Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on lapsia, miksi olette hankkineet lapsia?

Vierailija
28.05.2023 |

Kiinnostaisi kuulla syitä.

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta. Millaista on olla raskaana ja synnyttää? Miltä lapseni näyttäisivät? Pakkohan se oli koittaa :)

Aika heppoinen syy, kun kyseessä toisen ihmisen elämä. Mitä jos uteliaisuus olisikin johtanut pettymykseen?

Ihan olit kiinnostunut miltä lapsesi näyttää, ei hyvää päivää, miten keskenkasvuista! :D

Miten uhkarohkeita typeryksiä lapselliset onkaan?

Ja niin paljon huonosti voivia lapsia, oisko taustalla nämä "uteliaat" vanhemmat??

Lapseni voivat oikein hyvin, en tokikaan pettynyt. Kauniitakin ovat ;) tsemppiä, ehkä saat oman vielä joskus ja ymmärrät.

Vierailija
62/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin rakastaa, helliä ja hoivata omia jälkeläisiäni ja saada myös vastarakkautta ja lisää sisältöä elämään. Ja ihmisiä, jotka käy katsomassa mua, kun olen vanha.

Onko sulla mielestäsi niin hyvät geenit, että ne piti monistaa?

Itseasiassa on. Monta lasta, kaikki kauniita, osa jo aikuisia. Miehilläkin pysyy tukka päässä, kun ei kummankaan suvussa kaljuuntuvia. Kaikki käyneet/käyvät lukion. Kaikki valkokaulustöihin menossa. Rauhallisia ja hyviä ihmisiä.

En edes tiedä mitä sanoa, kun on niin karu arvomaailma. Todella karu.

Mielestäsi hyvät geenit, kun miehet ei kaljuunnu ja lapsista tulee valkokaulustyöläisiä? R e a l l y?

No, ainakin tulevat jokainen maksamaan veroja ja sitä kautta teidänkin terveyden/vanhustenhoitoa paljon enemmän kuin joku parturi-kampaaja tai suurtalouskokki. Jos geeneissä on korkea äo ja lukupäätä, niin miksei siitä saisi iloita?

Eivät tule myöskään kuormittamaan yhteiskuntaa rikoksilla, päihteidenkäytöllä tai mielenterveysongelmilla. Ei myöskään periytyviä sairauksia.

Mikä sinusta sitten on hyväksyttävä määritelmä hyville geeneille?

Maailma olisi parempi paikka, jos hyvät ihmiset tekisivät hyviä ihmisiä. Mainitsemasi pintapuoliset, materiaan ja statukseen kiinnittyvät seikat ovat toisarvoisia sitä kokonaisuutta ajatellen. Kovat arvot äidillä, jotenkin karua. Kaikenlaisia sitä on. 

Oikeasti joku äiti mainitsee kaljuudenkin tuossa, todella hieroskelen irvistellen otsaani tässä kun mietin asiaa. 

No, kerrohan sitten ne hyväksyttävät hyvät geenit? Ja muistetaan, että esim. persoonasta vain 30% on geneettistä.

Ei se ollut pointti, vaan äiti-ihmisen karu arvomaailma.

Se oli juurikin se pointti ja etenkin se, että tuomitaan, mutta ei osata vastata itsekään kysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanne mallillaan, vakityöt, omistusasunto yms omaisuutta. Halusin yhden lapsen ja olen onnekas kun sellaisen sain. Lapsi on kaikinpuolin terve, oppivainen ja helppo. Lapselle riittää aikaa ja on varaa kustantaa kaikki mitä tarvitsee ja ylimääräistäkin. Lisää lapsia en kuitenkaan halua, näin on hyvä!

Vierailija
64/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsia hankitaan uteaisuudesta, kun halutaan tietää miltä ne näyttää, omiin tarpeisiin, tuomaan vanhemmille merkitystä elämään ja kaikkea muuta itsekästä. Ihan vaan tunteet pohjalta lisäännytään.

Ja vapaaehtoisesti lapsettomien pitää perustella kaikilla mahdollisilla järkisyillä, vaaditaan pohtimaan aivan kaikkea elämän loppuun saakka. Ja silti ei oikein hyväksyttäisi.

Lapselliset voi pilata ja tuhota (ja hyvin moni näin tekeekin) lastensa elämän. Jos vela mokaa, siitä kärsii vain ja ainoastaan vela.

Kumman porukan pitäisi nyt hieman skarpata ja aikuistua?

Vierailija
65/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että se on elämän tarkoitus. Että elämä jatkuisi. Ajattelin lapsen tuovan elämään mielekkyyttä, epäitsekkyyttä, iloa ja monenlaisia kokemuksia. Antamisen iloa, oppimisen iloa. Olisi mukava huolehtia jostain ihmisestä ja auttaa häntä elämän alkuun. Nähdä hänen kasvunsa omaksi itsekseen. Olla läsnä jos hän tarvitsee.

No en nyt kyllä onnistunut näissä haaveissani ollenkaan. Mitään en ole osannut antaa. Päinvastoin olen kaatanut omat traumani hänen niskaansa. Näin siinä sitten kävi. Ja kaiken kakkaraksi, en itse tajunnut tätä henkistä pahoinpitelyä ollenkaan.

Vierailija
66/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua yksinäistä vanhuutta.

Aika itsekäs syy. Ja miksi muuten vanhuus on se aika, jota pitäisi jotenkin odotella ja valmistella? Eläkkeellä teen sitten sitä ja tätä, silloin on rahaa, silloin en halua olla yksin... Elämä on tässä ja nyt. En ainakaan tunne itseäni yksinäiseksi nyt. Miksi tuntisin vanhuksenakaan? Taitaa yksinäisyyden pelko olla sulla päässä. Oletko sellainen, joka esim. parisuhteen päätyttyä ryntää heti uuteen suhteeseen ensimmäisen vastaantulijan kanssa, koska et osaa etkä uskalla olla yksin? Ongelma on sinussa.

Mun isä teki tätä. Heti kohta uusi nainen kun edellisen kanssa tuli ero. Tosin todella moni nuori tekee näin myös.

Vierailija
67/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia hankitaan uteaisuudesta, kun halutaan tietää miltä ne näyttää, omiin tarpeisiin, tuomaan vanhemmille merkitystä elämään ja kaikkea muuta itsekästä. Ihan vaan tunteet pohjalta lisäännytään.

Ja vapaaehtoisesti lapsettomien pitää perustella kaikilla mahdollisilla järkisyillä, vaaditaan pohtimaan aivan kaikkea elämän loppuun saakka. Ja silti ei oikein hyväksyttäisi.

Lapselliset voi pilata ja tuhota (ja hyvin moni näin tekeekin) lastensa elämän. Jos vela mokaa, siitä kärsii vain ja ainoastaan vela.

Olihan se arvattavissa, että aloituksen takana oli passiivis-aggressiivinen vela. Toivottavasti löydät rauhan ja tasapainon oman ratkaisusi kanssa.

Vierailija
68/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusimme perheen ja lapsiin on varaa. Köyhänä en olisi tehnyt yhtäkään lasta.

Vierailija
69/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen aina tiennyt haluavani lapsia. Tiennyt haluavani kokea kaiken sen, mitä liittyy raskauteen, synnytykseen, äitiyteen ylipäätään.

Mun lapset on huipputyyppejä, mihin jokaisessa lapsessa on potentiaalia. He ovat kohteliaita ja empaattisia ja keskustelukykyisiä.

Vähän sivuraide, mutta mä en ole ikinä tajunnut ihmisiä, jotka kasvattaa lapsistaan kusipäitä. Kun ei se hirveästi vaadi, että lapsi oppii vastavuoroisuuden periaatteet: minä olen kiva sinulle, ja silloin myös sinun kuuluu olla kiva minulle. Ei ole vaikeaa.

Mutta siis on mahtavaa että on perhe ja ihanat lapset ja on ollut suunnaton etuoikeus saada elää näiden lasten kanssa. Yksi on jo lentänyt pesästä, ja pärjää hienosti omillaan.

Mun elämääni äitiys on tuonut sellaista syvyyttä ja sellaisia tunteita, joita en olisi mistään muualta koskaan voinut saada. Kun oma lapsi nukkuu rauhallisesti kainalossa, siinä on jotain sellaista ikiaikaista luonnollisuutta, että se tuottaa niin syvälle menevää ihmisyyden tyydytystä, etten paremmasta tiedä.

Tää oli hyvin sanottu. Ei sitä tunnetta vain voi muualta saada tai verrata. Se on niin syvälle menevää pyyteetöntä rakkautta, ettei mikään muu mene lähimaillekaan. Ei ole mitään parempaa, mitä voin olla kuin äiti. Olen työelämässä johtavassa asemassa, olen hyvä harrastuksessani, olen suunnattoman rakastettu myös parisuhteessa ja tyttärenä ja siskona. Mutta paras asia kaikista on olla äiti.

Uskon että joillekin on, mutta kuten eräästä ketjusta täällä tulee ilmi on myös niitä jotka katuvat lasten hankkimista, ja ainoastaan jossain vauvapalstalla voivat avautua asiasta, muuten pitävät katkeruuden sisällään.

Tästä syystä lapsia pitäisikin tehdä vain jos on ihan varma asiasta. Ei siksi koska yhteiskunta ja muut ihmiset painostavat.

Vierailija
70/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se arvattavissa, että aloituksen takana oli passiivis-aggressiivinen vela. Toivottavasti löydät rauhan ja tasapainon oman ratkaisusi kanssa.

Ap ei ole vela.

Vierailija
71/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta yhdenkään velan järkisyyt pätkääkään, en ole sellaisia koskaan keneltäkään kysellyt. Omasta kolmesta lapsestani olen kiitollinen, kaikkia kolmea rakastan äärettömän paljon eikä mulla ole ikinä ollut tarvetta selittää kenellekään miksi olen lapsia halunnut.

Vierailija
72/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan on aina itsekkäitä syitä, oli se sitten lapsen saaminen tai koiran hankkiminen. Itselleni lapsi on tietenkin tärkeintä maailmassa mutta ei itseni jatke. Edelleen harrastan tavoitteellisesti, luon uraa ja pyöritämme puolisoni kanssa perhepalettia sutjakkaasti. Lomaillaan perheen kesken ja halutessamme erikseen.

Vierailija
73/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta. Millaista on olla raskaana ja synnyttää? Miltä lapseni näyttäisivät? Pakkohan se oli koittaa :)

Aika heppoinen syy, kun kyseessä toisen ihmisen elämä. Mitä jos uteliaisuus olisikin johtanut pettymykseen?

Ihan olit kiinnostunut miltä lapsesi näyttää, ei hyvää päivää, miten keskenkasvuista! :D

Miten uhkarohkeita typeryksiä lapselliset onkaan?

Ja niin paljon huonosti voivia lapsia, oisko taustalla nämä "uteliaat" vanhemmat??

Lapseni voivat oikein hyvin, en tokikaan pettynyt. Kauniitakin ovat ;) tsemppiä, ehkä saat oman vielä joskus ja ymmärrät.

Tyhmän riskin kuitenkin otit? :D

Vierailija
74/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten itsekkäitä nämä lapsellisten syyt lapsellisuudelle ovat....

Niin no ei se kai mikään yllätys ole. Ennen se oli itsestäänselvää että lapsia hankittiin nimenomaan suvun jatkamiseksi. Ihmisillä on siinä mielessä suuret luulot itsestään, että ajattelevat heidän sukunsa olevan jotenkin todella tärkeä.

Huonoin syy hankkia lapsia on jotta ne viihdyttäisivät sitten kun on itse vanha. Ei sitä voi tietää, ehkä lapsilla on liian kiire, muuttavat toiselle puolelle maailmaa, tai niitä ei vain kiinnosta.

Vierailija
75/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun tarkkailu tiivistää kyllä erinomaisesti suomalaisten nettiin keskittyvän keskustelukulttuurin asennevamman perheytymistä ja perheellisiä kohtaan. Mitä tulee peukuttajiin. Ei kyllä kummastuta lainkaan, että suomalaiset katoavat kohta kartalta. Skandinaaveilla ja suurella osalla Eurooppaa jotain järkeä päässä. Mistä lie tämä junttius peräisin. Koetaan kai olevan jotenkin parempia kun ollaan olevinaan niin valveutuneita. Kyllä hieman idiootti on, että suvunjatkamista vihaa. Ehkä suomalaisten geenit on ajautunut umpikujaan tai sitten suuri osa on hedelmättömiä ja näin katkeria.

Paljon aggressiivisemmin kyllä suhtaudutaan velanaisiin... täälläkin.

Vierailija
76/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sellainen syvä tarve ja itsestään selvä asia, vähän niin kuin kutsumus. Menimme melko nuorina naimisiin enkä joutunut kauaa odottamaan, että puolisokin oli valmis ja halusi lapsia.

Omien lasten hoitamisen ja kasvattamisen myötä vaihtui myös ammattini, ja minusta tuli opintojen ja työkokemuksen myötä varhaiskasvatuksen ammattilainen (joka nauttii työstään).

Vierailija
77/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veloja ei taida lapsellisten syyt kiinnostaa, mutta lapsellisille velat on punainen vaate ja hirveä tarve yrittää tuputtaa omaa näkemystä ja yrittää käännyttää. Eli rauha pitäisi kyllä yrittää löytää siellä aidan sillä puolella.

Kuinka moni vela on tullut teiltä syitä lapsellisuuteen tivaamaan? Niin, ei yksikään.

Vierailija
78/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun tarkkailu tiivistää kyllä erinomaisesti suomalaisten nettiin keskittyvän keskustelukulttuurin asennevamman perheytymistä ja perheellisiä kohtaan. Mitä tulee peukuttajiin. Ei kyllä kummastuta lainkaan, että suomalaiset katoavat kohta kartalta. Skandinaaveilla ja suurella osalla Eurooppaa jotain järkeä päässä. Mistä lie tämä junttius peräisin. Koetaan kai olevan jotenkin parempia kun ollaan olevinaan niin valveutuneita. Kyllä hieman idiootti on, että suvunjatkamista vihaa. Ehkä suomalaisten geenit on ajautunut umpikujaan tai sitten suuri osa on hedelmättömiä ja näin katkeria.

No ei se syntyvyydenlasku mikään suomalainen ilmiö ole. Sivistyneisdä valtioissa syntyvyys laskee rajusti.

Nimenomaan sivistyneissä valtioissa koska naisilla on mahdollista elää omannäköistä elämää. Monissa sivitysvaltioissa miehet edelleen vierittävät kotityöt ja lastenhoidon naisen harteille, samalla kun eivät ole kovinkaan helliä ja romanttisia. Moni nainen vaan päättää että yksin on kivempi olla, vähemmän stressiä ja voi sentään toteuttaa itseään. Jos miehet kohtelisivat naisia paremmin, ehkä kaikki näistäkään naisista eivät valitsisi lapsettomuutta ja ikisinkkuutta.

Vierailija
79/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimo tahto. kyll tätä jotenkin järjellä taplataan ku päädyttiin 2 lapseen. pidetään ihmis määrä samana :D

Vierailija
80/141 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin perheen ja ehkä myös salaa haaveili siitä, että saisin pitää lapset lähellä. Toisin kävi 😁 Poika jo muutti mahdollisimman kauas. Ehkä hyvä niin, että saa elää oman näköistä elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi