YLE: Opiskelijat kertoivat Ylelle opintolaina-ahdingosta: Olen pudonnut asunnonostajien junasta todennäköisesti loppuelämäkseni
Osa on laskeskellut, että omistusasunnon hankkiminen voisi olla realistista aikaisintaan viisikymmpisenä.
Aivan jäätäviä lainoja nuorilla. Otetun lainan määrä on myös kasvanut aivan valtavasti. Joillain voi olla jopa yli 50 000e opintolainaa. Ja osalla terveys mennyt opintojen aikana. Samaan aikaan työelämä on muuttunut entistä epävarmemmaksi ja monelle on tarjolla vain silpputyötä ja pätkää.
"Opiskelijat ottavat nykyisin reippaasti enemmän opintolainaa kuin aikaisemmin, selviää Kelan tilastoista.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanilainamäärä on yli kolminkertaistunut reilussa kymmenessä vuodessa: vuonna 2010 opintolainaa otettiin keskimäärin 6 700 euroa, kun vuonna 2022 lainaa oli jo 22 660 euroa opiskelijaa kohden."
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Oisko opintojen muuttuminen vaativammaksi (myös se on henkisesti vaativaa jos opetuksen taso on surkea ja kaikki aika menee typeriin ryhmätöihin joissa kukaan ei opi mitään ja digisäätämiseen.) Ei kaikki jaksa paskaduunia päälle. Sitten tietysti monet nuoret on ihan aivopestyjä että keskiluokkainen elintaso pitää olla, jo parikymppisenä opiskelijana.
Mä opiskelin perustutkinnon reilut 10 vuotta sitten (ilman lainaa, elin tuilla ja kesätyörahoilla) ja oon sen jälkeen ollut yliopistolla töissä. En näe, että opinnot olisivat muuttuneet vaativammiksi. Myös mun opiskeluaikana oli surkeaa opetusta, ryhmätöitä ja digisäätämistä sun muuta.
-Eri
Et edelleenkään tajua, että sait parempaa opintorahaa kuin nykyiset opiskelijat ja siihen päälle inflaation aiheuttama hintojen nousu. Ilmeisesti liian monimutkaista joillekin.
Sä et taida tajuta, että mä kommentoin sitä, miten vaativia opinnot ovat vs. 10 vuotta sitten, Siihen ei vaikuta opintorahan suuruus eikä inflaatio mitenkään. Tuo oli myös ensimmäinen kommenttini ketjuun, joten ihan turha kiukkuilla siitä, kuinka en "edelleenkään" tajua jotain.
Mut tästä tuli kyllä mieleen, että luetunymmärtämisen taso tuntuu heikkenevän myös opiskelijoiden keskuudessa.
Nyt puhuttiin opintolainasta ja sulle on rautalangasta yritetty vääntää, että hinnat on nousseet. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
Miten opiskelija saisi ruokaa 10 vuoden takaisilla hinnoilla? Miten hän voisi maksaa 10 vuoden takaisia vuokria tai saada sitä opintorahaa (inflaatiokorotuksella), jonka sinä sait?
Itse valmistuin 19 vuotta sitten ja jopa minä tajuan tämän, vaikka aika muumio olenkin.
Ihme uhriutumista. Noiden lainojen maksuun menee työssäkäyvältä korkeintaan muutama vuosi.
Ei se Helsinki ole muillekaan mahdollinen
Aletaan tekemään lapsia.
Sievällä mukavalla hinnalla lisätuloja!
T. Teekkari Otaniemi
Kuka lupasi kämpän Helsingistä niin? Miksei Vantaa tai Kerava kelpaa
Täällä monet ei usko että vielä 10v sitten opintoraha oli 260e/kk ja asumislisä 200e/kk, ja tätä sain VAIN 9kk vuodessa. Nykyään vuosittainen tukisumma selvästi suurempi.
Tuollainen tarpeettoman suuren lainan otto on kuitenkin hyvä mahdollisuus tulevaisuutta varten oppia, että laina on maksettava ja korotkin voivat nousta.
Niillä isoilla opintuilla tulee kyllä toimeen, jos ei tarvitse Helsingistä kallista asuntoa, vaan kelpaa joku halvempi vaihtoehto-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajestas. Mikä on muuttunut? Minun nuoruudessani kaikki ei edes ottaneet opintolainaa vaan elivät tuilla + osa-aikatyöllä. Toki se oli aikamoista köyhäilyä mutta sillä kuitenkin eli. Osa otti opintolainaa ja sijoittivat sen sitten eli eivät käyttäneet elämiseen. Tästä on vain 10 vuotta aikaa, joten ihmettelen nopeaa muutosta.
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kallistuneet, siis ennen nykyistä inflaatiota.
Ai ei kai inflaatio näy 10 vuodessa? Et ainakaan taloustiedettä ole opiskellut etkä näköjään seurannut, miten opintorahaa on leikattu.
Opintorahaa leikattiin noin 80€, mutta asumistuki nosti monen asumistuet 200€ jopa 400€. Asumislisää kuten opintotukeakaan ei myönnetty kesäkuukausina, vaan elämisen kulut oletettiin katettavan palkkakuluilla. Tämä siis vielä herran vuonna, kun olin itse fuksi. Myös opintolainahyvitys on verrattain uusi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 10v sitten sai 460e 9kk vuodessa, eli 4140e/v. Nykyään saa samalla vuokralla yli 6000e/v ksoka siirrettiin yleiseen asumistukeen, eli 50% enemmän. Yleistä asumistukea saa koko vuoden verrattuna aiempaan 9kk, ja lisäksi tukisumma/kk selvästi korkeampi.
Asumistukea vähentää kaikki työtulot ja lisäksi opintoraha on selvästi pienempi kuin ennen. Vuokrat on myös nousseet entiseen verrattuna. Siitä surkeasta opintorahasta on maksettava myös osa asumisesta, joten millään matematiikalla raha ei riitä elämiseen.
Nythän hallitus aikoo leikata opiskelijan tuesta keskimäärin 84 euroa kk, joten opiskelija saa ottaa pelkästään sen takia tonnin lisälainaa vuodessa entisten lainojen jatkoksi.
Mitä nyt saa kun ennen sai 260e/kk opintorahaa 9kk vuodessa?
Siis ennen Sipolän hallitusta opintoraha oli korkeakouluopiskelijoille yli 300 euroa kuussa. puhut nyt summasta, joka sulla jäi verojen jälkeen. Opintoraha on verotettavaa tuloa. Siitä leikattiin 80 euroa pois eikä mitään indeksikorotuksia ole tehty, vaikka eläminen on kallistunut.
asun opiskelijatalon naapurissa ja opiskelijat näyttävät nykyisin myös ajelevan taksilla, kulkevan ostokahvikupillisten kanssa, energiajuomaa, kuntosalijäsenyyksiä, sähköautoja, merkkivaatteita... että kyllä sitä rahaa on käytetty, mutta ehkä kuitenkin vääriin kohteisiin sitten.... ehtisi noita ostella sitten kun on töitä löytynyt ja asuntolainojen maksamisen lomassakin...
nuoret eivät vain osaa elää köyhäillen eivätkä nykyisin enää ymmärrä, että nimenomaan opiskeluaikana kannattaisi elää köyhäillen (kroppa on vielä mintissä kunnossa ja jaksaisi mennä joka paikkaan kävellen tai vaikka vanhanmallisella lihasvoimapyörällä, kahvitkin voisi keittää kotona) ja laittaa ne opintolainat kasvamaan korkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 10v sitten sai 460e 9kk vuodessa, eli 4140e/v. Nykyään saa samalla vuokralla yli 6000e/v ksoka siirrettiin yleiseen asumistukeen, eli 50% enemmän. Yleistä asumistukea saa koko vuoden verrattuna aiempaan 9kk, ja lisäksi tukisumma/kk selvästi korkeampi.
Asumistukea vähentää kaikki työtulot ja lisäksi opintoraha on selvästi pienempi kuin ennen. Vuokrat on myös nousseet entiseen verrattuna. Siitä surkeasta opintorahasta on maksettava myös osa asumisesta, joten millään matematiikalla raha ei riitä elämiseen.
Nythän hallitus aikoo leikata opiskelijan tuesta keskimäärin 84 euroa kk, joten opiskelija saa ottaa pelkästään sen takia tonnin lisälainaa vuodessa entisten lainojen jatkoksi.
En kannata opiskelun rahoittamisen lainapainotteisuutta, mutta kuvitteleeko joku oikeasti, että joskus on ollut sellainen aika, jolloin asumistuki + opintoraha on yksinään riittänyt elämiseen? Ei silloin 10 v. sitten ainakaan riittänyt, päälle piti tehdä töitä joko kesällä, lukukauden aikana tai sekä että. Jos ei saanut vanhemmilta rahaa.
(Ja asuin halvimmassa soluhuoneessa, jota HOAS silloin pystyi tarjoamaan, että turha huudella mistään yksiövaatimuksista.)
Naisille on OnlyFans ja sugardeittailu, miehille kaman myynti.
Ei muutakuin Onlyfansiin huorrraamaan ja sugardeittailemaan (Prrrrsettä myymään)
Sillä sitä voimaantunut viherfemakkoemakko tienaa!
Opiskeluruokailunkin hinta on noussut koronan jäljiltä.
Nythän saa yleistä asumistukea jopa 400e 12kk vuodessa. Vielä 10v sitten asumislisä oli 200e max 9kk vuodessa. Jonnet ei muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoraha ei ole oikeastaan noussut yli 20 vuoteen. Joten tietysti sillä ennen pärjäsi paremmin. Opiskelua ollaan haluttu viedä lainapainotteiseen suuntaan, siksi tukia ei ole nostettu vastaamaan nykyistä hintatasoa
Kuitenkin tästä on vain 10 vuotta aikaa. Olen nyt 31 v. Ja keskimääräinen lainamäärä on 22600 euroa per opiskelija nykyään eli puolet ottaa tuotakin enemmän! Ei kai asiat niin paljon ole kallistuneet, siis ennen nykyistä inflaatiota.
Ai ei kai inflaatio näy 10 vuodessa? Et ainakaan taloustiedettä ole opiskellut etkä näköjään seurannut, miten opintorahaa on leikattu.
Opintorahaa leikattiin noin 80€, mutta asumistuki nosti monen asumistuet 200€ jopa 400€. Asumislisää kuten opintotukeakaan ei myönnetty kesäkuukausina, vaan elämisen kulut oletettiin katettavan palkkakuluilla. Tämä siis vielä herran vuonna, kun olin itse fuksi. Myös opintolainahyvitys on verrattain uusi asia.
Myös vuokrat on nousseet. Ei asumislisän viime vuosina asumislisän vuokrakatto riittänyt edes soluasuntoon. Sen jälkeen solujenkin vuokrat on nousseet.
Ei mistään saa asuntoa entisillä vuokrilla. Elämisen hinta on noussut todella paljon. Ongelma on siinä, että vaikka asuisi miten, opintorahan ostovoima on murto-osa entisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko opintojen muuttuminen vaativammaksi (myös se on henkisesti vaativaa jos opetuksen taso on surkea ja kaikki aika menee typeriin ryhmätöihin joissa kukaan ei opi mitään ja digisäätämiseen.) Ei kaikki jaksa paskaduunia päälle. Sitten tietysti monet nuoret on ihan aivopestyjä että keskiluokkainen elintaso pitää olla, jo parikymppisenä opiskelijana.
Mä opiskelin perustutkinnon reilut 10 vuotta sitten (ilman lainaa, elin tuilla ja kesätyörahoilla) ja oon sen jälkeen ollut yliopistolla töissä. En näe, että opinnot olisivat muuttuneet vaativammiksi. Myös mun opiskeluaikana oli surkeaa opetusta, ryhmätöitä ja digisäätämistä sun muuta.
-Eri
Et edelleenkään tajua, että sait parempaa opintorahaa kuin nykyiset opiskelijat ja siihen päälle inflaation aiheuttama hintojen nousu. Ilmeisesti liian monimutkaista joillekin.
Sä et taida tajuta, että mä kommentoin sitä, miten vaativia opinnot ovat vs. 10 vuotta sitten, Siihen ei vaikuta opintorahan suuruus eikä inflaatio mitenkään. Tuo oli myös ensimmäinen kommenttini ketjuun, joten ihan turha kiukkuilla siitä, kuinka en "edelleenkään" tajua jotain.
Mut tästä tuli kyllä mieleen, että luetunymmärtämisen taso tuntuu heikkenevän myös opiskelijoiden keskuudessa.
Nyt puhuttiin opintolainasta ja sulle on rautalangasta yritetty vääntää, että hinnat on nousseet. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
Miten opiskelija saisi ruokaa 10 vuoden takaisilla hinnoilla? Miten hän voisi maksaa 10 vuoden takaisia vuokria tai saada sitä opintorahaa (inflaatiokorotuksella), jonka sinä sait?
Itse valmistuin 19 vuotta sitten ja jopa minä tajuan tämän, vaikka aika muumio olenkin.
Se ero on syntynyt pääosin siitä, että nykyään moni kuvittelee opiskelemisen olevan opiskelijan työtä. Ja kyllä, nyt ei puhuta alaikäisestä toisen asteen lukiolaisesta, vaan aikuisesta korkeakouluopiskelijasta. Nykyään harva käy enää osa-aikatöissä erinäisten asenne- ja mielenterveysongelmien takia. Kun itse teki töitä aina tulorajaan asti 660€/kk, nostavat nykyiset opiskelijat sen lainana tilille ja itkevät, kun tulee velkaa.
Jos opiskelijalla ei ole OLLENKAAN asumiskustannuksia, on tulot kuussa noin 230e. Siis jos asuu ilmaiseksi. Mikä tahansa pienin soluasuntokin pienentää tuota summaa.
Luuleeko siis monikin että tuolla rahalla, mistä siis maksetaan aivan kaikki, eläisi ruhtinaallisesti? Puhelin ja internet ovat pakollisia, jokin kulkuväline, opintomateriaalit, ruoka, hygienia... Luuletteko että tuolla rahalla vielä matkustellaan tai juhlitaan? Ei, vaan on joko pakko tehdä töitä jos niitä saa, tai pakko nostaa sitä lainaa. Päästäkseen EDES toimeentulotuen minimiin, pitää lainaa nostaa luokkaa 300-500e kuussa riippuen sähkö- vesi- ja terveydenhuoltomenoista. Ja tämä on siis ihan minimitoimeentulotukea vastaava elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Eri
Kommentissa, johon vastasin, arveltiin, että opinnot ovat muuttuneet vaativammiksi. Olen nyt kahdesti rautalangasta vääntänyt, että vastasin siihen arveluun, että eivät ole.
Mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää?
Mitä nyt saa kun ennen sai 260e/kk opintorahaa 9kk vuodessa?