Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...

Loppuelämän jojo
31.05.2023 |

Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.

Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.

Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.

Kommentit (327)

Vierailija
21/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö "tutkimuksia" taas.

Ei ole.

Tästä on jo ennemmin ollut tutkimuksia ja kyllä tuo aapeen juttu paikkansa pitää.

Juuri tuon takia moni palaa siihen korkeimpaan painoonsa takaisin ja laihdutuksen jälkeen on vaikea pysyä siinä, vaan paino herkästi alkaa nousta, jos ei ole tarkkana.

Vierailija
22/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

95kg enimmillään.

Elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituutta 163cm, viime keväänä 75,5kg. Nyt paino 67,5kg. Mummu 60v.

Vierailija
24/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on pysynyt koko aikuisiän 62-64kg:n välissä. Eli korkein on tuo 64 jos raskauksia ei lasketa. Nissä on tullut painoa lisää 9-15 kg.

Vierailija
25/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaahdotaan jatkuvasti siitä, kuinka ihmiset vain paisuvat paisumistaan. Sitten tehdään tällaisia aloituksia, jotka eivät varsinaisesti rohkaise ketään pudottamaan painoaan. Logiikka?

Ei kannata laihduttaa. Suurin osa lihoo takaisin. Sen sijaan kannattaa tehdä pieniä mutta pysyviä muutoksia. Itselleni tämän kevään olennainen muutos oli napostelun lopettaminen. Ei enää mitään suuhun aamiaisen (kaksi leipää + teetä) ja lounaan välillä. Lounaan ja päivällisen välillä tarvitsen välipalan, koska syön lounaan 13-14 aikoihin ja päivällisen vasta 21 aikoihin.

Vierailija
26/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy." --- Tämä ei edelleenkään pidä paikkansa, vain niiden koko kasvaa, määrä on luotu jo ennen aikuisuutta. Sen takia on äärimmäisen tärkeää ehkäistä lapsuuden ja nuoruuden aikaista lihavuutta.

Vierailija
27/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vuoksi nyt tutkitaan intensiivisesti metabolian resetointia tai onko se ylipäätänsä mahdollista osana painonhallintaa. 

Vierailija
28/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off topic: Miksi kutsut itseäsi mummuksi, vaikka ketju ei liity mitenkään isovanhemmuuteen? Kysyn siksi, että olen saman ikäinen eikä minun tulisi mieleenikään kutsua itseäni mummuksi, ei sittenkään vaikka olisi lapsenlapsia (paitsi tietysti heille).

Vierailija
29/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

89 kg. Pituutta on 160 cm.

90 % laihduttaneista lihoo takaisin lähtöpainoon ja usein jopa sen yli.

Tämä väite on kumottu jo vuosikymmeniä sitten, mutta jostain syystä siihen törmää silti jatkuvasti. Prosenttiluku vaan hieman vaihtelee kertojasta riippuen.

Suomenkielistä tietoa en nyt jaksa etsiä, mutta tästä voit lukea aiheesta lisää jos englanti sujuu:

https://www.nytimes.com/1999/05/25/health/95-regain-lost-weight-or-do-t…

Vierailija
30/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmillään nyt eli 61 kg. Olen 158 cm ja toki lihaksia löytyy mutta huomaamattomasti nämä lisäkilot ovat tulleet iän myötä. Viihdyn kehossani paremmin ja se näyttää hyvältä kun painan n. 53-55 kg. Tähän nyt tähtään.

Vierailija
31/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viisas pyrkii toimimaan ennaltaehkäisevästi, niin toisessa ääripäässä on pessimisti, joka ei uskonsa menettäneenä viitsi edes yrittää.

Vierailija
32/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pidä paikkaansa. Minä painoin enimmilläni noin 80 kiloa, mutta kroppani pyrkii 60 kiloon. Kun lähdin stressaavasta työstä ja parisuhteesta, paino tippui kuin itsestään.

Vierailija
33/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

92 kg ja olen huomannut tuon saman. Olen sitä tyyppiä, joka on ollut syntymästään asti pyöreä ja olen sen ajan lapsi, joka ei herkkuja saanut vaan ihan sitä samaa kotiruokaa, jolla veli oli jopa liian laiha. Painoin jo 13-vuotiaana 78 kg ja 30-vuotiaaksi asti tuo oli maksimipaino, mutta sen jälkeen lihoin 86-kiloiseksi ja nelikymppisenä vielä reilut 5 kg lisää. Liikun paljon eli arkenakin vähintään kävelen 10 000 askelta täyteen ja syön vain ruoka-aikoina, mutta laihtuakseni tai uudessa painossa pysyäkseni tarvitsen niin rajun hiilarien rajoittamisen ja kalorivajeen, etten vaan kestä sitä pidemmän päälle, koska laihduttaessani palelen kesäkuumallakin kuin horkassa ja kärsin huimauksesta. Inhoan olla tällainen, mutta en jaksa taistella vastaan. Kokeilin hetken superdieettiä, jolla moni normaalipainoinenkin laihtuu useamman kilon kuukaudessa, mutta minulla siitä kaikesta puuronpuputuksesta paino vaan alkoo nousta.

Vierailija
34/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 100kg ja olen 170cm pitkä. Tästä painosta on aikaa lähemmäs 20 vuotta. Nykyisin painan 75-80kg. Kun tuosta 100kg laihdutin alle 80kg niin sen jälkeen yhden kerran on paino käynyt muistaakseni 90kg kilossa, muuten pysynyt suht samana. Ei mielestäni erityisemmin pyri sinne sataan enkä tarkkaile painoani kovinkaan paljon. Jos vaakaa alkaa näyttämään likaa niin vähän katsoo mitä syö/on syönyt ja se on siinä.

Toki ylipainoa on vieläkin mutta muuten olen parhaimmassa fyysisessä kunnossa mitä olen koskaan ollut.

Vierailija
35/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 80 kg ja pituus 166. Normaalisti painan 63-65 kg. Nyt olen alkanut tehdä pieniä muutoksia ruokavaliooni ja paino tippunut kahdessa viikossa 1.5 kg.  Tavoitteena rauhallinen painonpudotus ja vuodessa normaalipainoon.

Vierailija
36/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 kg mutta olin silloin raskaana.

Elimistöni on hyvin pysynyt noin 55kg painossa jo vuosikymmeniä.

Vierailija
37/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy." --- Tämä ei edelleenkään pidä paikkansa, vain niiden koko kasvaa, määrä on luotu jo ennen aikuisuutta. Sen takia on äärimmäisen tärkeää ehkäistä lapsuuden ja nuoruuden aikaista lihavuutta.

Tämän olen itsekkin lukenut että nuoruuden lihavuus vaikuttaa rasvasolujen määrään ja siten aiheuttaa ongelmia painonhallintaan aikuusuudessa. Tosin itse olen suht vaivattomasti kyennyt pitäämään painoni kurissa vaikka teininä painoindeksi huiteli reilusti 30 yläpuolella.

Vierailija
38/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Off topic: Miksi kutsut itseäsi mummuksi, vaikka ketju ei liity mitenkään isovanhemmuuteen? Kysyn siksi, että olen saman ikäinen eikä minun tulisi mieleenikään kutsua itseäni mummuksi, ei sittenkään vaikka olisi lapsenlapsia (paitsi tietysti heille).

Minä olen 45 ja kutsun itseäni usein mummoksi, vaikkei minulla ole edes lapsia. Alkaa vaan olla jo niin raihnainen eikä totuus peittelemällä muutu.

Vierailija
39/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 104kg / 161cm. Synnytän parin viikon sisään ja toivon todella, että synnärille jää se 15kg, mitä viimeksikin ja ensimmäisen kuukauden aikana tippuu toiset 15kg lisää, kuten viimeksikin. Siltikin on pyöreyttä, mutta edes jotenkin hallinnassa. En tiedä, miksi raskaus aiheuttaa minulla niin valtavan turvotuksen. Asiaa on tutkittu ja kaikki diabetekset, raskausmyrkytykset yms. poissuljettu. Läskiähän tämä ei pelkästään ole, kuten nopeasta painon tippumisesta saattoi viimeksi päätellä.

Vierailija
40/327 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo totta. 

Painoa, johon ihmisen keho pyrkii, säätelevät monet asiat. Ei ole mitään "kaikin keinoin" -mekanismia, vaan esim. stressi yleensä nostaa painoa (paitsi joillain laskee) ja kun stressi vähenee, paino palautuu normaalimpaan.

Kylläisyyden tunnetta, joka syömistä käytännössä säätelee, sääteleee monet asiat. Stressin lisäksi esim. ravinnon laatu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme