Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vauraammilla kavereillani kyläillessä ostopalvelut olen huomannut olevan arkea merkittävästi helpottava asia. Samoin velattomuus ja iso nettovarallisuus (5M€+). Kaikki helpottavat elämää merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Tämä!
Kädet kuuluu pestä vessassa.
Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.
En ymmärrä miten keittiön lavuaari saastuu siitä että siinä pestään kädet. Ruoanvalmistuksen lomassakin ainakin itse pesen kädet monta kertaa. Jos esim olen käsitellyt lihaa, en lähde likaisin käsin vessaan pesemään käsiäni vaan pesen keittiössä. Samoin keittiöalan ammattilaiset pesevät kätensä keittiössä.
Olen tähän asti pessyt käteni astianpesuaineella, mutta ajattelin että hankin jatkossa keittiöön käsisaippuan koska se on iholle hellävaraisempi.
Minulla on astiankuivatuskaapissa pyyhe jota käytän vain astioiden kuivaamiseen. Tiskipöydän alakaapin ovessa minulla on pyyde johon kuivaan käteni (tämän vaihdan parin päivän välein).
Juu...Kysyn aina, että tarviiko käydä kaupassa. ? Se on hyvä niksi, pitää yllä ihanaa ystävyyttä jossa pidetään toisesta ihmisestä huolta ja välitetään eikä olla omahyväinen.!! Ennenvanhaan pidettiin toisista huolta, tultiin heinätöihin kun nähtiin, että naapuri tarvii apua. Se oli ennenvanhaankin hyvä niksi. Kun antoi apua, sai itsekkin aina apua. Paras niksi olisi vielä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
En mä ainakaan pese salaatteja tiskialtaassa. Pesen myös tiskialtaan säännöllisesti. Silti miellän itse tiskialtaan "likaiseksi" tilaksi, ja usein pesen kädet kotiin tullessa keittiössä, koska silloin ei tarvitse käpälöidä ovenkahvoja, ennen kuin olen pessyt kädet. Mutta oleellisempaa se käsisaippua keittiössä on juuri siksi, että voi ennen ruoanlaittoa ja syömistä pestä helposti kädet. En tajua, miten todella monilla ei ole käsisaippuaa keittiössä - ilmeisesti useimmat eivät koe käsienpesua ennen ruoanlaittoa kovin tärkeänä. Minusta tuntuu epämukavalta jos vaikkapa kyläillessä haluaisi ennen käsin syömistä pestä kädet ja pitää mennä vessaan, jossa ainoa käsipyyhke on joku vettynyt pikkupyyhe, joka voi olla vaikka miten likainen.
Minä käyn kyllä pesemässä kädet aina käsienpesualtaalla vessassa. Pyyhkeitä minulla roikkuu siellä useampi, vaikka asun yksin. Käyttöpyyhe, puhdas varapyyhe ja vieraspyyhe. Se puhdas varapyyhe on sitä varten, että kädet pestyäni sattuisin huomaamaan, että pyyhe onkin vaihdon tarpeessa. Siinä onkin silloin kuiva puhdas jo valmiina ja voin sitten vaihtaa sen likaisen pois kuivin käsin ja tuoda uuden puhtaan varapyyhkeen käyttöpyyhkeeksi muuttuneen tilalle. Ja vaihdan tavallisesti muutenkin viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laatikkoihin kaiken kuivatavaran eli muovilaatikot erikseen esim hilloille, ,mausteille, jauhoille ym .Näin pysyy kaapit siistinä ja suhtkoht helppo löytää.
Miten sait juuri laatikoihisi sopivat muovilaatikot?
Juu, kyllä käet voi pestä keittiösä, mutta ei tietysti mitään öljyisiä käsiä. Jos korjannu autoa tms, käet voip pestä silloin veskissä. Pesuaineita monenkirjavia nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin leikkaamaan appelsiinit kätevästi näin:
Ensin appelsiini pestään hyvin, sitten leikataan kokonainen appelsiini suoraan puoliksi kuorineen ja puolikkaat vielä puoliksi.
Sitten niistä veneistä syödään sisältö suoraan eli suu kiinni siihen veneeseen ja imet ja puret sisällön ja lopulta kuoret jää käteen.
Appelsiinien kulutus nousi meillä huikeasti näin.
Miehen mummo söi appelsiinit aina näin. Sitä oli ihan kamala katsoa :D
Kaupoista saa monenkokoisia rasioita sokerille suola, mausteet jne. Käyppä kaupasa kattoon
Siis joo, appelsiinin voi syödä monella eri tavalla. Ei kuoria jos ei millään halua. Saa toki syödä, mutta niissä on säilymisaineita ja saattaa olla ei syötävää kamaa....! Kuorista voi tehdä ampiaisille kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan pese salaatteja tiskialtaassa. Pesen myös tiskialtaan säännöllisesti. Silti miellän itse tiskialtaan "likaiseksi" tilaksi, ja usein pesen kädet kotiin tullessa keittiössä, koska silloin ei tarvitse käpälöidä ovenkahvoja, ennen kuin olen pessyt kädet. Mutta oleellisempaa se käsisaippua keittiössä on juuri siksi, että voi ennen ruoanlaittoa ja syömistä pestä helposti kädet. En tajua, miten todella monilla ei ole käsisaippuaa keittiössä - ilmeisesti useimmat eivät koe käsienpesua ennen ruoanlaittoa kovin tärkeänä. Minusta tuntuu epämukavalta jos vaikkapa kyläillessä haluaisi ennen käsin syömistä pestä kädet ja pitää mennä vessaan, jossa ainoa käsipyyhke on joku vettynyt pikkupyyhe, joka voi olla vaikka miten likainen.
Tiskialaan likaiseksi mieltämisellä tarkoitin siis sitä, että en koe, että minun täytyisi varjella sitä bakteereilta, joita vaikka käsienpesussa sinne valuu. Käytän tiskiallasta vain tiskaamiseen, ja oli sairaanhoitajatäti mitä mieltä hyvänsä, en kyllä usko, että käsienpesu keittiössä on mikään kummoinen uhka miltään kantilta. Parempi se, kuin olla pesemättä käsiä kotiin tullessa, ja itse koen, että keittiössä se on helpompaa -> se tulee myös todennäköisemmin tehtyä, ja yleinen käsihygienia on parempi.
Mulla kyllä on erittäin vahvat käsiepesurutiinit ja esim. ulkoa kotiiin tullessa on itsestäänselvää, että pesen kädet. Ei se, että pesen kädet vessassa, vaikeuta tätä mitenkään.
Joo, ymmärrän tuonkin ja kyllä minäkin siis pesen käsiä myös vessassa. Mutta kuitenkin ajattelen, että koskettelen mieluummin mahdollisimman vähän ovenkahvoja ennen käsienpesua. Esim. noro tarttuu tosi helposti tuollaisestakin, niin tuntuisi vähän tyhmältä pestä kädet, jos jotain tuollaista virusta kuitenkin jäisi pinnoille. Sen tiskialtaan kuitenkin yleensä pesen saippualla ennen kuin alan tiskaamaan, niin siitä on kyllä äärimmäisen epätodennäköistä saada mitään tartuntaa. Ja jos siellä jotain bakteeria onkin, niin ei se bakteeri osaa hypätä 20 senttiä ilmaan, kun huuhtelen siivilässä hanan alla jotain salaattia. Vessan ovenkahvaan taas kuitenkin ihan varmasti kosken monta kertaa päivässä.
Eipä ole tätäkään ovenkahvaongelmaa, kun kissan vessa on vessassa ja sen takia joutuu pitämään vessan oven aina raollaan, jotta kissa pääsee asioilleen omin päin. Niinpä itsekin saan oven auki jalkaterällä.
Nyt tuli kyllä mieleen se niksi, että kissanluukku ovessa tai vessan seinässä voisi toimia (kissalle, ei mulle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiöalan ihmisenä samaa mieltä!
Vessaan jää pöpöt ja vessa pestään järeämmillä puhdistusaineilla, kuin keitiö.
Ei todellakaan keittiöön ulkomaailman pöpöjä!
Keittiöalan ihmisenä et sitten pese käsiäsi ruoanlaiton lomassa? Vai oletko niin pro, että käytät kertakäyttöhanskoja ja viskaat roskiin kun olet koskenut broileriin ja pitääkin siinä välissä säätää uunin nuppia tai ottaa kastikekattila liedeltä yms.
En ole keittiöalan ihminen, mutta aika kokenut kokki kuitenkin. Käytän kertakäyttöhanskoja ja ajoitan työni keittiössä niin, että kesken broilerin käsittelyn en räplää uunin nuppia tai söhlää kastikekattilan kanssa.
Kohotan pullataikinan mikrossa. Vedoton paikka.
Laitan hienonnettavat yrtit lasiin ja pilkon ne lasissa saksilla.
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Yhdessä talossa bongasin, että tiskikaapin alle oli kiinnitetty talospaperirullalle tarkoitettu pidike ja rätti roikkui nätisti siinä. Nyt minullakin on niin. Tosin en sattunut löytämään talouspaperille tarkoitettua, joten jouduin tyytymään vessapaperille tarkoitettuun vähän lyhyempään pidikkeeseen, johon rätti mahtuu vain kahtia taitettuna.
Meillä ei ole suomalaista ylpeyttä, eli tiskikaappia ollenkaan. Havaitsimme sen vievän aivan turhaa tilaa ja oli hankalaa tunkea astioita sinne ritilöille.
Meillä on tiskikoneen yläpuolella kaapit, jonne nostetaan päivittäiset käyttöastiat, eli lautaset, lasit, jne suoraan koneesta, tiskikoneen vieressä on laatikosto, jonne menee haarukat, veitset jne ja kauhat ynnä lastat.
Kun kone on pessyt, jätetään hetkeksi luukku raolleen ja siitä sitten kaikki astiat suoraan paikoilleen.
Käsinpestäviä ei olekaan kuin paistinpannut, ne pestään tiskialtaassa heti käytön jälkeen. Pannujen säilytyslaatikossa on pahvista tehty pohja, että periaatteessa voisi laittaa sinne suoraankin vielä vähän märkänä, mutta yleensä annetaan kuivua tiskialtaan vieressä hetki.
Kummasti tuli tilaa keittiöön, kun sai tiskikaapin tilalle kaksi pitkää hyllyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Yhdessä talossa bongasin, että tiskikaapin alle oli kiinnitetty talospaperirullalle tarkoitettu pidike ja rätti roikkui nätisti siinä. Nyt minullakin on niin. Tosin en sattunut löytämään talouspaperille tarkoitettua, joten jouduin tyytymään vessapaperille tarkoitettuun vähän lyhyempään pidikkeeseen, johon rätti mahtuu vain kahtia taitettuna.
Mulla on diy versio pidikkeestä eli pienestä muovisesta korista otettu metallinen kantokahva ja se viritettynä kuivauskaapit ritilään sellaisenaan roikkumaan, ei tarvita kiinnittämiseen edes mitään välineitä. Pysyy ja toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Kädet kuuluu pestä vessassa.
Olusin suuttunut jos joku vieras olisi tullut keittiöön pesemään käsiään ja ohjannut hänet äkkiä vessaan.Samaa mieltä. Kylläpä jotkut on epähygieenisiä! Keittiön lavuaari on vain ja ainostaan ruoavalmistusta ja tiskaamista varten.
En ymmärrä miten keittiön lavuaari saastuu siitä että siinä pestään kädet. Ruoanvalmistuksen lomassakin ainakin itse pesen kädet monta kertaa. Jos esim olen käsitellyt lihaa, en lähde likaisin käsin vessaan pesemään käsiäni vaan pesen keittiössä. Samoin keittiöalan ammattilaiset pesevät kätensä keittiössä.
Olen tähän asti pessyt käteni astianpesuaineella, mutta ajattelin että hankin jatkossa keittiöön käsisaippuan koska se on iholle hellävaraisempi.
Minulla on astiankuivatuskaapissa pyyhe jota käytän vain astioiden kuivaamiseen. Tiskipöydän alakaapin ovessa minulla on pyyde johon kuivaan käteni (tämän vaihdan parin päivän välein).
Tuota minäkin mietin, että ravintolassa työskennellessäni mekin kyllä pestään kädet siellä keittiön lavuaarissa silloinkin kun tullaan töihin ja kädet pestään ensimmäistä kertaa. Hullu ajatus, että pitäisi mennä vessaan pesemään ja sitten lähmiä vessan ovenkahvoja ym - kädethän pitäisi tämän jälkeen pestä heti uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn kyllä pesemässä kädet aina käsienpesualtaalla vessassa. Pyyhkeitä minulla roikkuu siellä useampi, vaikka asun yksin. Käyttöpyyhe, puhdas varapyyhe ja vieraspyyhe. Se puhdas varapyyhe on sitä varten, että kädet pestyäni sattuisin huomaamaan, että pyyhe onkin vaihdon tarpeessa. Siinä onkin silloin kuiva puhdas jo valmiina ja voin sitten vaihtaa sen likaisen pois kuivin käsin ja tuoda uuden puhtaan varapyyhkeen käyttöpyyhkeeksi muuttuneen tilalle. Ja vaihdan tavallisesti muutenkin viikoittain.
Hyvät sulle. Varmaan vähintään 80 % tuntemastani ihmisistä eivät pidä noin montaa puhdasta pyyhettä vessassa, vaan suurimmalla osalla on hyvällä tuurilla se yksi pyyhe, jonka vaihtoväliä voi vain arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla roikkuu rätit s-koukuista tiskikaapin ritilästä. Kuivauskaappiin en sitä itse haluaisi, kun meillä ei ole tiskikonetta, jolloin tiskikaappi on usein aika täynnä enkä halua rättiä valumaan puhtaiden astioiden päälle.
Minulla on tähän vain yksinkertainen ratkaisu. Kun tyhjennän koneen, laitan pesutabletin saman tien pesuainelokeroon. Näin pesuainelokerosta näkee heti, onko koneessa vielä puhtaat astiat vai likaisia: lokero on auki = kone on pesun jäljiltä ja vielä tyhjentämättä. Lokero on kiinni = kone on jo tyhjennetty puhtaista ja nämä mitä siellä on, ovat likaisia ja odottavat pesua.