Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut älykkäät ihmiset eivät osaa puhua englantia hyvin?

Vierailija
30.05.2023 |

Ovat kuitenkin lahjakkaita ja menestyneitä

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että englannin kielen osaaminen on sisäsyntyistä ja osaamisentaso määräytyy äo:n mukaan.

Vierailija
22/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on nimenomaan puheesta, niin jotkut voivat myös olla motorisesti kömpelöitä. Vaikka on laaja sanavarasto ja osaa kieliopin ja tietää miten pitäisi lausua, niin suu ei vain tottele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että älyn mittari on jonkun tietyn kielen osaaminen. Ilmeisesti britit ja jenkit on kaikki älykkäitä

Nehän vasta ovatkin laiskoja opettelemaan muita kieliä.

Vierailija
24/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen on älykäs?

Vierailija
25/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosisatoja sitten Suomessakin ruotsinkielisen ylimistön brassailukieli oli ranska.

Vierailija
26/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älyä on monenlaista, toiset ovat älykkäitä kielissä,toiset matikassa,toiset käytännön asioissa,toiset empatiassa.. jne. Tuskin maailmassa on sellaista ihmistä joka on älykäs jokaisessa asiassa. Se miten suoriudut kouluista tai miten paljon opiskelet ei liity ihmisen älykkyyteen millään tapaa.

Kyllä monilahjakkaita sekä lisäksi empaattisia ja järkeviä ihmisiä on myös olemassa, mutta huomattavan vähän toki. Silti myös nämä ihmiset joutuvat hankkimaan tiedot ja taidot ns. itsensä ulkopuolelta eli ne eivät ole sisäsyntyisiä. Olen itse opiskellut aikoinani sekä laajaa matematiikkaa, että ollut hyvä kielissä, mutta myös musiikissa, kirjoittamisessa ym. Vakava sairastuminen katkaisi kuitenkin mahdollisuudet opiskella jo ennen kuin ehdin täysi-ikäiseksi. Sen jälkeen elämä on ollut pelkkää selviämistä eli kovin laajat opinnot eivät ole missään vaiheessa olleet mahdollisia. AMK:hon asti olen vuosien myötä ja pieniä taukoja pitäen jaksanut ja pystynyt, mutta ne on niin heppoisia pilipali opintoja, että niistä selviää tekemättä juuri mitään eli hyvin pystyi tekemään aivan täysin puolikuntoisenakin. On siis totta, että koulumenetys ei aina kerro älyn tasosta. Syitä on toki muitakin kuin vain tuossa kertomani sairastaminen (mm. neuroepätyypilliset, oppismisvaikeudet, vaikea tausta/elämäntilanne ja sen aiheuttamat haasteet jne. jne.).

Vierailija
27/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien lahjakkuus ja älykkyys ole kielellistä.

Ehkä he ovat käyttäneet aikansa jonkun muun asian oppimiseen.

Aloitus on mainio esimerkki siitä, miten älykkyys mielletään.

Ja miten voi huomata, jos sitä ei ole, ;) Koska ei millään pahalla, mutta eikö tämä ole itsestäänselvä asia? Voisi kysyä myös miksi kaikki fiksut eivät osaa tanskaakaan, senkin voisi mainiosti opetella. Ja veneilyn ja ohjelmoinnin. Miksei ne kaikki jo tee niin. Heti.

Vierailija
28/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikin unohtuu jos sitä ei käytä ja tarvitse. Oli älyä tai ei.

Vierailija
29/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut älykkäät ihmiset ei ole hyviä shakissa?

Vierailija
30/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ne jotkut ap:n tietämistä älykkäistä osaavat muita kieliä kuin englantia. 

Vierailija
31/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pidetään älykkäänä, kun puhun saksaa ja ruotsia hyvin, vaikka englantia tosi huonosti.

Olen matemaattisesti lahjakas, mutta kouluaikanani kaikki fiksuimmat opiskelvat saksaa ja loput englantia.

Englantia pidettiin jotenkin "halpana".

Haluaisin toki osata englantia, mutta vanhana ei enää opi niin kuin nuorena.

Vierailija
32/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minäpä se osaan suomen lisäksi ruotsia, saksaa, englantia, ranskaa, italiaa, venäjää, kiinaa ja jonkun verran espanjaa, japania ja arabiaa. 

Ja en ole älykäs ihminen. Taitaa äo olla ihan keskiverto. Olen vain kielellisesti lahjakas.

Vierailija
33/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti aika monen lahjakkaan ja jopa jollain erityisalueella pitkällekin edenneen vaikuttaa olevan vaikeaa puhua kovin hyvää suomeakaan, vaikka se olisi äidinkieli. Englanti ei ole erityisen helppo kieli varsinkaan ääntämykseltään ollakseen yleinen, kansainvälisen kommunikoinnin valtakieli länsimaissa. Ranska on myös vaativaa - oma lukunsa on, kun ranskalaiset puhuvat englantia.

Vierailija
34/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompaa oppia se jonkun amerikan englantia puhuvan kanssa vaikka, koska jos lausejärjestys menee pieleen, asiantuntija huomaa sen heti. Itse ei tiedosta sitä.

Vierailija
35/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta?

Vierailija
36/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi helpompaa oppia se jonkun amerikan englantia puhuvan kanssa vaikka, koska jos lausejärjestys menee pieleen, asiantuntija huomaa sen heti. Itse ei tiedosta sitä.

Korjaan, sanajärjestys tai lauseen muodostus. 

Vierailija
37/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että älyn mittari on jonkun tietyn kielen osaaminen. Ilmeisesti britit ja jenkit on kaikki älykkäitä

Aloittaja tietysti tarkoittaa että suomalainen ei puhu täysin kuten natiivi englanninkielinen - eli ap ei ainakaan ole älykäs.

Vierailija
38/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että joiltain ihmisiltä puuttuu musiikillinen ja kielikorva ja tällöin kielien oppiminen ja lausuminen on hankalampaa kuin jopa vähemmän älykkäälle, joilla kielet tulee luonnostaan. Kielien osaamisessa tarvitsee logiikan ja

nokkeluuden lisäksi muistia, kiinnostusta kieleen, rytmitajua ja tarkkaa korvaa.

Useimmat älykkäät kyllä osaa englantia vähintään keskiverrosti,niin usein sitä kuulee ja tarvitsee ainakin jos on nuorempaa sukupolvea.

Vierailija
39/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen voi sisäistää ihan lukemalla, kuuntelemalla tvohjelmia ja tekemällä sanajärjestystehtäviä.

Vierailija
40/75 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraan kielen "hyvin" puhuminen vaatii hyvää muistia ja sävelkorvaa. Ei ihan jokaisella älykkäällä ole. Kaikki eivät myöskään ole edes panostaneet englannin opiskeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi