Siis miksi jotkut teinit eivät mene ollenkaan KESÄTÖIHIN
Kyselin tuossa vähän aikaa sitten yhden sukulaisteinin kesätyökuviosta ja ei kuulemma ollut menossa MIHINKÄÄN KOKO KESÄNÄ. On se nyt kumma kun ei työ maistu, vaikka ikää on jo 15 vuotta. Minä olin ollut joka kesä mansikkapelloilla 13-vuotiaasta lähtien. Todella laiskaa tämä nykynuoriso, kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään tehdä itse
Kommentit (105)
Nuorten lisäksi vanhemmatkin haluavat lomailla ja hengähdystauon kuljetusvastuusta. Nuoren kesätöihin meno voi edellyttää sitä, että se vanhempi joutuu sinne kuljettamaan. Suinkaan kaikki nuoret eivät asu tai kesätyöpaikat sijaitse hyvien kulkuyhteyksien päässä.
Kesätöihin ei mennä - sinne päästään...
Ihmettelen kyllä sitä, mistä johtuu, että ravintoloihin ja kuppiloihin päätyy niin paljon näitä suomea osaamattomia työntekijöitä kun suomea äidinkielenään puhuvien on niin vaikea saada kesätöitä opiskelijakaupungeissa - joku outo juttu siinä on.
Totta ja miksi myöskään kaikki aikuiset eivät mene töihin? Laiskuutta sekin.
Ei vaan:
0/5
Ei mansikkapelloille ole suomalaisilla teineillä mitään asiaa. Ulkomaalaiset vain saavat niitä marjoja poimia.
Olen kotoisin 2500 asukkaan pikkukunnasta. Yläasteikäisiä meillä oli noin 90. Kesätyöpaikkoja, jotka eivät vaatineet koulutusta tai täysi-ikäisyyttä oli 6: seurakunnalla 4 (hautausmaa+leirit), kaupalla 1, kunnalla ulkotöissä 1. Pääsin yhtenä kesänä leireille ohjaajaksi. Tienasin 100e/10 päivän leiri. Seuraavaksi lähin kunta 30km päässä, jossa yhtä huono kesätyötilanne, eikä sinne ollut julkisia yhteyksiä. Seuraavaan kaupunkiin 60km. En sitten hakenut sinne kesäksi vaan menin töihin vasta 19-vuotiaana, kun muutin opiskelemaan tuohon kaupunkiin. Tämä vuonna 2006. Ei ole minun työttömyyteni ollut laiskuudesta kiinni vaan mahdollisuuksien puutteesta. Ei se ole niin helppoa.... Opiskelijana teinkin sitten lähes täyttä työviikkoa pääasiassa yötöissä ja nuokuin koulun läpi keskinkertaisin arvosanoin.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran aloitit tyhjänräksytyksesi ja nokittelun niin kerropa teineille ja meille kaikille oma nykytilanteesi eli mihin ja miten pitkälle pääsit (yhtenä monien kaltaistesi joukossa) mansikkapellolla pyllistellen/ahertaen?
Missä ap on (kesä)töissä? Jämähtänyt mansikkapellolle ympärivuotisesti?
Olen iloinen etten ollut teininä kesätöissä kun nyt on takana yli 40 vuoden työputki ilman yhtään kunnon lomaa (kunnon loma olisi yli viikon).
Teini oli töissä mutta sai jo kuukauden jälkeen tarpeekseen. Oli kuulemma niin tylsää ja raskasta.
En ollut teininä kesätöissä. Aloitin 20-vuotiaana ja sen jälkeen on kokoajan töitä riittänytkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä ole helppo saada nykyään ilman suhteita. Jos menee normaalin hakuprosessin kautta niin yhteen paikkaan voi olla hyvin yli 100 hakijaa. Ei enää olla missään 80-luvulla, jossa töitä oli enemmän tarjolla kuin tekijöitä
Täysin samaa mieltä, mutta ei niitä töitäkään ollut enää 1980-luvulla ihan helposti saatavilla, jos ei ollut ns. suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä ole helppo saada nykyään ilman suhteita. Jos menee normaalin hakuprosessin kautta niin yhteen paikkaan voi olla hyvin yli 100 hakijaa. Ei enää olla missään 80-luvulla, jossa töitä oli enemmän tarjolla kuin tekijöitä
Meille ei ainakaan ole hakijoita, ei nuoria eikä vanhempiakaan. Tänä kesänä nuoria haki 3 ja kaikki otettiin, tarve olisi ollut ainakin yhdeksälle. Aikuisiakaan ei hakenut kuin neljä, jotka nekin kaikki otettiin, vaikka tarve olisi ollut 5-6. Kausityö hautausmaalla.
Onko kyseessä seurakunta vai joku alihankkijafirma? Meillä päin ei seurakunnalle aikanaan päässeet kuin erään herätysliikkeen kannattajat ja seurakunnan työntekijöiden lapset ja he olivat useampana vuotena. Itse en päässyt kertaakaan eivätkä jälkeläiseni päässeet, yrityksistä huolimatta.
Meidän teinillä ongelmana on se, ettei ole kyytiä potentiaaliseen kesätyöpaikkaan. Toki 14 km päähän hyvällä säällä pyöräilisikin, jos niin läheltä onnistuisi töitä löytymään. Toisaalta, jos jotain koodaushommia saisi, niin voisi tehdä etänä.
Yhä uupuu ap:n oma nykyinen kesätyöpaikka ja miksi näkee vaivaa muiden ja vielä teinien kesätyökuvioista?
Kun töitä ei ole alle 18 vuotiaille. Siksi.
Rajoitteina ikärajamyynnit tai esim tuotannossa koneiden käyttö.
Ja kolmanneksi työnantajien ahneus.
Voittoa pitää suorittaa päivästä yksi eikä opettamiseen ole aikaa eikä varata resursseja.
15-vuotias on oikeasti aika lapsi vielä. Itse menin 16-vuotiaana ensimmäiseen kesätyöhön (juurikin se mansikkapelto), ja sen jälkeen olinkin joka kesä työssä ainakin osan kesästä tai kokonaan, sen jälkeen opiskelujen kautta työelämään. Ei siis mitään kiirettä, hyvin ehtii töihin myöhemminkin.
Meidän lasten ei nuorina tarvitse mennä kesätöihin, ehtivät kyllä töitä tehdä ihan riittävästi aikuisina. Toki en estä, jos johonkin haluavat, nähtäväksi jää.
Mä olin 16 kesäisenä kaksi vkoa töissä ja siinä ne mun kesätyöt. Kesä on nuorille parasta aikaa ja tarpeellista lepoa. En mäkään mene kesäisin töihin, sä ilmeisesti menet?
Tuon ikäiselle riittää mielestäni hyvin, että osallistuu kotona hieman normaalia enemmän kotitöihin, etenkin sinä aikana, kun vanhemmat ovat töissä. Sehän on vain hyvä kaikille: vanhempien ei tarvitse iltaisin tehdä kotitöitä, teinin päivään tulee jonkinlainen rytmi ja kaikki saavat enemmän yhteistä aikaa. Esim. ruohonleikkuut, pyykinpesut ja päivittäiset siivoukset ovat hyvää puuhaa tuon ikäiselle ja vastapainoa koulunkäynnille. Parempi jättääkin ne oikeat kesätyöt vähän vanhemmille nuorille, jotka oikeasti jo tarvitsevatkin omaa rahaa.
Sama juttu. Eikä minustakaan tullut mitään syrjäytynyttä työtöntä vaan ihan normaali työssäkäyvä ja veronsa maksava kansalainen.