Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äidit ei enää nykyään istu hiekkalaatikolla?

Vierailija
30.05.2023 |

Oma äitini kertoi, että 80-luvun lopulla taloyhtiöiden hiekkalaatikoilla ja leikkipaikoilla istui aina talon äitejä vahtimassa lastensa leikkejä ja äidit sai aina toisistaan seuraa hiekkalaatikolla ja hyviä ystävyyksiäkin siellä muodostui.

Itselläni on pieni lapsi ja nykyään missään hiekkalaatikoilla ei näy äitejä istumassa. Tai leikkipaikkojen penkeillä. Olen omaa lastani välillä vienyt hiekkalaatikolle leikkimään eikä siellä koskaan ole ketään muuta, tai korkeintaan välillä jotain alakoululaisia keskenään keinumassa ja viettämässä aikaa. Missään ei pysty tutustumaan toisiin äiteihin kun niitä ei tapaa missään. Kävelyllä kyllä näkee ohimennen ja kaupoissa jne eli kyllä täällä äitejä ja lapsia on paljonkin. Iso kaupunki kyseessä.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun kokemuksen mukaan tuo ei pidä paikkaansa.

Kyllä leikkipuistoissa käydään ja mun silmään vanhemmat todellakin viihdyttävät, suorittavat ja leikittävät lapsiaan paljon enemmän kuin vaikka 80-luvulla.

Ei kukaan leikkinyt 70-80-luvulla lasten kanssa, perään ehkä katsoivat, mutta kyllä lapset keskenään leikkivät.

Nykyisin omilla pihoilla on pelit ja prensselit, trampat ym. joten ehkä leikkipuistoille ei ole niin paljon tarvetta. Muutenkin sellainen aiempi kerrostaloyhteisöllisyys on ihan kadonnut, kaikki elävät omaa elämäänsä, mutta kyllä omien lasten kanssa ollaan paljon enemmän kuin ennen.

Vierailija
22/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin, no 70-luvulla lapset oli ihan keskenään kyllä hiekkalaatikolla. Ja muistan kyllä että meiän pihoilla myös 80-luvulla.

Minusta on outoa jos aikuisen pitäisi istua hiekkalaatikolla, se on lasten paikka. Muutenkaan en ymmärrä tätä ajatusta että äitin pitäisi leikkiä lapsen kanssa, äitillä on ihan muita, tehtäviä, lapset leikkivät toisten lasten kanssa tai yksinään. Ei siihen aikuisia tarvita.

Yllä olevan kaltaisten ihmisten vuoksi lapsille on kehitetty subbjektiivinen päivähoito-oikeus. Päiväkodissa on niitä toisia lapsia ja vieläpä aikuinen ottamassa vastuuta heistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu leikkipaikasta. Mene suosittun leikkipaikan hiekkalaatikolle, siellä kyllä on porukkaa. Millään taajaman pikkutien leikkipaikalla ei niinkään. Riippuu myös ajankohdasta, onko porukkaa.

Asun isossa kaupungissa ns lähiössä. Olen käynyt meidän taloyhtiön leikkipaikalla ja usein kävellään lähistöllä olevien taloyhtiöiden leikkipaikkojen ohi, samoin ollaan käyty useammalla ns yleisellä leikkipaikalla (eli kunnan rakentamalla, jossa on keinut, hiekkalaatikot, kiipeilytelineet ym). Eri aikoihin päivästä. Missään niistä ei koskaan ketään äitejä (tai isiä) viettämässä aikaa niin, että voisi mennä tutustumaan. Joskus joku nopeasti käyttää lastansa kunnan paikassa keinumassa, mutta keskittyy vain keinuttamaan lastaan, ei vietä siellä aikaa niin että olisi luontevaa mennä juttelemaan.

Ap

Minä en ainakaan edes halua joutua juttusille jonkun vieraan äiskän tai iskän kanssa. En ole kiinnostunut pakollisen työssä tarvittavan sosiaalisuuden lisäksi harrastamaan mitään smalltalkia leikkipuistossa tai muuallakaan. En ole sosiaalista tyyppiä. Voin katsoa perään ja hoitaa sinällään valvontatehtävää, mutta haluan tässä jatkuvasti sosiaalisuutta ja erilaisia ärsykkeitä pukkaavassa yhteiskunnassa viettää "oman aikani" kaikessa rauhassa.

Eikö jotkut vanhempi-lapsikerhot olisi parempia paikkoja jos kaipaat seuraa muista vastaavassa elämäntilanteessa olevista?

Vierailija
24/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekkaa voi mennää p*lluun, siksi mamman on parempi välttää hiekkalaatikkoja.

Vierailija
25/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En istu hiekkalaatikolla koska oon somessa

Vierailija
26/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei nykyään enää leiki hiekkalaatikkoleikkejä.

Ja sen kyllä huomaa. MIelikuvitus on tuhottu tik tokin ja somen ansiosta.

Vierailija
27/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu leikkipaikasta. Mene suosittun leikkipaikan hiekkalaatikolle, siellä kyllä on porukkaa. Millään taajaman pikkutien leikkipaikalla ei niinkään. Riippuu myös ajankohdasta, onko porukkaa.

Asun isossa kaupungissa ns lähiössä. Olen käynyt meidän taloyhtiön leikkipaikalla ja usein kävellään lähistöllä olevien taloyhtiöiden leikkipaikkojen ohi, samoin ollaan käyty useammalla ns yleisellä leikkipaikalla (eli kunnan rakentamalla, jossa on keinut, hiekkalaatikot, kiipeilytelineet ym). Eri aikoihin päivästä. Missään niistä ei koskaan ketään äitejä (tai isiä) viettämässä aikaa niin, että voisi mennä tutustumaan. Joskus joku nopeasti käyttää lastansa kunnan paikassa keinumassa, mutta keskittyy vain keinuttamaan lastaan, ei vietä siellä aikaa niin että olisi luontevaa mennä juttelemaan.

Ap

Eikö siellä ole leikki- tai asukaspuistoja? Kotiäidit käy niissä tyypillisesti aamupäivisin ja iltapäivällä päiväunien jälkeen.

Vierailija
28/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun kokemuksen mukaan tuo ei pidä paikkaansa.

Kyllä leikkipuistoissa käydään ja mun silmään vanhemmat todellakin viihdyttävät, suorittavat ja leikittävät lapsiaan paljon enemmän kuin vaikka 80-luvulla.

Ei kukaan leikkinyt 70-80-luvulla lasten kanssa, perään ehkä katsoivat, mutta kyllä lapset keskenään leikkivät.

Nykyisin omilla pihoilla on pelit ja prensselit, trampat ym. joten ehkä leikkipuistoille ei ole niin paljon tarvetta. Muutenkin sellainen aiempi kerrostaloyhteisöllisyys on ihan kadonnut, kaikki elävät omaa elämäänsä, mutta kyllä omien lasten kanssa ollaan paljon enemmän kuin ennen.

Meidän kerrostaloyhtiö koostuu neljästä nelikerriksisesta kerrostalosta. Ja talojen keskellä yhtiön leikkipaikka. Hämmentävää on, että taloyhtiössä ei asu yhtään alle kouluikäistä lasta minun pienen lisäksi. Jotain kolmasluokkalaisen ja vanhemman näköisiä asuu. Tämä ei edes ole mitään eläkeläisaluetta ja asukkaatkin vaihtuu aina välillä, perheasunnon kokoisiakin asuntoja on monta, yhtään yksiötä ei. Eli onko lapsia nykyään sitten isoissa kaupungeissa vähän.

Ap

Vierailija
29/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiekkalaatikolla on vaarallista. Hiekan seassa on usein huumeruiskuja, joista saa vähintään hepatiittitartunnan. Lisäksi hiekkalaatikkojen liepeillä norkoilee kaikenlaisia nuorisojengejä, jotka tekevät väkivaltaa ja kaikenlaista pahaa.

Jestas. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Lukitset ne varmaan neljän seinän sisälle ettei nyt vaan sattuis mitään. Koskaan en ole törmännyt ruiskuihin leikkipaikoilla tai oikeastaan missään muuallakaan. Ehkä sinun kannattaisi vaihtaa asuinympäristöä, jos asut jossain nistien seassa. Nuorisojengejäkään ei ole näkynyt :D

Suomalaisissa kaupungeissa huumeruiskuihin törmää puistoissa ja julkisissa käymälöissä ja valitettavasti myös leikkipaikoilla. Tätä tosiasiaa on turha käydä kieltämään.

Vierailija
30/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne on töissä ja ne hiekkalaatikkoikäiset tekee hiekkakakkuja hoidossa.

Ne 80-luvun hiekkalaatikkoäidit oli enimmäkseen perhepäivähoitajia.

Vierailija
31/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia syntyy todella paljon vähemmän kuin aiemmin. Mieskin havahtui yhtäkkiä siihen, että on nähnyt raskaana olevia naisia pitkään aikaan vain todella harvoin. Itse sain iltatähden neljä vuotta sitten, ja huomasin miten neuvolat sekä synnäri kumisivat tyhjyyttään vanhempien lapsien odotusaikaan verrattuna. Ja puistotkin ovat tyhjiä siihen verrattuna, mitä ne olivat aiemmin. Joskus joitain yksittäisiä ihmisiä, ei enää sellaisia isoja määriä tiettyihin kellonaikoihin kuten aiemmin.

Vierailija
32/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö siellä ole leikki- tai asukaspuistoja? Kotiäidit käy niissä tyypillisesti aamupäivisin ja iltapäivällä päiväunien jälkeen.

Leikkipuistoista juuri kirjoitin kun kirjoitin niistä kunnan rakentamista leikkipaikoista. Leikkipuisto on varmaan oikea termi niille. Asukaspuistoja ei meidän suunnalla ole yhtään. Tässä kaupungissa on kyllä pari asukaspuistoa, mutta niihin on aika pitkä ja hankala matka kahdella eri bussilla. Ja niissä vaikuttaa olevan sellaista puistotoimintaa, jossa lapsi jätetään sinne hoitoon eli vähän päiväkodin tapainen muutaman tunnin juttu ja sitten puolen päivän jälkeen niissä on koululaisten iltapäiväkerhot. Eli ne ei edes vaikuta äitien tutustumispaikoilta.

Ap

Vierailija
33/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne leikkipaikat joissa äitejä on, taaperot leikkii keskenään, äiti somettaa. Se on tärkeintä.

Lapsi etsii hiekkalaatikolta huumeruiskuja. Äiti istuu krapuloissaan puhelin kädessä somettamassa ja polttamassa tupakkaa vieressä. Heittää sitten tupakantumpin huumeruiskujen kaveriksi hiekkalaatikon hiekkaan. Lapsi miettii siinä, että minäkin rupean polttamaan tupakkaa ihan niin kuin äitikin, kun kasvan isoksi.

Vierailija
34/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia syntyy todella paljon vähemmän kuin aiemmin. Mieskin havahtui yhtäkkiä siihen, että on nähnyt raskaana olevia naisia pitkään aikaan vain todella harvoin. Itse sain iltatähden neljä vuotta sitten, ja huomasin miten neuvolat sekä synnäri kumisivat tyhjyyttään vanhempien lapsien odotusaikaan verrattuna. Ja puistotkin ovat tyhjiä siihen verrattuna, mitä ne olivat aiemmin. Joskus joitain yksittäisiä ihmisiä, ei enää sellaisia isoja määriä tiettyihin kellonaikoihin kuten aiemmin.

Nyt kun sanoit, niin minäkään en ole aikoihin kadulla tai kaupassa nähnyt raskaana olevaa naista. Vaikka ulkoilen paljon eli näen ulkona paljon ihmisiä. Hassua. Tietenkin osalla raskaus on niin alussa ettei se näy mutta kyllähän tuo jostain kertoo, että ei näy niitä, joilla olisi selkeä raskausmaha.

Ap

Vierailija
35/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuitenkin ihmetyttää, että paikallislehdestä olen lukenut, että kaupungissamme päiväkodit pullistelee lapsia eli kyllä niitä lapsia ilmeisesti on. Vai onko päiväkoteja ajettu alas ja siksi ne pullistelee, en tiedä.

Ap

Vierailija
36/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Oma äiti myös kertoi, että 80-luvulla hiekkalaatikolla oli paljon lapsia ja äitejä, ja äidit katsoivat toisten lasten perään, että äidit pääsivät tarvittaessa kauppaan, pankkiin, kampaajalle, tekemään ruokaa jne. Naapuri oli sairaanhoitaja, johon pääsi heti paikkaamaan havereita ja muutenkin vierailtiin tiuhaan naapurien luona ja oli niin mukavaa.

Meillä nuorin nyt 6v. ja pihassa oli lapsen ollessa noin 2v. toinen äiti samanikäisen lapsen kanssa. Sitten ne muuttivatkin suht pian pois. Aika yksin siellä pihalla saanut olla oman lapsen kanssa. Lähistöllä on onneksi leikkipuisto, jossa on hyvällä säällä suht paljon porukkaa, mutta jotenkin ei siellä tule pahemmin muiden äitien kanssa juteltua.

37/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä en ainakaan edes halua joutua juttusille jonkun vieraan äiskän tai iskän kanssa. En ole kiinnostunut pakollisen työssä tarvittavan sosiaalisuuden lisäksi harrastamaan mitään smalltalkia leikkipuistossa tai muuallakaan. En ole sosiaalista tyyppiä. Voin katsoa perään ja hoitaa sinällään valvontatehtävää, mutta haluan tässä jatkuvasti sosiaalisuutta ja erilaisia ärsykkeitä pukkaavassa yhteiskunnassa viettää "oman aikani" kaikessa rauhassa.

Eikö jotkut vanhempi-lapsikerhot olisi parempia paikkoja jos kaipaat seuraa muista vastaavassa elämäntilanteessa olevista?

Mä uskon, että et ole ainoa. Mun lapset on jo aikuisia, mutta ennen etätöihin siirtymistäni en olisi halunnut työpäivän jälkeen tavata yhtään ketään. Ja kaikista vähiten rupatella jonkun tuntemattoman tai puolitutun kanssa. Etätöihin siirtymisen jälkeen on ollut välillä kiva tavata ystäviä ja kavereita, mutta silloinkin vain oman fiiliksen mukaan. 

38/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuitenkin ihmetyttää, että paikallislehdestä olen lukenut, että kaupungissamme päiväkodit pullistelee lapsia eli kyllä niitä lapsia ilmeisesti on. Vai onko päiväkoteja ajettu alas ja siksi ne pullistelee, en tiedä.

Ap

Päiväkodit pullistelee, koska hiekkalaatikkoikäiset ova päiväkodeissa. Saavat siellä tehdä riittävästi hiekkakakkuja eikä heidän kanssaan tarvitse enää hoitopäivän jälkeen lähteä hiekkalaatikolle. 

Vierailija
39/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita asiasta viesti oman paikkakuntasi facebook-ryhmään. Joku muu äiti voi miettiä samaa asiaa, joten voitte sopia treffit johonkin leikkipuistoon.

40/98 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Oma äiti myös kertoi, että 80-luvulla hiekkalaatikolla oli paljon lapsia ja äitejä, ja äidit katsoivat toisten lasten perään, että äidit pääsivät tarvittaessa kauppaan, pankkiin, kampaajalle, tekemään ruokaa jne. Naapuri oli sairaanhoitaja, johon pääsi heti paikkaamaan havereita ja muutenkin vierailtiin tiuhaan naapurien luona ja oli niin mukavaa.

Meillä nuorin nyt 6v. ja pihassa oli lapsen ollessa noin 2v. toinen äiti samanikäisen lapsen kanssa. Sitten ne muuttivatkin suht pian pois. Aika yksin siellä pihalla saanut olla oman lapsen kanssa. Lähistöllä on onneksi leikkipuisto, jossa on hyvällä säällä suht paljon porukkaa, mutta jotenkin ei siellä tule pahemmin muiden äitien kanssa juteltua.

1980-luvulla ei vielä ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta, joten kun jäit äitiyslomalle, isommat lapsesi jäivät myös kotihoitoon. Jotta lapset eivät olisi hyppineet kotona pitkin seiniä, piti vauva laittaa vaunuihin ja lähteä lasten kanssa ulos. Toinen asia, mikä ketjussa jo mainittiinkin, oli perhepäivähoitajat. Moni lasten kanssa hiekkalaatikolla tai leikkipuistossa ollut aikuinen ei ollutkaan lasten äiti vaan perhepäivähoitaja.