Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äidit ei enää nykyään istu hiekkalaatikolla?

Vierailija
30.05.2023 |

Oma äitini kertoi, että 80-luvun lopulla taloyhtiöiden hiekkalaatikoilla ja leikkipaikoilla istui aina talon äitejä vahtimassa lastensa leikkejä ja äidit sai aina toisistaan seuraa hiekkalaatikolla ja hyviä ystävyyksiäkin siellä muodostui.

Itselläni on pieni lapsi ja nykyään missään hiekkalaatikoilla ei näy äitejä istumassa. Tai leikkipaikkojen penkeillä. Olen omaa lastani välillä vienyt hiekkalaatikolle leikkimään eikä siellä koskaan ole ketään muuta, tai korkeintaan välillä jotain alakoululaisia keskenään keinumassa ja viettämässä aikaa. Missään ei pysty tutustumaan toisiin äiteihin kun niitä ei tapaa missään. Kävelyllä kyllä näkee ohimennen ja kaupoissa jne eli kyllä täällä äitejä ja lapsia on paljonkin. Iso kaupunki kyseessä.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit on töissä? Eikä munkaan äitini kyllä 80-luvulla istunut hiekkalaatikolla, kyllä me kakarat oltiin ulkona keskenään, mutsi hoiti töidensä jälkeen kämppää jne. Isä teki pitkää päivää, oli yleensä kotona seitsemän aikoihin vasta.

Joo, paljon leikittiin keskenemme mekin. Mutta meillä on paljon valokuvia ja jopa videoita tuolta ajalta ja paljon näkyy kyllä pihalla myös vanhempia. Ja kaikki kolme rappuisessa kerrostalossamme tunsivat toisensa. Jyväskylän maalaiskunnassa asuimme.

Meilläkin on paljon valokuvia lapsuudestani 80-luvun lopulta. Hiekkalaatikolta esimerkiksi. Ja niissä juurikin näkyy naapurien äitejä lapsineen, ei perhepäivähoitajia. Ap

Jos teidän taloyhtiössä ei naapurit vaihtuneet tiuhaan, niin 5-10 vuotta tuon kuvan ottamisesta piha on voinut olla tyhjä. Teinit viettää aikaa muuallakin kuin pihalla eikä aikuiset siellä ole, kun ei tarvitse istua hiekkalaatikon reunalla.

Vierailija
62/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei nykyään enää leiki hiekkalaatikkoleikkejä.

Eri työajat, ei pitkiä hoitovapaita, sisäpuistot, leikkipuistojen runsaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni syntyivät 2003 ja 2007 ja heidän ollessaan pieniä tässä lähistöllä oli joitain puistoja, joissa kävi äitejä ja lapsia, mutta aika pian huomasin sen vähentyneen. Siis joissain puistoissa on hyviä pulkkamäkiä, kiipeilytelineitä jne. niin käytiin myöhemminkin, mutta ne "pienten lasten paikat" tyyliin hiekkalaatikko, vauvakeinu jne. kumisivat tyhjyyttään. Aika usein vieläkin kuljen puistojen läpi eri aikoihin, ihan silloin tällöin näkyy joku äiti tai isä lapsineen. Luulisi, että jotain 1-2-vuotiaita kuitenkin nyt jossain määrin hoidetaan kotona. Ehkä heillekin pitää olla vain ja ainoastaan ohjattuja kerhoja :( Toisaalta nythän vouhotetaan siitä miten syke pitää nousta pienelläkin lapsella, eikä se hiekkalaatikossa nouse, kun tekevät kakkuja tai autoteitä. No, onneksi ei ollut ennen niin tarkkaa.

Vierailija
64/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan lapsen mieluummin rattaisiin ja lähden lenkille.

Asutaan taloyhtiössä ja täällä jos tuohon leikkipaikalle erehtyy menemään, niin saa toimia vanhusten psykologina. Naapurit tulevat pihalle vuorotellen haukkumaan toisiaan. En jaksa kuunnella enää. Äitiyttä arvostellaan päin naamaa. Lapsi on aina väärin puettu ja väärin kasvatettu. Milloin olet liian lepsu, milloin ylisuojeleva, milloin liian tiukka. Jos vilkaiset puhelimesta paljonko kello on, niin heti tulee paheksuvia katseita verhon takaa. Sitten ihan päin naamaa myös haukutaa yhteiskunnan elätiksi. Lapsi on vasta 1v ja töihin olen mennossa. Mutta kiitos haukuista! Minusta tuntuu, että lapset ja äidit ovat yhteiskunnan vihatuimmat ihmisryhmät. Siksi vauva rattaisiin ja menoksi. Ei kiinnosta teidän marina ja mielipiteet yhtään! Että kyllä, hiekkalaatikko on tyhjä ja syystä.

Vierailija
65/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nuo huumeruiskut olivat hyvä pointti. Mä olen itsekin miettinyt samaa. Ei ole väliä, mihin aikaan päivästä käytän koiran lenkillä ja sekä taloyhtiöiden hiekkalaatikot että leikkipuistot ovat tyhjillään. Tuli kuitenkin se mieleen, että nykyisin taitaa perheen isommat lapset jatkaa päiväkodissa, kun äiti jää vauvan kanssa kotiin. Eikä vauvat tietenkään vielä leiki hiekkalaatikolla. Ei siis ole tarvetta mennä hiekkalaatikoille tai leikkipuistoihin. Kotihoidontuen pieneneminen sekä kuntalisien poistuminen on varmaan vaikuttanut siihen, että lapset viedään aiempaa nuorempina päiväkotiin. Ei ollakaan enää kotona siihen asti, että lapsi täyttää 3 vuotta vaan lapsi viedään jo 1,5-2v ikäisenä päiväkotiin. Jotkut jo nuorempinakin.

Näinhän se on. Meillä on monta lasta ja asumme paikkakunnalla muuttovoittoalueella, johon lapsia vielä syntyy. Kuitenkin todella yksin saa lasten kanssa pyöriä, olipa kesä tai talvi. Meillä vuorotellen joko minä tai mies kotona lasten kanssa ollut, koska tulotaso molemmilla ihan ok. Jopa neuvolassa sanoivat, kun ääneen pohdin sopivaa aikaa ja tulemista useamman lapsen kanssa, että yleensä ajan varaaminen on helppoa, koska isommat/isompi lapsi on päiväkodissa. Jos ulkona kävelemme retkellä läheiseen puistoon olevan päiväkotiryhmän ohi, lapset ihmettelevät ikäisiään lapsia, että miksi nuo eivät ole päikyssä. Ja kun matkustimme bussilla hammaslääkäriin, eräs rouva ihmetteli, ovatko kaikki lapset minun (kolme alle kouluikäistä plus koululaiset lisäksi, jotka eivät tietenkään olleet mukana). Todella surulliseksi mennyt meno. Mietiskelin myös, kun katselin esikoisen vanhaa kerhokuvaa kohta 10 v. takaa, jossa päiväkerholaisia oli 15 kpl. Nyt toiseksi nuorimman lapsen ryhmässä lapsia on yleensä ollut 5-8 tänä vuonna.

Vierailija
66/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinalueet menee usein sykleissä. Kun me muutettiin tänne nykyiselle alueelle, täällä oli todella vähän lapsia. Täällä asui 50-70-vuotiaita, joilta lapset lentäneet pesästä.

Nyt 20 vuotta myöhemmin kaikki paikat pullistelee pieniä lapsia.

Vierailija
67/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä lapsen hiekkalaatikko on ipad, äiti voi sitten istua sohvalla älypuhelimen kanssa.

Vierailija
68/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä lapsen hiekkalaatikko on ipad, äiti voi sitten istua sohvalla älypuhelimen kanssa.

Moni tuon ikäisen äiti istuu tai seisoo jo töissä.

Vierailija
69/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan 2-3-vuotiaat on päiväkodissa, koska kotihoidontuki on niin onnettoman pieni. Eläisitkö itse 250 e/kk?

Vierailija
70/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Oma äiti myös kertoi, että 80-luvulla hiekkalaatikolla oli paljon lapsia ja äitejä, ja äidit katsoivat toisten lasten perään, että äidit pääsivät tarvittaessa kauppaan, pankkiin, kampaajalle, tekemään ruokaa jne. Naapuri oli sairaanhoitaja, johon pääsi heti paikkaamaan havereita ja muutenkin vierailtiin tiuhaan naapurien luona ja oli niin mukavaa.

Meillä nuorin nyt 6v. ja pihassa oli lapsen ollessa noin 2v. toinen äiti samanikäisen lapsen kanssa. Sitten ne muuttivatkin suht pian pois. Aika yksin siellä pihalla saanut olla oman lapsen kanssa. Lähistöllä on onneksi leikkipuisto, jossa on hyvällä säällä suht paljon porukkaa, mutta jotenkin ei siellä tule pahemmin muiden äitien kanssa juteltua.

No nykyisin nämä hoidetaan niin, että lapsen isä osallistuu, eli vanhemmat vuorottelevat sitä kaupassakäyntiä ja lapsenhoitoa, ja pankkiasisat hoidetaan netissä kotisohvalla. Kampaaja-ajat sovitaan niin, että lapsi on sen aikaa isänsä kanssa.

Vierailija
71/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan 2-3-vuotiaat on päiväkodissa, koska kotihoidontuki on niin onnettoman pieni. Eläisitkö itse 250 e/kk?

Sekin ja kyllä ainakin itse kaipasin jo 1.5 vuoden kotona olon jälkeen töihin.

Vierailija
72/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat myös eri aikaan ulkona, kun kaikkien ei ole pakko noudattaa täsmälleen samanlaista päivärytmiä.

Vierailija
73/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Oma äiti myös kertoi, että 80-luvulla hiekkalaatikolla oli paljon lapsia ja äitejä, ja äidit katsoivat toisten lasten perään, että äidit pääsivät tarvittaessa kauppaan, pankkiin, kampaajalle, tekemään ruokaa jne. Naapuri oli sairaanhoitaja, johon pääsi heti paikkaamaan havereita ja muutenkin vierailtiin tiuhaan naapurien luona ja oli niin mukavaa.

Meillä nuorin nyt 6v. ja pihassa oli lapsen ollessa noin 2v. toinen äiti samanikäisen lapsen kanssa. Sitten ne muuttivatkin suht pian pois. Aika yksin siellä pihalla saanut olla oman lapsen kanssa. Lähistöllä on onneksi leikkipuisto, jossa on hyvällä säällä suht paljon porukkaa, mutta jotenkin ei siellä tule pahemmin muiden äitien kanssa juteltua.

No nykyisin nämä hoidetaan niin, että lapsen isä osallistuu, eli vanhemmat vuorottelevat sitä kaupassakäyntiä ja lapsenhoitoa, ja pankkiasisat hoidetaan netissä kotisohvalla. Kampaaja-ajat sovitaan niin, että lapsi on sen aikaa isänsä kanssa.

Ei se ihan noinkaan ole. Nykyään on todella paljon eronneita perheitä ja yh-perheitä. Moni eroaa kun lapsi on vauva.

Vierailija
74/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuitenkin ihmetyttää, että paikallislehdestä olen lukenut, että kaupungissamme päiväkodit pullistelee lapsia eli kyllä niitä lapsia ilmeisesti on. Vai onko päiväkoteja ajettu alas ja siksi ne pullistelee, en tiedä.

Ap

Päiväkodit pullistelee, koska hiekkalaatikkoikäiset ova päiväkodeissa. Saavat siellä tehdä riittävästi hiekkakakkuja eikä heidän kanssaan tarvitse enää hoitopäivän jälkeen lähteä hiekkalaatikolle. 

Minusta hiekkalaatikkoikä on 1-4 vuotta. Ei kai melkein kaikki alle kolmevuotiaat voi sentään päiväkodissa olla. Jotkut 1-2 -vuotiaat. Vai onko? Ehkä sitten on. Olen luullut, että moni haluaa hoitaa kolmevuotiaaksi kotona.

Ap

Monet ehkä haluaisivatkin hoitaa kotona 3-vuotiaaksi asti, mutta rahat ei riitä. Kirjoitinkin jo aiemmin, että kotihoidontuen pienentäminen sekä kuntalisien poistaminen on saattanut vaikuttaa siihen, että lapset viedään jo paljon aikaisemmin päivähoitoon. Eikä taaperoa oteta päiväkodista pois, vaikka perheeseen syntyisikin uusi vauva. 

Hyvin monet eivät halua. Äkkiseltään en muista, että yksikään tuntemistani äideistä olisi antanut sen alle 3 v. sisaruksen jäädä myös kotiin, vaan haluavat viettää laatuaikaa vauvan kanssa. Kun se isompi lapsi on niin vaativa ja sille ei riitä aikaa. Tämän subjektiivisen päivähoito-oikeuden päälle kun on nykyään jatkuvasti madallettu tulorajoja, milloin päivähoitomaksua peritään, niin se on nykyään niin helppoa viedä vanhemmat lapset päiväkotiin, kun se on ilmaista tai joutuu maksamaan vain hyvin nimellistä maksua.

75/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinalueet menee usein sykleissä. Kun me muutettiin tänne nykyiselle alueelle, täällä oli todella vähän lapsia. Täällä asui 50-70-vuotiaita, joilta lapset lentäneet pesästä.

Tuo pitää paikkansa. Mä olen asunut samassa taloyhtiössä jo yli 30 vuotta. Kaikki taloyhtiön asunnot ovat perheasuntoja. Suurin osa ei kuitenkaan niin isoja etteikö niissä voisi yksin tai pariskuntana asua. Osa asukkaista on muuttanut pois, kun lapsensa ovat aikuistuneet ja lähteneet omilleen. Osa taas on jäänyt asumaan tänne edelleen. Uusia asukkaita tietysti tulee vasta sitten, kun joku päättää myydä asuntonsa ja muuttaa pois. Kun tämä taloyhtiö aikoinaan valmistui, kaikissa asunnoissa asui lapsiperheitä. Ei ehkä pikkulasten vanhempia, mutta koululaisten kylläkin. Eli muutettiin tänne sitten, kun perheen lapset tarvitsivat omat huoneet, tai jo silloin, kun lasten hankinta oli vasta edessä. 

Vierailija
76/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jo kymmenen vuotta yksinäinen äiti. Nyt on lapsetkin jo niin isoja, että ei voi mennä leikkipuistoon tutustumaan muihin äiteihin. Ihan kävisi kyllä joku lapsetonkin kaveriksi. Ei tarvitsisi liittyä kaveruus mitenkään lapsiin. Kun olisi edes lenkkeilykaveri. Pitäisi kai yrittää jotain kansalaisopistoa tms tai vaan hyväksyä tämä yksinäisyys.

Vierailija
77/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pitää paikkansa. Mä olen asunut samassa taloyhtiössä jo yli 30 vuotta. Kaikki taloyhtiön asunnot ovat perheasuntoja. Suurin osa ei kuitenkaan niin isoja etteikö niissä voisi yksin tai pariskuntana asua. Osa asukkaista on muuttanut pois, kun lapsensa ovat aikuistuneet ja lähteneet omilleen. Osa taas on jäänyt asumaan tänne edelleen. Uusia asukkaita tietysti tulee vasta sitten, kun joku päättää myydä asuntonsa ja muuttaa pois. Kun tämä taloyhtiö aikoinaan valmistui, kaikissa asunnoissa asui lapsiperheitä. Ei ehkä pikkulasten vanhempia, mutta koululaisten kylläkin. Eli muutettiin tänne sitten, kun perheen lapset tarvitsivat omat huoneet, tai jo silloin, kun lasten hankinta oli vasta edessä. 

Jep, sitten kun se asunto alkaa olla liian vaivalloinen eläkeläisille tai jompikumpi kuolee, se asunto myydään ja vähitelleen alue muuttuu taas lapsivaltaiseksi.

Vierailija
78/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään se äiti on lastensa kanssa ja liikenteessä, ei siis sysää sitä lasta sinne lähimmälle laatikolle. Nykyään ei myöskään alle kouluikäiset ulkoile yksinään, kuten ennen.

Me käytiin joka aamupäivä jossakin leikkipuistossa, iltapäivällä päiväunien jälkeen kävin todella usein keskustassa, siellä kun on vielä enemmän kaikkea kivaa lapsille.

Vierailija
79/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noinkaan ole. Nykyään on todella paljon eronneita perheitä ja yh-perheitä. Moni eroaa kun lapsi on vauva.

No sekin totta, toisaalta valtaosa eroperheistä silti jakaa vanhemmuuden eron jälkeenkin. Mutta nykyisin ei muutenkaan tuolla lailla vaan jätetä jotain kaksivuotiasta kerrostalon pihaan silä ajatuksella, että "onhan siellä niitä muita aikuisia, jotka katsovat perään", vaan lapsi jätetään tutun hoitajan luokse, oli se tuttu sitten vaikka isovanhempi tai muu. Tosin elämänmeno on helpottanutkin aika paljon, kun kaupat ovat auki myöhään iltaan, eli tällaiset asiat voi hoitaa itselle sopivana ajankohtana, tai voi vaikka woltata ruokaa kotiovelle, jos ei jaksa mennä kauppaan.

Vierailija
80/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuitenkin ihmetyttää, että paikallislehdestä olen lukenut, että kaupungissamme päiväkodit pullistelee lapsia eli kyllä niitä lapsia ilmeisesti on. Vai onko päiväkoteja ajettu alas ja siksi ne pullistelee, en tiedä.

Ap

Ruotsissa on paljon sellaisia päiväkoteja, joissa ei puhuta ruotsia vaan arabiaa. Kaipa sellaisia päiväkoteja on jo Suomessakin.

No tuskinpa, eiköhän Suomessa vielä suurin osa porukasta tahdo, että lapset tulevat toimeen yhteiskunnassa, täällä ei ole se jengiytyminen päässyt vielä samoihin mittoihin, kuin Ruotsissa.

Turun Varissuolta sellaisia löytyy ainakin. Samoin Kontulasta.