Hemmetin työkkäri
Olen osa-aikatyössä joten riittää että säännöllisin väliajoin ilmoitan työkkäriin hakeneeni yhtä työpaikkaa. Jo pelkästään tuo tuntuu tyhmältä pakolta, koska minullahan ON jo työpaikka. Aina välillä joku soittaa minulle sieltä ja kyselee kuulumisia.
Nyt ovat saaneet päähänsä että minun on pakko käydä jossain turhaakin turhemman kuuloisessa tapaamisessa. Minulle ei edes selvinnyt, että miksi ja miten tuo sitten eroaa näistä "puhelintapaamisista". Jos en vaikkapa sairastumisen vuoksi pääse paikalle, tarvitsee LÄÄKÄRINTODISTUKSEN. Aivan kuin terveydenhuolto ei olisi riittävän kuormittunut ilmankin tällaista pelleilyä. Ja jos en muuten vain mene, lähtee minulta työkkärin tuet. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ei kyllä sitten yhtään nappaisi raahautua keskustaan höpöttämään jonkun työkkärin tyypin kanssa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Katkaiset työnhaun ja asia on sillä selvä. Miksi veronmaksajien rahoista pitää tukea sinua, koska haluat olla osa-aikatöissä, etkä edes yritä hakea kokoaikatyötä.
Kato! Ilouutinen sulle! Veronmaksajien rahoista ei tueta ketään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pitkään mene, sinne vaan. Helpolla saat tuet.
Oletko hakenut kokoaikaista työtä?
( olen itsekkin työtön)En ole koska en halua luopua rakastamastani työstä ja se muutenkin sopii täydellisesti tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Ap
Sitten kerrot sielä tapaamisessa tuon asian. Pyydä työnantajaltasi lisätyötä. Se täyttää työnhakusi.
Kerrottu on moneen kertaan. Ja lisätyötä kysellytkin olen, sillä mielelläni tekisin enemmän tunteja. Valitettavasti työnantajalla ei ole antaa. Työskentelen siis avustajana enkä ole hänen ainoa avustajansa. Ap
Eli sinulla ei ole mahdollisuutta saada kokopäivätyötä tuolta työnantajalta. Et kuitenkaan halua työtä muualta, kun olet unelmatyössäsi. Sinulla on vähän työtunteja ja lopun palkkasi maksaa yhteiskunta tukina. Sinun kannaltasi hyvä diili, jota haluat jatkaa hamaan tulevaisuuteen ilman häiriöitä. Yhteiskunnan kannalta huono diili.
Yhteiskunnan kannalta tosi hyvä diili, koska yhteiskunnan päätavoite on mahdollistaa ihmisten hyvä elämä. Jos ap viihtyy työssä, niin tosi hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Juu, rahaa pitäisi tulla vaan koska haluan. Tapaaminen on jo liikaa vaadittu.
T. toinen työtön
Nice nice, ootko töitä hakenu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
( olen itsekkin työtön)En ole koska en halua luopua rakastamastani työstä ja se muutenkin sopii täydellisesti tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Ap
Sitten kerrot sielä tapaamisessa tuon asian. Pyydä työnantajaltasi lisätyötä. Se täyttää työnhakusi.
Kerrottu on moneen kertaan. Ja lisätyötä kysellytkin olen, sillä mielelläni tekisin enemmän tunteja. Valitettavasti työnantajalla ei ole antaa. Työskentelen siis avustajana enkä ole hänen ainoa avustajansa. Ap
Eli sinulla ei ole mahdollisuutta saada kokopäivätyötä tuolta työnantajalta. Et kuitenkaan halua työtä muualta, kun olet unelmatyössäsi. Sinulla on vähän työtunteja ja lopun palkkasi maksaa yhteiskunta tukina. Sinun kannaltasi hyvä diili, jota haluat jatkaa hamaan tulevaisuuteen ilman häiriöitä. Yhteiskunnan kannalta huono diili.
Muistaakseni kirjoitin jo aiemmin, että tämä työ on tällä hetkellä ideaalein nykyisessä elämäntilanteessani. Missään en sanonut tämän olevan se, mitä olen suunnitellut tekeväni lopun elämääni. Ap
Ei se tarkoita että saat tehdä töitä sen mitä huvittaa, nostaa tukia ja jatkaa sitä niin pitkään kuin haluat. Ja vielä kiukutella kun sinua häiritään ikävillä velvollisuuksilla.
Kuule! Kyllä se sitä tarkoittaa. Ja hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kellepä ei sopisi tehdä näennäisesti vähän töitä ja elää verorahoilla eli tuilla :)
Mutta näin vaan ei ole. Tuet eivät ole verorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäriä tuosta ei pidä syyttää. Joku ihan muu Suomessa tekee lait, joita työkkäri noudattaa. Miettikää sitä, kun äänestätte seuraavan kerran. Ärsyttää aina suunnattomasti, kun työkkärin, verotoimiston ja Kelan ihmisiä haukutaan lakien noudattamisesta.
Minua ei ärsytä, koska osa heistä todellakin nauttii kiusaamisesta. Kyllä sen heidän äänensävystään ja sanavalinnoistaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäriä tuosta ei pidä syyttää. Joku ihan muu Suomessa tekee lait, joita työkkäri noudattaa. Miettikää sitä, kun äänestätte seuraavan kerran. Ärsyttää aina suunnattomasti, kun työkkärin, verotoimiston ja Kelan ihmisiä haukutaan lakien noudattamisesta.
No juurihan näin se on, mutta siellä on töissä sellaisiakin ihmisiä jotka ovat itse työnsä tiedostaen valinneet ja nauttivat vallantunteesta jonka toisten kyykyttäminen heille mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua lakkas työkkäri kiusaamasta, kun hyppäsin kokonaan irti kaikesta. Puoliso elättää.
Siihenhän tällä työttömien ahdistelulla pyritään eli että painuisivat maan alle. Työtä kun ei kaikille kuitenkaan ole.
Älä unohda, että sekin on väärin. Siitähän ei ole kauan, kun uutisoitiin, kuinka moni ihminen on "kateissa", eli ei työssä, ei opiskeluissa, ei TE-toimiston asiakkaina yms. En muista lukumäärää, mutta asiasta puhuttiin melkein kuin nämä ihmiset olisivat tehneet rikoksen, kun eivät ole oravanpyörässä mukana. Että kyllä heidätkin pitäisi saada vähintään työkkärin ja sossujen holhoamiksi, vaikka totuus lienee se, että he ovat jättäytyneet vapaaehtoisesti pois, koska se kaikki oli niin ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei. Älä nyt ap missään tapauksessa mene sanomaan te-virkailijalle, ettet hae kokoaikatyötä. Voithan sanoa että pidät nykyisestä työstä ja etsit muutakin siihen rinnalle tms.
Hölmöähän tuo on, mutta kannattaa toimia pilkulleen kuten te-tsto vaatii. Työllistäähän tuo paperien pyörittely ja muu touhuaminen ainakin niitä te-virkailijoita kokopäiväisesti. Ja vieläpä monia.
Olen sanonut noille virkailijoille että tämä ei ole se mitä aion lopun elämääni tehdä, ja että minulla on haaveita myös ihan toisenlaisiin töihin sitten joskus tulevaisuudessa kunhan elämäntilanne on sille otollisempi. Tavoitteena on siis joskus vielä työskennellä kokoaikaisesti, mutta tällä hetkellä se ei onnistu. Olen sairastellut pitkään ja olen ylpeä siitä, että löysin edes jotain työtä johon pystyn, jossa olen hyvä ja kaiken lisäksi se on mieleistä. Jostain pitää aloittaa ja on ikävää että siitäkin, että yrittää, naljaillaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kannalta tosi hyvä diili, koska yhteiskunnan päätavoite on mahdollistaa ihmisten hyvä elämä. Jos ap viihtyy työssä, niin tosi hyvä!
Plus että ap toimii henk.koht. avustajana, johon on vaikea saada tekijöitä. Hän auttaa ihan suoraan yhtä ihmistä.
On koomista (tai oikeastaan kamalaa), että täällä aina huudellaan, kuinka ihmisten pitäisi mennä kaivamaan ojia tai keräämään käpyjä pelkkää työttömyyskorvausta vastaan. Nyt kun ap tekee osa-aikatyötä, jossa tuntee pärjäävänsä, niin se onkin väärin. Kai nämä huutelijat olisivat tyytyväisiä vasta sitten, kun ap ja muut osa-aikatyöläiset tekisivät hommat ilmaiseksi. Kun sehän ei sovi, että jollain pienipalkkaisella on enemmän vapaaaikaa kokoaikatyöläisiin nähden.
Ap:lle vinkki. Lopeta työnhaku, niin eivät soittele. Mihin heitä tarvitsisit? Sinullahan on jo työ, ja ilmeisesti sellaisenaan riittävä, kun noin ärsyttää kuulla työkkäristä.
Vai pitäisikö ansiosidonnaisen kilahtaa tilille veronmaksajilta ihan ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei. Älä nyt ap missään tapauksessa mene sanomaan te-virkailijalle, ettet hae kokoaikatyötä. Voithan sanoa että pidät nykyisestä työstä ja etsit muutakin siihen rinnalle tms.
Hölmöähän tuo on, mutta kannattaa toimia pilkulleen kuten te-tsto vaatii. Työllistäähän tuo paperien pyörittely ja muu touhuaminen ainakin niitä te-virkailijoita kokopäiväisesti. Ja vieläpä monia.Olen sanonut noille virkailijoille että tämä ei ole se mitä aion lopun elämääni tehdä, ja että minulla on haaveita myös ihan toisenlaisiin töihin sitten joskus tulevaisuudessa kunhan elämäntilanne on sille otollisempi. Tavoitteena on siis joskus vielä työskennellä kokoaikaisesti, mutta tällä hetkellä se ei onnistu. Olen sairastellut pitkään ja olen ylpeä siitä, että löysin edes jotain työtä johon pystyn, jossa olen hyvä ja kaiken lisäksi se on mieleistä. Jostain pitää aloittaa ja on ikävää että siitäkin, että yrittää, naljaillaan. Ap
Jos olet valmis hakeutumaan kokoaikatöihin sitten joskus tulevaisuudessa, voithan nyt katkaista työnhakusi ja käynnistää sen uudelleen sitten joskus tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä paskaa tämä on :DD Hei, minun hyvän elämän mahdollistaisi sellainen että joka kuukausi tulisi rahaa tilille vastikkeetta 5000 euroa ja lisäksi minulla olisi kultainen lentolippu jolla saan matkustella ilmaiseksi rajattomasti. Yhteiskunta, rupeeppa järjestämään nämä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kellepä ei sopisi tehdä näennäisesti vähän töitä ja elää verorahoilla eli tuilla :)
Mutta näin vaan ei ole. Tuet eivät ole verorahoja.
Mitä? Nehän nimenomaan ovat verorahoja. Vai meinaatko että valtiolla on joku 50 miljardin euron osakesalkku, ja tuet maksetaan sen osinkotuotoista? Ilman verorahoja jokainen pummi tässä maassa kokisi yllättävän tulojensa romahduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkoihin auttaa altistus.
Tai sitten ei auta, ja ne vaan pahenevat.
Minulle on terapeutti puhunut siitä, että itsensä altistaminen peloille voi toimia, kunhan olosuhteet ovat sille otolliset. Tärkeintä olisi altistaa itseään silloin, kun on todennäköistä saada positiivisia kokemuksia ja täten pelko pikku hiljaa kutistuu kun huomaa, ettei mitään hätää ollutkaan. Ei kuitenkaan varmasti edistä kenenkään toipumista traumoista ja peloista jos kokemukset ovat aina negatiivisia ja vain vahvistavat pelkoa. Eli siis tuo klisee että pelkoihin auttaa altistus ei välttämättä aina niin mustavalkoisesti toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juurihan näin se on, mutta siellä on töissä sellaisiakin ihmisiä jotka ovat itse työnsä tiedostaen valinneet ja nauttivat vallantunteesta jonka toisten kyykyttäminen heille mahdollistaa.
Sit tunnen huonosti työkaverini, koska meidän isosta toimistosta en yhtäkään tuollaista tunnista. Myönnän, että joskus metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan eli jos asiakas haistattelee ja vittuilee, niin ei tee mieli edes auttaa tai kertoa vaihtoehdoista. Mutta lakien mukaan mennään. Vähän pakko. Laitoksia valvotaan, ei siellä itse saa päättää, kenelle korvauksettomia määräaikoja jaellaan.
Ap kertoo, että on sairastellut pitkään ja iloinen kun löysi osa-aikatyön. Ihmettelen tätä pakkomiellettä orjuuttaa kaikki töihin haluavat kokopäivätöihin kun kortistossa on edelleen satoja tuhansia ihmisiä ilman töitä ja toinen mokoma ilmaistyöntekijöitä harjoittelemassa.
Eikä siitä ole edes kauaa kun osa-aikatöitä sai halutessaan tehdä ilman toimistojen kyykytystäkin. Juuri osa-aikatyö kun mahdollistaa työnteon omien kykyjen mukaan. Kroonisesti sairaana voin kertoa ettei ole todellakaan reilua, että meitä verrataan terveisiin ja odotetaan terveiden panosta! Kateelliset voivat vaikka hypätä jostain räystäältä jalkansa hajalle jos noin katkeroittaa.
On aika vaikeaa käsittää, että työvoimatoimiston kutsusta paikan päälle meneminen olisi kohtuuton vaatimus. On kyllä hirveän paljon raskaampiakin taakkoja ja velvoitteita, joita ihmisten on elämänsä varrella kohdattava toimeentulonsa, terveytensä ja omaistensakin asioiden hoitamiseksi, halusi tai ei. Myös on ajattelematonta kertoa, että olisi tärkeämpääkin tekemistä. Ei ehkä ole. Vastuunkanto tuossa asiassa vie askeleen eteenpäin rohkeudessa olla yhteydessä ihmisiin. Ei se TE-toimisto todellakaan ole paikka, jossa kävijältä edellytettäisiin mitään erityistä sosiaalista sujuvuutta, ja monia jännittää.
Vierailija kirjoitti:
On aika vaikeaa käsittää, että työvoimatoimiston kutsusta paikan päälle meneminen olisi kohtuuton vaatimus. On kyllä hirveän paljon raskaampiakin taakkoja ja velvoitteita, joita ihmisten on elämänsä varrella kohdattava toimeentulonsa, terveytensä ja omaistensakin asioiden hoitamiseksi, halusi tai ei. Myös on ajattelematonta kertoa, että olisi tärkeämpääkin tekemistä. Ei ehkä ole. Vastuunkanto tuossa asiassa vie askeleen eteenpäin rohkeudessa olla yhteydessä ihmisiin. Ei se TE-toimisto todellakaan ole paikka, jossa kävijältä edellytettäisiin mitään erityistä sosiaalista sujuvuutta, ja monia jännittää.
En ole kuullutkaan näistä asioista kuin muualta kun en edes lue heidän kirjeitä hauska tietää että siellä ei ole mitään.
Älä valehtele!
https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/TYP_palvelumu…
Nykyinen TYP-toiminta pohjautuu 1.1.2015 voimaan tulleeseen lakiin, jossa palvelun järjestäminen on osoitettu kuntien, TE-toimiston ja Kelan yhteistoimintamalliksi.
Kataisen hallitus (2011–2014)
Stubbin hallitus (2014–2015)
Sipilän hallitus (2015–2019)