Siis miksi jotkut teinit eivät mene ollenkaan KESÄTÖIHIN
Kyselin tuossa vähän aikaa sitten yhden sukulaisteinin kesätyökuviosta ja ei kuulemma ollut menossa MIHINKÄÄN KOKO KESÄNÄ. On se nyt kumma kun ei työ maistu, vaikka ikää on jo 15 vuotta. Minä olin ollut joka kesä mansikkapelloilla 13-vuotiaasta lähtien. Todella laiskaa tämä nykynuoriso, kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään tehdä itse
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma meillä. Olen yrittänyt selittää, että ellei ala jo ajoissa hankkia työkokemusta niin ei pääse aikuisena mihinkään töihin ja syrjäytyy. Eivät ole uskoneet vaan haluavat vaan lomailla. Ehkä oppivat vasta kantapään kautta kun on liian myöhäistä
Ketään työnantajaa ei kiinnosta mitkään mansikanpoiminta kesätyö kokemukset :D
Kylläpä kiinnostaa! Mun nuoreni jakoi ilmaisjakelulehtiä. Ekaan oikeaan kesätyähön kun haki niin sanottiin että oletpa ahkera!
Ja sai kuin saikin kesätyötä kaikkien haluamaan paikkaan!
Älä yhtään väheksy!
Aikanaan kun cv:ssä ei vielä olluyt muuta kuin se lehtienjakelu ja ne muutamat kesät "oikeissa töissä" , lehdenjako osoitti pomoille viitseliäisyyttä!
Kun on nuori eikä juuri työkokemusta, kaikki lasketaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä ole helppo saada nykyään ilman suhteita. Jos menee normaalin hakuprosessin kautta niin yhteen paikkaan voi olla hyvin yli 100 hakijaa. Ei enää olla missään 80-luvulla, jossa töitä oli enemmän tarjolla kuin tekijöitä
Ihan muuta tarinaa on kerrottu hallituksesta. Mtalapalkkahommia ja määräaikaisia jotka juuri sopisi opiskelijoillekin on niin ettei omassa maassa riitä.
Ja sinä pöljä uskot kaiken mitä päättäjät kertovat?
Meidän 15v oli liikkeellä jo alkuvuodesta ja ei oota tarjottu. Se on kyllä täällä tiedossa että kysyntää on paljon enemmän kun tarjontaa. Yritti kuitenkin ja ensikesänä voi uudelleen.
Siksi, ettei niitä töitä saa, vaikka kuinka hakee. Itse hain joka vuosi helmikuulta asti. Ensimmäisenä vuonna sanottiin, että olen liian nuori - olin tuolloin 14-vuotias. Seuraavana vuonna samat firmat sanoivat, etteivät ota, koska "et ollut meillä viime vuonna". Samaa mantraa sitten jatkoivat vuosi toisensa jälkeen - ja osin jatkavat edelleen. Ei nimittäin löydy myöskään ns. normaalia työtä, koska ei ole työkokemusta. No ei oikein voi tulla työkokemusta, kun ei kukaan ota töihin!
Vierailija kirjoitti:
Sama homma meillä. Olen yrittänyt selittää, että ellei ala jo ajoissa hankkia työkokemusta niin ei pääse aikuisena mihinkään töihin ja syrjäytyy. Eivät ole uskoneet vaan haluavat vaan lomailla. Ehkä oppivat vasta kantapään kautta kun on liian myöhäistä
Mun lapset opiskelivst ylippistossa ja kun menivät ekaan alansa työpaikkaan, sinne hakemukseen ei mitään mansikanpoimintoja ja muita laitettu tietenkään! Ei mitään auttaneet ne kesätyöt siis. Joten jos jollain ei ole kesätöitä, voin lohduttaa, että ilkeät pelottelevst, ettei ikinä pääse minnekään, jos ei ole ollut kesätöissä. Mitään alaikäisenä tehtyjä töitä ei mainita cv:ssä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
ne nuoret joilla on rikkaat vanhemmat ajelevat mopoautoilla koko kesän ei tarvitse töitä tehdä... köyhemmät nuoret ajetaan töihin oppimaan olemaan työorjina... Suomi 2023
Yhteiskunnanko pitäisi kustantaa ne mopoautot pienituloisten nuorisolle?
Mun lapsi sai ekan työpaikkansa tutkimusapulaisena yliopistossa, jossa opiskeli. Niitä hommia oli muutama tunti viikossa kausiluontoisesti. Siellä hän olikin sitten koko opiskeluajan. Seuraava työpaikka oli sitten valmistuttua maisteriksi. Minusta lasten kesätyöpaikkojen merkitystä liioitellaan.
Kyyläbimbo-ap kyseli yhden sukulaisteinin kesätyökuvioista (miksi? tuomitakseen?) ja koko nykynuoriso risoo?
Mä en edes halunnut töihin. Olis menny kesä pilalle. Kerran postista tarjosivat lehtien jakelua viikonloppuina, kieltäydyin. Ei sillä, en haluaisi nytkään haaskata elämään työnteolle, mutta köyhän on pakko.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan nuorena mennyt kesätöihin :D Kesä on ihmisen parasta aikaa Suomessa ja olen ikuisesti kiitollinen vanhemmille, että sain nauttia niistä. Töitä ehtii tehdä vielä sen 40 vuotta, mutta nuoruuden kesiä on vain se muutama.
Minun ainoa mahdollisuus hankkia rahaa olivat kesätyöt (vanhemmat eivät antaneet rahaa)
Onko ap joku uskovainen ja/tai muutenkin pyhempi-ja-parempi-kuin-kaikki-muut Hese-Essu-Hassu-Hessu?
Mitä sinulle edes kuuluu jonkun kesätyökuviot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne nuoret joilla on rikkaat vanhemmat ajelevat mopoautoilla koko kesän ei tarvitse töitä tehdä... köyhemmät nuoret ajetaan töihin oppimaan olemaan työorjina... Suomi 2023
Yhteiskunnanko pitäisi kustantaa ne mopoautot pienituloisten nuorisolle?
Niitä pitäisi voida lainata kirjastosta aivan kuten sähköautoa jossain kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulle edes kuuluu jonkun kesätyökuviot?
Hän kuuluu alemmistoon joka yrittää provoilla hinata itseään paremmaksi.
Kun kerran aloitit tyhjänräksytyksesi ja nokittelun niin kerropa teineille ja meille kaikille oma nykytilanteesi eli mihin ja miten pitkälle pääsit (yhtenä monien kaltaistesi joukossa) mansikkapellolla pyllistellen/ahertaen?
Siis miksi joku katkeroitunut mansikkaplantaasimarttyyri ei vastaa edellä kysyttyyn TÄSMÄKYSYMYKSEEN?
Maailma muuttuu Eskoseni. Sanna Marin ei kai kykkinyt(?) mansikkapelloilla, mutta hänellä meni ihan hyvin ja lopulta ansaitusti paremmin kuin yksinkertaisella kouluttamattomalla + sivistymättömällä douchebag exällä.
Miten ihmeessä ap k a n t a suomalialaisena muka edes ikinä pääsi kotimaan maaperän mansikkapellolle?
Teineille voisi olla kuukauden kesätyöpaikkoja. Ehtisi harjoitella työn tekemistä, mutta myös olla lomalla. Paikkoja riittäisi useammalle.