YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Ihme uhriutumista. Noiden lainojen maksuun menee työssäkäyvältä korkeintaan muutama vuosi.
No kun kaikilla aloilla ei ole sitä varmaa pysyvää työpaikkaa odottamassa, kuten lääkiksessä, lakipuolella ja ehkä IT:ssä...
Itse en ottanut opintolainaa, mutta onneksi vanhemmat maksoivat puoliksi puolet vuokrastani eli n.180e/kk. Elämiseen olisi jäänyt pelkästään tuilla ollessa 65e/kk. Kävin lisäksi osa-aikaisesti töissä ja sain ruokakassin mukaani aina vanhemmillani käydessä. Soluasuntoon en päässyt, sillä asuin laskennallisesti liian lähellä opiskelupaikkakuntaa. Ainoa vaan, että julkisilla kulkiessa olisin myöhästynyt koulusta lähes jokaisena päivänä melkein tunnin jos olisin jäänyt vanhemmilleni asumaan. Koittakaa nyt valtio edes vähän petrata, me nuoret muutetaan mielummin vaikka kehitysmaihin kuin jäädään tänne. Suomen papereilla pääsee lähes minne vain ja saa melkein mitä työtä tahansa. Verorahat menee sitten muualle, sitäkö te haluatte?
Vierailija kirjoitti:
Nythän saa yleistä asumistukea jopa 400e 12kk vuodessa. Vielä 10v sitten asumislisä oli 200e max 9kk vuodessa. Jonnet ei muista.
Minä vanhus muistan, mutta muistan myös että asumislisä riitti 2000-luvun alussa hyvin omaan osuuteeni kaksion vuokrasta, joka oli alle 400 euroa kuussa. Mistä nykyään saat pk-seudulta kaksion alle 400 eurolla kuussa? Kelpasi siinä kahden hengen asua.
Opintoraha ennen veroja oli muistaakseni jotain 320-330 euroa kuussa. Sen ostovoima oli ihan eri luokkaa kuin nyt leikkausten jäljiltä ja hinnatkin on nyt taivaissa.
Mitä hittoa? Omat säännölliset nettotulot eivät ole lainaan nähden edes puolitoistakertaiset. Tämän päivän opiskelijat taitavat olla melkoisia tuhlareita.
Vierailija kirjoitti:
Aletaan tekemään lapsia.
Sievällä mukavalla hinnalla lisätuloja!T. Teekkari Otaniemi
Se se vasta viimeinen naula arkkuun olisi asuntolainan suhteen. Ilman opintolainaakin pitää olla ura vähintään alulla ennen lapsia jos asuntolainan jossain vaiheessa haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin selviää ilmankin lainaa ellei pakko olla uusinta iphonea ja käydä kerran vuodessa etelänmatkalla instakuvia varten. Opiskelin 2008-2013 jo jostain kumman syystä helposti selvisin ilman lainaa vaikkei vanhemmat avustaneet, vaikka silloin opiskelijan tuet oli selvästi pienempiä, nythän niitä tukia korotettu 50% tuosta ajasta. Tosinsain kesätyön joka kesä ja kaikki ei saa, mutta silloinkin oli vaihtoehto opiskella ja saada opintotukea kesän ajan jos ei olisi saanut kesätyötä.
nykyhinnoilla ei pärjää mitenkään opintorahalla, 250 e/kk. Ei riitä mihinkään. Itsekin elin tuolla summalla joskus 2000 alussa. en tarvinnu opintolainaa. Siitä vielä maksoin vuokrasta sen osuuden jota asumislisä ei kattanut. Nyt en enää pärjäis. No en sit opiskele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän saa yleistä asumistukea jopa 400e 12kk vuodessa. Vielä 10v sitten asumislisä oli 200e max 9kk vuodessa. Jonnet ei muista.
Minä vanhus muistan, mutta muistan myös että asumislisä riitti 2000-luvun alussa hyvin omaan osuuteeni kaksion vuokrasta, joka oli alle 400 euroa kuussa. Mistä nykyään saat pk-seudulta kaksion alle 400 eurolla kuussa? Kelpasi siinä kahden hengen asua.
Opintoraha ennen veroja oli muistaakseni jotain 320-330 euroa kuussa. Sen ostovoima oli ihan eri luokkaa kuin nyt leikkausten jäljiltä ja hinnatkin on nyt taivaissa.
Tarkennus vielä: kaksion vuokra oli alle 400 euroa kuussa ja oma osuuteni tästä puolet. Ei taida olla ihan nykyään samaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kallistuneet, siis ennen nykyistä inflaatiota.
Ai ei kai inflaatio näy 10 vuodessa? Et ainakaan taloustiedettä ole opiskellut etkä näköjään seurannut, miten opintorahaa on leikattu.
Opintorahaa leikattiin noin 80€, mutta asumistuki nosti monen asumistuet 200€ jopa 400€. Asumislisää kuten opintotukeakaan ei myönnetty kesäkuukausina, vaan elämisen kulut oletettiin katettavan palkkakuluilla. Tämä siis vielä herran vuonna, kun olin itse fuksi. Myös opintolainahyvitys on verrattain uusi asia.
Myös vuokrat on nousseet. Ei asumislisän viime vuosina asumislisän vuokrakatto riittänyt edes soluasuntoon. Sen jälkeen solujenkin vuokrat on nousseet.
Ei mistään saa asuntoa entisillä vuokrilla. Elämisen hinta on noussut todella paljon. Ongelma on siinä, että vaikka asuisi miten, opintorahan ostovoima on murto-osa entisestä.
Ostovoima on laskenut, kyllä, mutta ei noin paljon! Ihanko aikuisten oikeasti täällä leikitään, että nykynuoret pystyisivät elämään viikkoakaan sitä opiskelijaelämää mitä keskiverto-opiskelija eli vielä 2000-luvun alussa, eli solukämppä lähiöstä, tonnikalaa, makaronia ja pakastepyttipannua. Puhutaan asumiskuluista, kun täsmällisempää olisi puhua solu- ja kaverikämppien vuokrakuluista suhteessa yksiön kuluihin. Pitäisi verrata ketsuppimakaronilounaan hintaa broileri-fetavuokaan, puhumattakaan ulkona syömisestä jne.
Näin ollen päätimme lapseni kanssa, että hän asuu opintojen ajan kotona. Tietysti se aiheutti sen, että opintoihin oli pakko hakea kotiseudulle ja onneksi ovet aukenivatkin yliopistoon. Tiukkaa meillä tulee olemaan, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta en soisi, että lapsella on valmistuttuaan kymppitonnien velat niskassa. Säästöjä on ja lapsi ei kuluta turhuuksiin, ei käytä päihteitä, ei käy juhlimassa, ei ostele vaatteita tai kalliita härpäkkeitä. Ehkä selviydymme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kallistuneet, siis ennen nykyistä inflaatiota.
Ai ei kai inflaatio näy 10 vuodessa? Et ainakaan taloustiedettä ole opiskellut etkä näköjään seurannut, miten opintorahaa on leikattu.
Tottakai inflaatio vaikuttaa mutta yli 20 000 € esim kolmen vuoden opintoihin SEN LISÄKSI että nostaa asumistukea sekä opintotukea on ihan helvetin suuri määrä rahaa. Varsinkin jos porukka on myöskin käynyt töissä eli siitä tulee se X määrä lisätienestiä.
670€/kk lainaa, opintotuki yhtensä alle tonnin. Asumistuki parisataa päälle. Aika pienellä joutuvat tulemaan toimeen. Laskeskelin kun suvun ja oma lapset alkaa olla opiskeluikäisiä. Kellään ei ole 3 vuoden opintoja suunnitelmissa, millä tulisi lainaa vain tuo 20000, vaan alkaen 4v. Pakkohan se on töitä löytää, ettei lainataakasta tule valtavaa.
Opiskelin ammattiopistossa vuosina 2006-2008 ja silloin pelkkä opintotuki riitti jo vuokraan sellaisenaan. Asumistuen kanssa jäi satasia, ei tarvinnut ottaa opintolainaa. Opiskelin hiljattain itselleni maisterin tutkinnon ja opintotuella ei maksa tänä päivänä edes kuukauden ruokaostoksia, vaikka laskisi ja eläisi järkevästi. Opintolainan kanssakin tänä päivänä erittäin nihkeää tulla toimeen. Rilluttelut saa todellakin unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kaupungissa on ainakin todella vaikea saada töitä opiskelujen oheen tai kesäksi. Tänäkin kesänä satoja hakijoita joka paikkaan. Tiedän monia opiskelijoita, jotka eivät ole onnistuneet saamaan yhtenäkään kesänä kesätöitä ahkerasta hakemisesta huolimatta.
Puhutko oman alan töistä vai töistä yleisesti? Ne oman alan harkkapaikat on aina olleet kiven alla. Niiden ohella on tehty muita matalapalkka-aloja ja vasta maisterivaiheessa pyritty oman alan töihin. Henkilökohtaisesti en ikinä palkkaisi meille harjoitteluun ketään kenellä ei olisi mitään työkokemusta. Kaupassa työskentely kävisi mainiosti, mutta kranttua en palkkaisi, sillä tuskin suostuisi meilläkään tekemään hänelle osoitettuja töitä eikä sietäisi epämukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintorahaa leikattiin noin 80€, mutta asumistuki nosti monen asumistuet 200€ jopa 400€. Asumislisää kuten opintotukeakaan ei myönnetty kesäkuukausina, vaan elämisen kulut oletettiin katettavan palkkakuluilla. Tämä siis vielä herran vuonna, kun olin itse fuksi. Myös opintolainahyvitys on verrattain uusi asia.
Myös vuokrat on nousseet. Ei asumislisän viime vuosina asumislisän vuokrakatto riittänyt edes soluasuntoon. Sen jälkeen solujenkin vuokrat on nousseet.
Ei mistään saa asuntoa entisillä vuokrilla. Elämisen hinta on noussut todella paljon. Ongelma on siinä, että vaikka asuisi miten, opintorahan ostovoima on murto-osa entisestä.
Ostovoima on laskenut, kyllä, mutta ei noin paljon! Ihanko aikuisten oikeasti täällä leikitään, että nykynuoret pystyisivät elämään viikkoakaan sitä opiskelijaelämää mitä keskiverto-opiskelija eli vielä 2000-luvun alussa, eli solukämppä lähiöstä, tonnikalaa, makaronia ja pakastepyttipannua. Puhutaan asumiskuluista, kun täsmällisempää olisi puhua solu- ja kaverikämppien vuokrakuluista suhteessa yksiön kuluihin. Pitäisi verrata ketsuppimakaronilounaan hintaa broileri-fetavuokaan, puhumattakaan ulkona syömisestä jne.
Ah, tuo legendaarinen tonnikala. Se oli historiaa jo ysärillä kun mä opiskelin. Tonnari on ollut oikeasti halpaa viimeksi kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä oikein olet elänyt? Itse opiskeli juurikin 2000-luvun alussa. Ei silloin ainakaan Helsingissä juuri kukaan asunut solussa. Itse asuin 1990-luvun lopussa pari vuotta, ja sain aina ihmettelyä. Muut kanssaopiskelijat asui yksiöissä.
Silloin tuet riitti paljon paremmin ja opiskelutahti oli löysempää. Opintotukea sai pidempään ja opintoraha oli paljon parempi kuin nyt, varsinkin kun huomioi inflaation. Kaksion vuokra oli tosiaan alle 400 euroa.
Sinun kannattaisi herätä todellisuuteen ja miettiä hetki, oletko ihan ajassa mukana kun et tajua nykyisiä lainoja. Ehkä kannattaisi vaikka katsoa ruokakaupassa hintalappuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai inflaatio vaikuttaa mutta yli 20 000 € esim kolmen vuoden opintoihin SEN LISÄKSI että nostaa asumistukea sekä opintotukea on ihan helvetin suuri määrä rahaa. Varsinkin jos porukka on myöskin käynyt töissä eli siitä tulee se X määrä lisätienestiä.
670€/kk lainaa, opintotuki yhtensä alle tonnin. Asumistuki parisataa päälle. Aika pienellä joutuvat tulemaan toimeen. Laskeskelin kun suvun ja oma lapset alkaa olla opiskeluikäisiä. Kellään ei ole 3 vuoden opintoja suunnitelmissa, millä tulisi lainaa vain tuo 20000, vaan alkaen 4v. Pakkohan se on töitä löytää, ettei lainataakasta tule valtavaa.
Vielä vuonna 2010 useampi ystävä opiskeli (ei Helsingissä mutta esim Turku) pelkästään asunto- ja opintotuen varassa. En muista tarkkaa summaa mutta alle 500 €/kk. Ihan tosissasiko väität, että joku 1200 € olisi pieni summa opiskelijalle kuukaudessa? Onhan hinnat nousseet mutta ei noin paljon. Epäilen, että nykyajan opiskelijat elää kyllä todella paljon leveämmin kuin minä ja ystäväpiiri vain 10 vuotta sitten. Ihmettelen sitä kun parikymppisenä on ehdottomasti paras aika köyhäillä, vanhana se ei enää onnistukaan (kun alkaa kroppa hajoilemaan, on lapsia jne).
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin ammattiopistossa vuosina 2006-2008 ja silloin pelkkä opintotuki riitti jo vuokraan sellaisenaan. Asumistuen kanssa jäi satasia, ei tarvinnut ottaa opintolainaa. Opiskelin hiljattain itselleni maisterin tutkinnon ja opintotuella ei maksa tänä päivänä edes kuukauden ruokaostoksia, vaikka laskisi ja eläisi järkevästi. Opintolainan kanssakin tänä päivänä erittäin nihkeää tulla toimeen. Rilluttelut saa todellakin unohtaa.
Lisään vielä, että siihen aikaan 20 eurolla sai kassillisen ruokaa. Tänä päivänä kassillinen ruokaa maksaa 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse kärsi aiemmin kurjasta opiskeluelämästä, niin miksi haluaa sitä muillekin?
Katkeruus, kateus ja kostonhimo eli perisuomalainen mentaliteetti.
Ihmettelen sitäkin, että keille nuo hillittömän kalliit tuliterät yksiöt ja kaksiot Helsingissä oikein rakennetaan? Esim. juuri jutussa mainittu Kalasatama. Ne on niin kalliita, pieniä asuntoja, että tuskin on opiskelijoilla edes valmistuttuaan niihin mitään saumaa. Ja kuka haluaa valmistumisen jälkeen edes asua yksiössä, varsinkin jos on jo kumppani ja aikomus perustaa perhe?
Noiden asuntojen hinnat ei edes ole soveltuvia ensiasunnoksi, niistähän paukkuu kaikki aspitkin yli. Et saa uudiskohdetta Helsingistä alle 200 000.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Sinulla on molemmista kokemusta. Todella nopasti muutos tapahtunut siinä tapauksessa.
Täällä kaupungissa on ainakin todella vaikea saada töitä opiskelujen oheen tai kesäksi. Tänäkin kesänä satoja hakijoita joka paikkaan. Tiedän monia opiskelijoita, jotka eivät ole onnistuneet saamaan yhtenäkään kesänä kesätöitä ahkerasta hakemisesta huolimatta.