Siis miksi jotkut teinit eivät mene ollenkaan KESÄTÖIHIN
Kyselin tuossa vähän aikaa sitten yhden sukulaisteinin kesätyökuviosta ja ei kuulemma ollut menossa MIHINKÄÄN KOKO KESÄNÄ. On se nyt kumma kun ei työ maistu, vaikka ikää on jo 15 vuotta. Minä olin ollut joka kesä mansikkapelloilla 13-vuotiaasta lähtien. Todella laiskaa tämä nykynuoriso, kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään tehdä itse
Kommentit (105)
Omat teinit ovat olleet omassa yrityksessäni töissä, ovatpahan säästyneet ala-arvoisen johtamisen aiheuttamilta traumoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä ole helppo saada nykyään ilman suhteita. Jos menee normaalin hakuprosessin kautta niin yhteen paikkaan voi olla hyvin yli 100 hakijaa. Ei enää olla missään 80-luvulla, jossa töitä oli enemmän tarjolla kuin tekijöitä
Meille ei ainakaan ole hakijoita, ei nuoria eikä vanhempiakaan. Tänä kesänä nuoria haki 3 ja kaikki otettiin, tarve olisi ollut ainakin yhdeksälle. Aikuisiakaan ei hakenut kuin neljä, jotka nekin kaikki otettiin, vaikka tarve olisi ollut 5-6. Kausityö hautausmaalla.
Täälläpäin ei pääse hautausmaalle kesätöihin, jos ei ole ajokorttia.
Alaikäisen on todella vaikea saada mitään. Sitten vähän helpottaa kun täyttää 18
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä ole helppo saada nykyään ilman suhteita. Jos menee normaalin hakuprosessin kautta niin yhteen paikkaan voi olla hyvin yli 100 hakijaa. Ei enää olla missään 80-luvulla, jossa töitä oli enemmän tarjolla kuin tekijöitä
Meille ei ainakaan ole hakijoita, ei nuoria eikä vanhempiakaan. Tänä kesänä nuoria haki 3 ja kaikki otettiin, tarve olisi ollut ainakin yhdeksälle. Aikuisiakaan ei hakenut kuin neljä, jotka nekin kaikki otettiin, vaikka tarve olisi ollut 5-6. Kausityö hautausmaalla.
Täälläpäin ei pääse hautausmaalle kesätöihin, jos ei ole ajokorttia.
Meilläkin on toiveena että kausityöntekijällä olisi ajokortti ja oma auto käytettävissä, koska kauimmainen työpiste on 30km päässä, eikä julkista, plus työkaluja joutuu kuljettamaan mukana ja välillä ottamaan työkoneet mukana peräkärryssä. Mutta tälläkin hetkellä vai minulla on ajokortti ja auto, muilla täysi-ikäisillä ei. Kuljetaan siis minun kyydillä kaikki, niin vanhemmat kuin nuoretkin. Jos sitten ei ole muita työpisteitä joissa käydä, niin erikoista kyllä vaatia ajokorttia.
Olin ensimmäisen kerran kesätöissä 19 vuotta täytettyäni, sen jälkeen opiskelin ja viikonloppuisin olin töissä. Ja töitä olen siitä asti tehnyt tauotta. 3 viikkoa olin työttömänä vuosia sitten, kun halusin pitää vähän kesälomaa ennen työpaikan vaihtoa.
Alle 16-vuotiaan on nykyään tosi vaikea saada mitään kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan muuta tarinaa on kerrottu hallituksesta. Mtalapalkkahommia ja määräaikaisia jotka juuri sopisi opiskelijoillekin on niin ettei omassa maassa riitä.
Mun esikoinen,20, on ollut kesätöisså 15-vuotiaasta, on hygieniapassi ja Mll:n lastenhoitokurssi.
Hän on kirjoilla kahdessa yliopistossa, hyvä kielitaito.
Silti haki töitä kuukausitolkulla eikä edes Cittariin päässyt hyllyttäjäksi.
Viime viikolla lopulta tärppäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetkös itse töihin kesälomallasi johonkin muualle? 15-vuotiaalla on kesäisin parempaakin tekemistä, kuin käyttää se kokonaan työskentelyyn äärimmäisen säälittävällä palkalla jollaista tuon ikäisille yleensä maksetaan jos töihin erehtyvät.
Paljonko on säälittävä palkka? Meilläpäin esim. kunta maksaa kesätöistä 8e/h palkkaa alle 16-vuotiaalle. Työjaksot on 10 päivästä 2kk:n tapauksesta riippuen ja 6h päivässä sisältäen normaalit tauot.
No eipä tuollakaan palkalla oikein voi kehua mutta esimerkiksi Raahen kaupunki maksaa nuorille kesätyöntekijöille kahden viikon työjaksosta palkkaa 400 euroa, mikä tekee 6,66 euroa tuntia kohti, kun työaika on 60 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan muuta tarinaa on kerrottu hallituksesta. Mtalapalkkahommia ja määräaikaisia jotka juuri sopisi opiskelijoillekin on niin ettei omassa maassa riitä.
No ei ainakaan täällä Helsingissä näy
Ihmettelen mm miten valitetaan että ravintoloissa ei työntekijät osaa suomea mutta silti sinne ei oteta suomenkielisiä liekö sitten suomalaisilla liian hyvin työntekijöiden oikeudet hallussa. Halutaan halpaa.
Minulle äiti sanoi, että ei tarvitse mennä töihin. Pidä lomaa. Kerkeät myöhemmin tehdä töitä. Sitten lukioikäisenä olin mansikkatilalla, kahtena kesänä. Asuin siellä. Ei isot tulot, mutta leirimeininkiä, täysi ylläpito.
Halukkuus töihin lähtee mallioppimisesta ja kannustamisesta. Jos vanhempi on innostunut työstään ja lapsen on mahdollista tutustua siihen pienestä asti, se kantaa varhaista hedelmää.
Omassa lapsuudenperheessäni saimme vain sivusta seurata, kun toiset saivat polkupyörät, rannekellot, merkkifarkut, karkkia ja jäätelöä milloin tahansa. Ei meillä ollut varaa. Niinpä oli suuri asia saada lapsenlikan hommia koko kesäksi ja vähän isompana päästä kauppaan töihin, koska se mahdollisti nämä samat hankinnat omalla rahalla.
Olin niin innoissani esim. itsehankkimastani pyörästä!
Nykynuoret saavat asioita automaattisesti, ei tarvitse itse hankkia niihin rahaa.
Onpas täysin erilaisia kommentteja mitä odotin. Itse en päässyt 16 vuotiaana kesätöihin, kävin muutamaa paikkaa kysymässä mutta eivät ottaneet. Tämä oli kova paikka äidilleni ja sain koko kesän kuulla kuinka laiska olen eikä rahaa sovi pyytää kun kerran en viitsi mitään asian eteen tehdä. Hyvä tietää että joku muukin ajattelee kesän olevan lomaa varten, näin aijon omille lapsillekkin sanoa, mutta kannustan kyllä kokeilemaan jos jostain saisivat paikan, mutta en syyllistä siitä jäi kyllä epämukava olo. Tosin enpä ollut koskaan missään muutenkaan riittävän hyvä joten..
Mä en koko yläaste/lukioaikana mennyt kesätöihin syystä, että olin ujo ja arka nuori. Ahdisti ajatuskin, että olisi pitänyt puhua vieraille aikuisille ja tavallaan mennä aikuisten maailmaan ilman, että olen vielä siihen valmis. Omat vanhempani eivät tätä ymmärtäneet, vaan piikittelivät ja naljailivat mulle, että kyllä he silloin 60-luvulla vaan olivat milloin missäkin kesätöissä naapurin pelloilla jne. Oma nuoruus oli siis 90-luvulla, jolloin kesätöitä ei edes niin vain olisi löytynytkään vaikka uskallusta olisikin ollut.
Mutta miten kävi: nyt nelikymppisenä olen ollut vastuullisissa ja arvostetuissa asemissa työelämässä ja nyt pyöritän omaa pienyristystä. Eli ei ollut yhtään mitään haittaa siitä, että sain elää lapsuuteni huoletta kesätöistä ja liian aikaisesta aikuisten maailmaan menemisestä. Toki hienoa, että on olemassa reippaita ja rohkeita nuoria, jotka suorastaan palavat halusta päästä kesätöihin, mutta sekin on ihan jees, jos nuori ei yksinkertaisesti vielä halua/jaksa/uskalla.
Kaupungin korkean virkamiehen lapsi sai yllättäen kolme kesätyö paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Halukkuus töihin lähtee mallioppimisesta ja kannustamisesta. Jos vanhempi on innostunut työstään ja lapsen on mahdollista tutustua siihen pienestä asti, se kantaa varhaista hedelmää.
Omassa lapsuudenperheessäni saimme vain sivusta seurata, kun toiset saivat polkupyörät, rannekellot, merkkifarkut, karkkia ja jäätelöä milloin tahansa. Ei meillä ollut varaa. Niinpä oli suuri asia saada lapsenlikan hommia koko kesäksi ja vähän isompana päästä kauppaan töihin, koska se mahdollisti nämä samat hankinnat omalla rahalla.
Olin niin innoissani esim. itsehankkimastani pyörästä!Nykynuoret saavat asioita automaattisesti, ei tarvitse itse hankkia niihin rahaa.
Nykyään ei pääse kesätöihin samalla tavoin kuin ennen.
Alle 16-vuotiaana on vaikea löytää yhtään mitään, lastenhoitokeikkoihin pitää olla kurssi käytynä, kauppaan alaikäinen pääsee vain tutustu ja tienaa -lipulla tai kesäsetelillä.
Ja aina yritetään kusettaa ja hyväksikäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin korkean virkamiehen lapsi sai yllättäen kolme kesätyö paikkaa.
Ehkä se osasi yhdyssanat.
Vierailija kirjoitti:
Olin niin innoissani esim. itsehankkimastani pyörästä!Nykynuoret saavat asioita automaattisesti, ei tarvitse itse hankkia niihin rahaa.
Niin, nykyään ei tehdä lapsia, joihin ei ole varaa.
Ei nykyään saa niin helpolla kesätöitä. Suurinta osaa paikoista haetaan vain nettihakemuksella, eikä edes reippaalla ja töihin tarttuvalla olemuksella ole vaikutusta, kun ei nenätysten niitä paikkoja haeta.
Omista lapsistani kaikki ovat päässeet kesätöihin vasta kun ovat täyttäneet 18-vuotta. Silloin on ollut mahdollista päästä sellaisiin paikkoihin, missä pitää käsitellä rahaa tai kassaa. Omassa tuttavapiirissä kaikki kesätöitä saaneet teinit ovat päässeet omien vanhempien tai tuttavien firmoihin ym. Ja jos ei tällaisia tuttavia satu olemaan, niin toiveeksi on jäänyt kesätyöt. Minäkin olen aikoinaan nuorena vain kävellyt kesätöihin ja niistä saattoi valita, ei voi verrata tämänhetkiseen tilanteeseen. Nykyisin laitetaan jopa monet firmat heinäkuuksi kiinni.