöntä on mielestäni.
Kaiken huippu tuo, että jos peruu tarvitaan lääkärintodistus.
No ei sitä oikeasti tarvita. Ei vain mene tapaamiseen ja samantien lakkaa etuudenmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pitkään mene, sinne vaan. Helpolla saat tuet.
Oletko hakenut kokoaikaista työtä?
( olen itsekkin työtön)En ole koska en halua luopua rakastamastani työstä ja se muutenkin sopii täydellisesti tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Ap
Sitten kerrot sielä tapaamisessa tuon asian. Pyydä työnantajaltasi lisätyötä. Se täyttää työnhakusi.
Tein 90-luvun lamavuosina lisätöinä tyhjän pienen päiväkodin siivoamista.
Aivan tosi lepposa ja ihana työ, pistin radion nupit kaakkoon ja työ sujui kun tanssi!
Täytyy sanoa, että suorastaan ikävöin sitä työpaikkaa välillä, kun on uupunut ihmisistä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, rahaa pitäisi tulla vaan koska haluan. Tapaaminen on jo liikaa vaadittu.
T. toinen työtönToinen työtön? Ap ei ole työtön.
Työtön työnhakija, kyllä on virallisesti.
Itse asiassa ei ole työtön, hän on vain työnhakija-asiakas, joka hakee etuutta. Tilastoissa häntä ei lasketa työttömäksi.
Aivan, myöskään niitä lukemattomia tempputyöllistettyjäään ei lueta työttömiksi, vaikka virallisesti sitä ovatkin.
Paljonkohan heitäkin on 200 000, vai 500 000? Enemmänkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
( olen itsekkin työtön)En ole koska en halua luopua rakastamastani työstä ja se muutenkin sopii täydellisesti tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Ap
Sitten kerrot sielä tapaamisessa tuon asian. Pyydä työnantajaltasi lisätyötä. Se täyttää työnhakusi.
Kerrottu on moneen kertaan. Ja lisätyötä kysellytkin olen, sillä mielelläni tekisin enemmän tunteja. Valitettavasti työnantajalla ei ole antaa. Työskentelen siis avustajana enkä ole hänen ainoa avustajansa. Ap
Eli sinulla ei ole mahdollisuutta saada kokopäivätyötä tuolta työnantajalta. Et kuitenkaan halua työtä muualta, kun olet unelmatyössäsi. Sinulla on vähän työtunteja ja lopun palkkasi maksaa yhteiskunta tukina. Sinun kannaltasi hyvä diili, jota haluat jatkaa hamaan tulevaisuuteen ilman häiriöitä. Yhteiskunnan kannalta huono diili.
Muistaakseni kirjoitin jo aiemmin, että tämä työ on tällä hetkellä ideaalein nykyisessä elämäntilanteessani. Missään en sanonut tämän olevan se, mitä olen suunnitellut tekeväni lopun elämääni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet osa-aikaisessa työssä ja saat todennäköisesti soviteltua työttömyysetuutta. Et ole kokoaikaisessa työssä, joten joudut ravaamaan työkkärissä jatkossakin. Tuossa jo joku olikin kommentoinut pohjoismaisesta työvoimamalliasta. Järjetön uudistushan se, mutta ei auta, sen mukaan on mentävä.
Tämä. Lopeta työnhaku ja sovitellun päivärahan nostaminen, niin pääset työvoimatoimiston talutusnuorasta pois.
Voi hellanlettas teidän kanssanne! Milläs hän sitten elää, jos ei saa tukea??
Kukaan ei tule osa-aikatyöllä toimeen, kun monilla on vaikeuksia pärjätä kokoaika duunillakin taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrottu on moneen kertaan. Ja lisätyötä kysellytkin olen, sillä mielelläni tekisin enemmän tunteja. Valitettavasti työnantajalla ei ole antaa. Työskentelen siis avustajana enkä ole hänen ainoa avustajansa. Ap
Eli sinulla ei ole mahdollisuutta saada kokopäivätyötä tuolta työnantajalta. Et kuitenkaan halua työtä muualta, kun olet unelmatyössäsi. Sinulla on vähän työtunteja ja lopun palkkasi maksaa yhteiskunta tukina. Sinun kannaltasi hyvä diili, jota haluat jatkaa hamaan tulevaisuuteen ilman häiriöitä. Yhteiskunnan kannalta huono diili.
Muistaakseni kirjoitin jo aiemmin, että tämä työ on tällä hetkellä ideaalein nykyisessä elämäntilanteessani. Missään en sanonut tämän olevan se, mitä olen suunnitellut tekeväni lopun elämääni. Ap
Ei se tarkoita että saat tehdä töitä sen mitä huvittaa, nostaa tukia ja jatkaa sitä niin pitkään kuin haluat. Ja vielä kiukutella kun sinua häiritään ikävillä velvollisuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet osa-aikaisessa työssä ja saat todennäköisesti soviteltua työttömyysetuutta. Et ole kokoaikaisessa työssä, joten joudut ravaamaan työkkärissä jatkossakin. Tuossa jo joku olikin kommentoinut pohjoismaisesta työvoimamalliasta. Järjetön uudistushan se, mutta ei auta, sen mukaan on mentävä.
Tämä. Lopeta työnhaku ja sovitellun päivärahan nostaminen, niin pääset työvoimatoimiston talutusnuorasta pois.
Kukaan ei tule osa-aikatyöllä toimeen, kun monilla on vaikeuksia pärjätä kokoaika duunillakin taloudellisesti.
No sitten ei pidä huutaa kun työkkäri patistelee etsimään kokopäivätyötä. Ei ne tukirahat lahjaksi tule.
Vierailija kirjoitti:
Pelkoihin auttaa altistus.
Tai sitten ei auta, ja ne vaan pahenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein 90-luvun lamavuosina lisätöinä tyhjän pienen päiväkodin siivoamista.
Aivan tosi lepposa ja ihana työ, pistin radion nupit kaakkoon ja työ sujui kun tanssi!
Täytyy sanoa, että suorastaan ikävöin sitä työpaikkaa välillä, kun on uupunut ihmisistä töissä.
Voi kun se nykyäänkin menisi niin, että töitä saa kaupan ilmoitustaululta tai vain olemalla aktiivinen ja suoraan kaupan kassalla pyytäen, että olisko töitä. Mutta ei, kaikki täytyy nykyään tapahtua verkossa ja tuhansien lomakkeiden kanssa tappelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ne on saaneet tuollaisen määräyksen. On kuulemma eri asia tavata ihminen kasvokkain.
Ihan älytöntä on mielestäni.
Kaiken huippu tuo, että jos peruu tarvitaan lääkärintodistus.
Eikä se lääkärintodistus edes riitä. Minulla on psyykkisiä sairauksia ja lääkäri kirjoitti todistuksen, että nämä kasvokkain tapaamiset pahentavat oireitani ja vointiani. Silti pitää mennä näihin tapaamisiin. Se, että voinko lopettaa kasvokkain tapaamiset ilman sanktioita, on nyt jossain lautakunnassa käsittelyssä. Ja se käsittely kestää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei pidä huutaa kun työkkäri patistelee etsimään kokopäivätyötä. Ei ne tukirahat lahjaksi tule.
Tämä nykyinen malli vain lannistaa ihmisiä. Pitäisi kannustaa ja ihmisen saada tuntea tyytyväisyyttä itsestään kun tekee edes jotain, pärjää ja saa aikaiseksi. Mutta ei, ensin olet täysi luuseri kun et tee töitä. Sitten saat edes osa-aikaisena töitä, se ei riitä. Tai sitten teet vääränlaista työtä. Jatkuvaa ruoskimista, ei ihme että täällä voidaan niin pahoin.
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt alkajaisiksi vaikka pohjoismaisesta työvoimamallista. Tämän voimaantulon vuoksi joudut siellä te toimistossa ravaamaan.
Ei mun ole tarvinnut kertaakaan käydä paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitat ettet ole enää työnhakija etkä nosta etuuksia, niin saat olla täysin rauhassa vaikka loppuikäsi. Ei tämä monimutkaista ole. Ei tämä ole enää oleskeluyhteiskunta jossa raha tulee seinästä panematta rikkaa ristiin tai yrittämättä auttaa itseään.
Tässä tapauksessa henkilö ei ole tekemättä mitään. Vielä täysin huvikseen kotona lojuvien patistamisen ymmärtää, mutta ei sellaisten kiusaamista jotka todella tekevät.
Tämä sama kyykyttäminen koskee myös osatyökykyisiä, jotka eivät pysty tekemään kokopäivätyötä. Heitä ovat mm. osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevat osa-aikatyötä tekevät.
Virkamiehet ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että näiden ihmisten elannosta tulee osa työttömyystukena. Kokopäivätyötä he eivät voi eivätkä saa tehdä. Mutta koska tuloista osa tulee soviteltuna päivärahana, on heidän osallistuttava työttömien velvotteisiin.
Tasan 3 kk välein tulee puhelu, jossa kysellään onko työtilanne pysynyt samana ja määrätään uudet temput, jotka täytyy tehdä. On pitänyt kysellä lisää työtunteja (en voi ottaa yhtään tuntia enempää, mutta silti piti kysyä), on pitänyt hakea opiskelupaikkaa, on pitänyt käydä lääkärintarkastuksissa, on pitänyt lukea ties mitä työttömille tehtyjä ohjeita jne jne.. Ketä tämmöinen pelleily muka hyödyttää.
Ei tuommoisen tarkoitus voi olla mikään muu kuin sairaan ihmisen kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitat ettet ole enää työnhakija etkä nosta etuuksia, niin saat olla täysin rauhassa vaikka loppuikäsi. Ei tämä monimutkaista ole. Ei tämä ole enää oleskeluyhteiskunta jossa raha tulee seinästä panematta rikkaa ristiin tai yrittämättä auttaa itseään.
Tässä tapauksessa henkilö ei ole tekemättä mitään. Vielä täysin huvikseen kotona lojuvien patistamisen ymmärtää, mutta ei sellaisten kiusaamista jotka todella tekevät.
Tämä sama kyykyttäminen koskee myös osatyökykyisiä, jotka eivät pysty tekemään kokopäivätyötä. Heitä ovat mm. osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevat osa-aikatyötä tekevät.
Virkamiehet ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että näiden ihmisten elannosta tulee osa työttömyystukena. Kokopäivätyötä he eivät voi eivätkä saa tehdä. Mutta koska tuloista osa tulee soviteltuna päivärahana, on heidän osallistuttava työttömien velvotteisiin.
Tasan 3 kk välein tulee puhelu, jossa kysellään onko työtilanne pysynyt samana ja määrätään uudet temput, jotka täytyy tehdä. On pitänyt kysellä lisää työtunteja (en voi ottaa yhtään tuntia enempää, mutta silti piti kysyä), on pitänyt hakea opiskelupaikkaa, on pitänyt käydä lääkärintarkastuksissa, on pitänyt lukea ties mitä työttömille tehtyjä ohjeita jne jne.. Ketä tämmöinen pelleily muka hyödyttää.
Ei tuommoisen tarkoitus voi olla mikään muu kuin sairaan ihmisen kiusaaminen.
Suomalainen kulttuuri ja mentaliteetti on kiusaamisen läpitunkemaa. Saatat saada apua, mutta et ilman piinaa ja nöyryytystä.
Suomessa vielä 1950-1960-luvuilla toteutettiin lasten sosiaaliavustus siten, että toimitettiin lapsen vaateapulaatikko koululle, jossa lapsen oli luokkansa edessä avattava laatikko ja sieltä puettava päälleen pipo, hanskat, kengät, takki jne. Eli lapsi leimattiin ja häväistiin luokkansa edessä!
Tuota laatikkoa ei tietenkään voitu toimittaa lapsen kotiin, josta lapsi olisi voinut pukea uudet vaatteet niin ettei koulussa kukaan olisi tiennyt mistä vaatekerta on 'ostettu'. Tai jos olisi pelätty, että kotiin toimitetut vaatteet päätyvät esim. vanhempien kaljarahoiksi, olisi voitu toimittaa laatikko koululle vaikka opettajanhuoneeseen ja sieltä lapselle.
Ei vaan häväistys ja nöyryytys on suomalaiselle tärkeä elementti, jos siihen vain tarjoutuu tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei. Älä nyt ap missään tapauksessa mene sanomaan te-virkailijalle, ettet hae kokoaikatyötä. Voithan sanoa että pidät nykyisestä työstä ja etsit muutakin siihen rinnalle tms.
Hölmöähän tuo on, mutta kannattaa toimia pilkulleen kuten te-tsto vaatii. Työllistäähän tuo paperien pyörittely ja muu touhuaminen ainakin niitä te-virkailijoita kokopäiväisesti. Ja vieläpä monia.
te-toimiston turhien asioiden takia en lue heidän postiaan, kaikki kirjeeni heiltä ovat avaamattomia ja niitä on kokonainen pöydän laatikollinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kellepä ei sopisi tehdä näennäisesti vähän töitä ja elää verorahoilla eli tuilla :)
Työkkäriä tuosta ei pidä syyttää. Joku ihan muu Suomessa tekee lait, joita työkkäri noudattaa. Miettikää sitä, kun äänestätte seuraavan kerran. Ärsyttää aina suunnattomasti, kun työkkärin, verotoimiston ja Kelan ihmisiä haukutaan lakien noudattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua lakkas työkkäri kiusaamasta, kun hyppäsin kokonaan irti kaikesta. Puoliso elättää.
Siihenhän tällä työttömien ahdistelulla pyritään eli että painuisivat maan alle. Työtä kun ei kaikille kuitenkaan ole.
Itse asiassa ei ole työtön, hän on vain työnhakija-asiakas, joka hakee etuutta. Tilastoissa häntä ei lasketa työttömäksi.