Miten hoitojonot saataisiin purettua?
Koronan jäljilta ja muutenkin on valtava hoitovelka, joka pitää purkaa. Julkinen sektori ei siihen kykene. Mitä ehdotat?
Kommentit (22)
Ei mitenkään. Kaikilla ei ole varaa yksityiselle. Priorisointiakaan tuskin voidaan suorittaa, eli ihmisiä kuolee hoitojonossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Kaikilla ei ole varaa yksityiselle. Priorisointiakaan tuskin voidaan suorittaa, eli ihmisiä kuolee hoitojonossa.
Pääset yksityiselle julkisin hinnoin. Onko vaikeaa?
Elintapasairaudet rajattava pois julkisen sairaanhoidon piiristä. Esim pelkästään ylipaino kuorimittaa enemmän sairaanhoitoa enemmän kuin päihteet ja tupakointi.
Yksityisen toimiva järjestelmä mahdollistaa ne säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Elintapasairaudet rajattava pois julkisen sairaanhoidon piiristä. Esim pelkästään ylipaino kuorimittaa enemmän sairaanhoitoa enemmän kuin päihteet ja tupakointi.
Jokainen joka ei sitä terveyskeskus aikaa saa voisi nosta sen katseen sinne peiliin. Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Kyllä julkinen siihen kykenee, jos vaan raottaa kukkaroaan.
Jononpurkurahalla, vaan kun eivät viitsi maksaa.
Osittan niitä puretaankin jo siirtämällä potilaita yksityiselle. Esim leikkausjonoissa pitkään olleita siirretään leikattavaksi yksityiselle, jos ko leikkaus on mahdollista tehdä yksityisellä. Kaikkia leikkauksiahan ei ole, mutta esim ortopedisista leikkauksista aika monetkin voidaan tehdä esim Ortonissa.
Pähkäilläänpä sitä sitten suu auki ja tumput suorina. Pääasia, ettei tehdä mitään.
Ei ole rahaa eli se maksaja - TEOLLISUUS - nitistettiin Suomesta. Miksi luulette hintojen nouseen heevatusti?
Vierailija kirjoitti:
Petteri hoitaa. Yksityinen sektori tulee mukaan purkamaan jonoja. Vasemmisto ei onneksi pääse vaikuttamaan asiaan. Yksityinen saa suuremman roolin, mitä edellisen hallituksen aikana. Heidän ideologia ei hyväksynyt yksityisiä terveyspalveluita.
Älä persu sitten itke, kun maksusi pomppaavat hiukan eri lukemiin kuin tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka ei sitä terveyskeskus aikaa saa voisi nosta sen katseen sinne peiliin. Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Samaa mieltä. Ihmiset tuntuvat elävän ihmeellisessä käsityksessä, että heillä on vain niitä pelkkiä oikeuksia ja he voivat seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään.
Eikö yksityisellä sote-puolella lakko jatku taas? Miten mitään voidaan muka hoitaa yksityisellä puolella, kun hoitajat siirtyvät julkiselle puolelle kun työnantajat eivät halua maksaa palkkaa?
Aika helposti niin, että lopetetaan priorisointi. Minäkin olen käynyt viimeisen 3 vuoden aikana 6 kertaa lääkärissä kuulemassa, että olen edelleen leikkausjonossa enkä yllättäen ole parantunut. Täysin turhia käyntejä siis, näitä tehdään siksi, että täytetään lain kirjain. Kyse on päiväkirurgisesta operaatiosta ja erittäin paljon työntekoa haittaavasta ongelmasta, joka voitaisiin helposti hoitaa sen noin 15 min aikana, jonka käytän lääkärin aikaa (sillä oletuksella siis, että leikkaussali ja hoitohenkilöstö siellä olisi valmiina). Mutta ei, on valittu tämä hoitamattomuuslinja.
Tämä ja veronmaksajat maksavat yritysten osingot. Sopii minulle koska olen nettosaaja.
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti niin, että lopetetaan priorisointi. Minäkin olen käynyt viimeisen 3 vuoden aikana 6 kertaa lääkärissä kuulemassa, että olen edelleen leikkausjonossa enkä yllättäen ole parantunut. Täysin turhia käyntejä siis, näitä tehdään siksi, että täytetään lain kirjain. Kyse on päiväkirurgisesta operaatiosta ja erittäin paljon työntekoa haittaavasta ongelmasta, joka voitaisiin helposti hoitaa sen noin 15 min aikana, jonka käytän lääkärin aikaa (sillä oletuksella siis, että leikkaussali ja hoitohenkilöstö siellä olisi valmiina). Mutta ei, on valittu tämä hoitamattomuuslinja.
Ja samalla minä osallistun leikkaukseen, jossa leikataan saman ihmisen nilkka kolmannen kerran ja joka kerta kyseinen henkilö on vaan lihonut.
Ongelmahan on jo tunnistettu, että ogelmat on lähinnä juuri siellä mistä ihmiset valittaa eli tk, perusterveydenhuolto ei tee osaansa ja siellä sakkaa. Perusterveydenhuolto hoitaa hommansa niin huonosti ja luokattomasti, että ihmiset päätyy lopulta todella sairaina erikoisterveydenhuoltoon, koska eivät ole saaneet ajoissa apua, eikä ohjausta ja neuvontaa.
Yksityinen sektoriin laitetaan nykyään ihan turhaa liikaa resursseja. Usein sieltä hoidetut asiat tulevat bumerangina takaisin perusterveydenhuollon hoidettavaksi. Yksi apu nykyiseen olisi, että kustannuksia pois yksityiseltä ja nämä yksityiseltä säästetyt varat siirretään perusterveydenhuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri hoitaa. Yksityinen sektori tulee mukaan purkamaan jonoja. Vasemmisto ei onneksi pääse vaikuttamaan asiaan. Yksityinen saa suuremman roolin, mitä edellisen hallituksen aikana. Heidän ideologia ei hyväksynyt yksityisiä terveyspalveluita.
Älä persu sitten itke, kun maksusi pomppaavat hiukan eri lukemiin kuin tähän asti.
En ole perussuomalainen, olen Kokoomuksen äänestäjä. Yksityisen käyttäjä.
Oulussa ainakin jo hammashoidon akuuttipäivystys hoituu osittain yksityisellä. Kunnalta saa maksusitoumuksen ja sitten saa valita mihin menee hoidattamaan äkillisen hammastapaturman tms. Näin voisi hyvin toimia myös muu terveydenhuolto.