Onko sinulla säästössä minimisumma?
Yleisenä nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että jokaisella olisi hyvä olla minimissään kolmen kuukauden nettopalkkaa vastaava summa säästöinä. Kun säästössä on riittävästi, selviää yllättävistä tilanteista kuten sairastumisesta, työttömyydestä tai isommista laskuista.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa kysymykseen, mutta miksi täällä alapeukkua annetaan niille, joilla tuntuu säästössä olevan jotain . Outoa. Hyvin outoa. Eikö sen pitäisi olla päinvastoin. Olen varmaan tyhmä.
Varmaan siksi että se on vaikea uskoa. Lehdissä on juttuja ihmisistä, joita hintojen nousut, korkojen nousut tai muut rokottaa eivätkä ole ainuita. Ei ole juttuja ihmisistä, joilla menee niin hyvin että on kymppitonni aina säästötilillä.
Muutenkaan on hankala saada säästöön ellei ole huomattavasti keskitason yli tulot, eikä sellaiset ihmiset ole enemmistönä.
Mistä säästää, jos kaikki mikä tulee, myös menee?
Mulla on yli 30kk nettopalkka säästössä.
Yhden kuukauden netolla pärjää 2-3kk.
Me säästetään joka vuosi noin 4000-5000 ja joka vuosi se myös menee, esim remonttiin, kodintekniikan uusimiseen tms. Tänä keväänä meni valtavasti rahaa lemmikkien eläinlääkärilaskuihin, ja yksi pienempi huoltotyö taloon (2000e) on tulossa.
Ei pysty niin paljoa säästämään että jotain rahaa olisi vain tilillä koko ajan käyttämättömänä. Aina tulee niitä enemmän tai vähemmän yllättäviä menoja.
Just nyt ei, kun maksoin autolainan pois. Mutta kerrytän sen takaisin kyllä. Tai no, n. 2,5kk nettopalkka mulla on ollut kun sitä isomman summan makuutus pankkitililtä tuntuu pöljälle... Loput olen laittanut rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpa olisikin !
Saan tuhat euroa eläkettä. Se just ja just riittää, kun mietin joka centin mihin sen laitan.
Viime kuussa jäi ennätys summa säästöön : 15 € . Tililläni oli silloin kuukauden viimeinen päivä 23 €, ennen uuden eläkkeen tuloa tililleni.Uusia vaatteita en ole ostanut koko eläkkeellä olo aikanani ( 2vuotta). Kaikki pitää ostaa Kirppiksiltä.
Ei tarkoita mitenkään ilkkua, mutta tuliko pieni eläkkeesi yllätyksenä?
Jokaiselle tulee postitse kerta vuoteen jonkinlainen tiedote, missä on eläkekertymä mainittu.
Tai no mulle ei enää tule, kun olen sitä käynyt katsomassa netistä ja täpännyt jonkun rasti ruutuun, ettei tarvitse lähettää enää kotiin.
Idiootti !
MITÄ se kattomisella muuttaisi, jos ( hän ) ei voi muun elämäntilanteensa takia säästää koskaan.
Halleluja näitä "viisaita " neuvoja 🤮
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa kysymykseen, mutta miksi täällä alapeukkua annetaan niille, joilla tuntuu säästössä olevan jotain . Outoa. Hyvin outoa. Eikö sen pitäisi olla päinvastoin. Olen varmaan tyhmä.
Ja yhtälailla ihmettelen, miksi laitetaan alapeukkua, jos joku kertoo ettei elämäntilanne ole antanut mahdollisuutta pitää tuhansia euroja tilillä. Tietoinen valinta esim käyttää "matkusteluun rahat" on eri asia kuin "elämiseen rahat."
Enkä tiedä miksi sitä matkusteluun rahansa käyttävääkään täytyy alapeukuttaa. Jos itse tienaa rahansa, ne saa käyttää mihin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi että se on vaikea uskoa. Lehdissä on juttuja ihmisistä, joita hintojen nousut, korkojen nousut tai muut rokottaa eivätkä ole ainuita. Ei ole juttuja ihmisistä, joilla menee niin hyvin että on kymppitonni aina säästötilillä.
Muutenkaan on hankala saada säästöön ellei ole huomattavasti keskitason yli tulot, eikä sellaiset ihmiset ole enemmistönä.
No ei ole hankala saada säästöön vaikka on alle keskitason tulot. Minulla on aina ollut säästössä rahaa, jo ihan ekoista palkoista alkaen. Se on ollut periaate, että aina osa säästöön ja säästöjä ei koskaan käytetä ihan kuiviin. Toki olen sikäli onnekas, ettei koskaan ole ollut ihan tosi tiukkaa tilannetta tai mitään yllättävää taloudellista katastrofia, mutta palkka on aina ollut alle mediaanin. En asu pk-seudulla, se toki vaikuttaa paljon kun asuminen ei haukkaa niin isoa osaa palkasta.
Ei ole mistä säästää niin paljoa osa-aikatöitä tekevänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tavalliset pärjäävät, asiansa hoitavat ihmiset ei tee numeroa tilin saldostaan ja koe tarpeelliseksi julistaa sitä lehtien sivuilla. Kyllä on paljon ihmisiä joilla rahaa jää säästöön. Nuorilla toki harvemmin on paljon säästöjä, kun ei ole ehtinyt kertyä ja rahaa menee esim asunnon ostoon ja lapsiperhe-elämään, mutta vaikka 50-60v ihmisillä on jo ihan eri tilanne. Varsinkin jos on töitä riittänyt eikä palkka aivan surkea.
Nyt vaan 8000e tilillä, eli n. 3.5 nettopalkan verran. Sijoituksissa 30k. Pitäs taas sijoittaa, että sais joskus ton nettopalkan osinkoina kuukaudessa. T. M33
Todellisuudessa joku konkreettinen euromäärä kertoisi paremmin tarpeen. Mä elän vuoden mun 3kk liksalla jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpa olisikin !
Saan tuhat euroa eläkettä. Se just ja just riittää, kun mietin joka centin mihin sen laitan.
Viime kuussa jäi ennätys summa säästöön : 15 € . Tililläni oli silloin kuukauden viimeinen päivä 23 €, ennen uuden eläkkeen tuloa tililleni.Uusia vaatteita en ole ostanut koko eläkkeellä olo aikanani ( 2vuotta). Kaikki pitää ostaa Kirppiksiltä.
Ei tarkoita mitenkään ilkkua, mutta tuliko pieni eläkkeesi yllätyksenä?
Jokaiselle tulee postitse kerta vuoteen jonkinlainen tiedote, missä on eläkekertymä mainittu.
Tai no mulle ei enää tule, kun olen sitä käynyt katsomassa netistä ja täpännyt jonkun rasti ruutuun, ettei tarvitse lähettää enää kotiin.
Idiootti !
MITÄ se kattomisella muuttaisi, jos ( hän ) ei voi muun elämäntilanteensa takia säästää koskaan.
Halleluja näitä "viisaita " neuvoja 🤮
Tottakai se muuttaa asioita, jos/kun huomaa, ettei eläkettä ole tulossa kovin kummoisesti.
Eipä tuo tietysti pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä muutenkaan.
Mutta enihau, tuossa tilanteessa voi vaihtaa parempipalkkaiseen työpaikkaan, tai tehdä toista työtä, jotta eläkekin on tulevaisuudessa parempi.
Oli säästöjä, mutta niistä suurin osa hupeni kun sairastuin syöpään viime talvena. Onneksi oli ne säästöt, en olisi jaksanut sairastelun lisäksi vielä rahahuolia. Kunhan tästä töihin taas pääsee pitää alkaa säästämään seuraavaa mahdollista kriisiä varten...
Noin 10 vuoden nettopalkka säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on 600-700t€ säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastaminen ei maksa Suomessa mitään ja aina voi mennä kerjäämään sossuun jos rahat loppuvat. Siksi ei tarvita mitään säästöjä.
Vihervassarimeininkiä taas tällainen vouhotus ja varmistelu, saatana.Et taida edes tietää mikä on vihervassari. Toisekseen sairastaminen on ilmaista vain köyhille. Muut joutuu maksamaan tk maksut ja ym. erikoislääkäreiden omavastuut, sekä hammashuoltonsa mihin minullakin on mennyt tänä vuonna jo 1500e ensimmäisen 4kk aikana.
Olen työtön ja köyhä ja silti joudun maksamaan ihan itse tk maksut, erikoislääkärit ja hammashuollon.
Vierailija kirjoitti:
On. Nettopalkkani on 1900 e/kk ja säästötilillä pidän aina vähintään 10 000 euroa.
Mulla ihan sama!
3,5 vuoden nettopalkka on säästössä. En edes ymmärrä, että miksi olen niin säästeliäs, voisin opetella nauttimaan palkastani. N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on 600-700t€ säästössä.
Mistä tuollaisen summan sait? Toisilla saattaa nettopalkka olla 1500-2500, ehkä useimmilla.
Eli mukavampi elää persaukisena ?
No toki, veronmaksajat maksavat tuon koko elämisen, joten jos ns. lokkeilu on sen juttu, niin sitten ok.