Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1016)
Vierailija kirjoitti:
Kurkun leikkaaminen juustohöylällä. Tulee mukavan ohuita siistejä siivuja.
voita leikkaan juustohöylällä
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
alkoi naurattaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Täst en tykkää😦
Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏
Kyllähän se kuivuu tyhjässä astiakaapissa levitettynä ihan samalla tavalla, ei ne ole mitään umpioita. Näin ainakin meillä ollut 10 vuotta ja elossa ollaan siistissä kodissa.
Edelleen ihmettelen:
.
T y h j ä s s ä kuivauskaapissa? Kellä sellaisia on?Meillä on, koska tavaroilla on omat paikkansa muualla. Siellä voi olla pullo tai muovirasia pesukoneen jäljiltä, mutta ei tiskikaappi ole kaikilla mikään tavaransäilytyspaikka, jos on astianpesukone joka pesee tiskit.
Joo, tietysti tässä on eroa onko tiskikonetta vai ei. Mullakin ennen oli, ja oli tarpeeksi kaappitilaa kaikille astioille. Tiskikaspissa oli vain joku just pesty paistinpannu tms.
Nyt ei ole tiskaria ja kaappitilaa niin hintsusti, että tiskikaappi tuppaa olemaan täynnä enkä sinne rättiä ripustaisi.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Nälkäiselle taaperolle voi heittää puurohiutaleet jogurtin sekaan ja syödä heti. Ennen keitin puuroa ja sitten vielä odotin sen jäähtymistä. No, kyllä vieläkin keitän mutta kiireisinä hetkinä menee nykyisin hiutaleet jogurtin sekaan :D
kai sokeriton jogurtti, niissä jogurteissa on liikaa sokeria, kaurapuuron keittämisessä ei mene kun n 10 min elovenasta ja siinä ehtii kasvot pestä, hivuttaa päivävoiteen jne, vaatteet päälle sun muut tykötarpeet mukaan, lapsen pukea jne
Kävelen tyhjän munakennon päällä. Menee paljon pienempään tilaan kierrätyksessä.
Pohojanmaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
keittiö on puhdas paikka eikä käsienpesu paikka vessa on sitä varten että sielä pestään kädet
ulkoa tullaan niin kädet pestään vessassa ja kun tehdään ruokaa niin siinä välissä huuhtastaan ja joko talouspaprulla pyyhitään tai minä pyhin Ikean pyyhkeeseen. Vieraat pesee kätensä vessassa AINA.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen tyhjän munakennon päällä. Menee paljon pienempään tilaan kierrätyksessä.
täällä vinkkejä löytyy ja vielä hauskoja. Ens kerralla munakenno lattialle ja kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe
No mutta miksi silloin tarvitsee magneettia?
Usein ne likaiset astiat pistetään tiskikoneeseen - tällöin on likaisia lappu näkyvillä- kukaan ei luule likaista puhtaaksi astiaksi. Kun tiskikone pistetään päälle - niin käännetään puhtaita lappu - jolloin tiedetään, että pesun lopettaneessa koneessa on puhtaita astioita, eikä sinne sekaan työnnetä likaisia astioita.
Näin tiedetään, missä tilanteessa astiat on - eikä tarvitse varmuuden vuoksi pestä astioita, kun ei satu muistamaan (yksin asuva) tai tiedä (monta perheenjäsentä), onko astiat jo pesty vai ei.
Selitätkö vielä miten et tiedä onko astia likainen vai puhdas? Etkö ymmärrä mitä eroa on puhtaalla jalikaisella?
En ole tuo edellinen, enkä käytä kotonani puhdas/likainen-lappusysteemiä, mutta meillä pesukone on lattialla (joillakin korkeammalla) sellaisessa nurkassa, että siinä vähän blokkaa perusvaloa itse, kun menee kurkkimaan koneeseen. Tämän lisäksi meillä syödään lautaset niin puhtaiksi, etteivät ne useinkaan näytä kovin likaisilta ellei ota niitä ulos koneesta ja valoa vasten sihrusta, kiiltääkö lasite. Joskus tietysti jokin tomaattikastike saattaa paljastaa pidemmältäkin katsoessa, mutta usein ei sekään, koska tykätään "nuolla" viimeiset kastikkeet leipäpalasella.
On siis hyvin mahdollista, ettei nopeasti kurkkaamalla selviä, onko koneessa puhtaat vai likaiset. Emme siltikään ole tarvinneet lappusysteemiä. Kyllä se astioiden tila on aina jotenkin selvinnyt, jos nyt ei just olla muistettu, kumpiako siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun astianpesukone on käynyt valmiiksi, laitan astiapyyhkeen pöydälle ja nostan sen päälle mukit ja mahdolliset muut astiat, joihin jää kosteutta. Sitten nostelen muut astiat kaappeihin, ja lopuksi laitan pyyhkeen päällä olleet, sopivasti kuivuneet astiat kaappiin. Tämä siksi, että jos jään odottamaan tunnin astioiden kuivumista koneessa, jää homma helposti hoitamatta pidemmäksi aikaa.
annan kuivua joskus seuraavaan päivään, nostelen sitten ja likaista koneeseen.
Näin minäkin tein ennen, mutta tiskialtaaseen kertyi epäsiisti kasa likaisia astioita, kun niitä ei saanut laitettua heti koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Tuo ei ole kyllä mikään niksi. Ei tulisi mieleenkään että pesisin likaisia käsiä samassa lavuaarissa missä keittiötarvikkeita, astioita ja elintarvikkeita. Hyi. Sitä varten on vessa ja kylpyhuone.
Tajuatko että siitä lavuaarista lähtee törkyinen viemäriputki?
Minä en laita elintarvikkeita kosketuksiin lavuaarin kanssa. Käsiä pesen niin vessassa kuin keittiössäkin. Astianpesuaine käy.
lavuaarin voi pestä päivittäin, itse yritän myös ettei mikään kosketa lavuaariin koska en oo jynssääjä päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Tää puhtaiden astioiden seisottaminen tiskikoneessa kuulostaa todella omituiselta. Kun kone on pessyt, luukku avataan ja korit vedetään ulos, jotta kuivuu. Sitten kun ovat kuivat (30-60min), niin se joka ekana hoksaa, saa tyhjentää. Olen kellottanut pari kertaa tämän kotityön. Siihen menee alle 2 minuuttia! Turhalta kuulostaa vuoroja jaella ja jäädä moneksi tunniksi odottelemaan, että joku toinen suorittaa moisen "työurakan", ihan hullua!
Minä hoksaan sen aina ennen lapsia, joten heille on kalenteriin merkitty päivät, jolloin ovat keittiövastuussa ( tiskikone, roskien vienti, pöydän kattaminen). Taidan ottaa tuon laminoidun puhdas/likainen kortin käyttöön. Se saattais auttaa lapsia hoksaamaan ihan itse, että astianpesukoneen voi tyhjentää. Nyt joudun yleensä muistuttamaan siitä.
Ulkoa tullaan sisälle niin ei pestä käsiä keittiössä, sanoohan se jo järkikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laatikkoihin kaiken kuivatavaran eli muovilaatikot erikseen esim hilloille, ,mausteille, jauhoille ym .Näin pysyy kaapit siistinä ja suhtkoht helppo löytää.
Miten sait juuri laatikoihisi sopivat muovilaatikot?
Mä muuten olen ihan tosissani etsinyt tavalliselle kahden kilon jauhopussille muovilaatikkoa. Tää on niin outoa, ettei kukaan valmistaja, mitä näitä nyt on: orthex, coline, smart store ja muut ole sellaista kokoa keksineet valmistaa. Jokainenhan tietää minkä kokoinen jauhopussi on. Ei vaan löydy.
En halua pöllyttää mitään kuiva-aineita, etenkään jauhoja säilytysrasioihin just sen pölyämisen vuoksi ja siksi, että sinne pohjalle sitten jää ne vanhat kun uutta tarvitsee lisätä.
Siis säilytysastioiden pitää olla sellaisia, että koko kaupan paketti sujahtaa sinne sellaisenaan.
Ei ole markkinoilla, ei. Ei edes sokeripussille.
Ainakin Prismasta löysin sellaisen johon sopisi kahden kilon jauhopussi. Laitan aina avatun muropaketin siihen. Ehkä ei ollut elintarvikemuovia, mutta pakkauksessa laitan. Askarteluboxi? Siinä on kaatoaukko.
Kiitos, tarttee selailla Prisman tarjontaa. Vielä kun löytyis ruisjauholle, sokerille, yms. hihkuisin riemusta.
Tää olisi tärkeää siksikin, että omissa paketissaan niistä on helposti katsottavissa päivämäärät.
Jaksaako joku muka oikeasti sellaista mainoskuvastokeittiötä ylläpitää? Sellaista jossa kaikki kuivatarvikkeet on yhteneväisissä purnukoissa siististi ja niihin siis tyhjennetty ostopakkauksistaan päivämäärät merkittynä.
Ja mulla menis takuulla sekaisin hienot ja puolikarkeat vehnäjauhot. Ja tosiaan vielä loppuvaiheessa uusien lisääminen vanhojen sekaan. Ääääh
Tyylikäs kenkälusikka eteiseen, pientä luksusta ja halvalla. Tuntuu mukavalta ja pidentää kengän ikää. Sain lahjaksi taskuun mahtuvan taittuvan, hyvin toimii sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
- -
Miksi niitä kaapissa pidettäisiin?
===> Kaksi astianpesukonetta. Kun astioita käytetään, otetaan ne puhtaana koneesta ja käytön jälkeen laitetaan ne suoraan siihen toiseen koneseen.
Vierailija kirjoitti:
Vieraan ei kuulu ottaa askeltakaan keittiöön eikä kylpyhuoneeseen. Pikkuvessa on asioita varten, myös käsienpesuun.
Sitten meillä ei pestäis käsiä ollenkaan, sillä meillä ei ole pikkuvessaa ollenkaan.
Meillä on kaksi vessanpönttöä. Toinen on kylpyhuoneessa ja toinen on kodinhoitohuoneessa. Kyseessä on kerrostalo, en suunnitellut tätä itse.
Koska ostan usein varalle uuden paketin margariinia, tuorejuustoa tai mitä nyt ostankin, laitan permanent marker tussilla siihen käytössä olevaan rasiaan ison rastin. Ei tule availtua turhaan ja katsottua, mikä on käytössä.
Isoäiti opetti, että kädet pestään heti kotiin tullessa. Vessan po. eteisessä. Oli torikauppias pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
En mä ainakaan pese salaatteja tiskialtaassa. Pesen myös tiskialtaan säännöllisesti. Silti miellän itse tiskialtaan "likaiseksi" tilaksi, ja usein pesen kädet kotiin tullessa keittiössä, koska silloin ei tarvitse käpälöidä ovenkahvoja, ennen kuin olen pessyt kädet. Mutta oleellisempaa se käsisaippua keittiössä on juuri siksi, että voi ennen ruoanlaittoa ja syömistä pestä helposti kädet. En tajua, miten todella monilla ei ole käsisaippuaa keittiössä - ilmeisesti useimmat eivät koe käsienpesua ennen ruoanlaittoa kovin tärkeänä. Minusta tuntuu epämukavalta jos vaikkapa kyläillessä haluaisi ennen käsin syömistä pestä kädet ja pitää mennä vessaan, jossa ainoa käsipyyhke on joku vettynyt pikkupyyhe, joka voi olla vaikka miten likainen.
Minä käyn kyllä pesemässä kädet aina käsienpesualtaalla vessassa. Pyyhkeitä minulla roikkuu siellä useampi, vaikka asun yksin. Käyttöpyyhe, puhdas varapyyhe ja vieraspyyhe. Se puhdas varapyyhe on sitä varten, että kädet pestyäni sattuisin huomaamaan, että pyyhe onkin vaihdon tarpeessa. Siinä onkin silloin kuiva puhdas jo valmiina ja voin sitten vaihtaa sen likaisen pois kuivin käsin ja tuoda uuden puhtaan varapyyhkeen käyttöpyyhkeeksi muuttuneen tilalle. Ja vaihdan tavallisesti muutenkin viikoittain.
Meillä taas oon ihan vessan kaapissa puhtaita käsipyyhkeitä 20 kappaletta.
Kylpyhuoneen kaapeissa säilytetään kaikki puhtaat kylpypyyhkeet.
Ei tarvi ravailla mihinkään.
Minä tarvitsen WC-paperia vain 2 palaa päivässä. Kuivaan kaluni pyykkikorin vaatteisiin. Ja kun käytän bidee suihkua, sama juttu, pyykkikorista rättiä. Lisäksi kusen kuikkaan, niin ei mene paljoa vettäkään.