Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako hedelmää syöt päivässä?

Vierailija
01.06.2023 |

Meillä jokainen perheenjäsen syö 3-5 hedelmää joka päivä ja tämä on saanut osakseen ihmettelyä lasten kavereilta. Moni sanoo, että heilläei juuri koskaan syödä muuta kuin omenoita syksyllä ja silloin tällöin banaania.
Meilläkin menee paljon banaania, omenoita ja mandariineja, mutta joka päivä myös muuta, kuten viinirypäleitä, vesimelonia, mangoa persikoita, greippiä, päärynöitä, appelsiinia jne.
Mites teillä?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarifriikit äänessä, mahtaa olla vaikeaa elämää kun pitää aina tarkistaa hiilareitten määrä jokaisesta suupalasta, ettei vahingossakaan tule yhtään hiilaria, kun se aiheuttaa kaiken pahan maailmassa ja vähän päälle.

Vierailija
42/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään, hedelmissä on liikaa sokeria.

Syön pari banaania, ja omenan yleensä, joskus ostan mangoa ja ananasta, tuoreita vadelmia myös.

Poikani 13v mielestä tuore ananas ja tuoreet vadelmat ovat parempaa kuin karkki. Syömme muutenkin terveellisesti.

t. äiti 40v painoindeksi 19

Painoindeksi ei ole hyvinvoinnin mittari.

Sanoinhan että syömme terveellisesti. Urheilemme myös paljon :P

Olin viimeksi sairaana 2019, en ole sairastanut edes koronaa.

Riittääkö jo Sinulle.

No, esim rasvamaksa, sokeriarvot korkealla, jne. voi olla ihan "normaalipainoisellakin" ihmisellä. 

Verikokeet on priimaa!

Se on nyt vaan ihan mahdoton uskoa ilmeisesti.

Oli minulta ihan itse tarkoituksellista provokaatiota koettaa kuinka pitkälle olet valmis puolustelemaan itseäsi. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön pari banaania, ja omenan yleensä, joskus ostan mangoa ja ananasta, tuoreita vadelmia myös.

Poikani 13v mielestä tuore ananas ja tuoreet vadelmat ovat parempaa kuin karkki. Syömme muutenkin terveellisesti.

Riittääkö jo Sinulle.

Terveellisestä syöminen ei ole yksiselitteinen käsite. Niin ja moni urheilee paljon, mutta unohtaa sen luontaisen liikunnan. Suurin osa suomailaisista ei ole sairastanut koronaa vaikka yli puolet suomalaisista on ylipainoisia. 

Olen kiinnostunut ravitsemustieteistä, pidän myös ruanlaitosta. Joten en käytä eineksiä vaan laitan kaiken ruoan itse. Sen lisäksi syömme paljon hedelmiä.

Sekään ei ole hyvinvoinninmittari, että tekee ruuan itse. Jopa moni eines voi olla terveellisempää kuin itse tehty ruoka. 

Olen kiinnostunut ravitsemustieteistä, mutta et ole tietoinen hedelmien sokerista on fruktoosia eli hedelmäsokeria, jota pidetään nykyään erityisen haitallisena sokerina? Ja varsikin viralliset ravitsemussuositukset on juuri niitä, jotka sairastuttavat ihmisiä eniten. 

Kun hedelmän syö kokonaisena, siitä saa paljon kuitua, jolloin sokeri imeytyy hitaammin. Ei ole haitallista, paitsi jos syöt kilon päivässä, ja kukaan ei jaksa sellaista määrää.

Ei hedelmän syöntitapa poista sen sokerin haitallisuutta, eikä ne kuidutkaan.

Vierailija
44/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einää palstavalaat mitään terveellistä syö. Mässyttävät roskaa ja syyttävät geenejä. 

Vierailija
45/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan kasviksia, marjoja ja hedelmiä olisi hyvä syödä joka päivä vähintään puolen kilon eli noin 5-6 annoksen verran. Tästä määrästä 1-2 annosta voisi olla hedelmiä ja marjoja. Yksi annos on esimerkiksi keskikokoinen hedelmä.  Tutkimuksissa on testattu tavanomaista tuntuvasti suurempien päivittäisten hedelmämäärien vaikutusta mm. koehenkilöiden verensokeri-, insuliini- ja kolesterolitasoihin. Ja niissä on haivattu haitallisia vaikutuksia jonkin verran, mutta mistään suuresta draamasta ei puhuta. 

Vierailija
46/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö jo Sinulle.

Mites kakka kulkee?

Vierailija
47/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarifriikit äänessä, mahtaa olla vaikeaa elämää kun pitää aina tarkistaa hiilareitten määrä jokaisesta suupalasta, ettei vahingossakaan tule yhtään hiilaria, kun se aiheuttaa kaiken pahan maailmassa ja vähän päälle.

Nyt kun vielä kerrot mikä ruokavalio on sellainen että ei syödä lainkaan hiilareita?

Vierailija
48/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einää palstavalaat mitään terveellistä syö. Mässyttävät roskaa ja syyttävät geenejä. 

Niinpä, kannattais vaihtaa se hedelmien syönti marjoihin ja kasviksiin.

Vierailija
49/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeastaan välitä hedelmistä. Vitamiinit saa purkistakin. Joskus syön banaaneja, ne on ihan hyviä. Viinirypäleitä tulee kans joskus ostettua, usein vain ovat jo kaupassa homeessa niin jäävät hyllyyn. Sitrushedelmiä inhoan.

Vierailija
50/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään hedelmiä vähän sesongin mukaan. Tosin banaaneita ja omenoita ympäri vuoden :D

Mä en ymmärrä tätä itkua hedelmien sokerista. Mieluummin välipalaksi se hedelmä kuin joku sokerijugurtti tai -vanukas. Älkääkä nyt tulko sanomaan, että ette syö niitä. Joku syö, kun niitä vuodesta toiseen on kaupassa. Omena ja jokunen pähkinä on takuulla parempi välipala kuin joku voileipä. 

Suurin osa ihmisistä syö liikaa valkoista leipää, lisättyä sokeria, punaista lihaa (varsinkin punaisesta lihasta tehtyjä jalosteita), suolaa ja kovia rasvoja. Enemmän olisi huolissani siitä jantterista, jonka ruokavaliossa on näitä runsaasti kuin sen, joka syö joka päivä kolme tai neljä hedelmää. 

Vierailija
51/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en silkasta periaatteesta syö mitään jotka on lennätetty jostain ulkomailta. Pihalla on omena- ja päärynäpuita ja niitä tulee syötyä. Muutenkin panostan omasta maasta saataviin kasviksiin ja marjoihin. 

ps. Ap, nyt trollasi aiheella kun tietää tämän hedelmät on pahaa sokeria asetelman.

Vierailija
52/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeastaan välitä hedelmistä. Vitamiinit saa purkistakin. Joskus syön banaaneja, ne on ihan hyviä. Viinirypäleitä tulee kans joskus ostettua, usein vain ovat jo kaupassa homeessa niin jäävät hyllyyn. Sitrushedelmiä inhoan.

Ei nykyhedelmissä mitään vitamiineja ole.  Kyllä vitamiinit saa ihan ruuasta, ei tarvitse mitään pillereitä.

Vierailija
53/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä yhden tai pari. Eniten menee omenoita, appelsiineja ja satsumia (silloin kun on niiden kausi). Syön myös joka aamu marjoja puurossa ja porkkanoita yhden tai kaksi päivässä. Herkutteluun ostan päärynöitä, aprikooseja, persikoita jne., tykkään niistä enemmän kuin karkista tai suklaasta.

Vierailija
54/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee hyvin paljon, montako hedelmää syön päivässä. Nyt on sellainen kausi, että olen syönyt pari hedelmää päivässä. Banaani/omena. Nektariinia ja persikkaa odotan, josko niitä sattuisi tässä kesän mittaan löytymään kunnollisia.

Vierailija
55/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödään hedelmiä vähän sesongin mukaan. Tosin banaaneita ja omenoita ympäri vuoden :D

Mä en ymmärrä tätä itkua hedelmien sokerista. Mieluummin välipalaksi se hedelmä kuin joku sokerijugurtti tai -vanukas. Älkääkä nyt tulko sanomaan, että ette syö niitä. Joku syö, kun niitä vuodesta toiseen on kaupassa. Omena ja jokunen pähkinä on takuulla parempi välipala kuin joku voileipä. 

Suurin osa ihmisistä syö liikaa valkoista leipää, lisättyä sokeria, punaista lihaa (varsinkin punaisesta lihasta tehtyjä jalosteita), suolaa ja kovia rasvoja. Enemmän olisi huolissani siitä jantterista, jonka ruokavaliossa on näitä runsaasti kuin sen, joka syö joka päivä kolme tai neljä hedelmää. 

Hedelmien puolustajat vertaavat aina hedelmiä johonkin karkkiin tai sokerijugurttiin.  Ei se hedelmän sokeri muutu terveelliseksi kun sitä vertaa toiseen sokeriin.

Vierailija
56/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmissä on paljon fruktoosia joka aiheuttaa rasvamaksaa. Yksi hedelmä päivässä riittää. Syökää mielummin vihanneksia missä ei ole niin paljon sokeria

Vierailija
57/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmissä on paljon fruktoosia joka aiheuttaa rasvamaksaa. Yksi hedelmä päivässä riittää. Syökää mielummin vihanneksia missä ei ole niin paljon sokeria

Haluaisin lukea sen ihmisen potilaskertomuksen, jonka maksan rasvoittumisen on aiheuttanut hedelmien syönti.

Vierailija
58/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin lukea sen ihmisen potilaskertomuksen, jonka maksan rasvoittumisen on aiheuttanut hedelmien syönti.

Miksi haluisit sen lukea?

Vierailija
59/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluisit sen lukea?

Koska se olisi äärimmäisen harvinainen tapaus.

Vierailija
60/93 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisille naisille ei suositella kuin yksi hedelmä päivässä juuri tuon rasvamaksariskin takia. Tutkittu juttu