Montako hedelmää syöt päivässä?
Meillä jokainen perheenjäsen syö 3-5 hedelmää joka päivä ja tämä on saanut osakseen ihmettelyä lasten kavereilta. Moni sanoo, että heilläei juuri koskaan syödä muuta kuin omenoita syksyllä ja silloin tällöin banaania.
Meilläkin menee paljon banaania, omenoita ja mandariineja, mutta joka päivä myös muuta, kuten viinirypäleitä, vesimelonia, mangoa persikoita, greippiä, päärynöitä, appelsiinia jne.
Mites teillä?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on paljon fruktoosia joka aiheuttaa rasvamaksaa. Yksi hedelmä päivässä riittää. Syökää mielummin vihanneksia missä ei ole niin paljon sokeria
Haluaisin lukea sen ihmisen potilaskertomuksen, jonka maksan rasvoittumisen on aiheuttanut hedelmien syönti.
Miksi haluisit sen lukea?
Koska se olisi äärimmäisen harvinainen tapaus.
Hedelmäsokeri aiheuttaa rasvamaksaa, ei se ole mitenkään harvinaista. Jopa lapsilla on nykyään todettu rasvamaksaa.
Syön vähintään kaksi hedelmää päivässä, yleensä banaanin ja mandariinin. Näin kesäaikana kuluu myös paljon vesimelonia. Lisäksi syön marjoja.
Fruktoosia saisi syödä enintään 25g päivässä. Yhdessä makeassa omenassa on jo 10g fruktoosis
Vierailija kirjoitti:
Fruktoosia saisi syödä enintään 25g päivässä. Yhdessä makeassa omenassa on jo 10g fruktoosis
Kuka tai mikä näin määrää?
Liika hedelmien syöminen on myös yhdistetty haimasyöpään niissä olevien myrkkyjen takia. Syökää kotimaisia marjoja ja omenoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on paljon fruktoosia joka aiheuttaa rasvamaksaa. Yksi hedelmä päivässä riittää. Syökää mielummin vihanneksia missä ei ole niin paljon sokeria
Haluaisin lukea sen ihmisen potilaskertomuksen, jonka maksan rasvoittumisen on aiheuttanut hedelmien syönti.
Hedelmäsokeri aiheuttaa rasvamaksaa, ei se ole mitenkään harvinaista. Jopa lapsilla on nykyään todettu rasvamaksaa.
Jos lukisit viestini, huomaisit, että puhun hedelmien syömisestä, en fruktoosista. Edelleen, olisi melko ainutkertaisesta, että nimenomaan hedelmien syöminen aiheuttaisi rasvamaksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, hedelmissä on liikaa sokeria.
Syön pari banaania, ja omenan yleensä, joskus ostan mangoa ja ananasta, tuoreita vadelmia myös.
Poikani 13v mielestä tuore ananas ja tuoreet vadelmat ovat parempaa kuin karkki. Syömme muutenkin terveellisesti.
t. äiti 40v painoindeksi 19
Painoindeksi 19 hanki hyvä ihminen lihaksia luittesi ympärille olet vain luuta ja nahkaa.
Hedelmissä on fruktoosia valtavat määrät mitkä menevät suoraan maksaan. Hedelmien kuitu hidastaa niiden imeytymistä hiukan mutta jos syö 6 hedelmää päivässä niin siitä saa jo yli 50g fruktoosia
1-2. Teemme myös esim. omenista ja päärynöistä kaurapaistoksia.
Syön yhden tomaatin päivässä. Eiköhän sekin ole hedelmä
Tänään olen syönyt kourallisen kirsikoita ja muutaman aprikoosin, joten aika monta.
Illalla ehkä syön vielä pienen banaanin. Ruoka on jäänyt tänään kyllä väliin, eikä ole yhtään nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukisit viestini, huomaisit, että puhun hedelmien syömisestä, en fruktoosista. Edelleen, olisi melko ainutkertaisesta, että nimenomaan hedelmien syöminen aiheuttaisi rasvamaksan.
Hedelmissähän sitä fruktoosia juurikin on ja fruktoosi aiheuttaa rasvamaksan.
Meillä on aina paria hedelmää ja/tai marjaa tarjolla, kauden mukaan. Banaaneja melkein aina, kun niitä on helppo napata syötäväksi ja loput menee smoothien sekaan tai leivontaan. Kaikki syövät 1-3 hedelmää/marja-annosta päivässä.
Viime aikoina on herkuteltu kirsikoilla. Kesemmällä sitten kotimaisia marjoja, mutta kyllä nyt jo tulee ostettua espanjalaisia mustikoita.
Vierailija kirjoitti:
7 kirjoitti:
Juu, aika paljolta tuntuu tuo puolenkymmentä hedelmää. Mä olen aika huono syömään hedelmiä, joka ilta pyrin yhden syömään. Ärsyttää se kuoriminen.
Aamuisin juon tuoremehua, puuron kanssa mustikoita, ja lounaslautanen on puolillaan salaattia, ehkä se vähän tasaa.
Salaatti on 96% vettä ja menussa on sama määrä sokeria kuin limussa.
Et saa minua uskomaan, että kaikissa salaatteihin käytetyissä vihanneksissa ja kasviksissa on 96% vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 kirjoitti:
Juu, aika paljolta tuntuu tuo puolenkymmentä hedelmää. Mä olen aika huono syömään hedelmiä, joka ilta pyrin yhden syömään. Ärsyttää se kuoriminen.
Aamuisin juon tuoremehua, puuron kanssa mustikoita, ja lounaslautanen on puolillaan salaattia, ehkä se vähän tasaa.
Et saa minua uskomaan, että kaikissa salaatteihin käytetyissä vihanneksissa ja kasviksissa on 96% vettä.
No, salaatti on pelkkää vettä ilman ravinteita. Ei siihen tarvita sinun uskomattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, hedelmissä on liikaa sokeria.
Syön pari banaania, ja omenan yleensä, joskus ostan mangoa ja ananasta, tuoreita vadelmia myös.
Poikani 13v mielestä tuore ananas ja tuoreet vadelmat ovat parempaa kuin karkki. Syömme muutenkin terveellisesti.
t. äiti 40v painoindeksi 19
Painoindeksi ei ole hyvinvoinnin mittari.
Sanoinhan että syömme terveellisesti. Urheilemme myös paljon :P
Olin viimeksi sairaana 2019, en ole sairastanut edes koronaa.
Riittääkö jo Sinulle.
Terveellisestä syöminen ei ole yksiselitteinen käsite. Niin ja moni urheilee paljon, mutta unohtaa sen luontaisen liikunnan. Suurin osa suomailaisista ei ole sairastanut koronaa vaikka yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Olen kiinnostunut ravitsemustieteistä, pidän myös ruanlaitosta. Joten en käytä eineksiä vaan laitan kaiken ruoan itse. Sen lisäksi syömme paljon hedelmiä.
Kiinnostus ravitsemuksesta ei riitä, pitää myös ymmärtää, miten elimistö toimii ja miten se käsittelee sokerin.
Luoja mita jankuttajia liikkeellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 kirjoitti:
No, salaatti on pelkkää vettä ilman ravinteita. Ei siihen tarvita sinun uskomattomuutta.
Normaalisti salaatissa on paljon muutakin kuin salaatinlehtiä, ehkä ei teidän huushollissa, mutta normaalisti.
Vaihtelee todella paljon. Joskus syön monta hedelmää, toisinaan taas en yhtään. Kappalemäärä riippuu toki myös siitä, minkä kokoisia hedelmiä syön.
Hedelmien syömisessä pätee sama sääntö kuin muissakin ruuissa, kohtuus kaikessa.