Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin itsevarmuutta lisää?

Vierailija
30.05.2023 |

Olen lapsesta asti ollut aika epävarma. Muistan jo jostain 4-vuotiaana olleesta tilanteesta, kun kummitäti kyseli joululahjatoiveiden perään. Taisin touhua nukkea ja sitten harmitti, kun olisinkin halunnut luistimet ja jäi mielikuva, että en ole varma, pidänkö hiihdosta, niin en uskalla toivoa suksia.

Lukiossa en tiennyt, mitä haluan opiskella. Kävin monta kertaa ammatinvalintapsykologilla. Ammattikorkeassa mietin viimeisenä vuonna, onkohan oikea ammatti. Ekassa työpaikassa olin 3 vuotta, kun pohdin, mitä työtä oikeasti halusin tehdä. En tiedä vieläkään, vaikka opiskelin uuden ammatinkin.

Parisuhteessa jouduin jo nuorena alisteiseen asemaan, poikaystävä päätti kaikesta. Nykyinen aviomies tuskastuu, kun en osaa päättää asioista. Epävarmuus iskee sekä arjessa että isommisss ratkaisuissa.

Haluaisin kehittää lisää itsevarmuutta, mutta en osaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutat aina äänekkäästi mitä oot tekemässä, tai aikomassa tehdä.

Vierailija
2/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lihaskunto lisää itsevarmuutta. Treenaamaan, ap.

Tiedän, ettet odota tätä vastausta, etkä tule tekemään niin, mutta silti toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele uusia reseptejä. Napsauta Youtubesta dance workout videoita. Rupea kiinnittämään huomiota äänenpainoon,ryhtiin ja istuma-asentoon.

Vierailija
4/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen kiltteys ainakin kuulostaisi olevan tuossa vaikuttamassa ja koetko jonkinlaista häpeän tunnetta valinnoistasi?

Itsetunnon kehittymisessä onnistumisen tunne olisi tärkeää, eli vaikka sitten tekisit alkuun pieniä päätöksiä sellaisista asioista, joista tiedät sinulle tulevan hyvä mieli. Itsetunnon ja erityisesti itsevarmuuden kehittyminen vaatii sieltä omalta mukavuusalueelta poistumista, ensin pienin askelin ja pikku hiljaa enemmän ja enemmän.

Vierailija
5/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita joku kamppailulajiharrastus, jossa on sparria ja otteluharjoituksia.

Vierailija
6/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen kiltteys ainakin kuulostaisi olevan tuossa vaikuttamassa ja koetko jonkinlaista häpeän tunnetta valinnoistasi?

Itsetunnon kehittymisessä onnistumisen tunne olisi tärkeää, eli vaikka sitten tekisit alkuun pieniä päätöksiä sellaisista asioista, joista tiedät sinulle tulevan hyvä mieli. Itsetunnon ja erityisesti itsevarmuuden kehittyminen vaatii sieltä omalta mukavuusalueelta poistumista, ensin pienin askelin ja pikku hiljaa enemmän ja enemmän.

En koe häpeää valinnoista. Sellaista ongelmaa ei ole, mutta olen epävarma, miten olisi viisainta valita. Joskus mieheni sanoi, että minä se en osaisi edes elvytystilanteessa päättää, aloitanko puhaltamalla vai paineluilla. Se on varmaan totta. Luultavasti koettaisin miettiä, miten tätä ea-kurssilla opetettiin. Sanotaanko näin, että olen hidas tekemään etenkin muutoksia. Jos on puolison kanssa puhuttu, muutetaanko maalle pieneen kylään, käyn läpi plussia ja miinuksia, mutta en osaa päättää, haluanko muuttaa vai en. Tämä oli keksitty esimerkki, tuollaisen valinnan edessä en ole ollut.

Nuorena ihailin ihmisiä, joilla on vahvat mielipiteet ja osaavat perustella niitä. Se voi olla yksi epävarmuutta tuottava tekijä, että ei minulla oikeastaan ole kovinkaan vahvoja mielipiteitä. Vaaleissa voin äänestää eri puoluetta kuin edellisissä vaaleissa enkä koe siinä ristiriitaa.

-ap

Vierailija
7/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinpohjainen itseesi tutustuminen. Sitten uskallusta olla oma itsesi ja seurata sitä, mitä todella haluat.

Vierailija
8/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero epävarmassa miehessä ja naisessa on se että naisella se ei estä parisuhteen saamista. Miehet antaa paljon anteeksi naisessa ja naiset ei sitten niinkään miehessä. Samon kun elämänhallintaongelmainen ja mielenterveydeltään järkkyvä mies on yksin ja syrjäytynyt niin nainen on Toisenlaiset äidit sarjassa.

Vierailija
9/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero epävarmassa miehessä ja naisessa on se että naisella se ei estä parisuhteen saamista. Miehet antaa paljon anteeksi naisessa ja naiset ei sitten niinkään miehessä. Samon kun elämänhallintaongelmainen ja mielenterveydeltään järkkyvä mies on yksin ja syrjäytynyt niin nainen on Toisenlaiset äidit sarjassa.

Ikävää kuulla, jos olet kokenut noin. Minä olen ajautunut kahteen ihmissuhteeseen nuorena, joissa toinen oli hyvin dominoiva. Vasta nykyinen aviomies on ensimmäinen, joka ei käytä väärin minussa asuvaa epävarmaa puolta. Vaikka hän joskus tuskastuu, jos minulla on vaikeuksia päättää jotain arjen asiaa, hän ei kuitenkaan paina minua tahallisesti maahan tai pakota toimimaan juuri jollain tietyllä tavalla. Minusta myös epävarmuutta kokeilla miehillä pitäisi olla oikeus löytää parisuhde.

-ap

Vierailija
10/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistumisen kokemuksista. Mikä onnistuu onko joku liikunta, harrastus tmv. Kun onnistut, vahvistut. Äläkä ole liian ankara itsellesi.

Mene itsepuolustuskurssille.

Vierailija
11/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemällä itsevarmuuden joltakin toiselta.

Vierailija
12/28 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävarma nainen on sadistien suosiossa, miellyttää ja joutuu tilanteisiin joihin ei halua.

Jos ei osaa pitää puoliaan on parempi olla yksin.

Vierailija
13/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ettet odota tätä vastausta, etkä tule tekemään niin, mutta silti toimii.

Samaa mieltä. Terve mieli terveessä ja vahvassa kehossa.

Käyn salilla ennen tärkeitä kokouksia.

Ja sitten lisäksi esim. pallopelit opettavat hyökkäämään, harhauttamaan ja etsimään vastustajan heikkoja kohtia.

Vierailija
14/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on tuota samaa, paitsi että minulla se epävarmuus keskittyy siihen, miltä näytän: näytänkö lihavalta, onko vaatteet vääränlaiset, hiukset huonosti, puhetyyli vääränlainen, jne. Uskon tämän tulleen siitä kun vanhempani arvostelivat jatkuvasti ulkoista olemustani ja suorituksiani niin että koskaan ei ollut hyvä ja mikään ei riittänyt. Niinpä keskityn aikuisenakin vääriin asioihin.

Vierailija
15/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetutkiskelu on auttanut minua, missä olen hyvä, missä en. Miten käyttäydyn ja tunnen tietyissä tilanteissa, miksi käyttäydyn näin jne.. Rehellisyys itselle ja muille on hyvä lähtökohta, ymmärrys että kaikki asiat voi esittää, kunhan miettii vain miten sen esittää.

Pyri työstämään näitä ongelmakohtia, esimerkiksi vaikka miellyttämisen tarve jne.. Ei tarvi olla kpää, mutta aseta rajoja.

Ymmärrä että tämä on välillä vaikeaa, mutta myös palkitsevaa. Ole armollinen itsellesi ja hväksy itsesi puutteineen mutta pyri parempaan. Yritä rakentaa itsellesi mielekäs elämä.

Vierailija
16/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi epävarma tyyppi. Erityisesti ruoka aiheuttaa epävarmuutta. Mitä haluan syödä, mitä tekee mieli, jaksanko laittaa itse, pitäisikö hakea noutoruokaa, onko tuhlausta käyttää niin paljon rahaa ruokaan. Olin Lintsillä seurueessa viime kesänä enkä syönyt mitään koko päivänä. Tuntui, että oli kaikki liian kallista, hinta:laatusuhde pielessä eikä mikään näyttänyt herkulliselta.

Epävarmuutta esiintyy minulla myös ihmissuhteissa. Ne eivät kestä, koska mietin, tuleeko tästä mitään, välittääkö tuo toinen minusta oikeasti, mikä meidän tulevaisuus on. Ystäväni sanoi kuvaavasti, että analysoin koko suhteen läpi yhteiseen vanhuuteen asti jo ensitapaamisella. Hän on harvoja ystäviäni, koska olen hyvin epävarma luomaan uusia ystävyyssuhteita. Olen epävarma siitä, miten minun pitäisi olla, onko se uusi tuttava vilpitön, onko tässä jotain jekkua takana, onko hänellä kuitenkaan aikaa minulle, pidänkö edes koko ihmisestä.

Minulla on jossain määrin samanlainen äiti, mutta hänellä esiintyy epävarmuuden lisäksi vainoharhaisuutta ihan mielenterveyden puolen diagnoosiin asti. Pelkään itsekin, että sairastun samaan sairauteen.

Vierailija
17/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tämä toimii!

Vierailija
18/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viemällä itsevarmuuden joltakin toiselta.

Mitä ihmettä! Säälittävää ja sairasta.

Vierailija
19/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen epävarma mies ja on noita naisia riittänyt. Ehkä ne parikymppiset instabeibet eivät annakaan anteeksi, mutta kyllä nekin tippuvat sieltä norsunluutornista kun ikää tulee. Me miehetkin haluamme joskus hyväksyntää ihan vääränlaisilta naisilta ja yleistämme helposti. Se, että joku jää huomaamatta ei tarkoita sitä, etteikö häntä olisi olemassa. Ehkä etsit väärästä seurasta.

Vierailija
20/28 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolisoni on tollainen. Epävarma, alistuva. Päätän sen puolesta, mikä on itse asiassa meille molemmille hyödyllistä ja kuumaa. Mutta se on toinen tarina.

Se mitä tulin sanomaan, on että itsevarmuutta voi treenata. Salilta löytyy, kamppailusalilta vielä enemmän. Naiseni hipoo jo kilpatasoa, ja on ihan eri ihminen kuin aloittaessaan 4v sitten. Kroppa, ääni, liike, ryhti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän