Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alemman keskiluokan "statussymbolit"?

Vierailija
31.05.2023 |

Mistä tunnistaa alempaa keskiluokkaa olevan?

Aloitan Guessin laukulla ja ripsienpidennyksillä.

Kommentit (421)

Vierailija
41/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt oikeesti tuntuu, että menee alempi keskiluokka ja duunarit sekaisin. 

Alempaa keskiluokkaa on esim. sellainen perhe, jossa äiti on kirjanpitäjä ja isä insinööri. Tai sellainen perhe, jossa isä on opettaja ja äiti sairaanhoitaja. Tai molemmat opettajia. Mun mielestä alemman keskiluokan ihmiset on niitä Suomen tavallisimpia ihmisiä. Ehkä joku palju on sellainen statussymboli ja Thaimaan matka. Vähän vähemmän tienaavat ei hanki paljua ja lomailevat jossain Euroopan kohteessa. 

Kyllä insinööriperheet ja opettajaperheet ovat jo tukevasti keskiluokkaa, ellei jopa ylempää keskiluokkaa. Mun ex (lasteni isä) on insinööri (sähköinsinööri) ja vuositulot reilu 80k. Lomailevat Euroopassa ja usein Alpeilla. Käyvät myös ns kulttuurikohteissa paljon. Kyllä noilla tuloilla on ollaan Suomessa ylempää keskiluokkaa.

Vierailija
42/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alempaa keskiluokkaa on esim. sellainen perhe, jossa äiti on kirjanpitäjä ja isä insinööri. Tai sellainen perhe, jossa isä on opettaja ja äiti sairaanhoitaja. Tai molemmat opettajia. Mun mielestä alemman keskiluokan ihmiset on niitä Suomen tavallisimpia ihmisiä. Ehkä joku palju on sellainen statussymboli ja Thaimaan matka. Vähän vähemmän tienaavat ei hanki paljua ja lomailevat jossain Euroopan kohteessa. 

Kyllä taitaa olla ylempää keskiluokkaa jo noilla tuloilla. Ainakin insinöörit ja aineopettajat. Koulutuksen puolesta myös sairaanhoitajat ovat keskiluokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ajaa töihin 10 vuotta vanhalla volkkarilla,

Iti pyöräilee.

Lapsilla jotkut halvahkot harrastukset. Viherkasveja ikkunalla, 2 marimekon kahvikuppia.

Vierailija
44/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellisyys on näköjään muuttunu alemman keskiluokan tavallisuudeksi. Ilmankos väki on niin veloissaan kun tollane har ha elintasosta on.

Vierailija
45/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö ketkäs sitten ovat keskiluokkaa, jos ei juuri opettajat, sairaanhoitajat ja AMK insinöörit? Ei ne ole alempaa ainakaan koulutuksen perusteella.

Vierailija
46/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikkulomat, audit, kultakäädyt, dedignvalaisimet, marimekon vaatteet.

Kallista kaikki.

Tavis ei pysty noihin.

Vierailija
47/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nää oo statussymboleja vaan normielämää?

Nuo mainitut vanhemmat premium autot ja esim. merkkiasustekopiot / Espanjan matkat voisivat olla.

Vierailija
48/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iti pyöräilee.

Lapsilla jotkut halvahkot harrastukset. Viherkasveja ikkunalla, 2 marimekon kahvikuppia.

Mitä pahaa on 10-20 vuotta vanhoissa autoissa? 

Vierailija
49/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen tavallisimmat ihmiset eivät ole korkeakoulutettuja. Olen itse KTM ja kirjanpitäjä. Vuosituloni ovat reilu 40K. Eli kyllä mä koulutukseni ja tulojen puolesta olen keskiluokkaa. Mun mies on insinööri (AMK) ja vuositulot olivat viimeksi 78k. Hän kuuluu siis ylimpiin tuloluokkiin. Saa lisätuloja myös sijoituksistaan, eli tulot yhteensä vuodesta riippuen 100-140K. Matkustamme paljon Euroopassa. Kaupunkilomat ja luontokohteet. Päälle lasten haluama pakettimatka per vuosi vesipuistohotellissa.

Vierailija
50/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nää oo statussymboleja vaan normielämää?

Nuo mainitut vanhemmat premium autot ja esim. merkkiasustekopiot / Espanjan matkat voisivat olla.

Tähänkin kysymys, mikä ongelma on vanha premium auto? Tyhmempää ostaa uusi premium auto ja toisaalta tylsempää ei premium.

Vierailija
51/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin hämmentynyt tästä keskustelusta. Selvästi ei ole ihan konsensusta siitä mitä on alempi keskiluokka. Mielestäni ne ovat niitä tavallisia toimistotyöläisiä, esim. sihteerit, kirjanpitäjät, lastenhoitajat yms.

Vierailija
52/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taitaa olla ylempää keskiluokkaa jo noilla tuloilla. Ainakin insinöörit ja aineopettajat. Koulutuksen puolesta myös sairaanhoitajat ovat keskiluokkaa.

Tulot ei yksin määritä sitä, mihin luokkaan kuuluu. Myös koulutus merkitsee siinä. 

Minä olen koulutukseni puolesta alempaa keskiluokkaa, mutta palkan perusteella en, kun tienaan alle mediaanitulon. Puolisoni on koulutuksensa puolesta duunari, mutta tienaa ylemmän keskiluokan palkkaa. Käytöksen ja kiinnostuksen kohteiden sekä kuluttamisen perusteella meitä on hankala laittaa mihinkään lokeroon. Meiltä puuttuu halu hankkia suurinta osaa niistä tavaroista, joita ihmisillä "kuuluu" olla. 

Vierailija
53/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö ketkäs sitten ovat keskiluokkaa, jos ei juuri opettajat, sairaanhoitajat ja AMK insinöörit? Ei ne ole alempaa ainakaan koulutuksen perusteella.

No kyllä insinöörit ja opettajat ovat keskiluokkaa ja monet etenin inssit sitä ylempää keskiluokkaa jo.

Alempaa keskiluokkaa on ammattitutkinnon suorittaneet, joiden tulotaso asuu keskituloisiin.

Vierailija
54/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v. nainen jolla mies ja pari pientä lasta. Työ jotain siistiä toimistotyötä. Sometetaan ja seuraillaan sisustus- ja perhejuttuja. Hiukset värjätty luonnollisen vaaleiksi tai oma maantienharmaa. Vaatetuksena kesällä se muodoton röyhelömekko, valkoiset tennarit ja marimekon laukku olalla. Tänä kesänä mekko ehkä vaihtuu leveisiin housuihin. Lapset puettu trendikkäästi trikooseen ja täytyy olla sävy sävyyn lastenhuoneen puulelujen kanssa. Ei saa olla mitään Prisma-vaatetta tai kirkkaita värejä. Vanhin lapsi hoidossa ja äiti kotona vauvan kanssa hoitovapaalla. Uusi omakotitalo jonka sisustus valkeaa, harmaata, beigeä mutta keittiön on oltava musta. Miehellä autona musta farkkubemari ja naisella joku valkoinen katumaasturi. Kerran vuodessa ulkomaille lämpöön. Isommat lapset harrastaa jääkiekkoa, taitoluistelua, voimistelua ja paljon kaikkea muuta, tavoitteellisesti tietenkin. Lapset voi viedä isovanhemmille kun halutaan kiva treffi-ilta joka tietysti kuvataan someen. Talous vedetty ehkä hiukan liian tiukalle mutta tärkeämpää on että kaikki näyttää samalta kuin muillakin instamammoilla.

Vierailija
55/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iti pyöräilee.

Mitä pahaa on 10-20 vuotta vanhoissa autoissa? 

Ei mitään, meilläkin on sellainen. Kun täällä väitettiin, että alempi keskiluokka ajelee Audeilla.

Vierailija
56/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi on ihan tukevasti keskiluokkaa tai ylempää keskiluokkaa riippuen tuloista, kasvuympäristöstä ja suvun perinnöstä. Alempi keskiluokka sekoittuu duunareihin pitkälti. Näillä ryhmillä on yleensä jokin koulutus tai edes yo ja tekevät jotain itseään elättävää työtä, mutta ei juurikaan arvosteta perinteistä sivistystä tai korkeaa kulttuuria.

Vierailija
57/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35v. nainen jolla mies ja pari pientä lasta. Työ jotain siistiä toimistotyötä. Sometetaan ja seuraillaan sisustus- ja perhejuttuja. Hiukset värjätty luonnollisen vaaleiksi tai oma maantienharmaa. Vaatetuksena kesällä se muodoton röyhelömekko, valkoiset tennarit ja marimekon laukku olalla. Tänä kesänä mekko ehkä vaihtuu leveisiin housuihin. Lapset puettu trendikkäästi trikooseen ja täytyy olla sävy sävyyn lastenhuoneen puulelujen kanssa. Ei saa olla mitään Prisma-vaatetta tai kirkkaita värejä. Vanhin lapsi hoidossa ja äiti kotona vauvan kanssa hoitovapaalla. Uusi omakotitalo jonka sisustus valkeaa, harmaata, beigeä mutta keittiön on oltava musta. Miehellä autona musta farkkubemari ja naisella joku valkoinen katumaasturi. Kerran vuodessa ulkomaille lämpöön. Isommat lapset harrastaa jääkiekkoa, taitoluistelua, voimistelua ja paljon kaikkea muuta, tavoitteellisesti tietenkin. Lapset voi viedä isovanhemmille kun halutaan kiva treffi-ilta joka tietysti kuvataan someen. Talous vedetty ehkä hiukan liian tiukalle mutta tärkeämpää on että kaikki näyttää samalta kuin muillakin instamammoilla.

Tämä on kyllä ylempää keskiluokkaa. Ei todellakaan alempaa. Ei edes keskiluokkaa enää.

Vierailija
58/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tää ole alemman keskiluokan elämää. Tukevasti keskiluokkaista.

Vierailija
59/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot ei yksin määritä sitä, mihin luokkaan kuuluu. Myös koulutus merkitsee siinä. 

Minä olen koulutukseni puolesta alempaa keskiluokkaa, mutta palkan perusteella en, kun tienaan alle mediaanitulon. Puolisoni on koulutuksensa puolesta duunari, mutta tienaa ylemmän keskiluokan palkkaa. Käytöksen ja kiinnostuksen kohteiden sekä kuluttamisen perusteella meitä on hankala laittaa mihinkään lokeroon. Meiltä puuttuu halu hankkia suurinta osaa niistä tavaroista, joita ihmisillä "kuuluu" olla. 

Sama. Minä olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut, mutta alle mediaanituloinen. Puolisolla on amk-tutkinto ja nipin napin kolmen tonnin kk-tulot. Kulutustottumusten puolesta ollaankin sitten täysin "luokatonta" väkeä, mitään turhaa ei omisteta, merkkituotteista ei piitata ja varallisuutta tai sen puutetta ei signaloida. Miehellä on asuntolaina ja halpa autonrämä, minulla ei edes niitä, mutta noin 80 tonnin säästöt. Ollaan varmaan sitten jonkin sortin keskiluokkaa, mutta enpä tiedä, missä se varsinaisesti näkyy ulospäin.

Vierailija
60/421 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakintopokaalit kirjahyllyssä - ei kirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan