Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Sivu 12 ja täällä väitellään vieläkin sivulla 1 tulleista kahdesta niksistä käsisaippua keittiössä ja puhtaat/likaiset kyltti astianpesukoneessa... Missä ne uudet niksit on????
Vierailija kirjoitti:
Jos jää avattu kerma- tai tomaattimurskapurkki tai vastaava jääkaappiin, kirjoitan tussilla purkkiin avaamispäivämäärän. Ainakin meillä noita jämäpurkkeja unohtuu sinne säännöllisesti ennen kuin ehtii käyttää, ja hetken päästä ei ole enää mitään muistikuvaa milloin se on avattu. Näin ei tarvitse arvailla onko tuote jo parhaat päivänsä nähnyt, ja oman kokemukseni mukaan jämät tulee tehokkaammin käytettyä.
Meillä myös tää käytössä ihan kaikkien sellaisten tuotteiden kanssa joilla on joku tietty aika kauanko säilyvät avattuna :) En muista mistä idea meille tuli, mutta meiltä tarttunut jo eteenpäin parille tutullekin. Kiva kun ei tarvitse pähkäillä että vieläkö tätä voi syödä vai ei.
Mä sain kuningasidean tiskikoneista tai kaksista sellaisista! Kenelle tahansa keittiösuunnittelijalle käyttöön.
Liki kaikki ovat sitä mieltä, että alakaapeissa vetolaatikot on toimivammat kuin hyllyt. Niin minustakin. Ei tarvitse konttailla lattialle ja kurotella syviin kaappeihin.
Jospa vetolaatikoiden tilalla olisikin ulis vedettävät ritilätelineet vähän samaan tapaan kuin tiskikoneessa? Siis lautaset ei olisi pinossa vaan pystyssä jne. Olisi helpompi ottaa ja laittaa paikalleen erikokoiset tai muuten erilaiset lautaset. Toimisi tietty laseille samoin.
Haaa!
Mä yritän aina kekata uusia niksejä toisilta ja helpottaa niillä omaa arkea. Paras keino on tuoda kaikki asiat mitä käyttää helposti saavutettaviksi ja kaikilla omat selkeät paikat ja säilytyspaikat. Esim riisit, makaroonia, kaurahiutaleet, pähkinät yms läpinäkyvissä purkeissa mistä ne on helposti nähtävillä ja helppo ottaa ja annostella. Samoin öljy, suola, pippuri. Tiskiharja tiskikaapin sisään roikkumaan. Vessassa/kylpyhuoneessa topsit/pumpulipuikot etc kivoissa telineissä valmiina käyttöön kun niitä tarvitaan päivittäin. Tätä kun pikkuhiljaa jatkaa ja parantaa on tosi helppo elää kun mitään ei tarvitse hakea ja tällä organisoinnilla saa tehostettua ja järkeistettyä elämää paljon. Tässä siis vain muutama esimerkki, mutta toimii ihan kaikkeen. Samoin asunto pysyy siistinä ja tavarat kunnossa ja on helppo hahmottaa jos joku on lopussa.
Ruokaöljy kirjoitti:
Ruokaöljy keittiössä pestyyn ketsuppipulloon. Helpompi annostella ohuesta suihkusta pannulle, salaatteihin yms.
Ei holahda liikaa kuten isosta öljypullon suusta helposti käy.
Ja sitten joku ruokavieraasi tai perheenjäsen hoksaa, että keittiön tasolla on ketsuppipullo. Makaronilaatikko saa ketsuppikuorrutuksen, nami jo etukäteen. Mahtaa olla makuelämys ja suutuntuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
En mä ainakaan pese salaatteja tiskialtaassa. Pesen myös tiskialtaan säännöllisesti. Silti miellän itse tiskialtaan "likaiseksi" tilaksi, ja usein pesen kädet kotiin tullessa keittiössä, koska silloin ei tarvitse käpälöidä ovenkahvoja, ennen kuin olen pessyt kädet. Mutta oleellisempaa se käsisaippua keittiössä on juuri siksi, että voi ennen ruoanlaittoa ja syömistä pestä helposti kädet. En tajua, miten todella monilla ei ole käsisaippuaa keittiössä - ilmeisesti useimmat eivät koe käsienpesua ennen ruoanlaittoa kovin tärkeänä. Minusta tuntuu epämukavalta jos vaikkapa kyläillessä haluaisi ennen käsin syömistä pestä kädet ja pitää mennä vessaan, jossa ainoa käsipyyhke on joku vettynyt pikkupyyhe, joka voi olla vaikka miten likainen.
Tiskialaan likaiseksi mieltämisellä tarkoitin siis sitä, että en koe, että minun täytyisi varjella sitä bakteereilta, joita vaikka käsienpesussa sinne valuu. Käytän tiskiallasta vain tiskaamiseen, ja oli sairaanhoitajatäti mitä mieltä hyvänsä, en kyllä usko, että käsienpesu keittiössä on mikään kummoinen uhka miltään kantilta. Parempi se, kuin olla pesemättä käsiä kotiin tullessa, ja itse koen, että keittiössä se on helpompaa -> se tulee myös todennäköisemmin tehtyä, ja yleinen käsihygienia on parempi.
Mulla kyllä on erittäin vahvat käsiepesurutiinit ja esim. ulkoa kotiiin tullessa on itsestäänselvää, että pesen kädet. Ei se, että pesen kädet vessassa, vaikeuta tätä mitenkään.
Joo, ymmärrän tuonkin ja kyllä minäkin siis pesen käsiä myös vessassa. Mutta kuitenkin ajattelen, että koskettelen mieluummin mahdollisimman vähän ovenkahvoja ennen käsienpesua. Esim. noro tarttuu tosi helposti tuollaisestakin, niin tuntuisi vähän tyhmältä pestä kädet, jos jotain tuollaista virusta kuitenkin jäisi pinnoille. Sen tiskialtaan kuitenkin yleensä pesen saippualla ennen kuin alan tiskaamaan, niin siitä on kyllä äärimmäisen epätodennäköistä saada mitään tartuntaa. Ja jos siellä jotain bakteeria onkin, niin ei se bakteeri osaa hypätä 20 senttiä ilmaan, kun huuhtelen siivilässä hanan alla jotain salaattia. Vessan ovenkahvaan taas kuitenkin ihan varmasti kosken monta kertaa päivässä.
Eipä ole tätäkään ovenkahvaongelmaa, kun kissan vessa on vessassa ja sen takia joutuu pitämään vessan oven aina raollaan, jotta kissa pääsee asioilleen omin päin. Niinpä itsekin saan oven auki jalkaterällä.
Nyt tuli kyllä mieleen se niksi, että kissanluukku ovessa tai vessan seinässä voisi toimia (kissalle, ei mulle).
Meillä taas on taapero, joka olisi heti tiputtamassa tavaraa vessanpönttöön tai pyörittämässä vessapaperirullaa, kun silmä välttää. Siksi vessan ovi on aina kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kuningasidean tiskikoneista tai kaksista sellaisista! Kenelle tahansa keittiösuunnittelijalle käyttöön.
Liki kaikki ovat sitä mieltä, että alakaapeissa vetolaatikot on toimivammat kuin hyllyt. Niin minustakin. Ei tarvitse konttailla lattialle ja kurotella syviin kaappeihin.
Jospa vetolaatikoiden tilalla olisikin ulis vedettävät ritilätelineet vähän samaan tapaan kuin tiskikoneessa? Siis lautaset ei olisi pinossa vaan pystyssä jne. Olisi helpompi ottaa ja laittaa paikalleen erikokoiset tai muuten erilaiset lautaset. Toimisi tietty laseille samoin.
Haaa!
Googleta apteekkarinkaappi. Asennutin sellaiset keittiöremontin yhteydessä ja on tosiaan paljon parempi ratkaisu kuin tavalliset hyllyt. Väitän että sellaiseen mahtuu enemmän kuin tuollaisiin ritilöihin saisi sopimaan.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan pizzan paloiksi saksilla. Nopeampaa kuin veitsellä tai jollain typerällä pizzaleikkuri. Samoin pannarin ja erilaiset peltipiirakat.
Itse olen tuosta älynnyt, että ainakin sakset kannattaa pestä säännöllisesti ja ainakin yhdet tai kahdet pitää keittiökäytössä. Toiset mieluiten keittiövälinelaatikossa vain ruokia varten ja toiset käden ulottuvilla kaupan pakkauksen avaamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Koska ostan usein varalle uuden paketin margariinia, tuorejuustoa tai mitä nyt ostankin, laitan permanent marker tussilla siihen käytössä olevaan rasiaan ison rastin. Ei tule availtua turhaan ja katsottua, mikä on käytössä.
Ei tarvitse avata, kun voi vain kurkata, näkyykö muovikannen alta foliokannen lipare. Ja tunteehan sen painosta, kumpi on täysi ja kumpi käytetty. Eri asia tietenkin, jos on tapana ostaa uusi margariini siinä vaiheessa kun toisesta on otettu vasta pari sipaisua.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiskikone on vajaa, niin silloin siellä on likaiset. Ei kai kukaan ota koneesta vain muutamia astioita ja jätä tyhjentämättä muuten?
Muutenkin, ei tarvi kurkata kuin yhteen kahvikuppiin, niin näkee onko likaisia vai puhtaita, jossei muka lautasista tai aterimista näe
Usein näkee jo tiskikoneen luukun sisäpuolesta: jos se kiiltää, on koneessa puhtaat astiat.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiskikone on vajaa, niin silloin siellä on likaiset. Ei kai kukaan ota koneesta vain muutamia astioita ja jätä tyhjentämättä muuten?
Muutenkin, ei tarvi kurkata kuin yhteen kahvikuppiin, niin näkee onko likaisia vai puhtaita, jossei muka lautasista tai aterimista näe
Kyllä aika moni niin tekee.. Ja likaiset odottaa tiskisltaassa ja -tasolla koneeseen laittamista.
Kiinnostava ketju on hyvää vauhtia kääntymässä rasittavaksi jankkaamiseksi KÄSIEN PESUSTA! Lopettakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaa!
Googleta apteekkarinkaappi. Asennutin sellaiset keittiöremontin yhteydessä ja on tosiaan paljon parempi ratkaisu kuin tavalliset hyllyt. Väitän että sellaiseen mahtuu enemmän kuin tuollaisiin ritilöihin saisi sopimaan.
Joo, kyllä mä apteekkarinkaapin tiedän, ja varmasti sinne mahtuu enemmän. Mut se ei ollut ihan se pointti vaan helppous just tossa pystyasennossa ja se etulevy vois mennä alas. Se kun olis tiskikoneessa vieressä niin nahtuishan sinne kaikki mikä koneeseenkin.
Ystäväni pesi tuhdit silmämeikit pois niin, että lutrasi ensin lämpimällä vedellä vesiliukoisen ripsarin pois ripsistä (siis antoi meikkien levähtää naamalle) ja vasta sen jälkeen pyyhki silmänympärykset puhtaaksi vanulapulla, jossa on silmämeikinpoistoainetta. Monihan aloittaa meikinpoiston hankaamalla ripsarit pois silmistä ja siinähän menee sata vanulappua ja jokaiseen loraus ainetta. Meikit ensin leväyttämällä riittää yksi vanulappu, menee vähemmän aineita eikä irtoa ripsiäkään. Käytän tätä tapaa nykyään itse, jos meikkiä on paljon eikä tavan naamaputsari riitä irroittamaan kaikkea.
Keittiön tiskialtaassa ei pestä kasviksia eikä mitään syötävää, vaan niille on omat astiat, läviköt ym. Kädet voi hyvinkin pestä keittiössä, ja tiskialtaissa tiskataan astioita. Pidän altaat aina puhtaina, pesen/desinfioin ne päivittääin.
Puhtaat pyyhkeet säilytetään kylppärin pukeutumistilan penkillä. Siitä jokainen suihkuttelija voi ottaa tarvitessaan uuden pyyhkeen ja heittää likaisen viereiseen likapyykkikoppaan.
Tuon kompostikipon käytön tiskipöydällä opin jo toistakymmentä vuotta sitten eräästä ulkomaalaisesta ruuanlaitto-ohjelmasta telkkarista. Kokki otti ensimmäisenä esiin riittävän ison muovikulhon, ennen kuin alkoi kuoria perunoita ym. kasviksia ja juureksia ja mitä perkeitä nyt ruuanlaitossa syntyykään. Olen itse harrastanut tätä samaa tointa siitä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Tuon kompostikipon käytön tiskipöydällä opin jo toistakymmentä vuotta sitten eräästä ulkomaalaisesta ruuanlaitto-ohjelmasta telkkarista. Kokki otti ensimmäisenä esiin riittävän ison muovikulhon, ennen kuin alkoi kuoria perunoita ym. kasviksia ja juureksia ja mitä perkeitä nyt ruuanlaitossa syntyykään. Olen itse harrastanut tätä samaa tointa siitä lähtien.
30-Minute Meals, Rachael Ray.
Käytän kookoskermaa usein kun teen nuudelikeittoa. Sitä menee kuitenkin vain n. ruokalusikallinen per nuudelit, joten loppu kookoskerma ehtii usein mennä huonoksi ennen kun koko purkki on käytetty. Aloinkin laittamaan loput kookoskermat jääpalamuottiin ja pakkaseen. Siitä on sitten helppo napsutella muutama kookosjääpala nuudeleiden joukkoon silloin tällöin. Poikaystävä ihastui tähän ideaan ja nykyään pakastelee itsekkin kookoskermansa.
Lähmittekö te sitä lavuaaria käsien pesun aikana, vai miten ihmeessä keittiön allas on yhtään epähygieenisempi käsien pesulle kuin vessan allas? Meillä tulee ihan samaa vettä molemmista hanoista.