Alemman keskiluokan "statussymbolit"?
Mistä tunnistaa alempaa keskiluokkaa olevan?
Aloitan Guessin laukulla ja ripsienpidennyksillä.
Kommentit (421)
Alempaan keskiluokkaan kuuluu matkustelu kohteisiin, jossa alkoholi on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikosya jos alempi keskiluokkaa ajelee Audeillaan Louis Vuottoneita heiluttaen?
niin se vihervasemmisto kuvittelee ALEMMASTA keskiluokasta ja keksii niille lisää veroja vaikka oikeasti monella ALEMPAAN keskiluokkaan kuuluvalla ei ole varaa edes ruokaan.
alemman keskiluokan jonnet ajaa velkabemareillaan lippis päässä
Keski-ikäiset sukulaiseni ovat alempaa keskiluokkaa, eli ylin koulutus on opistotasoa ja työpaikat sen mukaiset.
He arvostavat Pentikiä, Iittalaa, matkatoimiston järjestämiä matkoja, "helppoja" näytelmiä, kirjoja joita kaikki lukevat yms. Maku ei ole selvästi erilainen kuin ylemmällä keskiluokalla, mutta silti hiukan erilainen.
Ylempi keskiluokka pyrkii erottautumaan design-tuotteilla, erikoisiin kohteisiin tehdyillä omatoimimatkoilla, suoraan taiteilijoilta ostetuilla teoksilla jne. Huvittavasti he pyrkivät kaikki erottautumaan samalla lailla ja pitävät makuaan hyvin yksilöllisenä.
Vierailija kirjoitti:
Alempaan keskiluokkaan kuuluu matkustelu kohteisiin, jossa alkoholi on halpaa.
Ennemmin tämä on työväenluokkaista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paskainen ja risa Kånkkeni kassina. Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulun?
Vielä kun hommaat vekkulilla markkinakattilan pihalle, niin alempaa sosiaaliloisten keskiluokkaa olet.
Mihin luokkaan kuuluu miljonääri joka kulkee vanhoissa ryysyissä?
Vierailija kirjoitti:
Pistäkääs minut luokkaani:
- yrittäjäperheestä kotoisin
- ylempi AMK
- talouden tulot noin 108 000€ vuodessa, joista minun hiukan yli puolet
- naimisissa
- lapsivapaa
- käyn teatterissa, oopperassa, museoissa ja näyttelyissä kuukausittain
- lahjoitan joka kuukausi hyväntekeväisyyteen ja toimin vapaaehtoisena
- matkustan (yleensä länsivaltioissa, eniten Euroopassa) 4-10 kertaa vuodessa (huvikseni)
- android-lippulaivapuhelin korealaiselta merkiltä
- alle 10 000€ AOT ("salkku")
- asumisoikeusasunto kerrostalossa pk-seudulla
- kuljen julkisilla
- omistan satakunta kirjaa, (ja olen lukenut jokaisen)
- luen joka kuukausi useita kirjoja
- töissä asemaltani "keskijohtoa", oikeasti kuintekin asiantuntijatehtävä
- värjään hiukseni, ripseni ja kulmani, ei muuta feikkijä
- pukeudun mustaan
-
Saatananpalvoja ilmiselvästi kun mustaan pukeudut, nuo kirjatkin varmasti jotain kulttikirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko duunari. Keskiluokkaisuuteen ja yläluokkaisuueten kuuluu myös estetiikka, joskin vaihtelevasti. Jos ei piittaa ollenkan siitä miltä näyttää, on duunari tai kadun mies
Mihin luokkaan kuulutaan kun mies on DI, miljonääri, kansainvälisen pörssiyhtiön tj, itse olen yo, johtotehtävissä it-alalla. Mies on lukenut koulukirjojen lisäksi 5 kirjaa elämänsä aikana, minä olen se, joka ahminut kirjallisuutta lapsesta saakka. Historia, taidehistoria, sotahistoriaa harrastuksena, toki myös liikutaan paljon: golf, tennis, laskettelu, kuntosali. En jaksa juosta merkkivaatteiden perässä, mies pukeutuu Bossiin. Itse tykkään kierrellä kirppareitakin. Lapset: sähköfirman omistaja, autojen sisäänostaja, toiseksi nuorin opiskelee ja sijoittaa, nuorin vielä alakoulussa. Matkustellaan paljon: lappiin, koska siellä on sukua, Thaimaassa talo, yksi mökki Tahkolla. Seuraava reissu Italiaan, nähtävyyksiä ja hyvää ruokaa tutkimaan ja toki golfataan
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan kuulutaan kun mies on DI, miljonääri, kansainvälisen pörssiyhtiön tj, itse olen yo, johtotehtävissä it-alalla. Mies on lukenut koulukirjojen lisäksi 5 kirjaa elämänsä aikana, minä olen se, joka ahminut kirjallisuutta lapsesta saakka. Historia, taidehistoria, sotahistoriaa harrastuksena, toki myös liikutaan paljon: golf, tennis, laskettelu, kuntosali. En jaksa juosta merkkivaatteiden perässä, mies pukeutuu Bossiin. Itse tykkään kierrellä kirppareitakin. Lapset: sähköfirman omistaja, autojen sisäänostaja, toiseksi nuorin opiskelee ja sijoittaa, nuorin vielä alakoulussa. Matkustellaan paljon: lappiin, koska siellä on sukua, Thaimaassa talo, yksi mökki Tahkolla. Seuraava reissu Italiaan, nähtävyyksiä ja hyvää ruokaa tutkimaan ja toki golfataan
Alempaa keskiluokkaa sen perusteella että kehuskellaan rahoilla, rikastumisella, sillä että ollaan luettu viisi kirjaa elämän aikana, lasten duunariammatissa menestymisellä. Alemman keskiluokan unelmia on selvästi toteutettu kuten talo Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko duunari. Keskiluokkaisuuteen ja yläluokkaisuueten kuuluu myös estetiikka, joskin vaihtelevasti. Jos ei piittaa ollenkan siitä miltä näyttää, on duunari tai kadun mies
Mikä duunari se nyt on jos ei tarvitse töitä tehdä. Taisi Ikean perustajakin kulkea vanhoissa vaatteissa ja ajella vanhoilla autoilla, ei häntä varmaan kukaan duunariksi olisi luokitellut. Tai se Herlin, se boheemi, eipä ollut duunari hänkään. Mennään eri maailmaan ja kulttuuriin mutta esim brittikuninkaalliset, ml Elisabet, vapaa-ajalla/lomilla ovat hyvinkin maanläheisiä ja pukeutuminen kaukana kalliista tai tyylikkäästä, duunareita heistä ei silti tule millään.
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaan.
Ai täällä keskustelu on kehuskelua? Mielenkiintoinen keskustelupalsta
Vierailija kirjoitti:
Erittäin työväenluokkaista on se, että ei haluta ymmärtää ilmiötä ja syventyä siihen, vaan halutaan kertoa siitä oma mielipide. Tai kuten tässä on edeltäviä kirjoittajia vähän sen narsistisemmassa muodossa, jossa halutaan kuulla asiaan muiden mielipide.
Nimenomaan unelmia. Ei alemmalla keskiluokalla ole todellakaan varaa ostaa taloa thaimaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä duunari se nyt on jos ei tarvitse töitä tehdä. Taisi Ikean perustajakin kulkea vanhoissa vaatteissa ja ajella vanhoilla autoilla, ei häntä varmaan kukaan duunariksi olisi luokitellut. Tai se Herlin, se boheemi, eipä ollut duunari hänkään. Mennään eri maailmaan ja kulttuuriin mutta esim brittikuninkaalliset, ml Elisabet, vapaa-ajalla/lomilla ovat hyvinkin maanläheisiä ja pukeutuminen kaukana kalliista tai tyylikkäästä, duunareita heistä ei silti tule millään.
Ingvar Kamprad piti nimenomaan kiinni omasta taustastaan, lentokoneessa matkustettiin turistiluokassa eikä hiuksia koskaan leikattu kotimaassa vaan aina halvalla silloin kun oli käymässä jossain halpamaassa. Kamprad ei olisi koskaan voinut menestyä opinnoissa ja hänen oli hyvin vaikea hahmottaa mitään numeroita. Juuri siksi kaikilla Ikean tuotteilla on nimet, koska liikkeen perustaja pystyi hahmottamaan tuotteita vain erisnimien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin työväenluokkaista on se, että ei haluta ymmärtää ilmiötä ja syventyä siihen, vaan halutaan kertoa siitä oma mielipide. Tai kuten tässä on edeltäviä kirjoittajia vähän sen narsistisemmassa muodossa, jossa halutaan kuulla asiaan muiden mielipide.
Eikö sua kiinnosta keskustella asioista? Yleensä silloin tulee esille myös mielipiteitä. Niitä ei kannata kuitenkaan pitää faktoina, kuten esimerkiksi sinun kommenttisi
Ainakin av-mammoja potuttaa jos joku menestyy ja sen näkee. Nykynuoriso alkaa olla jo erilaista; jos menestyy, siitä saa ottaa ilon irti. Hyvä että ajat ja tavat muuttuu
Ei putkari ole keskiluokkaa vakka olisi miljonääri. Ehkä sitten, jos tämän lapsi kouluttautuu kaupalliselle alalle tm. suvun status muuttuu. Suurin osa yhteiskunnasta koostuu ns. duunariammateista ja alempaa keskiluokkaa on näiden duunarien johto: se joka istuu toimistossa osoittamassa työtehtäviä. Ylempää keskiluokkaa ehkä professorit ja muut vastaavat ylisuorittajat. Sitten on vino pino esim. luovan alan tekijöitä, konsultteja, ja muuta sekalaista porukkaa, jotka saattavat heilahdella rajustikin eri luokissa, ennen kuin asema vakiintuu, mutta jotka eivät selvästi ole duunareita, eivätkä he oikein keskiluokkaankaan sovi