Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Kyläillessa huomasin että perheen toinen aikuinen ottaa myös osaa vieraiden kestitsemiseen.
Vaihtoon meni puoliso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain sisustuslehdestä bongasin jonkun kotoa niksin että aikakausislehteä voi käyttää leikkuulautana. Pilkkoo sipulit lehden päällä ja repäisee päällimmäisen sivun sipulinkuorten kanssa biojätteeseen. Seuraava tuote, sama homma.
Sanomalehti käytännöllisempi. Aikakauslehtien kovempi paperi ei varmaankaan maadu hyvin, varsinkaan sisustuslehtien kiiltävät sivut.
Se painomuste ei kyllä ole millään tavalla tarkoitettu elintarvikekäyttöön. Ennemmin kannattaa ihan pestä sitä leikkuulautaa.
Kääritäänhän sanomalehteen kalatkin kalakaupoissa. Kyllä se painomusteen myrkky on hävinnyt jo seuraavaan päivään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on aika moni veinyt mukanaan sen, että kompostiroskia säilytetään avonaisessa astiassa. Meillä siihen siirryttiin ihan tilanpuutteen vuoksi (keittiö on todella huonosti aikoinaan suunniteltu, se on suunniteltu kahden hengen vapaa-ajan asunnon keittiöksi, ei kuuden hengen suurperheen kodin keittiöksi) ja käytännöllisyyden vuoksi, en pysty kesken ruuanlaiton availemaan mitään kaapinovia ja ämpärinkansia, koska kädet ovat likaiset. Sitten ne perunankuoret, kananmunankuoret ja kalannahanroippeet jäivät tiskialtaaseen lojumaan, ja se se vasta oli ällöä.
Mutta huomasin sitten yllättävän asian - ne kompostikamat ei haise, kun ne on avonaisessa (pienehkössä) kipossa, vaikka ne on ihan siinä tiskipöydällä nenän lähellä. Sieltä kannellisesta ämpäristä taas lähtee hirveä lemu, kun sen kannen aukaisee! Tosin tyhjennän tuon kipon parin päivän välein, kun meillä sitä tavaraa kompostiin tulee tosi paljon (ne perunankuoret, kananmunankuoret, kaikkien juuresten kuoret), kun teen kaikki ruuan "alusta alkaen" itse.
Mutta juuri viime viikolla sain terveisiä, että ovat jo pitkään pitäneet samalla tavalla kompostikippoa ilman kantta ja hajuhaitta on kadonnut.
Eihän se esteettisesti kovin nättiä ole, mutta minulle itselleni se haju on pahempi.
Mulla on tästä proversio😀
Eli muovilaatikko, joka on kannellisen metallilaatikon sisällä. Semmoinen ihan tavallinen karkkilaatikko, en muista, mistä metallilaatikko on ostettu, mutta karkkilaatikko menee sinne jetsulleen.
Näin voin pitää metallilaatikon kantta auki tai kiinni. Kun teen ruokaa, se on auki ja sinne vaan kaikki kuoriroskat ja kuoret ja muut. Sitten voi laittaa niin tahtoessaan metallilaatikon kannen kiinni ja pöytä jää siistiksi.
Parin päivän välein meilläkin tyhjennetään, kesällä joka päivä, että ei tule kahvinporoista jne. banaanikärpäsiä sisälle.
Kaverit on kovasti ihastellut, mutta sattuman kaupalla kun tuli omaan keittiöön, en valitettavasti osaa enää neuvoa, mistä ihmeestä sen juuri sopivan metallilaatikon ostin.
Olen aina ihmetellyt miksei biojätettä voi säilyttää jääkaapissa. Ei tule elukoita eikä hajuja. Siellä minä ne pidän. Vien joka päivä tai joka toinen pois. Kauemminkin menee kyllä.
Hyi heltti sentään ja yöks. Jätteitä jääkaapissa ja joku sieltä vahingossa nostaa jotakin pannulle. Olet laittanut sinne tietysti sipulinkuoretkin, joten aika moni tuore elintarvike maistuu sitten sipulille.
Muistuta etten tuu teille syömään, jos ruokaa laittaessa nostelet summa mutikassa kamaa kaapista pannulle, etkä erota perkeitä ja kuorintajätteitä ruokatarvikkeista.
Ne perkeethän levittävät vaikka mitä hajuja ja pöpöjä tuoreisiin ruokiin, helkkari sentään. Jo on ihme sakkia, pottuja ei saa pestä puhtaassakaan tiskialtaassa eikä varsinkaan käsiä, mutta jätteitä pitää hillota tuoreiden ruokien seassa. Skitsoa meininkiä nykynaisilla.
lapsena otettiin kasvimaalta porkkana ja vähän multaa ripoteltiin pois ja syötiin, ei oo allergiaa, ei laktoosi-intoleranssia , ei ADHD ja mitä niitä onkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on aika moni veinyt mukanaan sen, että kompostiroskia säilytetään avonaisessa astiassa. Meillä siihen siirryttiin ihan tilanpuutteen vuoksi (keittiö on todella huonosti aikoinaan suunniteltu, se on suunniteltu kahden hengen vapaa-ajan asunnon keittiöksi, ei kuuden hengen suurperheen kodin keittiöksi) ja käytännöllisyyden vuoksi, en pysty kesken ruuanlaiton availemaan mitään kaapinovia ja ämpärinkansia, koska kädet ovat likaiset. Sitten ne perunankuoret, kananmunankuoret ja kalannahanroippeet jäivät tiskialtaaseen lojumaan, ja se se vasta oli ällöä.
Mutta huomasin sitten yllättävän asian - ne kompostikamat ei haise, kun ne on avonaisessa (pienehkössä) kipossa, vaikka ne on ihan siinä tiskipöydällä nenän lähellä. Sieltä kannellisesta ämpäristä taas lähtee hirveä lemu, kun sen kannen aukaisee! Tosin tyhjennän tuon kipon parin päivän välein, kun meillä sitä tavaraa kompostiin tulee tosi paljon (ne perunankuoret, kananmunankuoret, kaikkien juuresten kuoret), kun teen kaikki ruuan "alusta alkaen" itse.
Mutta juuri viime viikolla sain terveisiä, että ovat jo pitkään pitäneet samalla tavalla kompostikippoa ilman kantta ja hajuhaitta on kadonnut.
Eihän se esteettisesti kovin nättiä ole, mutta minulle itselleni se haju on pahempi.
Eli muovilaatikko, joka on kannellisen metallilaatikon sisällä. Semmoinen ihan tavallinen karkkilaatikko, en muista, mistä metallilaatikko on ostettu, mutta karkkilaatikko menee sinne jetsulleen.
Näin voin pitää metallilaatikon kantta auki tai kiinni. Kun teen ruokaa, se on auki ja sinne vaan kaikki kuoriroskat ja kuoret ja muut. Sitten voi laittaa niin tahtoessaan metallilaatikon kannen kiinni ja pöytä jää siistiksi.
Parin päivän välein meilläkin tyhjennetään, kesällä joka päivä, että ei tule kahvinporoista jne. banaanikärpäsiä sisälle.
Kaverit on kovasti ihastellut, mutta sattuman kaupalla kun tuli omaan keittiöön, en valitettavasti osaa enää neuvoa, mistä ihmeestä sen juuri sopivan metallilaatikon ostin.
Olen aina ihmetellyt miksei biojätettä voi säilyttää jääkaapissa. Ei tule elukoita eikä hajuja. Siellä minä ne pidän. Vien joka päivä tai joka toinen pois. Kauemminkin menee kyllä.
Hyi heltti sentään ja yöks. Jätteitä jääkaapissa ja joku sieltä vahingossa nostaa jotakin pannulle. Olet laittanut sinne tietysti sipulinkuoretkin, joten aika moni tuore elintarvike maistuu sitten sipulille.
ei ne homehdu jos päivän pari on huoneessa, itse vien lähes joka pvä , menomatkan varrella.
Sipulin maku ei välttämättä sovi joka ruokaan, esim kermaiseen täytekakkupalaan. Munatkin, niin raaat kuin keitetyt, myös imevät mielellään makuja muista lähellä olevista ruoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kuulin yhdeltä tutulta että kun heillä on tarpeeksi usein unohdunut kotiavain kotiin, he ovat hankkineet vara-avaimen ja sille numerokoodillisen avainkaapin, minkä voi ripustaa ulko-oven viereen tai piilottaa johonkin ulko-oven läheisyyteen. Saa kuulemma ihan Tokmanniltakin.
Esim. tämmönen:
https://www.tokmanni.fi/avainsailo-brucke-6416485589765
Mietin, että pitäsköhän meillekin hankkia. 🤔
Ei!! Tuohon rasiaan on niin helppo murtautua! Murtoveikot tykkäävät D:
Todellakin. En ole edes murtoveikko ja kikkaili. kaverin vara-avaimen ulos tällaisesta kun kaveri oli myöhässä (ei suuttunut).
Eli ei kannata ostaa?
Meillä on avaimeton koti, koodilla kuljetaan. Helpottaa elämää todella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain sisustuslehdestä bongasin jonkun kotoa niksin että aikakausislehteä voi käyttää leikkuulautana. Pilkkoo sipulit lehden päällä ja repäisee päällimmäisen sivun sipulinkuorten kanssa biojätteeseen. Seuraava tuote, sama homma.
Sanomalehti käytännöllisempi. Aikakauslehtien kovempi paperi ei varmaankaan maadu hyvin, varsinkaan sisustuslehtien kiiltävät sivut.
Se painomuste ei kyllä ole millään tavalla tarkoitettu elintarvikekäyttöön. Ennemmin kannattaa ihan pestä sitä leikkuulautaa.
Kääritäänhän sanomalehteen kalatkin kalakaupoissa. Kyllä se painomusteen myrkky on hävinnyt jo seuraavaan päivään mennessä.
Ellet ole huomannut niin ensin tulee sellainen valkoinen käärepaperi, sitten vasta mitälie.
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää mut ei ol pakko kirjoitti:
Hammasharjoja säilytetään vessan kaapissa tee-se-itse-telineessä: pakasterasia leikattu puoliksi ja kaksipuoleisella teipillä kaapin seinään leikattu sivu ylöspäin. Alareunaan lovettu saksilla tai mattopuukolla harjasosan ja varren liittymäkohdan levyinen ura, tarvittaessa ura vähän leveämmäksi läheltä rasian pohjaa. Joka harjalle omanlevyinen ura. Siihen harjat killumaan, valumavedet jäävät rasian eikä kaapin pohjalle.
Eikö hammasmukia saa käyttää enää.
Saa. Tietenkin säilytetään harjaspää ylöspäin hammasharjasta ja muki kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis laittaako ihmiset jotain ruokatarvikkeita lavuaariin? 🤮
Minä pesen lavuaarin ja muutkin pinnat ennen ruoanlaittoa enkä silti lavuaariin tai tasoille laita mitään syötävää. Puinen leikkuulauta on hygienisempi kuin muovinen, puisia löytyy muutama. Minulla on myös hyvä kivinen työalusta joka on helppo pestä. Sitä vasten en koskaan käytä veitsiä kun tylsyvät.
Ei tulisi mieleenkään laittaa mitään erityisesti sinne lavuaariin. Hyihelv.
broileria ei sitten käsitellä puisella leikkuulaudalla ja jos niin ei mitään muuta
Puinen leikkuulauta on paljon hygienisempi kuin muovinen koska puu itsessään on antibakteerinen materiaali. Bakteerit kuolevat kun laudan pesee ja antaa kuivua. Muovista leikkuulautaa ei kannata käyttää mihinkään kun siitä ei bakteereja saa tapettua.
Älä huutele tänne täysin väärää tietoa.
Ylempi kirjoittaja sanoi että hänellä on muutama puinen lauta, eli tuskin broilerimöhmöjen päällä salaattia tekee.
"Elintarviketurvallisuusvirasto Evira suosittelee puista leikkuulautaa vain kuiville elintarvikkeille ja leivontaan. Eviran mukaan ruoanlaitossa on hyvä käyttää helposti puhtaana pidettäviä muovisia leikkuulautoja siten, että kullekin elintarvikeryhmälle on oma leikkuualustansa."
Hyvä puoli niillä on, että veitset ei tylsy niin helpoosti kuin muovilaudalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä se porkkanankuori niin ällöksi muuttuu, kun se juuri äsken oli porkkanan päällä ok ja irtonaisena se onkin salamannopeasti etovaa.
Liittäisin tämän abjektioon. Hius päässä on ok ja kaunista, mutta hius leikkuulaudalla kuvottavaa. Ruoka aterian aikana lautasella on herkullista nähtävää, mutta aterian päätteeksi lautasen reunalla se on kuvottava jäte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ne homehdu jos päivän pari on huoneessa, itse vien lähes joka pvä , menomatkan varrella.
Sipulin maku ei välttämättä sovi joka ruokaan, esim kermaiseen täytekakkupalaan. Munatkin, niin raaat kuin keitetyt, myös imevät mielellään makuja muista lähellä olevista ruoista.
Ei maistu sipulille yhtään mikään. Eivät pöllytä mitkään mitään bakteeripilviä. Päivän ovat kylmässä ja sitten ulos. Ihme vauhkoomista asiasta, josta selvästikään ette tiedä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
Miksi sitten edes olet ostanut turhaan lisää herätyskelloja? Ihan perus vinkki, älä osta sellaista mitä sinulla jo on useampia.
herätyskelloa ei tarvitse kun on kännykkä
älykännykkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maistu sipulille yhtään mikään. Eivät pöllytä mitkään mitään bakteeripilviä. Päivän ovat kylmässä ja sitten ulos. Ihme vauhkoomista asiasta, josta selvästikään ette tiedä yhtään mitään.
tänään oli halapaa tomaattia, kotimaista niin tein tomaattikeittoa, ei mitään ketsuppeja eikä tomaattimurskaa, , koskenlaskijaa sekaan lähes puolipakkausta, mausteet.
Pussilakanat kannattaa pestä väärin päin. Ne on helpompi laittaa puhtaana peitteen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Eihän tuossa tultu ulkoa, vaan siirryttiin keittiöön.
Miksi erikseen käsisaippua keittiössä, kun voi pestä tiskiaineellakin.
Kaveri esitteli kuukutiskupin. Ostin myöhemmin itsellenikin sellaisen. Super helppo ja kätevä kapistus.
Eipä nuo biojätteet jääkaapissa (halutessaan kannellisessa astiassa) sen kummempi asia ole kuin edellispäivän salaatti ja jämäruuat, jotka syöt tänään. Nimi vain on eri.
Vierailija kirjoitti:
Margariinipaketin kanteen leikkaan kaksi lähekkäin olevaa uraa niin, että puisen voiveitsen kahvalle muodostuu aukko kanteen. Näin voiveitsen voi jättää margariinipaketin sisään. Opin tutulta.
Tämä on hyvä! Vähemmän rasvaisia veitsiä astianpesukoneeseen (meillävoiveitsenä tavallinen Savonian ruokaveitsi)
Oli tuplahinta verrattuna tuohon sun muistelemaasi. Miksi ostaa tuollainen, jos kotoa löytyy valmiiksi s-koukku tai pyykkipoika, jolloin ei maksa mitään?
https://sinituote.fi/tuote/sini-siivousvalineet/ripustimet-ja-pidikkeet…