Miksi äidit ei enää nykyään istu hiekkalaatikolla?
Oma äitini kertoi, että 80-luvun lopulla taloyhtiöiden hiekkalaatikoilla ja leikkipaikoilla istui aina talon äitejä vahtimassa lastensa leikkejä ja äidit sai aina toisistaan seuraa hiekkalaatikolla ja hyviä ystävyyksiäkin siellä muodostui.
Itselläni on pieni lapsi ja nykyään missään hiekkalaatikoilla ei näy äitejä istumassa. Tai leikkipaikkojen penkeillä. Olen omaa lastani välillä vienyt hiekkalaatikolle leikkimään eikä siellä koskaan ole ketään muuta, tai korkeintaan välillä jotain alakoululaisia keskenään keinumassa ja viettämässä aikaa. Missään ei pysty tutustumaan toisiin äiteihin kun niitä ei tapaa missään. Kävelyllä kyllä näkee ohimennen ja kaupoissa jne eli kyllä täällä äitejä ja lapsia on paljonkin. Iso kaupunki kyseessä.
Kommentit (98)
Ei meillä 70-luvulla istunut ketään aikuisia ulkona lasten kanssa, eikä muutenkaan pihalla. Kyllä tollanen ilmiö, että vanhemmat vahtii lapsia pihalla tuli just vasta 80-luvulla kun ruvettiin pelkäämään, että ne lapset ei pärjää siellä itekseen. Tai että joku aikuinen tulee ja nappaa ne.
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä istun, mutta olen havainnut saman, että muut mammat somettaa puiston penkillä.
Olisipa kiva jos isät ja äidit tai mummit ja kummit toisi lapsia leikkipuistoihin edes viikonloppuisin, mutta usein on aavemaisen tyhjää.
Minulle ihan sama vaikka somettaisivat, kunhan lapseni saisi leikkiseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuitenkin ihmetyttää, että paikallislehdestä olen lukenut, että kaupungissamme päiväkodit pullistelee lapsia eli kyllä niitä lapsia ilmeisesti on. Vai onko päiväkoteja ajettu alas ja siksi ne pullistelee, en tiedä.
ApPäiväkodit pullistelee, koska hiekkalaatikkoikäiset ova päiväkodeissa. Saavat siellä tehdä riittävästi hiekkakakkuja eikä heidän kanssaan tarvitse enää hoitopäivän jälkeen lähteä hiekkalaatikolle.
Minusta hiekkalaatikkoikä on 1-4 vuotta. Ei kai melkein kaikki alle kolmevuotiaat voi sentään päiväkodissa olla. Jotkut 1-2 -vuotiaat. Vai onko? Ehkä sitten on. Olen luullut, että moni haluaa hoitaa kolmevuotiaaksi kotona.
Ap
Monet ehkä haluaisivatkin hoitaa kotona 3-vuotiaaksi asti, mutta rahat ei riitä. Kirjoitinkin jo aiemmin, että kotihoidontuen pienentäminen sekä kuntalisien poistaminen on saattanut vaikuttaa siihen, että lapset viedään jo paljon aikaisemmin päivähoitoon. Eikä taaperoa oteta päiväkodista pois, vaikka perheeseen syntyisikin uusi vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuitenkin ihmetyttää, että paikallislehdestä olen lukenut, että kaupungissamme päiväkodit pullistelee lapsia eli kyllä niitä lapsia ilmeisesti on. Vai onko päiväkoteja ajettu alas ja siksi ne pullistelee, en tiedä.
ApPäiväkodit pullistelee, koska hiekkalaatikkoikäiset ova päiväkodeissa. Saavat siellä tehdä riittävästi hiekkakakkuja eikä heidän kanssaan tarvitse enää hoitopäivän jälkeen lähteä hiekkalaatikolle.
Minusta hiekkalaatikkoikä on 1-4 vuotta. Ei kai melkein kaikki alle kolmevuotiaat voi sentään päiväkodissa olla. Jotkut 1-2 -vuotiaat. Vai onko? Ehkä sitten on. Olen luullut, että moni haluaa hoitaa kolmevuotiaaksi kotona.
Ap
Itse olin kotihoidontuella kaikkien lasten kanssa sen ajan kun sai olla, ei me missään taloyhtiön pihassa käkitty, vaan käytiin leikkipuistossa jne. Kuka siellä samalla hiekkalaatikolla jaksaa aina yksin istua? Lapsikaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ruotsissa on paljon sellaisia päiväkoteja, joissa ei puhuta ruotsia vaan arabiaa. Kaipa sellaisia päiväkoteja on jo Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApItse olin kotihoidontuella kaikkien lasten kanssa sen ajan kun sai olla, ei me missään taloyhtiön pihassa käkitty, vaan käytiin leikkipuistossa jne. Kuka siellä samalla hiekkalaatikolla jaksaa aina yksin istua? Lapsikaan?
Täällä kaupungissa oli eri päivänä leikkipuistossa muskari, toisena seurakunnan pikkulasten kerho jne. Harvoin jäätiin kotiin oleilemaan, vaikka olinkin kotihoidontuella. Ei siellä talon leikkipaikalla ollut mitään juttuseuraa, eikä lapsella leikkikavereita.
Vierailija kirjoitti:
Äidit on töissä? Eikä munkaan äitini kyllä 80-luvulla istunut hiekkalaatikolla, kyllä me kakarat oltiin ulkona keskenään, mutsi hoiti töidensä jälkeen kämppää jne. Isä teki pitkää päivää, oli yleensä kotona seitsemän aikoihin vasta.
Joo, paljon leikittiin keskenemme mekin. Mutta meillä on paljon valokuvia ja jopa videoita tuolta ajalta ja paljon näkyy kyllä pihalla myös vanhempia. Ja kaikki kolme rappuisessa kerrostalossamme tunsivat toisensa. Jyväskylän maalaiskunnassa asuimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu leikkipaikasta. Mene suosittun leikkipaikan hiekkalaatikolle, siellä kyllä on porukkaa. Millään taajaman pikkutien leikkipaikalla ei niinkään. Riippuu myös ajankohdasta, onko porukkaa.
Asun isossa kaupungissa ns lähiössä. Olen käynyt meidän taloyhtiön leikkipaikalla ja usein kävellään lähistöllä olevien taloyhtiöiden leikkipaikkojen ohi, samoin ollaan käyty useammalla ns yleisellä leikkipaikalla (eli kunnan rakentamalla, jossa on keinut, hiekkalaatikot, kiipeilytelineet ym). Eri aikoihin päivästä. Missään niistä ei koskaan ketään äitejä (tai isiä) viettämässä aikaa niin, että voisi mennä tutustumaan. Joskus joku nopeasti käyttää lastansa kunnan paikassa keinumassa, mutta keskittyy vain keinuttamaan lastaan, ei vietä siellä aikaa niin että olisi luontevaa mennä juttelemaan.
ApMinä en ainakaan edes halua joutua juttusille jonkun vieraan äiskän tai iskän kanssa. En ole kiinnostunut pakollisen työssä tarvittavan sosiaalisuuden lisäksi harrastamaan mitään smalltalkia leikkipuistossa tai muuallakaan. En ole sosiaalista tyyppiä. Voin katsoa perään ja hoitaa sinällään valvontatehtävää, mutta haluan tässä jatkuvasti sosiaalisuutta ja erilaisia ärsykkeitä pukkaavassa yhteiskunnassa viettää "oman aikani" kaikessa rauhassa.
Eikö jotkut vanhempi-lapsikerhot olisi parempia paikkoja jos kaipaat seuraa muista vastaavassa elämäntilanteessa olevista?
Mä uskon, että et ole ainoa. Mun lapset on jo aikuisia, mutta ennen etätöihin siirtymistäni en olisi halunnut työpäivän jälkeen tavata yhtään ketään. Ja kaikista vähiten rupatella jonkun tuntemattoman tai puolitutun kanssa. Etätöihin siirtymisen jälkeen on ollut välillä kiva tavata ystäviä ja kavereita, mutta silloinkin vain oman fiiliksen mukaan.
Kiva ja kiitos, että joku ymmärtää. En ole tietääkseni erityisen epäsosiaalinen ihminen, mutta arvostan vapaa-ajallani tiettyä omaa rauhaa ja tilaa, minkä vuoksi en lähtökohtaisesti pidä siitä ajatuksesta, että olisin "vapaata riistaa" keskustelukumppaninkaipuisille kanssaeläjille. Valitettavan usein vaan tästä vetää ihmiset herneet nenään, kun en lähdekään innolla mukaan keskusteluun.
Istuin hiekkalaatikolla ja luin Hesaria, oli siinä äitejä ja lapsia ja välillä vilkaisin lasta.
Kyllä meidän pihassa ainakin istuu.
Osa porukasta vie jo pienet ohjattuihin harrastuksiin ja maksullisiin sisäleikkipuistoihin ym., mutta kun olen 5v kummitytön kanssa tuossa lähipuistossa käynyt, niin kyllä siellä on äitejä JA isiä istuksimassa ja lapset leikkimässä.
Helsingissä tämä. Muutenkin leikkipuistoissa näyttää olevan yleensä lapsia ja pienempien lasten vanhempia, kun ohi menee.
oi niitä aikoja, meni vaan niin nopeasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit on töissä? Eikä munkaan äitini kyllä 80-luvulla istunut hiekkalaatikolla, kyllä me kakarat oltiin ulkona keskenään, mutsi hoiti töidensä jälkeen kämppää jne. Isä teki pitkää päivää, oli yleensä kotona seitsemän aikoihin vasta.
Joo, paljon leikittiin keskenemme mekin. Mutta meillä on paljon valokuvia ja jopa videoita tuolta ajalta ja paljon näkyy kyllä pihalla myös vanhempia. Ja kaikki kolme rappuisessa kerrostalossamme tunsivat toisensa. Jyväskylän maalaiskunnassa asuimme.
Meilläkin on paljon valokuvia lapsuudestani 80-luvun lopulta. Hiekkalaatikolta esimerkiksi. Ja niissä juurikin näkyy naapurien äitejä lapsineen, ei perhepäivähoitajia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApRuotsissa on paljon sellaisia päiväkoteja, joissa ei puhuta ruotsia vaan arabiaa. Kaipa sellaisia päiväkoteja on jo Suomessakin.
No tuskinpa, eiköhän Suomessa vielä suurin osa porukasta tahdo, että lapset tulevat toimeen yhteiskunnassa, täällä ei ole se jengiytyminen päässyt vielä samoihin mittoihin, kuin Ruotsissa.
Omat lapset syntyneet 2007-2013 istuin hiekkalaatikolla ja kyllä silloin vielä muutkin istui. Lähipuistossa oli äitejä lapsineen noin 9-11 välillä, sitten mentiin syömään ja päiväunille ja iltapäivällä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiekkalaatikolla on vaarallista. Hiekan seassa on usein huumeruiskuja, joista saa vähintään hepatiittitartunnan. Lisäksi hiekkalaatikkojen liepeillä norkoilee kaikenlaisia nuorisojengejä, jotka tekevät väkivaltaa ja kaikenlaista pahaa.
Jestas. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Lukitset ne varmaan neljän seinän sisälle ettei nyt vaan sattuis mitään. Koskaan en ole törmännyt ruiskuihin leikkipaikoilla tai oikeastaan missään muuallakaan. Ehkä sinun kannattaisi vaihtaa asuinympäristöä, jos asut jossain nistien seassa. Nuorisojengejäkään ei ole näkynyt :D
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on paljon valokuvia lapsuudestani 80-luvun lopulta. Hiekkalaatikolta esimerkiksi. Ja niissä juurikin näkyy naapurien äitejä lapsineen, ei perhepäivähoitajia. Ap
Mä olen saanut esikoiseni kasarilla eikä silloin ollut mitään sisäleikkipuistoja. Edes täällä pääkaupunkiseudulla. Kahviloitakin oli tosi vähän ja koska kotona ollessa rahaa ei muutenkaan ollut ylenmäärin, olisi tuntunut hullulta lähteä lapsen kanssa kahvilaan. Jos oikein muistan, niin bussillakaan ei vielä päässyt ilmaiseksi vaunujen tai rattaiden kanssa. Kuopuksen kanssa sitten jo pääsikin. Tässä ja edellisessä taloyhtiössä oli silloin paljon lapsia ja isommat tietenkin olivat ilman vanhempiaan ulkona, mutta ei taaperoita kyllä jätetty vahtimatta pihalle. Joten ne hiekkalaatikoilla olevat vahemmat olivat yleensä taaperoiden äitejä, joilla sitten saattoi olla isompiakin lapsia leikkipaikalla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan silloin ylipäätään oli lapsia enemmän? Meidän taloyhtiössä on tällä hetkellä ehkä kourallinen lapsia, joista kaksi leikki-ikäistä. Leikkipuistoissa näkee sitten enempi, kun sinne menee lapsia eri kaduilta ja taloista. Taitaa nuo taloyhtiön leikki-ikäisetkin olla enimmäkseen puistossa, kun siellä on enempi kaikkea eikä vain tällainen tylsä "peruspiha" jossa ei seuraakaan ole.
(Helsinki)
Onhan niitä äityliryhmiä vaikka miten paljon facebookissa. Sinne vaan mukaan ja hiekkalaatikkotapaamista järkkäämääm
Ap