Siis miksi jotkut teinit eivät mene ollenkaan KESÄTÖIHIN
Kyselin tuossa vähän aikaa sitten yhden sukulaisteinin kesätyökuviosta ja ei kuulemma ollut menossa MIHINKÄÄN KOKO KESÄNÄ. On se nyt kumma kun ei työ maistu, vaikka ikää on jo 15 vuotta. Minä olin ollut joka kesä mansikkapelloilla 13-vuotiaasta lähtien. Todella laiskaa tämä nykynuoriso, kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään tehdä itse
Kommentit (105)
En ollut minäkään tuon ikäisenä kesätöissä. Kyllä se loma oli aina ihan ansaittu palautumista varten pitkän uurastuksen jälkeen. Jossain kohtaa kyllä hain muutamista paikoista kesätöitä, mutta enpähän niitä saanut. Eli ei ollut yrittämisestäkään kiinni. Onneksi vähän vanhempana muualle muutettuani töiden saaminen helpottui huomattavasti.
Opiskelee tai kehittää itseään muuten. Kuten kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma meillä. Olen yrittänyt selittää, että ellei ala jo ajoissa hankkia työkokemusta niin ei pääse aikuisena mihinkään töihin ja syrjäytyy. Eivät ole uskoneet vaan haluavat vaan lomailla. Ehkä oppivat vasta kantapään kautta kun on liian myöhäistä
Ihna hyvä, että eivät tuollaisia höpöpuheita uskoneet. Kenenkään työllistyminen aikuisena ei kaadu siihen, että ei yläasteikäisenä tehnyt kesätöitä. Fiksumpaa on hoitaa koulut hyvin ja hakeutua hyviin opintoihin - sellaiselle alalle, jossa koulutus merkkaa enemmän kuin 14-vuotiaana mansikkapellolla kykkiminen.
Menetkös itse töihin kesälomallasi johonkin muualle? 15-vuotiaalla on kesäisin parempaakin tekemistä, kuin käyttää se kokonaan työskentelyyn äärimmäisen säälittävällä palkalla jollaista tuon ikäisille yleensä maksetaan jos töihin erehtyvät.
No me ainakin perheen kanssa matkustetaan ulkomailla ja vietetään aikaa kesämökillä. Teini saa levätä kouluvuoden päätteeksi, rentoutua ja ladata akkuja, että jaksaa sitten ensi vuonna taas käydä hyvin ysiluokkaa. Lisäksi hänellä on kesällä prometheus-leiri, jonka uskon olevan hyödyllisempi kokemus kuin joku hanttihommien tekeminen.
En itse ymmärrä ollenkaan tuota kesätyötuputusta. Itse en ollut ikinä kouluaikana töissä ja nyt olen unelma-ammatissani. Koululaisen tärkein velvollisuus on koulunkäynti, ja hän myös ansaitsee lomansa. Toki ymmärrän jonkun lyhytaikaisen työn, sellaisen parin viikon mittaisen, jos kaipaa vähän lisää rahaa kuukausirahojen päälle, mutta mihinkään sen pitempään en koululaista kannustaisi. Töitä ehtii tehdä aikuisena, ja nuorena kannattaisi nauttia pitkistä lomista, kun siihen on mahdollisuus. Harva saa enää koskaan niin pitkää lomaa.
Kaikilla ei ole suhteita, mihin noin vaan mennään kesätöihin.
Kaverini vanhemmat on yrittäjä ja kauppias ja kaveri ihmetteli kovasti, kun minä en mennyt heti yläasteella kesätöihin. Menihän hänkin mansikoita poimimaan ja myymään ja sitten myös kauppaan töihin.
Meillä taas äitini opettaa yliopistolla ja tekee tutkimustyötä. Isällä on kyllä ollut useampikin firma, mutta hän keskittyy niissä lähinnä suunnitteluun, eikä ne muutenkaan ole sellaisia, mihin voisi vaan mennä töihin. Sitäpaitsi isä asuu Britanniassa. Olen kyllä palkatta tai ruokapalkalla ollut isän töihin liittyvissä asioissa auttamassa toisinaan.
Yritin selittää kaverille meidän vanhempien töiden eroja, mutta ei hän oikein ymmärtänyt.
Nykyään alle 16-vuotiaan on vaikea saada kesätöitä.
Ei niihin kesätöihin noin vaan enää alaikäisenä mennä. Meillä lapset on saaneet korkeintaan niitä 2vkon kesäsetelipaikkoja. Parempi sekin tietysti kuin ei mitään.
Ei niitä saa. Mä sain ekan työn 18 vuotiaana.
Ei hirveesti oo kyllä nykyään enää merkitystä myöhempään työllistymiseen sillä, että ootko kesätöissä ollut. Oman teinin kyllä patistin hakemaan töitä (se tahtoo kevarin ja minä en tahdo kokonaan sitä maksaa) ja se saikin paikan. Mutta jos vanhemmilla on varaa ostaa esim. se kevari, niin mikäs siinä on teinin lomaillessa. Kerkiää kyllä tehdä töitä sitten aikuisena monta kymmentä vuotta.
Et sinäkään näköjään saanut mitään parempaa duunia kuin mansikkapellolta? xD Kuinkas monta litraa piti kerätä jotta tienasit euron?
On se hyvä että nuoriso on sen verran fiksumpaa ja tavoitteet korkeammalla kuin mitä AP:llä xD
Tekis kyllä nuorelle hyvää jos vähän edes opettelisi työelämän lainalaisuuksia. On niitä jotka eivät koulun ja opiskelun jälkeen ole oikein ikinä tehneet töitä ja on vaikeaa sopeutua vanhemmalla iällä työkulttuuriin. Ja sitten valittavat kun ei maisterin papereilla saa (haluamaansa)työtä.
Kaikki ei onnistu saamaan kesätöitä. Meidän 16-vuotias pääsi TET-paikkaan.
Minä olen itse kykkinyt siellä mansikkapellolla jo 14 vuotiaana ja olen todella tyytyväinen ettei omien lasten tarvitse tehdä samaa. Töitä ehtivät kyllä tehdä monen monta vuotta sitten aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä ole helppo saada nykyään ilman suhteita. Jos menee normaalin hakuprosessin kautta niin yhteen paikkaan voi olla hyvin yli 100 hakijaa. Ei enää olla missään 80-luvulla, jossa töitä oli enemmän tarjolla kuin tekijöitä
Meille ei ainakaan ole hakijoita, ei nuoria eikä vanhempiakaan. Tänä kesänä nuoria haki 3 ja kaikki otettiin, tarve olisi ollut ainakin yhdeksälle. Aikuisiakaan ei hakenut kuin neljä, jotka nekin kaikki otettiin, vaikka tarve olisi ollut 5-6. Kausityö hautausmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Tekis kyllä nuorelle hyvää jos vähän edes opettelisi työelämän lainalaisuuksia. On niitä jotka eivät koulun ja opiskelun jälkeen ole oikein ikinä tehneet töitä ja on vaikeaa sopeutua vanhemmalla iällä työkulttuuriin. Ja sitten valittavat kun ei maisterin papereilla saa (haluamaansa)työtä.
On ihan hyvä vaan että tulevat maisterit eivät joudu tekemään hanttihommia nuorena. Se nimittäin vaikuttaisi heidän johtajan kykyihinsä heikentävästi, jos he itse olisivat olleet joskus työntekijänä.
Nykyään täytyy olla niin näppärä ja kaikin puolin sovelias, että töitä saa ja kaikki eivät ole sellaisia. Poikani on autismikirjolla, eikä ikinä ole päässyt haastattelua pitemmälle, kun se erityisyys ei jää haastattelutilanteessa huomaamatta. Tyttäreni on ulospäin "normaalimpi", mutta uupunut ja masentunut ja niin ikään autismikirjolla, hänelle suon kyllä loman.
Vierailija kirjoitti:
Menetkös itse töihin kesälomallasi johonkin muualle? 15-vuotiaalla on kesäisin parempaakin tekemistä, kuin käyttää se kokonaan työskentelyyn äärimmäisen säälittävällä palkalla jollaista tuon ikäisille yleensä maksetaan jos töihin erehtyvät.
Paljonko on säälittävä palkka? Meilläpäin esim. kunta maksaa kesätöistä 8e/h palkkaa alle 16-vuotiaalle. Työjaksot on 10 päivästä 2kk:n tapauksesta riippuen ja 6h päivässä sisältäen normaalit tauot.
Onneksi olen opettanut lapsilleni, että töissä kannattaa käydä virallisesti ainoastaan alaikäisenä. Täysi-ikäisenä yhteiskunta kyllä huolehtii sinusta.