Miksei omaa veriryhmää saa tietää?
Sitä ei siis oteta jollei ole joku toimenpide tulossa. Olisi kiva vaan tietää oma kun ei ole tietoa. Varmaan joskus mukulana kerrottu mutta ei hajuakaan enää mikä on.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsena tutkittu niin tilaa vanhoja potilastietojasi, sieltä voi löytyä.jos on leikattu tms.tai kysy et hoitaja kattoo sun tiedoista jos lukee jossain.
Kuinkahan kamalan vanhoja tietoja ilkeäisi kysyä?
Nimimerkki. vuosikymmeniä sitten leikattu
En enää ihmettele jos terveydenhuolto on ylikuormitettua.
No kerrohan, miten mun miettimiset terveydenhuoltoa kuormittaa? Kiinnostaisi vain nähdä tiedöt, kun ei ollut ihan tyypillinen tapaus.
Miten se kuormittaa jos soittelet ja kyselet jotain merkityksettömiä vuosikymmeniä vanhoja tietoja? Mistä teleportaalista kuvittelet heidän saavan ne tiedot ilman työvoimaa?
Siten, että siellä on varsinaista hoidon tarpeen arviointia odottavia soittoja ehkä satoja jonossa. Veriryhmä on mukava tietää-asia, ei hoitoa vaativa ongelma.
Minulla on oikeus saada tietää itseäni koskevat tiedot. En ymmärrä että kysyessäni minuun suhtaudutaan kuin vähämieliseen. Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Menkää luovuttamaan verta niin saatte tietää veriryhmänne.
Minulla on geneettinen verisairaus johon liittyy tietyt veriryhmät. En voi luovuttaa verta eikä minulle suostuta kertomaan veriryhmää. Rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on geneettinen verisairaus johon liittyy tietyt veriryhmät. En voi luovuttaa verta eikä minulle suostuta kertomaan veriryhmää. Rahaa ei ole.
Olet sitten tietämättä, rahanpuutteesi ei ole kenenkään muun vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiassa on jotain omituista. Olen ollut pari kertaa sairaalassa viime vuosina ja varmaan on tiedossa. Mutta kun kysyn esim.kontrollikäynnin yhteydessä alkaa silmien pyörittely yms. Sanoisivat joko miten se saa selville tai ettei saa. Nuo reaktiot on vaan niin omituisia. Olen ottanut tavaksi kysyä joka kerta kun on tilaisuus, esim.varatessa lapsille aikaa.
Joo
Joo, koska on ihan typerä kysymys.
Taidat olla tervsosalan ammattilainen asenteestasi päätellen. Se on minua koskeva tieto ja jos tietoa ei kysyttäessä minulle kerrota se menee niinku lainvastaisesti tollo
Eikö sen veriryhmän voi saada selville yksintein kun otetaan jonkin muun takia verikoe ja miksi sitä ei tällöin voisi kertoa myös ihmiselle itselleen? Täysin ihmeellistä tiedon pimittämistä!!
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen veriryhmän voi saada selville yksintein kun otetaan jonkin muun takia verikoe ja miksi sitä ei tällöin voisi kertoa myös ihmiselle itselleen? Täysin ihmeellistä tiedon pimittämistä!!
Eli jos terkkari ottaa verinäytteen vaikka hemoglobiinin määrittämistä varten niin kuvittelet että siitä automaattisesti näkyy myös veriryhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen diabeetikko ja kerran vuosilabrojen yhteydessä kysyin että saisinko tietää veriryhmäni, niin minulle naurettiin että mitäköhän minä sillä tiedolla tekisin! Verorahojen tuhlausta kuulemma.
olisit sanonut, että menen syrjäiseen maailmaan ja siellä kun terveydenhuolto on minä on, niin kehottivat ottamaan etukäteen selvää veriryhmästä ja pitämään mukana aina veriryhmäpassia kaulassa roikkumassa, joten sinne tarvitsen
Ja sen turvin menisit maailmalle ja luotat siihen että syrjäisessä maailmassa saat sinulle sopivaa verta?
no jos veritankkaus on ainoa mahdollisuus selvitä hengissä, niin tottakai luottaisin - en ole niin tyhmä, että alkaisin siellä vinkua, että kun se on voitu merkitä väärin, meidän tulisi lähteä nyt sille kahden viikon merimatkalle ja tyypittää vereni ennenkuin otan vastaan verensiirron, toivotaan, että pysyn hengissä!
. Minulla on hyvä asema sikäli, että on leikattu kolmesti, ja jokaisella kerralla on tullut veriryhmäksi sama tulos, joten pidän aika varmana sitä, että tiedän oman veriryhmäni. Se on myös merkattu oikein omakantaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko koskaan kysynyt miksei sinulle suostuta kertomaan veriryhmääsi?
Vierailija kirjoitti:
Suomi olevinaan tietoyhteiskunta tai informaatioyhteiskunta ja kaikki tieto vaan pimitetään ihmisten omista veriryhmistä alkaen... pitäkööt sen tiedon sitten jos se on niiiiin salaista ettei asianomaiselle itsellekään sitä kerrota...
KUN SITÄ EI PIILOTETA! SIELLÄ SE ON NÄKYVISSÄ OMAKANNASSA NIILLÄ IHMISILLÄ, JOILLA TYYPITYS ON TEHTY OMAKANNAN KÄYTTÖÖNOTON JÄLKEEN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sitten tietämättä, rahanpuutteesi ei ole kenenkään muun vika.
Haista sinä s**tanan mul**kku piiitkä paas**ka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsena tutkittu niin tilaa vanhoja potilastietojasi, sieltä voi löytyä.jos on leikattu tms.tai kysy et hoitaja kattoo sun tiedoista jos lukee jossain.
Kuinkahan kamalan vanhoja tietoja ilkeäisi kysyä?
Nimimerkki. vuosikymmeniä sitten leikattu
En enää ihmettele jos terveydenhuolto on ylikuormitettua.
En ihmettele minäkään. Osa luottaa todellakin varauksetta siihen, että heidän veriryhmänsä on määritetty oikein.
Oikeasti sillä tiedolla ei tee mitään. Sairaala määrittää sen uudestaan JOKA KERTA kun olet saamassa verensiirtoa tai menossa leikkaukseen.
Verta en saa luovuttaa mutta jos saisin uskon että veriryhmä määritetään silloinkin joka kerta (eikä sokeasti uskota luovuttajan kertovan totuutta). Kas näin ja jos reissaatte jossain päin maailmaa eikä ole yhtä hyvää hoitoa kuin Suomessa niin se on tietoinen riski jota otatte kun lähdette, sitä varten ei huvikseen selvitetä veriryhmiä.
Niin, huvikseen ei selvitetä, mutta tarpeeseen voidaan kyllä selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolakortit oli kyllä outoja, samoin se ettei vanhoja rokotuksia saa tietää mistään. Kannassa, apotissa , maisassa, kaikkea on mutta oleelliset asiat puuttuu.
Niinpä. Miksei vanhojen järjestelmien tietoja siirretty Kantaan? Kuka mogasi?
Ja kuinkahan monta miljoonaa olisit valmis laittamaan tuohonkin urakkaan?? Potilas tietojärjestelmiä oli huru mycket aiemmin ja osa niistä niin vanhanaikaisia järjestelmiä että olisi ollut ihan mahdoton sitä edes tehdä ilman isoja kustannuksia.
Joskus ihmiset pyytelee kaikenlaisia ihme kokeita otettavaksi. On kuin labra olisi joku karkkikauppa.
Jokainen verikoe maksaa. Pitää olla selkeä syy miksi kokeita otetaan. Ei siksi että kun minä nyt haluan ja huvittaisi tietää ym.
Eiköhän terveydenhuoltokustannukset ole muutenkin jo tapissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolakortit oli kyllä outoja, samoin se ettei vanhoja rokotuksia saa tietää mistään. Kannassa, apotissa , maisassa, kaikkea on mutta oleelliset asiat puuttuu.
Niinpä. Miksei vanhojen järjestelmien tietoja siirretty Kantaan? Kuka mogasi?
Ja kuinkahan monta miljoonaa olisit valmis laittamaan tuohonkin urakkaan?? Potilas tietojärjestelmiä oli huru mycket aiemmin ja osa niistä niin vanhanaikaisia järjestelmiä että olisi ollut ihan mahdoton sitä edes tehdä ilman isoja kustannuksia.
Ap ilmeisesti haluaisi että esim. toimeentulotukia yms. leikataan kaikilta reilusti, jotta saadaan varoja armeijaan kirjureita jotka pläräävät miljoonat ja miljoonat pahviset kansiot terveyskeskusten kellariarkistoista tietokantoihin.
Siis sen sijaan että ne kaksi uteliasta säästäisivät sen 60€ ja kävisivät ottamassa testin itse.
Koomista jankkausta tämä ketju.
Muistelen, että otettiin keskikoulussa jollain bilsan- tai fyssantunnilla verikoe itse, jossa määriteltiin veriryhmä. Pistettiin itse neula sormeen, mutta en enää tarkemmin muista miten se meni, nopeaa se testaus kuitenkin oli. Paikkansa piti, koska ennen jotain kirurgista operaatiota se myös myöhemmin varmistettiin. O+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi olevinaan tietoyhteiskunta tai informaatioyhteiskunta ja kaikki tieto vaan pimitetään ihmisten omista veriryhmistä alkaen... pitäkööt sen tiedon sitten jos se on niiiiin salaista ettei asianomaiselle itsellekään sitä kerrota...
KUN SITÄ EI PIILOTETA! SIELLÄ SE ON NÄKYVISSÄ OMAKANNASSA NIILLÄ IHMISILLÄ, JOILLA TYYPITYS ON TEHTY OMAKANNAN KÄYTTÖÖNOTON JÄLKEEN!
No auttoiko tämä huutaminen (isoin aakkosin) tätä asiaa jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko koskaan kysynyt miksei sinulle suostuta kertomaan veriryhmääsi?
Olen. Ei vastausta vain hiljaisuus ja silmien pyörittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä keltään huvinvuoksi mukulanakaan oteta.
Synnytyssairaalassa otetaan ja se näkyy kotiutuspapereissa tai äitiyskortissa tms.
Jokaiselta sairaalassa syntyneltä tutkitaan.Miksi alapeukkua tosiasialle? Varma on, että synnytyssairaalassa vauvan veriryhmä tutkitaan.
T.lab.hoitaja
Jokaisenko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit itse vastata omaan kysymykseesi, "Olisi kiva vaan tietää..."
Ei julkisen terveydenhuollon resursseja ja rahoja aleta tuhlaamaan koska olisi kiva vaan tietää.
Mitä ihmeen resursseja siinä tuhlaantuu, kyllä se syntyessä veriryhmä jo on tiedossa.
Sen kun vaan lättäävät sen vaikka omakantaan.No eipä ole.
Kyllähän syntyneiltä otetaan verinäyte jalkapohjasta ja vauvojen neuvolakortissa se veriryhmä ainaki ennen näkyi.
Otetaan kyllä verinäytteitä, mutta veriryhmä ei kuulu rutiinimäärityksiin. Tavallisimpia tutkimuksia ovat mm. bilirubiini ja verensokeri. Kaikille vastasyntyneille suositellaan aineenvaihduntasairauksien seulontaa, ja se useimmilta otetaankin. Veriryhmän selvitykselle ei perusterveen vauvan kohdalla ole syytä.
T: synnytyssairaalan labrantäti
Vas- seula otetaan ainakin HUS- alueella jokaisesta vastasyntyneestä, ei ole suosituspohjainen. Kieltää tietysti voi, mutta yleensä vanhemmat ymmärtävät miten tärkeästä näytteestä on kyse.
Näin. Jos puhutaan punasoluista. Miksei koskaan puhuta plasmasta? Silloin tuo menee päin vastoin ja AB on yleisluovuttaja, O yleisvastaanottaja.